1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 530736 inlägg · 4121 ämnen

Silly Season

Sv: Silly Season
{5647}: Hur fungerar eg J20 - fattar det som att mer eller mindre alla organisationer har ett J18 och ett J20 lag, spelare i frågahar haft kontrakt med Modo J20 - varför har man inte erbjudit honom kontrakt till att spela hockeyallsvenskan? Modo måste ju haft bra koll på honom

Sawchuk:
Vet inte alla men Olofsson fick väl några extra övningar för att bli starkare och ha bättre balans i närkamper och transportera puck, sen fick han köra lite extra direkt skott övningar.

Amitiel: Det är lite det här jag menar med Modo överlag.

I Frölunda finns en kravprofil, endera klarar man den eller så får man inte spela. Samma i Skellefteå. Där var Tim Heed bänkad i flera månader då han kom dit för att han inte klarade kravprofilen. Dessa profiler är vetenskapligt uppbyggda med stöd av tester.

Det blir så enkelt då, att bara säga att en tränare är hård säger ingenting. En tränare kan vara hård för att han tvingar spelare att springa en mil varje dag, är det positivt?

Jag skulle vilja veta vad Modo satt upp för mål för sina spelare, vilka testvärden krävs det för att få representera A-laget.

Sawchuk: Så det finns ingenting pragmatiskt över det? Dvs, om Susse inte skulle klarat alla skall-krav, hade man bänkat honom alternativt skeppat honom till en annan klubb? Hellre skicka iväg honom till en konkurrent än att låta honom spela med för dåliga testvärden, trots att han tack vare sitt spelsinne ändå kunnat vara dominant?
(Sedan förutsätter jag oavsett att man skulle jobbat hårt för att få spelaren att klara de förväntade kraven).

{5647}: Ett lag har inte råd med att ha spelare som är dåligt/fel tränade. I början hade det nog varit jobbigt att ha Susse på bänken men långsiktigt hade det skickat rätt starka signaler om vads som krävs när man drar på sig en Modotröja.

Man kan inte lämna tolkningsutrymme i dessa frågor. Tester och kravbild är lika mycket till för att hålla spelare skadefria och pigga ända till ett eventuellt slutspel som att förbereda dom på bästa sätt för säsongen.

Sawchuk: med tanke på att Skellefteå varit ganska skadedrabbat genom åren förstår jag inte den biten av resonemanget. Då har snarare Modo haft färre förslitningsskador...

Men jag tror på ett sådant upplägg för yngre spelare och de som värvats efter de kriterierna, men att bänka Susse i det specialfallet tycker jag vore idiotiskt.

{5647}: Lite elakt och hävda att Susse skulle vara så dåligt tränad tycker ja. ;-)

Han fick ju faktiskt beröm av skridskocoachen vi hade här under Näslunds tid!
Hade ju inget med fart å ork å göra iofs...

Monno: Nu var det bara ett exempel då han är en spelare som kunde dominera utan att vara snabb eller kanske klara alla fyskrav som tydligen gäller många hockeyspelare .
Inte var han någon raket på grillorna, men nog tror jag att han var rätt bra tränad utan att vara ett fysfenomen på något sätt.

{5647}: Jo jag förstod det. :-)
Tror nog Susse var rätt bra tränad. Precis som de flesta andra i de årskullarna. Dom hade som inget val.

Sen tror jag ju inte SAIK t.ex. har omänskliga krav. Har du tagit dig till eliten och tränat sen du var liten ska du nog ha otroligt dåliga gener om du aldrig skulle klara deras tester.
Sen kräver det säkert hårt arbete och det är.ju en talang i sig själv att kunna lägga ned det arbetet.

Monno: "Skellefteåprodukten" Haakana tyckte att SAIK hade omänskliga krav...

Costanza: Pikkarambo hade inte gjort många matcher i Modo med den inställningen!

Monno: Har nån räknat hur många MoDo-profiler SAIK lånat genom åren?
www.instagram.com/pikkarambo/

Sawchuk:
Har du (eller någon annan) koll på vilka moment och resulat som finns med i en typisk kravbild?

Dels är jag allmänt nyfiken, men det skulle också kunna funka som sporre för egen träning. Tex finns det någon chans att uppnå kraven på kondition, styrka, snabbhet osv. Finns det krav på prickskytte?

Fast är ju sånt här som är väldigt svårt, Modo spelare tidigare har inte varit så jätte mycket sämre tränade än Skellefteå däremot har dom varit väldigt annorlunda tränade.

Så jämför man om spelare varit bra eller dåligt tränade har Modo spelare faktiskt varit generellt väldigt bra tränade (höga testresultat), dom har bara inte varit optimalt tränade för att klara den sorts spel dom vill och försöker spela.

Tarasov: Tackar. Ok då är det bara att rikta in sig på Påhlssons klubbrekord i bänk :).

42 sekunder tre varv lät ju ganska svårt med tanke på att klubbrekordet är 40.66.
Larkin kör ju ett varv på 13.1, men det är klart han startar ju från stillastående.

Tarasov: Som "gammal" styrkelyftare så undrar jag hur de gör just i styrkelyftmomenten. Att lyfta 1,5 ggr sin egen vikt i bänkpress är svårt om det görs enligt tävlingsregler. Det är helt annat om man gör ett fusklyft på gymmet.
Sen att använda bänkpress som en faktor för styrka, det måste finnas andra sätt. I min värld så säger just bänkpress inte hur en persons totala styrka är.
Jmf t.ex. en brottare mot en styrkelyftare så ser/känner man skillnaden i styrka.

Var någon som tidigare som nämnde att man tränar fel, satsar/stirrar sig blind just på det här med att lyfta vikter.
Ni kanske minns hur Frank Andersson tränade?

De andra momentet kanske någon annan kan kommentera.

WarEvryPractice: Med lite träning så klarar du det på gymmet ;-)
Men du kommer bli överraskad på en tävling när du hela tiden får underkända lyft :-)

Sven Tuta: Har för mig Påhlsson har bänk rekordet i Modo också. Logiskt iofs. :-)

Godkänt var ju 1.3ggr vikten. Det borde väl de flesta som i proncip tränat hela livet klara? 130kg för en 100kg kille. Eller runt 100 för en på 80kg.
Man får ju tänka på att det här är killar vars jobb är att träna. Inte som en annan hösäck som råkar käka kakor istället för gymma ibland...

Men som du säger känns ju maxa bänk lite omodernt? Nu har dom väl iofs de här analys maskinerna? Fast dom kör väl inte bänk i dom.

Sven Tuta:
Fast ni kör väl med tajta tröjor:) Men tror det kör ner till bröstet och trycker på...

WarEvryPractice:
Gissar att Sawchuk har koll på hur man gör testerna

Sven Tuta: Man använder inte bänkpress som en enskild faktor för styrka. Man använder mängder av olika övningar (inte bara styrkeövningar) för att mäta atletismen hos varje spelare där bänkpress är en parameter. Detta sätter man sedan ihop i ett cirkeldiagram där värdena ställs mot en grundmall.

Bänkpress som testvärde tillsammans med jämfotahopp, frivändning, benböj, vertikalhopp, ger en mycket bra bild av en spelares explosivitet och snabbstyrka. Kombinerar man detta sedan med rörlighetstester, balanstester, FTP test och VoM test m.m så får man en komplex bild av spelarens totala atletism. (ganska förenklad förklaring)

Ni skulle vara förvånad om ni visste hur dåligt tränade en del Svenska Elitspelare är!

Sawchuk: Då håller jag med, om man lägger in flera parametrar och gör en helhetsbedömning. Men att bänkpress ska vara en av få måttstockar för styrka, nja det håller jag inte med om. Nu kan man i och för sig prata om olika typer av styrkor. Som du nämner explosivitet, ren råstyrka i en viss övning/moment. Uthållighet är väl en annan form av styrka. De som håller på med fitness tävlingar har en annan typ av styrka. Sen vad en hockeyspelare ska ha, det har du järnkoll på det visar du på i ditt tidigare inlägg.
Det finns andra saker att tänka på vid styrkelyft, och det är skaderisken.När du ska gå in och maxa på ett lyft, då krävs det teknik för att få ut det maximala. Lyfter du fel är risken stor skador.

Tarasov: Ha ha, min hustru tyckte jag skulle ha den på hela tiden, vet inte vad hon menade ;-)

Sven Tuta:

Att använda ett maxlyft i bänkpress för att möta styrka för en person som ska spela hockey låter ju helt befängt.

Måste vara max med många antal repititioner. Annars känns det väldigt stenåldern.

Sawchuk: Spindeldiagram ska det vara inte cirkeldiagram.

Sawchuk: Torp till Leksand lär väl kännas bra surt va?

{7780}: Han kommer få åka ut en gång till😂

{7780}:
Nej varför skulle det kännas det?

Är ju inte direkt någon som lyfter hela deras lag. Hade varit värre om dom lyckats värva Welch eller något annat toppnamn.

Nej lagen som spelar i HA och aspirerar på att gå upp ska vara glada att det är detta namn som Leksand tar in som sista försvarare.

Rytter: Lite surt känns det för att när vi äntligen börjar få lite ordning på honom. Då lämnar han. Samtidigt är det verkligen inte en bra SHL-back och jag är oerhört förvånad över att Leksand plockar honom. Jag trodde att de behövde en klippa, inte ett komplement.

{5647}: Torp har som sagt förbättrat sig, men han har fortfarande lite för dåligt spelsinne och kunnande för att vara en ledande back. Hans positionsspel är undermåligt, han offrar position för att tackla i de mest konstiga situationer och han är dålig på att spela blad-blad. Det verkar vara en skön människa och han ger allt när han är på isen, men som sagt är det ingen man ska bygga ett försvarsspel kring.

{5647}: Att Torp har blivit bättre är FO och AJ förtjänst. Kommer han att falla tillbaka i samma synder nu som förut?
Hedman ska ha all cred för att han stannar kvar

Sven Tuta: Ok ni är glad Torp stack hör jag, trodde ni inte hade så bra spelare så ni inte bryr er i han heller.

Då luter det åt en snabb enkel återkomst, bra jobbat Svarten och gänget.

{7780}:

En back som helt plötsligt kan få för sig sticka iväg och lämna 2 motståndare helt ren framför målet, bara för att få sätta in en tackling på en spelare på blå som inte ens är nära att vara ett hot, jo det är verkligen såna spelare som kommer ta oss tillbaka till SHL.

{7780}: komiskt hur många supportrar från andra lag som hänger här för att vältra sig i Modo's olycka.

Masa dig istället tillbaka till ditt eget lags forum, tror chansen är större att någon bryr sig om vad du skriver där.

{7780}:
Vad vill du uppnå?

Tarasov: Han har ingen klubbtillhörighet, vågar väl inte. Så han tillhör släktet frilansande skitsnackare.

Har knappt orkat skriva här efter 1 april, har varit så uppgiven och tror väl ärligt talat inte vi kommer bli en SHL-klubb igen, men nu börjar man åtminstone bli sugen att se vad det här laget står någonstans i HA, jämfört med tex AIK eller Timrå. De sistnämndas fans verkar tro att de har något stort på gång, själv hängde jag med för dåligt i HA förra året för att bli särskilt imponerad. Vet att de har en lovande kille i Dahlén, men sen då? Tydligen hoppas de Molinder ska stanna, vet inte om jag blir så imponerad av det. Men han kanske är en bra spelare på HA-nivå, men om man vill kunna utmana ett SHL-lag så vet jag inte.

Hoppas sportrådet kan ge oss några stabila pjäser, 2 backar och 2 forwards ska in va?

{5647}: Torp hade säkert gjort det bra i Allsvenskan men han hade inte varit värd pengarna. Jag är övertygad om att ni kan hitta en minst liks bra back för halva slanten som spelar stabilare och säkrare försvarsspel.

{7225}: Ungefär så. Det är klart att Torp skulle tillfört en hel del i allsvenskan, men som du säger finns det inte mycket till uppsida.
Att Hedman stannade var väldigt mycket viktigare.

Tarasov: Jag läste om övergången på sportbibeln. När man läste profilen på Torp, så skrattade jag gott. Så mycket som ni (med rätta) tyckte illa om Torp. Så är det förvånande att leksand tar honom.

Men lycka till nu så ses vi i Shl till våren igen.

mk: Fast just mot Leksand i kvalet så var han riktigt bra ju.

{7225}: Han blev hyfsat bra på slutet. Min uppfattning är att FO/AJ var bra för honom. Nu ska Perra ta över det ansvaret, tror inte att mysa med Torp är den rätta träningsmetoden för han.
Hade hoppas han skulle stanna när Hedman gjorde det, men " money talks".
Men nu är det fan i mig tid att dunka upp nyförvärv, Modo har åter kommit in i den negativt gående spiralen, bara förluster av spelare.

{7225}:
Faktiskt... Kanske därför de värvar honom

Tarasov: Men, det berodde också på att Leksand var så mycket sämre än SHL-lagen. Möter man Frölunda och Skellefteå har han inte en chans att hinna med.
Det är inte en katastrofalt dålig back, men som sagt är jag ändå inte missnöjd då Leksand kunnat skaffa så mycket bättre för slanten.

dempa: ja ska detta bygge bli något att räkna med så måste det in med bra namn nu på slutet. Timrå ger jag blanka f-n i samma med AIK, viktigast att få liv i Modo, laget har ju mer eller mindre blivit utplånat, kommer kännas tomt se SHL tabellen utan ens se att Modo finns med. Sen är det ju kul se att alla ger sitt fulla stöd till de spelare som signat, de ska ha en eloge helt klart.

Mydar: Det är framför allt backsidan som ser osäker ut. Där skulle jag vilja ha in 2-3 högklassiga backar.
Forwardsidan tycker jag börjar se rätt bra ut.

Mydar: Svart har fått en ny nyans genom "Svarten". Efter all kritik som har framkommit så fortsätter Modo på den inslagna vägen att vara tyst. Håller man fortfarande på att slipa på "plan B" som skulle finnas? Eller pågår det förhandlingar med "kanonvärvningar", eller väntar man ut smulorna efter SHL-lagen?

Sven Tuta: Otroligt vilken tystnad som råder angående Modos lagbygge och visioner...är nåt på G månne?

Sven Tuta: nja, själv känner jag inte samma panik att läsa om nyförvärv, tycker att nu finns det iallafall en stomme att börja jobba med, hellre vänta längre än att det blir skräp på slutet. Hoppas på att läsa lite intervjuer från spelarna åtminstone. Var det inte så att de letade några spelare från VM kan ju inte bara varit norrmannen man jagade (den som signade på för Frölis)

Tror inte det finns någon plan B, det har aldrig funnits och nu står man med myxorna nere.Eg rätt otroligt att man har dödat klubben på detta sätt, 39 säsonger i SHL o nu åker man ur. Skandal är väl bara förnamnet. Men som sagt, stor eloge till både spelare och fans som slutit upp efter denna fadäs. Känns mer intressant följa lagbygget denna gång än tidigare. Då Edblom signade trodde jag först det var en back men bra poäng sen såg jag det var center, han är väl den som känns mest utfyllnad.

Nån som vet hur mycket minusresultatet blev denna säsong?

« · 1753800 · »