1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 530748 inlägg · 4121 ämnen

Silly Season

Sv: Silly Season
{7225}: Jag har svårt att tro att man någonsin kan ha en plan B för spelarmaterial om man åker ut. Visst kan man ha lite koll på spelare, men jag tror inte på spelarsidan att dessa kan vänta på att Modo eventuellt ska åka ut. Speciellt inte mot ett så pass mycket sämre lag. Det är nog inte bara Modo där som blev tagna på sängen...

Man kan ha en plan B för budget, antalet anställda osv, men när det gäller spelare har jag som sagt svårt att tro på det.

Mydar:
Enligt CG skull de egna kapitalet inte vara hotat, vet inte om menar överhuvudtaget, eller i enlighet med de allsvenska reglerna som säger 1 mille. Å andra sidan kan man tycka att man under året har jobbat för att hålla EK över 4 mille... Förra säsongen blev EK 4,2....

{5647}:
Nu hittar jag ingen artikel, men minns att Markus Näslund sa att han jobbade med två olika scenarier på spelarfronten under den perioden. När det gäller det senaste debaclet så får man uppfattningen att det inte fanns någon plan överhuvudtaget.

Tarasov: Den gången var det ju riktigt nära. Det var riktigt tufft under den serien och jag var inte alls lika säker som den här gången. Visst var vi bättre än SSK i sista matchen, men det var verkligen inte alls samma klasskillnad som nu.
Men, jag tror att man hade ungefär samma koll den gången.

Sedan får ni ha klart för er att man plockat in Susse, Ödda och Hedberg nu. Oavsett vad Svartvadet hade planerat så är det en större organisation. Susse är riktigt bra på hockey, men han är nog den enda av de tre som lätt viker sig i en diskussion.

Ödda (som varit juniortränare i Modo) är en tjurig kille som inte köper ett argument rakt av, utan han är väldigt noggrann. (Troligen därför han är så högt uppsatt inom posten). Hedberg känner jag inte så väl att jag vet hur han är som person i den här typen av frågor.

Sedan låter det som om Svarten ensam scoutar spelare. Man har väl en organisation där bland annat Jocke Grundberg är med i som kontinuerligt scoutar spelare. Är det någon som tror att en general manager i ett NHL-lag flänger runt och ser alla spelare? Nu förstår jag att vi inte kan ha samma organisation.

{5647}:
Om man nu kör två scenarion så bör planeringen börja före kvalmatcherna om den skall vara någorlunda seriös. Näslund var troligen ute tidigare än så.

Tarasov: man var nog ute här också. Det gick fort för rundqvist att skriva på exempelvis och det känns inte som en värvning vi gjort om vi spelat i shl. Jag menar att det går säkert att ha koll på en hel del spelare, men att det är många spelare i den kategorin som väljer bort Modo.

{5647}: Med väljer bort Modo menar jag att många knappast orkar vänta på Modo eventuellt ska ramla ur. Ingen kommer givetvis att vara "klar" som Jocke Eriksson och flera andra var om vi skulle spelat SHL. Dvs, även under Marcus tid hade det tagit tid.

Nu har väl ändå Svartvadet spikat trupperna tidigare än Marcus gjorde. På hans tid var det ännu fler spelare som kom in sent under sommaren.

{5647}:
Diskussionen är färdig för min del:) Annars kan det bli en seg historia vet jag av erfarenhet;)

Sven Tuta: Man vet ju inte vilka options Torp hade. Men med tanke på att han i år spelat i Vikingarna så tycker jag att han kunde hittat något mer passande än Leksand. Inget ont om dem, men situationen kommer ju bli ganska lik den Torp hade i Timrå och MoDo.

I en svagare liga kunde han nog ha utvecklats mer, fått mycket ansvar, fått spela nåt power play osv. Helt enkelt en nystart på karriären.

I ett bättre SHL-lag skulle han inte bli lika straffad vid eventuella misstag...

Så, nja, för hans egen skull önskar jag att han valt ett annat typ av lag.

Tarasov: Men svara då på en sak. Hade Marcus tidigare truppen klar än Svartvadet haft? Tror du baserat på det att Marcus skulle haft en allsvensk trupp klar redan nu?

{5647}:
Hänvisar till mitt tidigare inlägg. Vi har båda skrivit ner våra ståndpunkter i frågan och vi har olika åsikt i frågan. Gott så för min del

Tarasov: Nej, jag har inte läst något svar kring om Marcus hade sin trupp (i stort sett) klar före svartvadet haft sin. Jag förstår dock att du inte vill svara på det.

Däremot kan Marcus ha haft en bättre plan B, men det lär vi inte få veta. Vi kan bara spekulera om det och det är möjligt att du har rätt i att han hade bättre på den punkten.

WarEvryPractice: kan vara så att Perra vill träna honom igen och att Torp gick dit pga Perra. Båda vet ju exakt vad dom får.

Mydar:

Minusresultatet i år har nog till stor del att göra med bl.a att gå över budget md så många sparakde spelare + ledare och den dåliga uppslutningen av publik på Arenan. Det hade skett oavsett kvar i elitserien eller ej.

Sedan är ju intäkterna fortfarande från elitserien. Då vi var ett sådant lag denna säsong.

Den stora smällen kommer ju nästkommande år när pengarna som är utbetalade blir betydligt mindre och det fortfarande kommer ligga en del löner kvar. Slutlöner på anställda och så vidare. Så penga tappet kommer inte helt att gå att se i årets årsredovisning. Vilket de troligen är medvetna om och därav en extremt tam budget vilket ett ger ett medelmåtta tamt allsvenskt lag.

WarEvryPractice: Det kanske inte fanns något annat alternativ på SHL nivå

{5647}:
Ja det tror jag, och ja vi hade haft någon back till ... Eftersom du insisterade på ett svar :)

atomragnar: ja nu är Modo nog parkerat i Ha för evig tid framöver tyvär. Men kanske på sikt det går bygga upp ett topplag på allsvensk nivå åtminstone, räknar inte med att vara på övre halvan kommande säsong.

Sven Tuta: Förvisso men finska Ligaan borde inte varit omöjligt, kanske tom KHL till rätt pris.

Nåja, jag önskar honom lycka till, så får vi se hur det går.

{5647}: Oavsett när trupperna var spikade måste man väl kunna se att när Näslund tog över var det i ett prekärt läge. Detta lyckades han vända på till det bättre sedan lämnade han över och resten är historia.
Sedan är det en stor skillnad mellan dessa två då den ena är självkritisk och minutiös medan den andre lovar vitt och brett och står och suckar när det går åt fanders.

{7633}: Så är e5 absolut. Svartvadet skulle verkligen framstå i mycket bättre dager om han bara kunde erkänna att det ibland gjorts misstag och blivit fel.
Fast vi har nog aldrig haft truppen klar så sent som under Näslund. Det blir bara så konstigt när man kritiserar svartvadet för saker som han i vissa fall gjort bra.
Sedan är det svårt att veta om han hade haft flera backar klara om inte sportrådet lagt sig i. Han är inte ensam längre och har inte mandat att värva spelare utan rådet...

Men, nog fasen vill jag ha in åtminstone två Vassar backar omgående. De sista spelarna dom ska in kanske kan vänta, men med den backsidanä vi har nu känns det verkligen inte bra.

{5647}: Modo gör som vanligt, bygger framifrån. Det har fungerat bra, tycker de tydligen.

Sven Tuta: Och det vet du för att?
En sak som gjorde att jag höll mig borta är inlägg som dessa. Det är ju faktiskt bara grundlöst gnäll. Det kan mycket väl vara så illa att man blir framtunga i år också, men det kan å andra sidan vara så att det dröjer längre med backarna för att man tänker lägga mer kraft där. Jag hoppas givetvis att vi kan få en backsida värd namnet, men jag vet inte.

men, att skicka ut 100 inlägg som gnäller på en sak som vi inte ens har svar på än är bara destruktivt och enbarmligt tråkigt.

{7633}:

Och ena kan förhandla kontrakt och andra kan inte, svaret vem som är vem kan komma att chocka alla som verkar tro att Markus bara gjorde bra saker.

Amitiel: Titta på resultatet, det brukar man göra i idrott. Sedan kan du titta på vem som var ansvarig. Men som sagt det är väldigt synd att allt som svartvadet gjorde bra ändå resulterade i degradering. Det är tur då Amitiel att Näslund hoppade av eftersom han hade väldigt liten del i det som var bra.

Amitiel: kan Svarten förhandla kontrakt menar du?
Beror väl också på med VEM han förhandlar kontrakten med.
Vad Svarten åstadkommit hittills, är helt krasst något av det sämsta någonsin i Modo's historia.
Det går inte att komma ifrån.

{7633}: Men helt allvarligt så var det lag som spelade kval med Susse och Ritchie förra gången sämre. Det var mycket jämnare i kvalspelet osv.

Jag tycker också att Modo förra kvalet mot Vita Hästen var sämre. Jag tycker att de matcherna spelmässigt var jämnare och att det var tur att Hästen mentalt gick ned sig.

Det är väl självklart att Svartvadet inte gjorde ett bra jobb. Framförallt värvningen av Huras och misslyckandet att hitta en vass målvakt står ut som gigantiska floppar, men det är så naivt att bara titta på resultat.

{5647}: I vissa fall kan det mkt väl vara naivt att bara se till resultatet. När det gäller "hale" svartvadet tycker jag det inte . Han hade ifjol oturen med begränsad budget. I år gick det inte bra heller men han ett kanonlag på g förutsatt att vi var kvar i shl. Personligen tycker jag svartvadet är duktig på undanflykter men det är väl nån annans fel det också.
Men jag ska inte traggla om Svartvadet något mer.
Menar inte att du skrev det JFK men som sagt var skönt att Näslund är borta och Svartvadet fortfarande är kvar😉😉😉
Som han sa efter degraderingen med monoton röst "Jag brinner för det här".

{5647}: Säger det igen, är livrädd att MoDo fortfarande inte fattar betydelsen av ett stabilt defensivt försvar. Det låter ju fräscht att säga mantrat "vi ska spela med fart". Mer tyngd måste in i denna trupp, sen måste ju det tunga namnet vilja flytta till Ö-vik till en liten lön.

Costanza: Såg att någon skrev att i snitt har årets Pittsburgh Pinguins 25e längst och 28e tyngsta spelartruppen i NHL.

Storleken är inte allt. ;-)
Sen är dom väl kanske en aning spelskickligare än den genomsnittlige Modo spelaren men... ändå.

Monno: Kanske är så ändå i den moderna hockeyn, kollade på Aho i finska landslaget och blev väldigt imponerad och Enström gör det smart i Jets. Samtidigt har man sett att de försvinner i tuffare bataljer, det säger några kommentarer från Winnipeg. Vad gör en som Mika Lehtinen idag? Slashar vader dagligen i finsk div 3?

Costanza: jag blir inte förvånad om den Kristian Kusela signar på.,

Mydar: Haha Kuusela är väl aktuell inför varje säsong?
Snacka om att han gjorde sig en legend på den lilla tid han var här.

Mydar: Klar för Skellefteå tror jag. Han sa att han började känna starkt för staden och klubben då han såg stora siffror på kontraktet. Måste vara första importen för dynamiska och unikt hemvävda SAIK.

{5647}: Se där, den alltid sympatiske JFK är nu tillbaka efter välbehövligt break ;-)
Och hur tycker du att Modo har byggt laget de senaste två säsongerna då? Hur tyckte du att målvaktsfrågan löstes den föregående säsongen? Hur tyckte du att backbesättningen var förra säsongen? I 52 omgångar skrek alla glada "läktarcoacher" och s.k. experter att Modo går in med för svag målvaktsuppsättning, och backuppsättningen fick väl inte direkt fem getingar i Expressen. Varför tippades Modo att vara ett bottengäng?
Om du orkar att läsa hela inlägget innan du går igång, så läser du också mina funderingar. Om man ska följa dina råd, så lägger vi ned HS, för forumet handlar väl mycket om funderingar, skvaller och analyser. Ska vi prata om det som Modo släpper och gör offentligt, då blir det inte många inlägg. Ha en bra kväll på dig.

Sven Tuta: Jag tycker att backbesättningen var dålig och jag tycker att årets ser katastrofal ut efter hedman, men det har inte med saken att göra.
Jag skrev i förra inlägget att målvaktssidan var ett av de två avgörande misstagen som gjordes (och det andra Huras). Hur kan du ha missat det???

Det jag är emot är att gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång skriva samma sak. Kommer du någonsin med ett någon ny information, en ny synpunkt så blir jag väldigt glad. Nu har jag sett dig gnälla om i princip samma saker i månader.

Kom gärna med funderingar. Jättegärna. Men kom med dem en gång, inte hundrafemtio, så blir jag glad.

Sven Tuta: Jag tycker målvakterna känns hyggligt starka. Bjurö bör definitivt vara en av allsvenskans bästa målvakter. Han var bättre än nervvraket Reideborn större delen av säsongen, och ifall han stått de sista matcherna i kvalet tror jag definitivt vi varit kvar i finrummet.
M.Olsson känns som ett oskrivet kort, dock beskrivs han som väldigt talangfull.
Nä, 2-3 klassbackar på detta tycker jag det börjar likna något.

Sven Tuta: Ja fast riktigt bottengäng tappades vi väl ändå inte som? De flesta hade väl ändå oss på play-in plats?
Ingen hade ju väntat sig att Huras skulle vara så totalt värdelös på att bygga upp en defensiv.
Målvakterna var en chansning. Men ingen klagade ju på Sockan och Ullmark i efterhand. Så där kan man väl ha viss förståelse för att Svarten gjorde som han gjorde.
Huras var ju dock ett misstag som är oförlåtligt av Svartvadet. Än om tidigare GM vare sugen på få hit Huras är det upp till Svartvadet och ta reda på att gubbe var tokig.

Vi hade ju ändå ett relativt namnkunniga lag ifjol vill jag påstå. Missarna var ju enligt mig i en rätt tydligt ordning.
1. Huras (Stor anledning att Adam tappade psyket helt)
2. Welch sena anslutning (Som förvärrades av Whitneys nedläggning.)
3. Målvakterna.

Sen finns ju saker som Byrons skada men det är ju svårt att påverka.

Mydar:
Här kommer ett lite halvfånigt tankeexpermiment. Det kanske iallafall kan pigga upp stämningen i tråden tänkte jag.

Vi plockar ihop ett lag av de som ändå bor runt om i Foppaland. Alltså av de spelare som nyss lagt av och av de utan spelarkontrakt. Sedan stärker vi upp med några från Örnsköldsviks HF.

Foppalanders laguppställning blir då något sånt här:

Målvakter:
Emil Hedman, Anders Johnson

Backar:
Tommy Wargh Josef Ingman
Hans Jonsson Per Hållberg
Nicklas Nordenberg Fredrik Sjödin

Forwards:
Peter Öberg David Gunnarsson Per-Åge Skrøder
Niklas Nordgren Fredrik Warg Conny Strömberg
Johan Nilsson Victor Öhman Andreas Molinder
Oskar Söderberg Anton Byström Sebastian Magnusson

Eller kan Foppalanders formeras starkare än så?
Man kan ju fråga sig om de skulle ha en chans mot MoDos nuvarande trupp.

Syftet med denna fiktiva match är naturligtvis att hitta en ny Tommy Petterson till MoDo. Bara försäkra oss om att vi inte återigen håller på att missa någon målvaktstalang från Lugnvik.

Som ni ser tog jag även ut "grannens pappor". Deras fysiska status är ju väldigt osäker, tex Öberg. Men jag förväntar mig ändå att Hasse kommer att ha toppresultat på fystesterna.

WarEvryPractice: Glömde Tobias Viklund, men det kanske blir lite väl dyrt.

WarEvryPractice: hoppas verkligen på P. Öberg. Han vore en grym tillgång i HA, speciellt som han spelade ifjol. Dessutom unnar jag honom ett värdigt slut, som den fighter han är.

I Timråboken hyllas f.ö Ludvig Nilsson som en fantastisk värvning, vafan vore Öberg?
De har väldigt lika spelstil, fast Öberg är klasser bättre över hela registret.

WarEvryPractice:
Han uppfyller iaf kriterierna:)

{5647}: Det är väl det handlar om. Har du en dålig målvakts och backuppsättning, då har du väl byggt framifrån?
Sen håller jag med om i teorin så hade vi en ok backuppsättning. Men som alla vet teori/ praktik är två skilda världar. Tyvärr så bor jag inte kvar i närområdet och har inte de infornationskällor som många av er har. Funderingar, läs då vad jag skrev i tidigare inlägg. Ja jag är kritisk till hur Modo har agerat i många situationer och är ingen vän av att Svarten är kvar. Jag har uppskattat mkt av det du skrivit, du har en bra analytisk förmåga för att citera dig "att vara en läktarcoach",
Men problemet med dig är att när du tar bladet från munnen så kräker du ut otrevligheter. Du är väldigt svart eller vit. Jag har försökt på ett neutralt sätt försvara dig många gånger när du målat in dig i hörnet när du kallat alla som inte tycker som du för troll. Förstår att vår supporter från Brynäs boken har synpunkter på dig.

Nucky: När Bjurö var i HA senast var han bra, det var väl därför som han kom till Modo. Kommer han upp i den nivån igen då kan det kanske räcka.
Huras stärkte väl inte deras självförtroende direkt. Tyvärr fick laget böta för det under en längre tid.

Sven Tuta: Ja Svarten är ju inte helt tappad iaf. Han förstår att vissa av grannes grabbar gör man bäst i att undvika...

www.allehanda.se/sport/ishockey/conny-stromberg-far-nobben-av-modo-jag-ar-mycket-besviken

Monno: Med tanke på åldern, så är Conny grannen ;-)

Monno:

Han hade ju åtminstone skapat lite intresse runt laget. Som det är nu lär jag inte se en enda match. Möjligtvis ifall Svarten får foten.

Är ju ungefär lika spännande att följa J-20 som denna dynga.

Bad_Brett: Inte helt omöjligt va?

modomille: Vilket förvärv det skulle vara....bäst i Allsvenskan.

Knappast troligt men såg att Istvan Sofron lämnade sin klubb i Österrike och det hade varit en bra värvning. Om jag minns rätt ryktades han till MODO för något år sedan och jag blev rätt imponerad av han under VM.

Edit: Så var det

Josef Ingman till Övik Hockey verkar det som.

« · 1754015 · »