1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532196 inlägg · 4126 ämnen

Silly-Season (VM-spelare)

Silly-Season (VM-spelare)
Nu börjar jag få blodat tand igen efter att Taddy nämnt det där om Milo och mellansverige som tydligen hade sagts på TV3. Själv har jag inte hört just det snacket så jag går enbart på rykten! Vilket ju är huvudkriteriet för att vara en del av silly-season snacket :)

I länken nedan finns lite info om den slovakiske VM-backen Dusan Milo. 6 matcher, 4p (3+1), +6 (8-2), högerfattad rutinerad rörlig spelare. Skulle definitivt fylla en plats i modos gapande backlinje.

www.ihwc.net/english/player/index.ihwc?pId=IHSVK10503197301

Sv: Silly-Season (VM-spelare)
Taddy: Okej, men det där med max 3 utländska spelare är väl också rätt bra på sitt sätt. Det är väl bättre att nordiska spelare spelar i Elitserien än att tjeckiska/slovakiska gör det. Sen piffar det bara upp tillställningen när vi får ett par av dessa i ligan. Man minns ju bl.a. Patera, Prohachzka i AIK och Modos Kaberle, Vyborny m.fl.

FBK lyckades ju värva nordiskt (bröderna Trygg (Norge) + Kakko (Finland)) och dessutom "krydda" tillställningen med spelare från mellaneuropa (Gerber, Jenni, Kalt). Nu har Modo tre danskar i laget, plus en finländare och en slovak. Det finns alltså fortfarande plats för ytterligare två mellaneuropeer (tjecker/slovaker).

Jag blev lite osäker plötsligt. Schweiz är väl ännu inte med i EU. Är Österrike det?

samjo: Södergren hade visst på TV3 nämnt Milo som rykte till Mellansverige, vilket tyvärr brukar vara Götaland och inte Sundsvalltrakten. Men Hlinka och Pavlikowsky får väl slåss om honom till sina lag.
Sedan tror jag att Hlinka, Petrovicky och Vyborny talar väl om Modo, vilket jag tror betyder mycket faktiskt.

mgamill: Äsch då....hade glömt bort att bröderna Pavlikovsky härjar i Jönköpingstrakten. Det kan mycket väl bli en dragkamp mellan HV och Modo om vem som får Milo i såna fall. Det som kanske väger till Modos fördel är att Milo är jämngammal med Hlinka (skiljer ett år) medan Pavlikovski-bröderna är några år yngre (födda 77).

Man måste ju försöka finna en strimma av hopp eller hur?
Förutom denne Milo. Vilka fler slovaker kan tänkas intresserade?
Jag tror som sagt att ES skulle vara klart mer lockande än Slovakiska ligan. Så chansen att Milo sticker till Sverige är nog rätt stor.

Strbak verkar vara en Pihl-kopia. Trivs han i Ryssland måntro? Har hört att lönerna där är mycket bra nuförtiden. Men nog borde livskvaliteten höjas i Sverige...

mgamill:

Jag tror Södergrens spekulationer om Milo grundar sig på hans förtjusning att höra sin egen röst...

Efter att ha läst atrikeln i ÖA på nätet där Hedin oroar sig över att lönerna stiger oproportionerligt mycket, så är jag nu i efterhand GLAD att Modo inte matchade budet Leksand gav Micke P. Ryktet om en dubbling(!) av lönen kanske stämmer ändå.

Jag tror också att just det faktum att Modo lyckats så bra flera år i rad gjort att även "dussinlirarna" fått ögonen på sig. När sedan Leksand och FBK lockar med stora pengar är det inte svårt att flytta. Hållberg verkar vilja ha en VM-plats. Men den fick han ju i Modo(!). Sen var det ju otur att han blev skadad och inte kunde ställa upp. Men jag tror ärligt talat att chansen för VM-spel för Hållberg minskat drastiskt nu när han spelar i FBK. De sparkar en mycket bra spelare som Kakko och plockar antagligen hem Olausson. Det betyder att FBK har 9 backar klara för nästa säsong. Hållberg ska vara glad om han får spela i tredje backparet. För att spela i förstafemman som i Modo tror jag är helt uteslutet.

Grrr...från att inte ha tagit Micke P's övergång så hårt så blir jag nu mer och mer sur över hans agerande. Tror han att han kommer bli en stjärna i Leksand, eller vadå? Men vem vet...med mer pengar i plånboken kanske man kan köpa fler duracellbatterier. Pengar är alltså allt som betyder nåt här i livet...det vet vi nu.

Se länktips

samjo:
Visst skulle jag byta jobb något år om jag kunde fördubbla min lön. Man får hoppas på att några godingar snart återvänder till modo.

samjo: Så om du blir erbjuden dubbel lön hos ett annat företag efter många års tjänst hos ditt nuvarande jobb, så tackar du Nej?

Säg att du får 25.000 i månaden o du blir erbjuden 50.000, då är du lojal mot din nuvarande arbetsgivare? Trots att du varit där i 8-10 år o dom inte vill höja din lön?

Bara en fråga! :))

Taddy: Det är ju, som Hedin mycker riktigt också uttrycker det, inte spelarnas fel att lönerna skenar i höjden. Lönekarusellen drogs ju igång på allvar av Linköping och fler klubbar verkar följa efter. Det är nästan så att jag önskar LHC ett misslyckande. Deras agerande förstör för många andra klubbar.

I Finland har klubbarna generellt sett sänkt lönerna sedan ligan "låste" lagen så att inget lag kan ramla ur längre. Lönerna är numera högre i Sverige, därav denna massinvasion av Finländare till Elitserien.

rådbjer:

Säj att du spelar i In Flames och tjänar 15 000 i månaden och blir erbjuden att spela i Arvingarna för 30 000, skulle du göra det?

Inte en chans, låt hjärtat va med!!!!

samjo:

Stängd liga går bort, det dödar mycket av nerven. Tänk att inte ha kunnat glädjas åt AIK frånfälle i våras t.ex.

Lumber Jack: No way för Arvingarna! :))

Hellre doge jag!
Skulle vara om jag fick skriva musiken o kasta ut dom andra o ta med dom gamnla polarna då o byta namn!

rådbjer:

Precis!

En bra liknelse, In Flames = MoDo, Arvingarna = Leksand.

rådbjer: Jo jag skulle nog göra som Micke jag också. När det rör sig om så stor skillnad i lön, och jag vet att jag kommer att få ett någorlunda likvärdigt socialt liv på det nya stället. Det tror jag nästan alla skulle göra. Det är som sagt var inte spelarnas fel. Det är klubbarna som trissar upp lönerna så att det snart kommer gå för klubbarna som det gick för IT-bolagen.

Lumber Jack: Jag förespråkar inte stängd liga. Säger bara att lönerna gick ner i Finland när den stängdes. Konsekvensen av att riskera åka ur får nu klubbar att chansa mer på dyra spelarköp än de skulle gjort annars. Speciellt hos klubbar som ligger nära eller under strecket. Linköping och Leksand är två exempel. Däremot tror jag att denna lönekarusell lugnar ner sig något när det visar sig att det inte går att köpa framgång för pengar. Hur kul är det att ha skrivit på ett 4-årskontrakt värt miljoner om laget åker ur serien! Fast de fixar nog klausuler som ger dem rätt att sticka om så skulle ske. Då står laget där i superallsvenskan utan stjärnor igen.

Lumber Jack: Betänk att man är less på att rocka på, rocka på o känner för att softa lite nån annanstans till mjukare toner o få högre lön?

Lite ib-stuk över det hela! Softa ett år med högre lön o sen komma tillbaka med bättre toner o tyngre sound eftersom man är så vansinnig på detta gnolande på danshaken vecka ut o vecka in utan att få rocka sina riff!

Softa toner ( vill inte kalla det musik!) 1 år o sen nya rockiga tag! :))

samjo: Sant sant! Det är klubbarnas fel o framförallt LHC!

ES- klubbarna har ju försökt att hålla nere lönerna nu i ett antal år men det sket sig denna säsong med LHC i spetsen.

TIK kan inte konkurrera med dom här summorna det kan Modo o all heder till dom att dom vägrar följa efter i denna karusell!

Skulle kännas skönt om det gick riktigt dåligt för vissa klubbar som trissar upp lönerna å det grövsta!

rådbjer:
Sen kan man ju ta hänsyn till att Arvingarna fick ca 80.000kr för en spelning på parken med resekostnad ej inräknad.

Så nog skulle jag kunna tänka mig att låssas vara en mjukismusiker och lyfta lön i stället för att spela i ett garageband med 500kr/månad.

rådbjer:

ICKE!!!!!

Taddy:

ICKE!!!!

Lumber Jack:

Icke vadå?

Taddy: Beror var hjärtat sitter! Men 1 år kanske man ev. om man har tur o med öronmuffar o drömmer om pengar kanske skulle stå ut med! :))

Taddy: Icke Arvingarna!! menar han eller att softa!
LJ har principer :))

samjo:

Jag tror inte att en stängd liga kommer att sänka lönerna. Då blir det en hetsjakt på slutspelet och vansinnes löner ändå. Har ingen ingen lösning på hur det ska lösas, men är jävligt tacksam att MoDo inte luras in i karusellen.
Höjda korvpriser är inget att sträva efter...

rådbjer:
Annars är det en ganska fin gig vissa får på parken.
De mest kända får upp till 50% utav intjänade pengar i entre.
de tar väl in ca 1500pers som max och inträde=120pix.

Lumber Jack:

Nej modo borde statuera exempel genom att i stället erbjuda utbildningar på mitthögskolan till de som förstår att det finns ett liv efter hockeyn.

Taddy: Men det är bara tunnisar o veklingar som går dit!
Skulle aldrig spela för tunnisar o veklingar!

Nä hårt o melodiöst ska det vara för riktiga män!!

rådbjer:
Tacka vet jag Morgana Lefay, Tad Moroose och sådan fin musik.

Taddy: Utbildningar lär nog kunna ordnas ska du se. Men det är inte alla som trivs ändå. Tobias Lundström åkte ju till Umeå för att plugga. Det medförde att Björklöven kommer ha den klart bästa målvakten i Norra Allsvenskan!

Taddy: :)))

rådbjer:
Något du känner till eller?

Taddy:

Öppna Bollnäsmästerskapen i hårdrock idag kan jag se, Divine Sin är ju lite smyg-Bollnäs så jag röstar på dem.

OBS OBESVARAD REPRIS:
Taddy: Jag tror att Morten Green säsongen 2002/2003 inte kommer att göra fler poäng än vad #62 gjorde 2001/2002. Däreomt är jag övertygad om att Green kommer att göra fler poäng 2002/2003 än vad #62 skulle göra 2002/2003. Vad tror du?

« · 87720