1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 530938 inlägg · 4122 ämnen

Sillysäsongsnacktråd

Sv: Sillysäsongsnacktråd
Poffa: Störst i att vara mest är också ett erkännande.

NuMo: Spelarna från Ångermanna-älvens sträckning verkar ju välja
att stanna i Övik i allafall.

NuMo:

Mest, kanske. Men störst kommer han aldrig bli. Varken storleksmässigt eller hockeymässigt. Inte ens om man mäter hjärtat för MODO så skulle han hamna i topp.

Poffa: Det var ju tvunget annars skulle han ju ha varit absolut störst någonsin i Modo. Nu är han nästan det ändå.

NuMo:

Vilken tur att den där lojale backen stuckit till Tyskland var och varannat år då. Ja, för landhöjningens skull, alltså.

Salle: Ja, under några år så har ju närvaron av Modos mest gedigna, pålitliga och lojalaste back gjort så att gråten från vissa Ö-viksbor höjt havsnivån nästan så att Skuleberget legat risigt till. För 3000 år sedan var Skule blott en kobbe flera mil ut i havet och Ö-Vik det fanns inte ens på kartan. Tur att karriären är över om man tänker så. Vi får väl se om Ö-Vikssönerna väljer Modo eller Italien i framtiden.

Poffa: Hoppas att broarna nedströms klarar av det extra tillflödena.

Salle:

Från Arlanda kan meddelas att jag hört samma rykte. Ja, om BHK alltså. Däremot lär det väl gråtas floder uppe i stan som Gud glömde.

AXA hade ett butiksjippo igår där MoDo hade sin äldsta resp (en av de) yngsta spelare som dragplåster. En av personalen frågade den äldsta om vad han trodde om säsongen. Svaret kom att han trodde inte på spel alls under säsongen då han inte ens kan springa utan att ett knä sväller upp och ömmar.

BHK jublar i tysthet enligt rykten på stan.

Dream Team:

Matchen spelades den 9:e oktober 1988, ungefär samtidigt som det årets sena sommar-OS i Söul pågick. En vecka senare vann Ångermanland TV-pucken i Nobelhallen (vilket jag egentligen var ute efter).

Tyckte du att det där var hemskt ska du vara glad för att jag besparade dig en in-skanning av hemmareturen uppe vid den norra länsgränsen som kom i slutet av november. Då det såg riktigt slokörat ut, när den svarta kraften, Nolaskogs, faktiskt vann med 3-1. Därmed tog man alltså hem den inbördes matchserien under hösten med 2 poäng och 7-6 i målskillnad.

Ett helt, oomstridligt och ack så underbart mål. Men nog kommer de där dagarna tillbaka, ska du se - annars så är ni ju inte Timrå på riktigt. Fråga liema...nej - Miiike, vetja. ;-)

Nalle Sjuh: Oj, vilka minnen som kommer tillbaka. Ja, och knappast av det trevligare slaget. 5-4 mot Husum hemma, inför knappt 800 begeistrade (??)åskådare känns inte sådär jättespännande i nuläget. Tur att Timrå hittade tillbaka till sig själv igen, även om det tog en rätt så lång tid.

Just den här matchen måste ha ägt rum -87 eller -88?

knaskamilla: Okej, jag erkänner. Jag hänger inte med så bra i hockeyn nu! =)

Emma no15:

Äh, att MoDo är enda alternativet i ES är ju gamla nyheter... ;)

Emma no15: Jag gissar att Steen tvingas välja Modo, vilket är bra för oss. Eller så väljer han att spela i AHL antagligen via Toronto.

NuMo: Det är faktiskt sant. Det har jag oxå lite svårt att förstå. Men det är ändå kul att höra från honom att Modo är enda alternativ. Han var ju inte direkt den man först trodde skulle lämna Frölunda ifjol och nu är Modo hans number one. Gräjt!

Emma no15: Själv förstår jag inte ens att en spelare som Steen ens kan vara ett alternativ för en NHL klubb. Tiderna har förändrats. Förr så blev det aldrig NHL för en svensk spelare om han inte gjort ett exeptionellt VM innan. Nuförtiden är 99% av de svenska spelarna bofasta i landslaget och minst 100% av de svenska är bofasta i NHL oavsett vad de presterar på isen. Högardh blir jag dock tvungen att räkna bort, för han förstör all statistik.

Jäj! Kul att höra att Modo för det första är det enda alternativet i Sverige för Steen och för det andra att det är ett alternativ även om NHL drar igång. Way to go!

Paddan:

Finns det bilder i dagsljus på arenan (med läktare) i dess dåvarande form, är jag spekulant på en .jpg- eller .gif-variant av dem.

Jag har bara fått läsa Tommy Sandlins senare alster i ÖA, vilket jag måste säga håller ganska skiftande kvalité, man kan väl säga att mycket trycksvärta går åt till något slags förklaringar till varför det går så dåligt, då i början av 80's.

Nåväl, nu är det sommar och man får inte skriva i (bl.a.) derbytrådar så ofta som man vill göra det, man längtar verkligen till det är dags igen. Ja, man längtar till att saker är som de borde vara, igen. Alltså.

Frisco: Satt och bläddrade lite grann i en inbunden bok med ÖA från oktober till december 1960. Med tanke på dagens nyhet i AB om att man ska skärpa reglerna för målvaktsutrustningen till säsongen 2006-2007 så var man tydligen också ifärd med samma sak säsongen 1960, då fick plockhandsken inte vara bredare än 23 cm och benskydden inte vara bredare än 25 cm.

Riktigt roligt också att läsa Kabbens puckprat, bland annat från första träningsmatchen mot nyuppflyttade Brynäs IF på Kempevallens konstfrusna is i början av oktober 1960. En match som Alfredshems IK vann med 5-3.

Frisco: Det verkar som att den där scumma leverantören av medel mot hockeyabstinens kan tvingas till rejäla avgiftsjusteringar.

Paddan: Billigare årskort i Globen än tilläggasavgiften i Kempis. Otroligt.

Modoante: Men det är ett dj-igt bra pris. Sen är det väl "bara" att smyga in sig på en bättre plats för såna finns det ju gott om i kulan

Paddan: inge vidare platser verkar det vara

Martin S: Tja, med tanke på det här biljetterbjudandet vet jag inte hur de resonerar. En desperat åtgärd för att få publik, eller har de kanske alltid haft såna här möjligheter i Globen?

Paddan: Petters första gästspel i Djurgården var 92-94, sedan tillbaka säsongen 96/97, säsongen 03/04 var det dags för tredje gången och nu är alltså Petter tillbaka för en fjärde säsong. Dif 04/05 känns mer och mer som ett lågbudget lag.

Paddan:

Ja, det borde ju komma en kallelse snart, kan man tycka. Det ska väl vara i juni?

knaskamilla: Känns som Petter sett sina bättra dagar men verkar som det finns nån allians i sverige att ta hand om Petter så han kan få lön :)

Paddan: När är det egentligen dags för MoDo Hockeys årsmöte? Vore ju intressant att få höra lite mer information om arenabygget och lagbygget mm.

knaskamilla: Äh, vägra länka vetja... Det är ju schitkul

Salle:

Äsch, länken finns ju på HS förstasida.

knaskamilla: Har Poffas inte-klistra-in-länk-förrän-inlägg-nummer-2-sjuka smittat eller nåt.

Paddan:

Det vet jag inte. Jag undrar mest - vad tycker hans rygg?

knaskamilla: Tja, när Almtuna tydligen inte hade råd att betala Petters lön, så måste man väl söka nya utmaningar antar jag. Är det tredje eller fjärde gången han återvänder till DIF?

Oj, här är en som kämpar vidare...

"- Det är en riktig Djurgårdare som vi får tillbaka. Petter är rutinerad och sedan länge en etablerad målvakt med lång vana från Elitserien. Det är viktigt att veta att vi har tillgång till två bra målvakter i truppen."

knaskamilla:

Slutar med kvalserien och nerläggning! Avgå!

Men hallåååå, vad är det här? När ska B Hedin egentligen avgå? Tänker han aldrig börja värva på måndagar? Nu är det ju bara drygt två månader att värva på, innan de går på is - hur ska det här sluta?

Poffa: Näää, nu har det gått alldeles för lång tid utan något nyförvärv. Vad har herrar värvningsansvariga för ess i rockärmen, finns det något spännande namn eller blir det bara någon ny Kiviaho eller Kapusta.

Poffa: En auktion är ju så långt bort man kan komma från draften. Anledningen till att man har draft överhuvudtaget i NHL är ju att försöka minska glappen mellan de fattiga, rika, starka och svaga.

Eftersom det finns ett maxtak för vad en rookie får tjäna så har jag svårt hur man kan lösa detta med en auktion? Samtliga klubbar kommer då att erbjuda Crosby max för vad en rookie får tjäna. Vem får Crosby då? Får han välja fritt? Eller blir det ett lotteri istället för en auktion?

Om det blir auktion i sommar(vilket jag inte tror), kan man då vägra spelare att gå samma väg till mötes nästa sommar eftersom de inte vill riskera att bli draftade av något lågprofil lag?

Poffa:
Om du kan visa mig en länk till en "seriös" sida som påstår samma sak, så kan jag kanske gå med på det. Annars står min ståndpunkt fast.

henkaaa:

Även en blind höna... Allt som står i AB och Expressen är inte lögner. Dra inte allt över samma kam, du kommer då lätt gå miste om det riktiga.

Poffa:
Aftonbladet rätt?? Tillåt mig småle! Att NHL annonserat att man söker alternativ behöver ju på intet sätt innebära att man inför en auktion. AB gör som vanligt.... dvs de tar något helt ur luften och slänger in det som en ren sensationsnyhet!

henkaaa:

I det här fallet tror jag att de verkligen har rätt. NHL har också annonserat att någon form av alternativ till draften kommer presenteras.

henkaaa:
Precis samma tidning som påstog foppa skulle missa premärien om NHL drog igång om vart frisk i slutet på augusti .. dom är ju verkligen kända för sina väl granskade artiklar

Poffa:
Om du med AB menar Aftonbladet så tål det ju att återupprepas: hur ofta kan man verkligen lita på vad som står i den där förb-nnade skvallerblaskan?

Martin S:

Så sent som i onsdags eller torsdags stod det i pappersbilagan av AB att det eventuellt skulle hållas en auktion så klubbarna kunde tinga de bästa spelarna som skulle draftats denna sommar.

Poffa: Så länge det inte blir någon draft i sommar så kommer inte Crosby att spela i NHL till hösten. Jag har hört att man då antingen kör två drafter nästa sommar eller slår ihop 87orna och 88orna till en enda stor megadraft.

Crosby verkar ha IMG som agenter och Elefalk är chef för IMG i Sverige. Elefalk har också några MODO spelare i sitt stall, låt oss börja spekulera.

Om nu Luleå verkar ha råd med Straka så borde väl MODO ha råd med Crosby?

Salle:

Kommer NHL igång skulle de ju ha någon form av auktion så att spelare i den här åldersgruppen skulle få chansen att spela i NHL. Det där kommer de så klart att lösa, även om det nu inte blir någon draft i sommar.

Var så säker, om NHL kommer igång kommer man INTE missa chansen att få med Crosby redan från början.

Poffa: Men killen är ju inte draftad och därmed inte inne i systemet. Wikegård sa nåt om att dom inte får spela i NHL om dom ej draftats, detta angående nån VM-lirare som var duktig men odraftad.

Jag vet inte om det är sant dock. Men Wikegård brukar väl ha hyffsad koll på vad han säger.

Salle:

Jag gissar på Färjestad, om han skulle hamna i Sverige. De har ju råd.

Salle:

Äääh, jävla PR-jippo. Kommer NHL igång spelar han där, oavsett vad som händer i övrigt. Kommer NHL inte igång så finns det femtio-sextio spelare som är bättre OCH billigare än Crosby.

« · 548511 · »