1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 530913 inlägg · 4122 ämnen

Sillysäsongsnacktråd

Sv: Sillysäsongsnacktråd
Poffa: Vad gäller Timmy så är det bara att hoppas att han nu får ett någorlunda vettigt kontraktsförslag. Han fick ett första kontraktsförslag från MoDo för ett bra tag sedan, och det var (som det ofta verkar vara från MoDos sida) ett riktigt skambud. Fast samtidigt så övertygade han ju heller inte direkt under fjolårssäsongen, ja förutom i slutspelet där han åstadkom ganska hyfsade insatser.

Paddan:

MODO har ju bearbetat detta hårt på slutet. Nu är ju allting öppet för att få honom på ett längre kontrakt, för mig är det väl bara att snacka ihop sig om ett treårskontrakt och signa honom.

MODO har ju alltid börjat med låga bud, något som kan straffa sig i längden. Kanske läge att använda sig av en annan strategi framöver. Helt klart är i alla fall att med Timmy i laget så får vi en stabil back som använder kroppen. Kan han dessutom utvecklas lika bra som Hasse gjorde, ja då har vi dragit en vinstlott.

Poffa: Med den nya arenan så borde det väl också finnas möjlighet att skapa "jobb" för de som önskar det i föreningen. Borde väl finnas i varje fall något utrymme ledigt på bottenvåningen där de kan få sitta och vända papper eller så. Kalla det talangutveckling, eller sponsorutveckling eller vad sjutton som helst.

Jag utgår i varje fall från att om man nu skriver kontrakt med Timmy så blir det ett flerårskontrakt.

När är det förresten det är första isträningen, var det 5 augusti?

Paddan:

Officiellt går de på is den åttonde augusti, så de lär väl vara där och leka den femte...

knaskamilla: Ok, då får man se om man orkar upp den morgonen för att se på första isträningen.

Poffa: [MODO har ju alltid börjat med låga bud, något som kan straffa sig i längden. Kanske läge att använda sig av en annan strategi framöver.]

Menar du att man ska gå in och erbjuda 10 miljoner för att sedan försöka sänka?

Frisco:

Ja, exakt så menade jag. Fast 10 miljoner var lite lågt utgångsbud. Säg 20 millar.

Poffa: Ok. då vet jag precis hur du tänker. Det framgick inte i ditt första inlägg därav frågan.

Poffa: Är det Knaska eller Roger millar???

Salle:

Kol...

Poffa: [MODO har ju alltid börjat med låga bud, något som kan straffa sig i längden. Kanske läge att använda sig av en annan strategi framöver.]

Eller så kan man ju tycka helt tvärtom, om en klubb som eldat upp drygt 75% av sitt egna kapital de senaste tre säsongerna, och löper en klar risk att förlora sin elitlicens inom de närmsta 11 månaderna, ifall inget drastiskt sker. Jag tycker nog helt tvärtom dårå och att "segrar" i kontraktsskrivande med spelare som ska anses vara laglojala och hemmakära är något särskilt man ska sträva efter då det sedan lägger ribban för yngre, egenproducerade spelare och deras skenande löneförhoppningar.

Pengar till scouting, mental träning och marknadsavdelningen är vad som ska öka, inte spelarkostnaderna som redan nu ligger på +25 mkr/säsong och klart i linje med vad som krävs för ett mittenlag i elitserien i övrigt (länk, visserligen från ifjol).

Paddan: [Med den nya arenan så borde det väl också finnas möjlighet att skapa "jobb" för de som önskar det i föreningen.]

Eller så kan man ju tycka helt tvärtom, och tycka att man ska bara ge sådana tjänster till folk som är utbildade för dem. Om inte annat så kan det ju bli lite svårt med titlarna och linjeansvaret i powerpoint-presentationerna av verksamheten, om man ändå måste anställa en sådan för att få arbetsuppgifterna utförda.

Inte det vanliga sättet att hantera det hela på en bruksort, i ett brukshockeylag - men ibland måste nog vanor ge vika även på sådana ställen.

Nalle Sjuh: Tja, det är klart när man åtskilliga gånger blivit kritiserade bland annat från Salle och Svarten för att sakna kompetent personal i föreningen för att kunna hantera relationerna med sponsorer och publik på ett bra sätt så är det klart att man bör eftersträva att anställa personer som har sån kompetens. Men var hittar man sådana personer, och som dessutom finns tillgängliga och inte redan är uppbundna i andra föreningar/företag.

Man kan ju också fråga sig vad tanken var med att ge Sören Gyll en plats i styrelsen, förutom att få ett stornamn i styrelsen, eftersom man än så länge inte kunnat se någon nämnvärd Gyll-effekt i exempelvis att ha kontrakterat ett stort företag som huvudsponsor till arenan.

Paddan:

...och inte verkar Gyll ha varit på några styrelsemöten heller.

knaskamilla: Apropå möten och sånt, visst fanns väl förra verksamhetsberättelsen att hitta på hemsidan? Årets verksamhetsberättelse kan jag då inte hitta på modohockey.se

Paddan: [Men var hittar man sådana personer, och som dessutom finns tillgängliga och inte redan är uppbundna i andra föreningar/företag.]

Hmm...man definerar tjänsterna som behövs, deras ansvarsområden och erbjuder sedan en lön som ligger på en bråkdel av vad osnutna 25-åringar som precis ska göra sin första elitseriesäsong får? ;-)

Paddan: Leta lite till. Under föreningen kanske?

Nalle Sjuh: Åfan, är det så enkelt.
Tja, de har ju lite drygt ett år på sig att hitta rätt sorts människor att bli de första att ockupera rum i kanslidelen av bottenvåningen på arenan. Gissar att det tar ganska lång tid att vända en koloss på lerfötter.

Frisco: Hahaha, tydligen jag som var ordentligt blind, trots nya glasögon. Vad bra, då har jag något att läsa en stund.

Paddan:

www.modohockey.se/pdf/verksamhetsberattelse_04-05.pdf

Gillar kassafödet stenhårt, hade nästan varit 0 utan insatsen i Arenabolaget. Fruktansvärt starkt av ett elitserielag som bara tog sig till kvartsfinal, med den spelartruppen och de tillkommande lönekostnaderna under säsongens slutskede, samt den daterade hallen. Måste nog vara något av svenskt rekord inom svensk elitidrott, om det bara funnits en måttstock av något slag.

Nalle Sjuh: Skulle vara intressant att få läsa den slutrapport som tydligen skall komma i höst och den medföljande handlingsplanen från utvärderingsgruppen om de misstag som begåtts inom föreningen under den gångna säsongen och hur man förhindrar att dessa uppkommer igen. Skulle bara vara trevligt att få kika på den första lägesrapporten från utvärderingsgruppen.

Paddan:

Jovars, det skulle vara riktigt skön alsolsprit att hälla i det snart koagulerade köttsåret ;-)

Nä, men nu missade jag väl diskussionen som pågick för ett tag sedan om den ekonomiska delen av säsongen och vad som sades på årsmötet. Det var lite synd så här i efterhand, speciellt med tanke på hur det sedan framställdes i ÖA och AB, och hur molokna vissa ledare verkade vara. För som synes hade föreningen en smått våldsam _potential_ att tjäna pengar under säsongen trots det sportsliga misslyckandet, spel i den antika hallen och kapitalinsatsen i Arenabolaget. Organisationen utanför A-lagets spelarbås och dem som tillsatt de som fanns i båset ger jag själv därför MVG, men att just den sportsliga biten är ganska avgörande för att det i slutändan kunde ha blivit en vinst av Frölunda-mått kommer man nog inte undan.

Kan en klatschig sammanfattning av verksamheten kanske bli att MoDo är bra på att göra mycket av litet och helt suveräna på att göra litet av mycket? ;-)

(Att sedan chansen till en sådan här säsong aldrig kommer igen, för just den här föreningen, på det här sättet, vill jag inte höra på minst tio år. Väck mig inte...)

Nalle Sjuh:

Vad jag menade med snacket om låga bud verkar tydligen inte gått fram. Vad jag menade var inte att man skulle souka till rejält och erbjuda överlöner till spelarna. Vad jag försökte få fram var att MODO hela tiden kör med taktiken att ge skambud och sedan höja allt eftersom förhandlingarna pågår.

Detta kan i vissa fall och med vissa typer av agenter och spelare leda till att man i slutändan får erbjuda en högre lön till spelaren än om man sagt en summa som inte är ett skambud men som är mer normal.

Skambud kan mycket väl leda till att agenten och spelaren sätter sig på tvären mot klubben och att det därmed blir dyrare i slutändan.

Poffa: Skambudstaktiken kan dessutom få effekten att vissa spelare som tror dom är oumbärliga klubbikoner lämnar klubben för att flytta ca 25mil norrut.

Poffa: Vad du verkar vara insatt i kontraktsförhandlingar. Jag vet ingenting om sådana. Till och med lönerna är ju hemliga för mig.

Frisco:

Tja, jag vet ju hur de behandlat Stefan Öhman t ex.

Nalle Sjuh: Det är väl ganska självklart att sådana dokument vill man helst hålla inom föreningen, för även om man nu tydligen ska bli lite öppnare mot supportar och sponsorer så får det väl ändå finnas någon måtta på öppenheten.

Hursomhelst är det spännande tider som väntar, förhoppningsvis också med några små positiva överraskningar på vägen.

Nu närmast väntar man väl på att se hur den där vinnaren av souveniromröstningen kommer att se ut i färdigt skick, om det blir en positiv utveckling eller en väldigt billig variant på förslaget.

Poffa: Som tur är så verkar det inte sitta i lönen i alla fall, i alla fall enligt Timander själv - enligt ÖA.

www.allehanda.se/sport/4071

Poffa:

Visst gick det fram, vi har nog bara olika syn på hur man hanterar en löneförhandling i MoDos situation. I alla löneförhandlingar har arbetsgivaren en tänkt överstagräns för hur långt man kan gå i en förhandling, i den mån man går över den gränsen skulle väl vara om personen skulle vara till så pass stor nytta för en konkurrent att man inte kan låta honom gå.

Du refererar till Stefan Öhman, men resultatet av det "skambudet" blev ju att han inte stannade kvar ö.h.t, om det nu var skambudet som det verkligen handlade om i slutändan. I vilket fall som helst hittar jag inget belägg för att man skulle ha gått över sin tänkta högstanivå på lönen för Öhman eller någon annan.

De vissa typerna av spelare med vissa typer av agenter försvinner till andra klubbar när MoDos högstanivå för lön till den typen av spelare inte faller i smaken. Så ser jag på det.

det står i aftonblaskan att Timmander nobbar NHL för modo men aftonbladet är aftonbladet.

www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,674614,00.html

Foppa och Sundin i samma lag? Ja, Aftonbladet försöker få oss att tro det i alla fall.

Poffa: Ja se Aftonbladet... Dom hade ju stora rubriker om Torontos löneproblem för några veckor sedan. Att dom skulle "ha råd" med Foppa verkar tufft. Foppa kan säkert tänkas flytta dit för en "billig peng" om dom kan visa på ett Stanley Cup-koncept som funkar. Foppa vill nog hellre vinna igen än att få en fet lönecheck.

Salle:

Då kan han ju lika gärna dumpa lönen och spela kvar i Colorado. De kommer säkert fortsätta ha ett slagkraftigt lag även i fortsättningen.

Poffa: Det håller jag med om och har sagt i flera sammanhang också.

Pengar är ju inte vad Foppa behöver precis.

Ja, nu ser ju iaf backsidan ok ut. Sämre med forwards än så länge. Att Touminen skulle göra succé törs jag knappt hoppas på och vad händer om Svarten blir skadad?

Skulle vilja se åtminstone två vassa forwards och en bra center ytterligare. Sedinarna skulle ju smaka mumma och kanske Setzinger. Är den någon som har lite statistik på honom förresten? Har inte hört så mycket om honom tidigare.

Vallin: För övrigt så såg Salle inte direkt ut att längta efter att träna idag. Däremot såg Damgaard pigg ut.
Eller så har jag sett i syne.

Vallin:

Har inte den där Setzinger skrivit kontrakt med något (finskt?) lag redan?

Jag tycker klubbledningen borde plocka hem nån NHLare behöver inte vara svensk
Seb ger dom han lite saker typ bostad, bil, nån resturang som sponsrar dagens lunch åt han, och hjälp att fixa jobb åt flickvän

då behövs det inte så stor lönecheck..

modo_foppa:

Jag kan sponsra med dagens lunch, en tallrik gröt.

scim:

Om han är rik kan han få mig som flickvän. Jag har redan ett jobb.

knaskamilla:

Snart kan vi plocka valfri spelare från Alliansen!

scim:

När jag tänker efter kan han få min bil också.

Ikväll så meddelade Colorado att man inte tänker köpa ut Blake eller Sakic. Detta betyder med största sannolikhet att Foote eller Forsberg inte spelar i Denver nästa säsong.

Mitt tips är att Foote blir den som flyttar. Avalanche ägare är väl arvtagare till Wal-Mart kedjan eller så? Kan man inte då anställa Foote som världens högst avlönade kassabiträde typ?

wap.hockeysnack.com
Tror heller inte Foppa lämnar bergena. Colorado skulle missa både sportsligt och pr mässigt. Inte för att jag vet allt men ett Stanley guld till smäller högre än ett guld han aldrig kommer att få i Sverige.

Martin S: Stan Kroenke gjorde nog inget dåligt val när han beslutade att gifta sig med en av Sam Waltons brorsdöttrar.

Martin S: Avalanche sällar sig till de klubbar som beslutat att sänka biljettpriserna till säsongsstarten:

"In apologizing for its labor sins, the NHL has promised to be prettier and more fun, but today the Colorado Avalanche sent its fans a make-up bouquet scented with a 20 percent slash in ticket prices this season.
The rollback - which also includes a 10 percent reduction in the cost of single-game tickets - marks one of the most lavish price cuts in the NHL where this week a bevy of clubs are dangling fresh ticket deals to soothe

and sway angry fans."

Så har då Weinis fått ett qualifying offer från Islanders. 

Jaha, nu har vi fått en förstärkning. Eller?

knaskamilla:

Starkt nyförvärv. Kan säkert tillföra mycket.

knaskamilla: Tja, huvudsaken är att han inte tänkt snöra på sig skridskorna. Fast det kanske i sådana fall sker för att öka snittåldern på spelarna i truppen från strax-över-J20 till En-bit-på-vägen-mot-Jurrassic-Sjödin

« · 556386 · »