1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532445 inlägg · 4126 ämnen

Spelarvärvningar

Sv: Spelarvärvningar
Robert P:

Men att skylla på Österrike, agenter och utomländska svampar är betydligt mer realistiskt och sant än att alla ES-lag skulle gå över till att använda juniorer i stället för etablerade spelare.

Loobs tips om att vända lönespiralen genom att börja använda juniorer är alltså vatten värt.

Rådet är är lika kreativt som att som att råda klubbarna att värva billigare spelare för att vända karusellen. Sant iofs. men orelistiskt om man vill vara med.

Lumber Jack: Jag är inte det minsta orolig och har fullständigt förtroende för Bengan. Låt de andra lagen prata om sina tilltänkta nyförvärv långt innan det är klart medan MODO lurar i vassen.

För varje dag som går blir jag mer och mer övertygad om att både Svartvadet och Salomonsson kommer att spela för MODO i vinter. Jag skulle heller inte bli särskilt förvånad om MODO släpper en bomb också..

Så vitt jag vet så är Salle inte hemma i Övik ännu eller? Svartvadets borde väl redan vara hemma här i Övik va? På modohockey.se spekuleras det vilt om att Svarten och Salle ska till DIF och Frölunda. Detta kommer inte att hända.

Salle har redan gjort sitt i Stockholm. Han fick ett miljöombyte, ett sm guld, vm spel och Nhl kontrakt. Svarten har sin kärlek till MODO och Övik och inte ens chans att han skulle byta bort detta. Till sist så tror jag ingen spelare vill sitta med ett kontrakt med en annan elitserieklubb den dagen som...

Ikväll håller vi tummarna för Edmonton ska vinna över Dallas och därmed göra Colorado/Vancouvers väg mot final lite bättre.

Efter Påhlsson fina spel den senaste tiden så kan vi nog sluta drömma om Samme i MODO tröjan inom de närmaste säsongerna.

Wewillwintoday:

Han jobbade då förra veckan...

Nog har väl ändå du varit med tillräckligt länge för att veta hur Bengan jobbar. Tystnaden är det bästa tecknet på att de jobbas. Han håller käften tills han har något att presentera, suits me fine. Finns inget värre än när det mummlas från ledningshåll, "vi för samtal med en NHL-meriterad spelare".

MartinSedin:

Det stämmer att Kladno åkte ur förra säsongen, trots att både Milo och Pavel Skrbek spelade i laget.
Milo gjorde åtta mål i Extraliga förra säsongen, vilket får ses som ganska bra för en rookie.

Ja, det var i div 1 som Stenberg lirade i. Han spelade för Liberec, laget som blev dom som tog över Kladnos plats i Extraliga och höll sig kvar med god marginal den här säsongen.

Robert P: Har det gamla klassiska laget Kladno ramlat ner till Div 1? Visst var det i Div 1 som Oskar Stenberg spelade ifjol?

MartinSedin:

Lill-Milo lirade med Kladno i div 1 och gjorde 12+10 på 34 matcher. Lånades i slutet av säsongen ut till Extraliga-bottengänget Karlovy Vary och gjorde 2+1 på 9 matcher.

Wewillwintoday: Jag har också hört rykten om Kaberle Jr och MODO. På tal om Tjecker så tycker jag att MODO bör utnyttja sina kontakter i Tjeckien genom pappa Horava bättre. Någon som vet hur det har gått för Horava Jr denna säsong i den tjeckiska ligan? Pappa Horava var över 40! när han spelade sin sista(senaste?) match i den Tjeckiska ligan.

Jag har ett förslag som andre center också. Han är just nu upptagen med NHL slutspel.

Jag tror och hoppas att Jocke L äntligen ska få det där genombrottet vi har väntat på i några säsonger. Potentialen finns helt klart där. Almtorp hoppas jag också får betydligt mera istid denna säsong and finally...Jag trodde aldrig jag skulle säga detta men det ska bli intressant att se hur Warg utvecklas kommande säsong. Warg avslutade säsongen strålande, vem minns inte hans konstmål i slutspelet tex?

MartinS: Var det inte Poffa som skrev att Tomas Kaberle faktiskt erbjöd sig att spela för MODO, men Bengan tackade nej eftersom man tyckte han var för dålig...

Hedin mot Kaberle skulle ju inte vara dumt, men inte speciellt realistiskt. Jag tror inte Toronto verkar vara så intresserade av Pierre...

Självklart är det lite för tidigt att börja panikvärva, men det skulle
kännas skönt om en till center presenterades snart...

Jag kom på den här uppställningen nästa säsong, känns inte HELT orealistisk, vi ska dock vara tacksamma om det blir så..:
(Jag är en riktig sucker för laguppställningar, Hegefors varning på mig...)

1# Lindström - Svartvadet - Salomonsson,

2# Wernblom - Nån Ny (vet ej vem) - Pettersson

3# Högardh - Hedlund - Söderberg

4# P.Öberg - Warg - Wennerberg
Persson, Almtorp, Green

1# Enström - J.Öberg
2# Lehtinen - Haakana
3# Milo - Damgaard
Wästlund, Jansson

Wewillwintoday:

Vem vet han kanske planerar bytesaffär med Leafs, Hedin mot Kaberle?

Eller också tar han det lungt och inväntar dom rätt lägena, han är ju bra på det enligt vissa. ;)

Det var ett helsikes värvande bland alla klubbar idag.

Men hos MODO är det helt knäppt tyst. Inte ens ett rykte på gång...
Har Bengan tagit semester??

poffa: Skåre. Hertzöga. Ja ni fortätter på den linje jag angav tonen till igår.
Självklart ska alla elitserielag ha J-18 och J-20lag. Sen kan man försvara Gnäll-Håkn hur mkt som helst. Punkt!

NuMountain:

Det är väl iaf lite tanke bakom vad han säger. Att sen inga lag lär leva efter det, inte ens FBK, är en annan femma.
Men han skyllde inte allt jävulskap på Österrike åtminstone.

Robert P:

Håkan Loobs råd till hur man ska bromsa den stigande löneutvecklingskurvan i ES blir alltså: Satsa på juniorer.

Jag hoppas att de övriga klubbarna nu tar till sig detta konkreta råd så det blir ordning på ekonomierna igen.

NuMountain:

Att satsa på juniorer och att satsa på juniorer är två olika saker.

1) satsa hårt på juniorhockeyn i sig och att utveckla spelarna på juniornivå

2) plocka in juniorer i truppen, dvs satsa på dom som spelare i A-laget.

Och ja, sen finns det ett tredje alternativ av satsning också. Ett som West alldeles säkert skulle dra upp men som jag väljer att avstå eftersom det antagligen inte är aktuellt.

Förmodligen menar han att den satsning på juniorerna FBK gör sedan ett år tillbaka ska mynna ut i fler elitseriefärdiga juniorer på sikt, och därmed sänka lönekostnaderna.

Om han får rätt i det eller inte återstår att se. Jag misstänker att det varken blir mer eller mindre än man fått om man fortsatt som tidigare.

Robert P: Som jag sa. Hur de byter dyrare mot billigare spelare är oviktigt. Egentligen är det ganska generellt.

På frågan:Hur ska man stoppa löneutvecklingen i elitserien?

- Byta dyra spelare mot billiga spelare.

Är det sportchefens lösning så blir det ju ganska intetsägande.

Varför skulle Färjestad bara kunna tala för sig själva i en fråga om elitserien och dess löneutvecklingskurva och hur man ska lyckas plana den?

Loobs svar: "Vi ska satsa på egna juniorer och det sänker kostnaderna." blir enligt dig ett tomt uttalande. Man satsar ju redan på juniorerna, som du säger.

Kan det vara så att man ska göra som alla andra klubbar gör redan nu. Satsa på alla juniorer, nerifrån och upp. Att Färjestad skall gå tillbaks till samma modell som man hade innan det kritiserade att placera ut dem och låta andra få göra jobbet?

Oavsett. Jag förstår inte hur Färjestads interna lösningar om hur man ska slussa juniorer in i A-laget skall kunna lösa övriga elitseriens ökade lönekostnader.

poffa:

Dom som inte platsar i Skåre skulle inte haft nåt där att göra även om FBK-juniorerna inte kom dit. Lika bra att dom letar sig till en nivå som passar dom bättre.
Är ingenting som gör att Sverige tappar mark. Att låna ut de BRA juniorerna så att dom får spela seniorhockey i ett tidigare skede kan ju mkt väl vara nåt som stärker svensk juniorhockey som helhet snarare än tvärtom.

Facit i det hela har vi ju knappast.

Att spelarna inte får chansen att visa upp sig är en myt, det också. Färjestad kallade in ett flertal av sina spelare från Skåre att träna med laget under några uppehåll.

Och just det gänget som är i Skåre skulle ändå inte haft en chans att slå sig in i elitserielaget under aktuell säsong ändå. Så jag förstår inte problemet.

Robert P:

Har inte sagt att allt som är nytt och annorlunda är fel. Men vad FBK gör är att man indirekt minskar antalet spelare som skulle få chansen att visa upp sig. Man ger Skåre och Grums ett par juniorer som ekonomiskt slår ut Skåres egna produkter från en chans i A-laget. Detta skulle om fler klubbar följer det här exemplet bidra till att man minskar konkurensen ytterligar i Sverige, man får fram mindre produkter och Sverige som ishockeynation tappar ytterligare mark.

Ett lag i ES skall enligt mig vara tvingade att ha ett J18 och ett J20 för att på så sätt bidra till svensk hockey. Tyvärr måste jag gå för dagen men det hade varit roligt att fortsätta den här diskussionen senare. Jag är åter i morgon eftermiddag.

poffa: MODo skickar oftast spelarna till ÖSK inför deras sista juniorsäsong. MODO kunde ha valt att behålla Agu, Lind och Zakke i J20 men valde att de skulle utvecklas mera i Allsvenskan.

Frågan man ställer sig är hur MODO resonerar när det gäller Sondell, Holmqvist, Broman och Johansson nu när ÖSK inte längre är ett Allsvenskt lag. Väljer MODO att behålla dom en säsong till i J20 eller skickar blir det Teg för dessa grabbar?

NuMountain:
Anfallaren Fredrik Eriksson. Han känns mer rimlig att ersätta en annan anfallare. Hade varit en märklig satsning om man lät målvakter ersätta anfallare.

Färjestad kan ju bara tala för sig själva. Loob påstår ju inte att Färjestad ska göra nån hockeyrevolution.
Dessutom är ju FBK en av de klubbar i Sverige som inte direkt har nån anledning att lägga om speciellt mkt rent lönemässigt. Klubben går ju åtskilliga miljoner plus varje år.

Robert P: Målvakten Fredrik Eriksson? Ja, en billigare spelare blir ju billigare än en dyr. Ja, de får väl byta som de vill.

Så man ska alltså göra som alla andra klubbar redan gör tror du? Det är ju att erkänna den tidigare strategin att skippa A-juniorer inom de egna leden som misslyckad. Man är alltså bara tillbaks på noll. Det lär knappast räta upp den ekonomiska situationen nämnvärt.

poffa:

Varför skulle det vara skillnad? För att felfria Modo gör det ena och något annat lag det andra?

Om FBK anser att spelarna utvecklas bättre av att gå direkt till div 1 istället för att gå till SuperElit, och om Skåre nu väljer att gå med på det för att spara pengar, så är det väl upp till dom att göra så?

Vad är det som säger att spelarna nödvändigtvis ska passera J20 innan dom får skickas till seniorhockeyn?

Här lider vi tydligen lite av problemet att allt som är nytt och annorlunda är fel.

Robert P:

MODO utnyttjar ÖSK? MODO har både ett J18 och ett J20 som de spelarna spelar i. Sedan skickas de till ÖSK då man passerat J20. I FBK skickar man dem redan vid 18 års ålder. Skilj på äpplen och päron.

NuMountain:

Jag misstänker att Fredrik Eriksson kostar mindre än André Faust, och isåfall sänker ju det lönekostnaderna om han ska ersätta honom.

Robert P: Ja, det blir skoj att se vad han har kommit på för revolutionerande, som inte de andra klubbarna gör redan, som i en förlängning kommer att ge klubben ekonomiska besparingar utöver det vanliga. Det kanske är så att resten av juniorerna som de nu "satsar" på också ska spridas ut.

poffa:

Ungefär på samma sätt som Modo utnyttjar ÖSK menar du?

Robert P:

Att skicka juniorer runt till andra klubbar för att sedan ta hem dem när de väl gjort sitt i Grums och Skåre är en pinsam utveckling av juniorverksamheten. Detta kommer att för alltid förankra de små klubbarna som just smålag medans man i FBK skrapar kastanjerna ur elden utan att själv bidra med någonting till hockeyn. Det är inte att satsa på juniorer, det är att utnyttja de svagare. Man bygger helt enkelt hela sitt lag på den starkes rätt. SKANDAL!!!

NuMountain:

Att satsa på juniorer kan ha fler betydelse än en. Vad Loob menar kan jag inte svara på.
Det enda jag vet är att han inte lagt ner sina juniorlag eller skiter i Färjestads juniorer, vilket har blivit tidningsmyten som många svalt.

Robert P: Men vad är det då han ska satsa på som ska ge sådana ekonomiska intäkter? De har ju redan juniorlag.

poffa:

Färjestad har ett juniorlag.
A-juniorerna satsar man i allra högsta grad på. Robin Jonsson, Fredrik Eriksson och Marius Holtet har man placerat i Bofors för tillväxt (nu växte det mer än så på Jonsson dessvärre) och de övriga juniorerna försöker man spela uppåt i seriesystemet via Grums och Skåre.

Att lägga ner A-juniorlaget (B-juniorerna existerar fortfarande i allra högsta grad) innebär inte nödvändigtvis att man inte satsar på sina juniorer.

poffa: Ja, det var ett konstigt uttalande. Med tanke å att de flesta klubbar verkligen har en fullödig juniorsatsning så finns det alltså inget för andra klubbar att tjäna där. Färjestads ekonomiska försprång kommer att bli ännu större. Vad ska de hitta på härnäst?

I en diskussion om lönerna i ES har Aftonbladet frågat sportcheferna vad de tycker.

Måste bara få kommentera en sak. Håkan Loob svarar följande på frågan om vad man skall göra för att få stopp på lönegaloppen:

"- Jag har haft en fast åsikt sedan sex, sju år. Klubbarna måste vara realistiska och bara betala vad de kan betala. Cirka 70 procent av klubbarnas kostnader är löner och det är inte bra. Vi ska satsa på egna juniorer och det sänker kostnaderna."

Satsa på egna juniorer? Är det därför ni lagt ner era juniorlag, Håkan?

sorken:

Jadå. Det kommer han säkert.

poffa: Salle kommer att spela i Djurgården om han kommer hem till Sverige.

Björn VII:

Linköping "rik" klubb btw? Håhåjaja :-)

knaskamilla:

a) De 14-16 miljonerna man kommer att ha kvar efter årets förlust gör ingen rik när man har budgeterade underskott i mångmiljonklassen.

b) De 14-16 miljonerna är inga 14-16 miljoner när man själv ska stå för en ganska rejäl insats i en ny arena.

Sammanfattat: Reportern kunde visserligen göra kollen som säger att MoDo kommer att klara av elitlicensen i dagsläget, men han missade att nämna det uppenbara - elitlicensens tredje krav: god skötsel. Det är inte god skötsel att börja värva dyra spelare inom elitserien när man har underskott av det här slaget.

Liten atikel om Salles eventuella hemkomst till MODO. Se länktips.

knaskamilla: Nä.
Vi får finna oss i att vara småklubbar, inte för att jag tycker att Modo är en liten klubb.
Men vi har inte ekonomiska förutsättningar att ligga på så höga spelarlöner osv. här i Norrland.
Ta Luleå o Timrå tex lägst omsättning. Modo är hyfsta rik men vill inte spendera pengarna i nån pengakarusell.

Hur många har inte Modo tappat de senaste 4-5 säsongerna?
Ca 38-40 st.
Därmed inte sagt att det ligger i ekonomin men i en del fall tror jag det.

rådbjer:

Det har jag ingen aning om. Vad tror du?

knaskamilla: Har någon norrländsk stad det då?

Portello:

En annan teori är att MoDo inte har det perfekta utgångsläget för att bevara klubben rik, med tanke på stadens storlek.

knaskamilla: Mycket möjligt, ingen aning faktiskt.
Däremot vet jag ju att Hedin redan ifjol sa att han inte tänkte följa med i den hysteriska löneökningen som vissa lag drog upp o som fortsätter med det i år verkar det som.

Inga lag nämnda men alla vet ändå :))

knaskamilla: För att ge pengarna till spelare som redan har $ i överflöd?

rådbjer:

Det finns kanske en ganska bra anledning till att de håller i slantarna, dessutom.

knaskamilla: Vet väl alla :))

Det är väl bara så att ni håller i slantarna, det är inte fel att vara ekonomisk. Sund inställning!

Spelarvärvningar
Portello lade visserligen ut den här länken i Allmänt snack, men jag tänkte att man kanske kunde diskutera det hela ur MoDosynvinkel i den här gästboken.

Vad jag reagerade över var följande mening: "På andra sidan finns rika klubbar som Färjestad, Frölunda, Linköping, HV 71 och Modo. Där kan sportcheferna erbjuda mycket generösa löner och stort sett peka och välja när de värvar spelare."

Intressant att veta att det är så läget är i vår klubb. Det trodde man inte...

« · 268127