1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532439 inlägg · 4126 ämnen

Tänk om...?

Tänk om...?
Efter att ha läst intervjun i ÖA med Macke så får man en känsla av att det någon gång blir spel med MODO för honom.

Jag ryser bara jag tänker på den känsla som skulle infinna sig om Peter OCH Markus skulle spela i MODO samtidigt igen. Är det någon som kan ringa Micke Hjälm och fråga om han har lust att bli kedjekamrat som det var i fornstora dar?

Sv: Tänk om...?
poffa:

Ojojojoojojoj!

Ojojoj. Vilken utdragen känsla.

NuMountain:

Nu låter du som Lars-Gunnar Jansson gjorde efter Foppas mål mot Finland i VM...Ojojojojojojojojoj!

Nä, nu hägrar sängen.

Till er alla: ZZZzzzz

poffa: Macke är nog den enda svenske hockeyspelaren som på fullaste allvar har möjlighet att gör över 100 mål i grundspelet, heja Järved.

Lumber Jack:

Ja, han om någon kan klara det.

För övrigt är det roligt att läsa de stressade inlägg som skrivs på modohockey.se. En hel del verkar tro att det är slutvärvat och att MODO kommer åka ur. Man skrattar...

poffa:

Precis, hur skulle dessa nervsvaga stackare ha reagerat om de varit Brynäsfans, där ser det inte ljust ut.

Lumber Jack:

Nä, westerlind och de övriga brynäsarna här på HS ser ut att få en lika tung höst/vinter/vår som de hade förra säsongen. Tycker inte att Luleå ser speciellt starkt ut heller. MODO ser väl inte bäst ut just nu men jag räknar kallt med både Salle och Svarten, samt en back till.

Några som dock ser starka ut är Södertälje som har värvat klokt.

poffa:

De får väl hoppas på en tragisk försäsong så att inte fjolåret upprepas. Det samma för BIF förövrigt.

poffa: Om Salomonsson och Svartvadet är så gott som klara, vad var det då för mening med att värva Gästrin?

JK: Why not? Gästrin är en pudelklok center precis som Öhman var. Kanske inte en ersättare rakt av men ändå. Bristen på centrar dom senaste säsongerna har ju varit en kugge som fattats i lagbygget.

JK: Därför att vi har tappat 2 centrar och Gästrin är nog tänkt att ersätta Hlinka. Svartvadet ersätter Öhman och Salle är ju en "winger"...

Tidigare har ju dessutom Bengan deklarerat att Hedlund och Warg fortsätter som centrar, pga det lyckade resultatet.

MartinS: Kan inte se någon mening med att värva fler än två centrar när Karlin, Green och J. Öberg kan spela på den positionen.

JK: 1. Karlin är fortfarande skadad och det finns tyvärr en ganska stor chans att han aldrig kommer att kunna spela hockey igen.

2. Janne Öberg är egentligen back och en mycket bra sådan med stora kvaliéer. Kan bli storback i Elitserien om vi har tur.

3. Green tycker jag är för svag än på centersidan och man ser nog honom hellre som ytterforward, målfarlig och gott passningsöga som han har.

4. Gästrin är bara född 79, uppvuxen i Ö-vik med hjärta för klubben, fortfarande mycket utveckling kvar och är bättre på centerpositionen än både Green och Janne Öberg. Som jag sagt tidigare, en motiverad Gästrin är mycket bättre än en divig Hlinka.

Wewillwintoday: Så Salomonsson ska spela på yttern? Mycket märkligt. Jag har svårt att se hur spelare som t.ex Almtorp ska kunna få sitt genombrott på bänken.

JK: Vad hade du tänkt annars? Salle som back?

MartinS: Som center givetvis.

JK: Har inget minne att han någonsin spelat som center förutom några enstaka matcher...

JK: Men kom igen nu. Alla spelare måste försöka spela till sig en plats. Almtorp kanske inte får sitt genombrott genom att spela på första eller andra linen, men väl möjligt i tredje eller fjärde.
Kolla på Wennerberg föregående säsong där han lirade i fjärde(checking-linen) och prodcuerade många poäng och fick en landslagsplats.

Mycket kan hända vilket gör att han får sitt genombrott. Tycker det är härligt och se honom spela, tuff som han är, härlig inställning och näsa för att gå på mål.

JK: Varje värvning av en spelare med potential är väl nödvändig. Högre kvalité och konkurrrens i truppen borgar för ett bra lag. Jag förstår inte vad du inte fattar.

Salomonssons placering i laget är oviktig, huvudsaken är att han höjer kvaliteten. Vi ska vara glada för att Modo värvar spelare som gör laget flexibelt. Jag tror du är den förste som klagar på att Modo faktiskt både värvar och lyckas binda spelarna inför säsongen som kommer.

Wewillwintoday: Vilka spelare är det du tror att han kan konkurrera ut?

NuMountain: Jo, jag vet att ni här på HS ser jättepotential i varje medelmåttigt nyförvärv/junior. Det är endast ni fanatiker som alltid betraktar MODOs nyförvärv jättesatsningar.

JK: Trots allt är det så att en lovande junior kan få spela in sig i laget på en gammal spelare som är på väg uts bekostnad. Klarar man inte av att platsa i laget så har man iget där att göra. Det är fråga om elitidrott. Är talangen enorm så blir det inga problem, är den inte så märkvärdig så måsta man hitta andra lösningar att spela in spelaren i laget. Inget lag i ES har råd att försämra laget bara för att spela in en halvlovande spelare. För Modo skulle det kunna innebära en katastrof om man försökte det. Det vimlar ju av halvlovande, lovande och riktigt lovande talanger. Inte kan man lova dem några platser i a-laget på a-lagspelarnas bekostnad.

JK: Det är ju du som betraktar Gästrin som en "jättesatsning", varför skulle du annars opponera dig över värvningen. (Vad menar du med "jättesatsning" egentligen? Att Modo satsar mer på dem än någon annan eller vaddå? Mycket kryptiskt.) Däremot är Gästrin en lovande ung spelare med potential att utveckla sig ytterliggare. Han har visat sig hålla för ES mer än väl, så hur kan det vara en dålig värvning? Sanningen är ju att Modo som alltid har lägsta medelåldern i ES på sin trupp och det beror på att Modo tvingas satsa på lovande spelare och inte på etablerade stjärnor som många andra lag.

Angående Salomonsson. Han har spelat ytter i stort sett hela sin karriär förutom några slutspelsmatchen senaste året han var i Modo då han fick chansen som center. Det blev en succé och han blev uttagen i landslaget. Efter det har han inte spelat center mer. Tyvärr är inte Salomonsson klar för Modo än, inte Svartvadet heller, så därför kan man inte räkna med dem i laget och man har värvat spelare därefter. Gästrin är en som har sina rötter här och önskan att bo i Ö-viksområdet; därför värd att satsa på.

NuMountain: Det är helt uppenbart att Almtorp inte har så pass stor talang att han kan ta en plats MODOs lag i nuläget... det är det få talanger som har. Då är det lika bra att låna ut honom till ett allsvenskt lag direkt istället för att lura i honom att han kommer få chansen.

JK: Ingenting är uppenbart i fråga om unga talanger. En del förutspås lysande framtid men utvecklas inte den sista biten av vilken orsak det än må vara. Andra tar plötsligt steget av samma orsaker. Att låna ut en spelare är en av de åtgärder man kan göra för att få honom att ta steget, där har du rätt. Varför just Almtorp skulle lånas ut, eller hållas kvar, kan nog tränarna svara på bättre.

JK:

Varför känns det som om du försöker vända allt till en möjlighet att kunna klaga?

MODO förlorade två centrar nu i vår. Man tänker ersätta de men Svarten och Gästrin. Man förlorade Staal till Malmö, förhoppningarna är att man skall kunna värva Salle som ersättare.

Jag förstår inte hur du kan se Gästrin som en så solklar medelmåtta. Gästrin är en mycket bra center som jag hävdar kan fylla Öhmans plats till fullo. Han är en något sämre tekare och kanske inte lika pudelklok men å andra sidan är han bättre på det fysiska spelet och har ett bättre skott än Öhman.

NuMountain: Ni hurrar ju åt alla MODOs nyförvärv, oavsett vad dom presterat tidigare. En spelare som Gästrin (som inte ens platsade i Linköping förra säsongen och den gångna säsongen inte gjort mer än en godkänd insats) verka ni betrakta som en framtida storspelare som kommer vara bosatt i landslaget. Bara för att MODO förut har lyckats med med sina satsningar på unga spelare så tror ni att alla MODO juniorer och alla MODO unga förvärv har potential att bli stjärnor. Era fantasier om att John Lind eller Johan Agu skulle kunna göra en lika bra debutsäsong som Enström t.ex är ju bara patetiska.

"Tyvärr är inte Salomonsson klar för Modo än, inte Svartvadet heller"

Det har inte poffa förstått.

JK:

"Tyvärr är inte Salomonsson klar för Modo än, inte Svartvadet heller

Det har inte poffa förstått."

HAHAHAHA!

JK:

Har du någon gång sett John Lind eller Johan Agu spela? Dessa två skulle om de får chanse n ta den och visa sig bli ett par riktigt bra backar. I Agu ser jag en härlig, rivig spelare som tyvärr inte släpps fram. Jag hade hellre sett honom än Westlund i MODO:s laguppställning inför kommande säsong.

JK: Men vad får du allt ifrån? Jag har väl vart här en tid och har aldrig hört någon här yttra dom kommentarerna du kommer med. Gästrin var för övrigt Linköpings näst bästa poängplockare förra säsongen, jag säger absolut inte att han är en stjärnspelare, mer en gedigen elitseriecenter som vi säkert kommer att få stor nytta av. Time will tell.

poffa: Ja, jag har sett Agu och Lind två gånger i år... Jag kan bara konstatera att ingen av dom är i samma klass som Enström

JK:

"och den gångna säsongen inte gjort mer än en godkänd insats"

Det är din bedömning, inte något okuvligt fakta. Enligt de flesta experter och oexperter så gjorde han mer än väl godkänd insats förra säsongen.

Modo har haft sina Gästrinare förr, som man släppt till andra lag för att de inte blommade ut, nu har en del av dem spelat i landslaget. Bittert javisst, men det bevisat hur svårt det är att bedöma utveckling på lovande unga spelare.

" verka ni betrakta som en framtida storspelare som kommer vara bosatt i landslaget. Bara för att MODO förut har lyckats med med sina satsningar på unga spelare så tror ni att alla MODO juniorer och alla MODO unga förvärv har potential att bli stjärnor."

Varifrån kommer den tolkningen? Kan man få något exempel som gör att vi ska svälja det.

"Era fantasier om att John Lind eller Johan Agu skulle kunna göra en lika bra debutsäsong som Enström t.ex är ju bara patetiska."

Varför drar du alla över en kam? Det finns de med större insikter i juniorverksamheten är dig som gör de bedömningarna. Varför skall man beröva dem sina förhoppningar om spelares potentiala utvekling? Om du drar alla över en kam i den här frågan så tycker ju även du lika dant, så vad tycker "vi" alla egentligen?

JK:

Två gånger i år. Grattis. Jag har sett dem sedan de spelade i B-juniorerna. Om jag inte missminner mig (Martin Sedin, du kan väl rätta mig om jag har fel) var Agu den förste förstaårs B-juniorern som direkt tog en plats i A-jun.

I dessa fanns det och finns det ännu ett kapital som kan räcka långt. Under deras tid i B-jun så ansåg jag Agu som en kommande NHL-back, nu ser jag honom som en kommande ES-back av fin kvalitét.

NuMountain: "Enligt de flesta experter och oexperter så gjorde han mer än väl godkänd insats förra säsongen"

Tja, i jämförelse med övriga i LHC:s usla centerbesättning så kanske han gjorde det.

"Varifrån kommer den tolkningen?"

Angående Gästrin så är det väl inte en alltför långsökt tolkning med tanke erat svammel om hans oerhörda potential. Sen så tycker jag att du ska läsa alla inlägg som skrivits här angående Wästlund, Sondell, Agu, Lind, K. Persson m.fl.

"Varför drar du alla över en kam? Det finns de med större insikter i juniorverksamheten är dig som gör de bedömningarna"

Man behöver inte ha någon större insikt i juniorverksamheten för att se att Lind och Agu inte är lika stora talanger som Enström.

poffa: Du har så rätt angående Agu. Han gjorde dessutom
poängrekord med 10 mål och 8 assists, vilket var det bästa poängmässigt en back presterat i MODO J-20 till förra säsongen då Daniel Sondell slog det rekordet.

Jag är dock inte lika optimistisk angående att de skulle gå in och ta en ordinarie plats i ett elitserielag än. Troligen lirar Agu i något allsvenskt lag ett år till och sedan blir det elitserien. Kanske plockar MODO tillbaka honom, som man gjorde med Wästlund.

JK:

Gästrin gjorde en mycket bra säsong oavsett vilken center du jämför med. Trots lagets taskiga läge så lyckades han producera 19 poäng. Öhman gjorde t ex 29 poäng varav 20 assist.

Verkar som om du inte alls tror att Gästrin kommer att bli speciellt bra. Han är bara 24 år och kommer att utvecklas i MODO. Om han då var godkänd förra året lär han väl bli bättre än godkänd i år. Det verkar som om MODO:s samlade juniorer är skit och ingenting. Trots detta är MODO ett av lagen som levererar flest spelare till olika juniorlandslag.

JK: Nu gör du det igen. Tolkar saker å andras vägnar. Tillhör du inte Modokakan? I sådana fall så inbegriper du dig själv när du drar alla över en kam.

"svammel om hans oerhörda potential"

Än en gång. Du lägger ord i t.ex min mun. Vartifrån kommer begreppet "oerhörda". Jag har aldrig sagt det kan jag säga. Så vem har sagt det? Jag trodde att taktiken att lägga ord i andras mun för att argumentera för sin sak var en luletaktik. Kanske har jag fel.

"Tja, i jämförelse med övriga i LHC:s usla centerbesättning så kanske han gjorde det."

Så vad jämför du med egentligen? Topplagen i NHL?

"Sen så tycker jag att du ska läsa alla inlägg som skrivits här angående..."

En sak vet jag. Jag har lästa alla inlägg, det har inte du.

NuMountain: Oerhörd, stor, vad spelar det för roll? Hur som helst så verkar ni ha väldigt stora förhoppningar om honom.

"Så vad jämför du med egentligen?"

Jag jämför med övriga lags centerbesättningar... Men till skillnad från resten av hockeysverige kanske du vill påstå att LHC hade en centerbesättning av hög elitserieklass?

"En sak vet jag. Jag har lästa alla inlägg, det har inte du."

Hur vet du det?

JK: Du är nybörjare och jag är moderator sen första början.

NuMountain: Jag syftade främst på inläggen som skrivits det senaste året.

JK:

Klart vi har stora förhoppningar på Gästrin. Har inte du det?

JK:

Har man läst alla inlägg så har man nog läst de från det senaste året också ska du se.

JK: Det spelar väl ingen roll. Jag har läst dem alla, plus en massa inlägg som modererats bort. Något du omöjligt kan ha gjort. Du har ju knappt läst alla dina brev som du har i brevlådan.

NuMountain: Men trots att du läst alla inlägg verkar du inte ha något minne av deras innehåll.

JK: Jag har så pass mycket vett i alla fall att jag inte förknippar en individs uppfattning med andras. Debatterna här om spelare håller vitt skilda åsikter från berörda parter.

NuMountain:
Inte när det gäller Jansson, där är vi alla ense om hans storhet!

Lumber Jack: Glömde plötsligt giganten av Modobackar. Där är vi alla ense oavsett åsikt.

NuMountain: Utifrån vad jag läst har jag gjort bedömningen att ni (dom mest aktiva debattörerna) tycker väldigt lika i många frågor. Ni tycker alla att det är helt rätt att värva Gästrin. Ni berömmer alla MODO för satsningen på Wästlund. I stort sett alla har uttryckt åsikten att juniorer som Kristoffer Persson och Johan Agu förtjänar att få chansen i MODO den kommande säsongen.

JK: Sluta att dra in "alla" i dina parametrar. Gör det enkelt för dig och adressera den du vill argumentera emot i stället. på det sättet så går det att föra en debatt med dig på ett seriöst sätt. På det sättet du just nu resonerar låter du som att du inte ens är modoit. För det är faktiskt modoiters argument som du tar dig den dumma friheten att klasa ihop som en bunt bananer. Du har dessutom fel.

För att göra saken kreativt.

Vi börjar om från början. Vi låtsas som att Modo inte gjort en enda värvning. Hur ska du lösa uppgiften? Vilka skall värvas, vilka juniorer skall satsas på? Vilka skall vi göra oss av med?

Låt nu din smarthet, som alla andra verkar sakna, enligt dig, blomstra.

« · 286196 · »