1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532222 inlägg · 4126 ämnen

Truppen 15/16

Sv: Truppen 15/16
Randy Marsh:Hoppas det blir utan Svartvadet. In med en ny sportchef

Amitiel: Öberg kände sig som 20 igen.

Amitiel:

Sådärja :) då kan silly season börja!

4 min ifrån förstärkningar i laget då :)

ULTIMAVICI: Skön start?

Väldigt skön start.

modomille: Skön start på andra.

Amitiel: tycker inte jag,Aulin kan göra 30 poäng på en säsong högst första året i Shl gjorde han 27 tycker att vi behöver en topp center sen kan nog Petterson utvecklas till nåt riktigt bra och han kan nog vara andra center nästa säsong sen tycker jag man borde kunna ge Christoffer bengtsson en riktigt chans nästa säsong om han har fortfarande kontrakt med Modo men han är väl utlånad till AIK nu?

Redigerad kommentar

Tycker man ska slå till på Jared Aulin, då har vi i alla fall 1 center som kan styra ett Pp.

McFire:

Kan nog ligga något i det, hörde det ryktet redan innan match 1 mellan Modo - Vita hästen men valda att bara ta upp det i PM med noga utvald person :)

Snipan:

Bjurö spelade åtminstone någon match i kvalet mot Karlskrona. Han har väl inte levt upp till spelet från seriespelet, antar jag.

McFire: Jag har aldrig sett Bjurö spela, så jag ska naturligtvis vara försiktig med att tycka till. Om han är grym, så kan jag tycka att det är konstigt att VIK har valt att spela Fransson i direktkvalet. Jag tror inte Fransson är en målvakt som skulle göra succe i SHL och VIK verkar ju ranka honom före Bjurö, så jag skulle inte bli så exhalterad om man värvade Bjurö. Lyckligtvis har jag ofta fel.

InVinoVeritas: Nu hör jag om Bjurö från annat håll också, fyfan vilken bra värvning. Sett han vara helt vansinnig den här säsongen i VIK och är en klockren ersättare till Ullmark och perfekt med Reideborn nästa säsong tror jag. 

Vann han 17 av 20 matcher på slutet i serien efter att han tog över spaden från rutinerade Fransson eller vad var det? Dom segrarna som skickade upp VIK som vinnare av hela serien. Otroligt bra, skulle vara grymt. 

modomille: Tidigast imorgon skulle jag gissa vi får en ny tränare, ner troligt att det tar till på Måndag.

McFire:Javisst skämtar jag, är det Silly Season så är det, man får passa på att önska.

InVinoVeritas: han fortsättar som andretränare i Örebro undra om det kommer några nyheter idag om tränaren eftersom dom var muntligt klara med en tränare.

Redigerad kommentar

Någon som vet om Johan Tonberg fortsätter som andretränare i Örebro?

Skulle det kunna vara ett namn för Modo?

hanzon: Hahaha ja, det skulle det. Du skämtar va?

36 mål på 60 matcher i KHL, 5 i slutspelet. 25 år gammal och vann precis skytteligan i KHL. Han slog alltså precis igenom på absoluta MAX nivån utanför NHL, skulle Modo värva honom? Skulle han komma för 30 miljoner per säsong? Räcker det, hela spelarbudgeten? 

hanzon:

Nja, tveksamt. Även om han är målbäst i världens näst bästa liga, KHL. Så tror jag att han får det svårt att platsa i Modo. Det krävs ändå lite hockeykunnande här..

Steve Moses har lämnat Jokerit, kan det vara nåt för Modo?

modomille: Nylander försvann i samma veva som Skröder med familj fick reda på att hans mor hade cancer. Tror inte det hjälpte hans spel heller direkt.

När Skröder spelade med Nyllet var dom ju i princip den enda kedja vi haft denna säsong som kunde skapa tryck i anfall zon. Vill nog påstå att det inte bara berodde på att Nylander är väldigt duktig. Än om det såklart var en del i det hela.

modomille: Och ifjol var det samuel påhlssons fel att han inte kom igång och producerade. Att nylander stack var olyckligt hade varit intressant att se han och hossa. Kempe är ändå junior och kommer förhoppningsvis att utvecklas mer. Alla kan vi väl vara överens om att skröder har utvecklats klart? Att då envetet hänga kvar vid att nästa år med andra omständigheter kommer att göra skröder si och så mycket bättre tycker jag är stagnerande för modo. Fokus bör inte ligga på att förlänga med en gammal spelare som det ska tas särskild hänsyn till.

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

jämtland:att Skröders poäng produktionen gick ner var väl därför att Nylander stack det var ju samma sak med Kempe.

Amitiel: Ja för mig är det inte avgörande om önerud blir kvar. Sen börjar det att bli tröttsamt att alltid få höra talas om skröders poängskörd hela tiden. Om vi tittar på de två senaste åren sen susse försvann vad har vi då presterat. Kval i år ut i playin ifjol. Då talas det hela tiden om "alla" andras spelare och deras prestation. Skröder som varit i klubben länge samt fått förtroendet undgår oftast negativ kritik. Utan då hävdar man att han gör mycket poäng och därför ska vara kvar. I år gjorde han mål från början för att sedan stagnera. Tidigare år har han varit trögstartad. Är det en tillfällighet att laget svajar i prestation och en trotjänare som ska vara kvar också har sådana tendenser. Jag tycker inte man ska förlänga, allting gott har sitt slut.

Sawchuk: Hela Waltin/Hellström-ryktet kan plattas ned och läggas i Silly-lådan. Hellström är klar för Örebro.

J F K:

Skröder utvecklades enormt mycket under åren med Sundström och Zuccarello. Tidigare var han en mer utpräglad powerforward som inte helt sällan lade galna passningar i mittzon. 

Men idag har han riktigt bra spelsinne och har ofta varit den som har satt igång speldt från egen zon. Det kanske inte alltid syns i poängprotokollet, men det är en förklaring till varför han nästan alltid har haft bra +/-. 

Det är klart, när laget mestadels består av juniorer, utan taktiskt skolning, som åker omkring på måfå som yra höns, är det inte vidare lätt för en smaratare men något långsammare spelare som Skröder.

Jag vill ha hem Dmytro Timashov till Modo igen uppe i 90 poäng nu :)

hanzon: Ja han driver både ett AB och ett HB men i liten skala, då hans AB vid senaste räkenskapsåret visade ett resultat på -17k så får det snarare ses som ett hobbyprojekt där han främst säljer klubbor i sitt eget namn till främst norska ungdomar.

ULTIMAVICI: Tror att Skröder förblir Ö-viks bo, visst har han ett företag vid sidan om hockeyn? Om han nu avslutar som spelare(vilket jag inte hoppas), så lär klubben ha nytta av han till annat.

Redigerad kommentar

Amitiel: Vad har det med saken att göra? Erfarenhet är bra, men det går inte enbart att leva på det.
Tror vi absolut kan ta in någon på Skröders plats som bidrar mer till en vettig peng.

J F K: Kallio fick väl gå i huvudsak pga att han var lat och inte jobbade hem, han höll fortfarande en mycket högre klass än Skröder när han lämnade Frölunda och håller fortfarande en bra klass.

ULTIMAVICI:

Du har rätt vi skickar iväg erfarenhet från 800 shl matcher och över 100 landslag matcher sen skiter vi och ersätta dom erfarenheterna och kunskaperna, dom unga spelarna ska klara sig ändå.

ULTIMAVICI: Det tror jag nog. Det liknar när Frölunda dömde ut Kallio, som man kanske får ångra rejält nu...

Det beror helt på hur mycket han kostar och hur mycket han är beredd att träna. Jag tror att det går att få ut väsentligt bättre fart ur Skröder med bättre och mer explosiv träning. Han var trots allt en riktigt bra skridskoåkare året han gjorde nio mål i boxplay.

J F K: Skröders akkileshäl är farten, bara att vända på det. Om vi släpper Skröder, vilken annan SHL klubb skulle erbjuda ett kontrakt? Troligtvis ingen.

ULTIMAVICI: Mer komplett? Skröder är faktiskt rätt komplett. Inte lysande defensivt, men jobbar väsentligt bättre än många andra. Poängmässigt vet vi att han skulle fortsätta göra poäng så länge han får någon bra center. Vi kanske ska undersöka hur många riktigt vassa ytterforwards vi har råd med innan vi skickar iväg honom. Min uppfattning är väl att ytterforwards är den del vi kommer att lägga minst kraft på av utespelare då backar och centrar lär vara prio 1.

Till rätt pris vore det fullständigt korkat att avfärda Skröder. Vi såg ju med Nylander att killen fortfarande kan producera riktigt hyggligt så länge han har den där centern.

Amitiel: Varför ska han ersättas? Jag vill ha in en mer komplett spelare istället för Skröder, att sätta in Skröder i en 3:e lina vilket kommer vara det mest logiska om han skulle vara kvar är ju dömt att misslyckas.
En 3:e lina kommer inte på något sätt med vår ekonomi bli en kedja som kommer sätta tryck i motståndarnas zon där Skröder kommer kunna stå framför mål och böka in mål, istället måste vi ha en 3:e lina som åker mycket skridskor och stressar motståndet och som kan komma till snabba omställningar, vad ska Skröder göra i en sådan lina mer än dra ned tempot?

jämtland:

Fast sen om man ska ersätta Skröder med en liknande spelare med samma rutin för att ha en pappa i laget får man nog vara redo slänga upp 3 gånger så hög lön också och då tycker jag det är viktigare att lägga dom pengarna på spelarna till första och andra kedja.

Sen är det väl ingen som säger att han måste spela med bästa centern, nog tror jag han skulle producera med en "vettig" center i en tredje kedja.

Sen är det ganska roligt att folk vill absolut ha kvar Önerud med 15 mål 7 assist men Skröder med 14 mål 11 assist är för dålig för att få vara kvar och då är Önerud redan nu dyrare än Skröder och skulle bara bli ännu dyrare att behålla medans jag tror att man säkert skulle kunna förhandla ner Skröders lön ännu mer eftersom han vill avsluta karriären i Modo.

hanzon:Spännande att se vilken tränare det blir, nu när det "inte" blev Waltin. Om vi blir klara ikväll, kommer det att släppas några nyheter tro! Kan bli en riktig trevlig afton. Har redan bokat TV-soffan några kalla i kylen, problemet är att någon hällt  bromsvätska i klockan.

Redigerad kommentar

En spelare som jag önskar att han kommer tillbaka är Morten Madsen, har verkligen gjort bra ifrån sig i Hamburg Freezers, fyra i interna poängligan.

modomille: När skröder var som bäst var han en grym grinder. Han har gjort mycket för modo och kommer alltid att kommas ihåg för det. Modo skulle inte må dåligt av att ha rutinerade spelare som spelar med kontinuitet genom hela serien. Nu på senare år när skröder blivit sämre blir det väldigt uppenbart att hans spelstil inte är speciellt pålitlig. Vissa matcher förr om åren var det likadant men då kunde han explodera i målskörd på en par matcher. Verkar vara så att han alltid verkar vara i behov av en "vettig" center för att producera. Att nylander (som fortfarande är tonåring) försvann gav effekt på skröders poängskörd. Att då hela tiden hålla fast vid att han ska vara kvar och se till att han ska spela med den bästa centern för att han ska producera tycker jag faktiskt är att göra modo en björntjänst. Modo behöver en pålitlig pappa i laget som man alltid vet vad han presterar i match efter match. Tycker inte skröder är det nu.

Erik Andersson var väl aktuell för Leksand, blir det så att dom missar SHL så är väl Modo kanske aktuellt?

modomille: Nja, blir han grym spelar han i en av de första 2 linorna, utvecklas han efter förväntning spelar han i 3:e och då kommer inte Skröder vara rätt lekkamrat.

ULTIMAVICI: det beror ju på hur Petterson utvecklas.

modomille: Ja ska Skröder leverera behöver han ha en grym center, hur får du det till att vi kommer kunna ha en sådan center i 3:e linan?

jämtland: jag tycker att skröder borde platsa i tredje kedjan nästa år,om man ser vilka vi vill ska avgå på det här forumet så kommer vi bara ha en spelare över 30 troligtvis tror att Modo kommer förlänga dom tycker nog att det behövs rutin,om Skröder har en vettig center bredvid sig så levererar han poäng.

Redigerad kommentar

jämtland: Har samma åsikt, vi får inte fastna i nostalgin.

modomille: Vill han spela i tredjekedjan? Ifjol när han hade när han dippade i poängskörden och spelade i tredjekedjan så var han besviken att han inte fick förtroendet och ville ha mer istid. Att ha kvar skröder för att han är äldre tycker jag är inte är ett skäl för att skriva nytt. Håller fast vid att det måste finnas bättre alternativ.

modomille: .

Bad_Brett: Ja när det blev så att VH skrällde sig upp till kval så är det givetvis att föredra. Tror dock att Malmö skulle blivit en relativt enkel historia för oss då deras grundspel är mycket sämre än vårat. Jag personligen hoppades på Malmö då jag trodde det skulle stå mellan dem och Rögle.
Iaf så borde även Leksand vinna mot dem i bäst av sju men med de skador de fått på bärande spelare kan det bli svettigt.

ULTIMAVICI:

Nu är ju visserligen ingenting klart, men jag är ändå väldigt glad att vi fick Hästen istället för Malmö.

« · 1675364 · »