Sven Tuta: Cumiskey är given i Modo alla dagar. Han är en spelare folk åker för att kolla på, även jag. Modo hade denna säsong ingen i sin trupp som var sevärd, förutom Nylander och Brashear den stund dom var här. Det behövs spelare som drar publik och höjer stämmningen.
Sen att Kyle är lite svag i defensiven gör inget då han omöjligt kan vara sämre än dom vi har idag! KÖP!
www.allehanda.se/ishockey/shl/modo-hogst-upp-pa-cumiskeys-lista#Ishockey
Redigerad kommentar
McFire:
Precis, majoriteten av backarna gjorde väl inget annat än misstag match efter match. Han styrkor väger upp hans brister framför eget mål. Vi behöver någon som kan ta in pucken i anfallszon, vilket bara Nylander gjorde bra. Han kommer också höja kvalitén i pp som är otroligt viktigt. Han och Carlsson som producerande backar plus Welch och Djuse, då har vi en väldigt bra stomme på backsidan!
J F K: Inlägget är skrivet med "glimten i ögat", därav "smilegubben". :)
Som svar på din fråga, NEJ. Det skulle ju innebära att alla hockeyspelare får kontrakt..? ;)
ULTIMAVICI: Jag sa inte att han slarvade i defensiven bara att han var svag framför eget mål fysiskt. Men spelar han med t.ex Welch så tror jag det kan funka. Han var många gånger tungan på vågen som gjorde att vi vann jämna matcher. Till skillnad mot i år då vi förlorade alla med uddamålet eftersom vi inte hade nån spetsspelare.
Han är en profil som behövs i tråkiga shl och modo kommer tjäna pengar på publikintäkter om han kommer.
McFire:
Sist han kom så var det väl extern finnansiär som betalade? Tror dom kan göra det igen eftersom dom vet var dom får och dom vill nog gärna se han :)
ULTIMAVICI:
Ser inte att Cumiskey på något sätt är dålig i defensiven. Lite vek framför mål, men det är alla våra backar. Men bra markeringsspel, tappar väldigt sällan puck. Och dessutom löser hans skridskoåkning ofta upp farliga situationer bakåt. Många kontringar som C satt stopp för med sin backcheking, där ingen av våra andra backar skulle ha lyckas lösa situationen på samma sätt.
Det jag däremot ställer mig frågande till är hans PP-spel för den prislappen som jag gissar att han innebär. Visst, han kan alltid ta in pucken. Men inget hot från blå i mina ögon. Och han bidrar starkt till den gamla modosjukan att pucken går för långsamt i PP. Det faktum att han släpper pucken för sent neutraliserar ibland den prestation han gör med att ta in pucken.
Ogie Ogilthorpe:
"Lite vek framför mål, men det är alla våra backar."
Känns ju snarare som ett givet argument till varför vi INTE ska värva Cumiskey.
Jag är ändå försiktigt positiv. Para ihop honom med Welch och vi har ett backpar som kans spela 30 minuter per match. Och även om Cumiskey är dålig bang-for-the-puck sett till vad han presterar på isen, är han definitivt en spelare som drar publik. Dessutom är det väldigt sällsynt med utländska spelare som fattar tycke för en klubb på detta sett.
Sedan kan jag tänka mig att de nya större zonerna skulle passa hans spel på ett ypperligt sätt.
Redigerad kommentar
ULTIMAVICI: De två stora svagheterna i egen zon är väl att han dels chansar oerhört mycket och att han är bedrövlig framför eget mål.
Många gånger gick han på "fel" sida av en spelare bara för att försöka sno pucken och vända spelet. Bättre då att vara på rätt sida, även om det kostar en vass kontring då och då.
Framför mål kunde han ha rätt markering i teorin, men hans kille fick ändå styra, skymma och ta returer.
Sedan är han en faktor för motståndarna. Det finns många backar som är duktiga offensivt, men ingen som är så kopiöst snabb. Det räcker ju inte för motståndarna att ha tillräckligt många spelare som jobbar hem, utan han åker lätt förbi sin kille.
Och som tidigare. Egentligen är inte Torp så usel defensivt, utan han måste bara haft ohyggligt dålig styrning/handledning från tränarstaben i vinter. På samma sätt tror jag även att Cumiskey med bättre handledning skulle kunna göra ett bättre jobb defensivt.
J F K:
Jag vet inte om detta stämmer, men min känsla är att Torp har varit mycket bättre när han har spelat 13-14 minuter per match istället för 17-18. Som sagt, skulle vi få in Welch och Cumiskey, så har vi ett backpar som skulle kunna spela 30 minuter per match. Torp skulle få en mindre roll och varje byte skulle bli en kamp för att få mer istid. Nu kunde han göra vilka fadäser som helst utan att behöva oroa sig, för det fanns knappt några alternativ.
Jag tvivlar dock på att något av dessa rykten stämmer. De senaste åren har MoDo blivit mycket bra på att sköta detta bakom stängda dörrar. De namn som cirkulerar är ju i regel spelare med tidigare MoDo-anknytning, spelare som MoDo har varit intresserade av tidigare eller spelare som är så bra att i princip varenda SHL-klubb vill ha dem. Jag skulle därför bli ganska överraskad om vi får se Welch, Cumiskey eller Ritchie i MoDo i höst.
Bad_Brett: Torp kommer aldrig att bli en riktigt bra SHL-back, men han kan vara oerhört mycket bättre än han var i vinter. Jag tror inte att en istid på 17-18 minuter är problemet, utan i vinter var det för att han försökte spela ett spel han är så långt ifrån att klara av. Torp är ok om han ser till att spela fysiskt och lämna iväg pucken relativt omgående (sarg ut ett bra alternativ med tanke på hans bristande spelsinne), men han spelade som om han trodde sig vara Paul Coffey.
Sedan blir det extra stora problem när han försöker vara aggresiv. Han är dålig på avvägningar så rätt många gånger lämnar han helt vansinnigt sin position för att sätta press på motståndaren/tackla densamma.
Visst kan man lägga ansvar på Torp som borde vetat bättre, men jag anklagar tränarna som inte styrde upp det. Någon borde ha bänkat honom eller på annat sätt tydligt styrt upp att Torp varken ska spela överdrivet aggresivt eller hantera puck. Att då ha tre coacher som står som handfallna tomtar i båset gjorde mig många gånger mer än måttligt förbannad.
Amitiel:
"Enligt bra källa så ska en spelare ha skrivit på för Modo.." Kan vara en ny spelare, samtidigt som det kan vara en från den senaste säsongen.
Amitiel:
Ja, Lehtivouri var säkerligen överbetald. Han var riktigt, riktigt bra första säsongen, men har efter det var rätt medioker förutom i boxplay.
Monno:Djurgården blir starka till nästa år.. Om Thoresen kommer kan deras 1:line vara Thoresen-Sallinen-Sörensen. Med tanke på deras budget är det rätt imponerande.
Modo matchar med Skröder-Richie-Haatja..? Jävla klasskillnad trots att vi bör ha likvärdig budget.
-Jo, jag vet att Modo inte värvat ännu, och att Richie enbart är baserat på rykten men är en 38-åring nåt vi verkligen vill ha som 1:a center?
Var ju trots allt några år sedan han var här sist, och största oron då har jag för mig var att han påstods vara skadebenägen. Den risken lär inte ha minskat med åren..
Redigerad kommentar
J F K:
Mja, i och för sig kan det ändå vara en förklaring eftersom det framförallt i andra perioden kan vara svårt att få till ett byte efter en utvisning.
Med tanke på hur tongången har varit under säsongen, finns inga pengar till att vara med å visa intresse för dessa spelare. Vad har hänt? Las Vegas pengar från Foppa, eller har skatteåterbäringen redan kommit?