1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532532 inlägg · 4126 ämnen

Truppen 15/16

Sv: Truppen 15/16
J F K: Att skellefteå är veka och fega tycker jag inte men däremot har dom väl ett relativt litet lag. Att norman far som en vante när welch kliver fram är ganska självklart skiljer en del kilo.

jämtland: jo, men om kontakten fortfarande bara är en hand mot axel ska ju inte betyda en sån luftfärd. norman förstärker ju nåt enormt.

Nucky: Ja då måste jag ha missat det helt och hållet därför jag tänker situationen i mittzon där welch kliver fram på norman. Welch har bra timing är tung och stark. Om han förstärker mycket möjligt men det är väl ändå en tackling utförd av en mycket bra tacklare?

jämtland:

Du pratar om en annan situation, tacklingen i mittzon var det inget fel på, om man inte ska gå på vad publiken tyckte om det. Snygg och hård tackling.

Den andra situationen är när Welch blir rundad och tar tag i axeln på SAIK spelaren. Det är utvisning även ifall han ramlar enkelt.

Rytter: Ja det förklarar ju saken.

jämtland: vi pratar nog om olika situationer. Den jag syftar på är ingen tackling, mer en fasthållning som JFK var inne på. Jag protesterar inte över att Welch åker ut i den sekvensen, mer över att domarna är så fega över att inte blåsa för diving när det är så uppenbart.

Nucky:
Har du nån gång kollat på Ryno noga i en match?

ivandrago: Börjar snart fundera på om du ÄR Ryno😉. Jag hoppas och tror att Ryno inte är aktuell för Modo. Tror inte att shl klubbarna köar så hårt för att få hans underskrift.

Gusse: Ändå ryktas han till ett antal SHL lag, Nä jag vill ha Byron Ritchie och Magnus Häggström. Just idag hade man ju väntat att det skulle hända något, men det verkar vara torka på den fronten.

Gusse:

Är inte Ryno:) men har däremot kollat på honom ordentligt när han spelar. Så min fråga till dig blir om du har kollat ordentligt på honom någon gång? Med ordentligt menar jag att man försöker följa spelaren när han är inne på banan för se hur spelaren förhåller sig till det som händer på banan. 

Jag vill absolut ha Ryno till modo. Han är ju kung i powerplay. Modo sämst i den spelformen. Men priset måste vara godtagbart

Steken84: Jag hoppas också att Ryno är en av 2 bra centrar man jobbar på. Han skulle lyfta vårat pp alla gånger. Men som sagt inte till vilken peng som helst.

Jag är väl en av få som inte vill ha Byron Ritchie då han är i fel ålder dyr för sin ålder och spelar max 1 säsong samt skadebenägen. Jag vill att den nya första centern ska kunna vara kvar nån säsong så man får stabilitet.

Steken84: För mig är rollspelare mindre viktig än karaktärsspelare. Det är dumt att förneka att det är viktigt med special teams men modo måste återigen tillbaks grunderna och då tror jag karaktär är viktigare än rollspelaren. När uffe var här satte han och näslund grunderna för att ta nästa steg sedan skyndades det fram. När AF tog över skulle det spelas ett spel med relativt liten styrning och stort ansvar på individen i att värdera olika situationer på banan. Detta ledde till att modo tog flera steg bakåt och då måste man börja med grunderna och skynda långsamt för att på sikt kunna vara ett stabilt lag år efter år. Om huras och welch är klara så är det en bra början tror jag iallafall. Tror visst att ryno skulle funka alldeles ypperligt i många shl-lag men vet inte om han är det bästa valet för modo inför kommande säsong. Modo behöver mentalt starka spelare som bär laget i med och motgång och där finns garanterat minst lika bra alternativ som ryno.

Redigerad kommentar

Gusse:

Luleå, Modo, Brynäs och HV vill ju ha Rynos underskrift. Jag tror det bir Luleå. 

Ingen Nordqvist till Modo trots att han var på radarn.

jämtland: Jag håller helt med dig. Hellre någon som "leads by exampel" än en Ryno. Jag saknar utstrålning hos killen. Även om han nu skulle utvecklat världens ledaregenskaper så förmedlar han inte dem. Det är inte Foppas svarta ögon om man ser ut att förlora, det är inte Mats Sundins extremt beslutsamma ansikte. Det ser ut som en kille som inte törs kliva fram och ta ansvaret. Kroppsspråket är viktigt och det har Ryno emot sig.

J F K:
Om vi bortser från dåtid där vi konstaterat att vi ser olika på saker. Har du studerat Ryno noga några matcher den senaste säsongen?

Carl Lejonkräk: vem har sagt att Nordqvist var på radarn?

ivandrago: nope, bara sett honom när Leksand mött Modo, samt träningsmatcher för några år sedan när han försökte ta en plats i laget. Men det räcker iaf för att bilda mig en uppfattning om honom.

Som 2:a center skulle jag inte ha något emot honom, men tror han isåfall blir för dyr. Det han faller på är kroppsspråket och hans loja inställning, tycker inte direkt det är nåt att luta sig mot när det stormar.

Det är precis det som varit Modo's akilleshäl sedan Sundström(och Tollefsen) slutade. En riktig jävla chef och ledartyp helt enkelt.

Nucky: Btw han väl inte ens aktuell för Modo? han säger själv i intervjun att varken han eller agenten hört nåt från Modo

Detta är verkligen en trogen spelare som jag hoppas Svartvadet behåller, han ser ingen annan klubb för sina ögon än Modo, det anser jag vara en riktig Modoit.

hanzon: Han har ett Modohjärta men hoppas innerligt att han inte tar en plats i det nybygge som sker. Säsongen som var blev ett värdigt slut, fortsätter Skröder i Modo så kommer risken bli överhängande stor att avslutningen inte blir fullt så värdig. Hoppas istället att han kan jobba kvar inom organisationen.

hanzon: hans lite smutsiga spelstil behöver vi i slutspelet nästa år, sålänge man värvar ett gäng andra speediga spelare ser jag gärna att Modo behåller honom förutsatt att han blir jävligt billig. Behåll gärna Påhlsson också, han är gammal och långsam men urstark i närkamper och får ofta yngre spelare att utvecklas. Samma sak där dock, jävligt billig.

Skicka Nordgren, Öberg och Smolenak. 

Nucky; ok gott så vi är iaf eniga om kravbilden:)
Nån som tror att vi kan plocka nån av Gartner/Grundel?

Vad tror ni om Chris Abbott? Vi hade sämst tekningsstatistik som verkligen behöver bli bättre. Och Chris Abbott är kanske ligans bästa tekare de senaste säsongerna.

Tekningsstatistik:

1 Luleå           55.83 
2 Skellefteå     53.23 
3 Frölunda      51.03 
4 Örebro        50.32 
5 Växjö          50.29 
6 Linköping     50.03 
7 HV71          49.48 
8 Brynäs        49.38 
9 Färjestad     48.24  
10 Leksand     47.89 
11 Djurgården 47.51 
12 MODO        47.46

Storznoken:
Ett bra alternativ som 3e center

J F K:
nåt förslag?

ivandrago: fast han borde ju vara ganska dyr också men vi måste ju ha en center som kan vinna tekningar,Påhlson är ju okej på att teka men ingen som typ snittar 54/55% i teknings procent snarare 51/52 % typ,Abbot är ju en bra ledare också och kan ju göra en del poäng.

modomille: Jo, Chris Abbott lär kanske inte vara billig. Men vår lägstanivå måste upp i alla avseenden. Tekningar och arbetsinsats. Jag tar hellre Abbott, som är stabil och hade teknings% över 61, än en oprövad AHL-spelare. Vi har sett hur det gått de senaste åren. Flopprisken med Abbott är nog gansk minimal.

Sedan spelar han även bp och pp. Han är ju knappast något tekniskt underbarn. Men han jobbar alltid extremt hårt och kämpar i varje närkamp. Lagbygget måste förändras mot hur det har sett ut förra säsongen. Och han är ju en ledare.

Storznoken:

Beror på vad budgeten är men kan man tycker att man skall lägga mkt pengar på center 1-3 samt två helst 3 backar men frågan är om vi har råd, å andra sidan antar jag att det frigörs en del pengar iom att Phålssons/Skröders kontrakt går ut, gissar att dessa herrar kostade oss ca 500k månad ink sociala avgifter....Ahnelöv gissar jag gick på 250-300k plus sociala avgifter.

Låt oss säga att budgeten är 30-35 m? nån som har nån siffra?  

Storznoken:
Abbott tjäna 200-250 k månad

ivandrago: OK, tycker nog det är värt det ändå, om man ser till hur det påverkar laget.

Vi var SHL:s sämsta lag förra säsongen. Vi hade sämst tekningsstatistik, tivelaktig arbetsmoral och ingen som ledde laget när det blåste snålt.

Abbott hade extremt bra tekningsprocent, och var lagkapten för laget som kanske arbetade hårdast i SHL förra säsongen. Alltså egenskaperna vi verkligen måste förbättra.

Storznoken:
Har inte kollat honom så noga, men statistiken ser ok ut

ivandrago:  Kempe är nog förlorad för Modo

hanzon: Det är synd att säga, men Kempe i vinter var verkligen inte en kille som gjorde det. Jag tycker på många sätt att det är synd om han drar, för jag är övertygad om att han skulle kunnat göra en massa nytta kommande säsong. Samtidigt är jag glad att inte behöva ha en kille som glider i hemjobbet och som kanske tillsammans med Nylander var den som visade sämst arbetsmoral.

Ska vi vända på skutan så måste vi ha spelare som jobbar hårt bägge vägarna.

J F K:Jag kommer nog heller inte sakna honom. Förutom det du beskriver så hade han mellan varven bra uppsidor när han var på rätt humör. Tror att han hade varit betydligt bättre (jämnare) om någon hade styrt upp honom, men har man lallare i båset som går omkring med händerna i byxfickan och tuggar tuggummi istället för att ta tag i saker då blir det så här. Han visade tyvärr upp alldeles för många gånger valpbeteende, t ex fick han en tackling, tjuvsmäll så skulle det ges igen med en tvåa som följd. Sticker han så får väl Modo hyfsat med övergångspengar?

hanzon: Det betyder ingenting att han är över och testar på AHL-spel. LA kommer göra det som de tror är bäst för hans utveckling, och med tanke på det lag LA har idag så är det nog lite som talar för att Kempe redan nästa säsong ska spela AHL då det är 2-3 år innan han kommer kunna slå sig in i NHL om inte rättigheterna tradas.

J F K:

Upplever mest att Kempe "tränat" på dribblingar i Modo. Han är bra på att komma igenom men sen blir det inte så mkt mer. Han skulle dessutom stanna max en säsong till. Upplever också att Kempe tar på tok för många idiotutvisningar.  Tkr det är bättre att hans istid går till Possler,olofsson och grundström. Grundström kommer troligen oxå gå till NHL men honom kan vi förhoppningsvis ha nytta av 3 säsonger till.

Skönt och vara överens om nåt:)

Dublett

Redigerad kommentar

Nån som har koll på hur stor budget vi har? 

ivandrago: 2013 omsatte klubbeb 140 milj, idag hittar jag inte nåt

ivandrago:

Kollade lite i årsredovisningen, våra totala kostnader i moderföreningen är 60 miljoner för personal mm. 70 anställda låt oss säga att det betyder ca 45 som är "ickespelare i a-laget" låt oss säga att de tjänst i snitt 25 000 kr månad med sociala ca 37 500 

37500*12=450 000 

450 000 * 45= ca 20 mille 

så budgeten var 40 mille plus minus några miljoner. Den skulle vara lägre till den gångna säsongen så kanske kring 35 och neråt...

ivandrago: Luleå verkar satsa stort. Vore bättre om han kom tillbaka till Modo.

ivandrago: Nog finns det miljoner att spara på "alltför många tel.svarare och pappersvändare" inne på kansliet?

Åke Westerlind:

Tror du har fel, ett lag behöver en administrativ organisation, tror inte att man anställer personal i onödan. 12,75 anställda i föreninge inklsuive säljare på ca 140 mille är ganska ok låter det som 

ivandrago: Jag tror att det varit väsentligt "värre" tidigare och att man faktiskt slimmat organisationen de senaste åren. Därmed inte sagt att man fått bort alla lata säljare, men det är ett steg i rätt riktning.

J F K:

En perfekt organistation får man aldrig, tror inte det är bättre eller sämre i Modo än nån annanstans. Det är ju som bekant alltid poppis att klaga på "pappersvändare, lata arbetare, politiker mm", sen finns det ju såklart bättre och sämre organistationer, verkar i dagsläget som om Modo börjar tillhöra det bättre, gillar Vdn. Men tror inte man kan spara "flera miljoner" 

Vill ni ha kvar Skröder? gå in och skriv på.

hanzon: Denna back ryktas till sverige. Rightare, gör en del poäng och bra +-. Vore det något för modo?

www.eliteprospects.com/player.php?player=14962

« · 1680224 · »