1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532531 inlägg · 4126 ämnen

Truppen 15/16

Sv: Truppen 15/16

Vad grundar du själv dina antagande om att Hans Jonsson 

1: Är bättre fystränare än nuvarande tränare?
2: Skulle vara bättre än de två namn jag föreslog?  

hanzon: Jag ser gärna Hasse Jonsson på hockeygym sm idag. Engagerad, duktigt, rovärdig och en oerhört ödmjuk människa. Jag tror dock att en mer individuell inriktning är prefekt för honom.

NuMo: Nånting måste det ju ligga i det du säger. Tror att dem har rätt träning vad gäller att förebygga skador men tittar man tex på spelet så känns alltid modo 1-2 nivåer sämre spred än övriga lag. Tittar man på hur Saik tränar så finns det många som kommer dit och inte är särskilt skridskoskickliga men efter stenhård träning 1-2 månader så ser det plötsligt ut som att dem har helium under grillorna.

Löven hade samma tendens att dem var tempo fattiga men sen hände något då dem bytte ut fystränarn och la om fysen. Plötsligt spelade dem i samma tempo som Malmö rögle etc. Någon som kan lägga fram förslaget till svartvadet? Tror det skulle göra väsentlig skillnad för har ju sett rätt lika ut i många år...

Förhoppningsvis är det inte endast fysträningen som är orsaken till vår brist på framgång. Skulle ju vara pinsamt. Tror inte det skulle bli någon större skillnad med Hans Jonsson, gissar dessutom på att han redan är inblandad i några spelare fysträning. 

Några förslag på hur truppen bör se ut nästa år? 

Redigerad kommentar

hanzon:Det säger inte så mkt, alla personer är individuella. Vissa har grymma testvärden, t ex Jonsson eller C Kalla. Hade inte C Bengtsson oxå grymma testvärden?

ivandrago: Givetvis är det långt ifrån bara fysträningen. Det är väl bara målvaktsträning som varit bra.
Tyvärr ser det ut som vi behåller fågelholkarna som kallas andretränare, för jag skulle absolut vilja plocka bort dem också.

För en gångs skulle delar jag din åsikt;) Särskilt Gradin ger ett slafsigt intryck...

ivandrago: Min förhoppning är att vi får så optimal fystränare som möjligt, vad han då heter spelar ingen roll.

Redigerad kommentar

modomille: har sett Att tim heeds bil stått utanför fjällräven för några dagar sen, han duger väll?

ivandrago:Håller med, allt handlar om att sända signaler till sin omgivning. Som jag har sagt tidigare att tugga tuggummi med handen i fickan och dessutom med en utlöst airbag sänder definitivt inga bra signaler till sin omgivning. Ska det rensas i skafferiet gör det ordentligt.

Sven Tuta: Tydligen är det Skellefteås fystränare som lägger fysen åt Calla, med andra ord allt saik rör vid förvandlas till guld. . Tim heed kom ju och var säkerligen billig, efter en försäsong och grundserie är han plötsligt i landslaget nått gör dom jäkligt rätt i den där föreningen. Innan var han en medioker allsvensk back

Kane:absolut fast vaför skulle han lämna Skellefteå?han ska väl bort till Anaheim.

modomille:

Han har kontrakt med SAIK till 16/17

Kane: Hans bil stod i Övik i samband med en av matcherna mot Vita Hästen också. 

Elias22:

Jag kanske borde satsa på en karriär som scout trots allt? Tim Heed började jag tjata om redan 2010, trots att han inte platsade i juniorlandslaget. Eller Klasen, som jag började tjata om när han spelade i Div 1. MoDo borde anställa mig, så kanske det skulle gå lite bättre. ;)

Bad_Brett:
Gör det:) vilka ska vi satsa på idag?

Bad_Brett:Du är för dyr ;-)

Sven Tuta: Det tråkiga är att jag känner mig rätt säker på att ingen av spelarna skulle lyckats hos oss. Heed skulle vi väl skeppat till Leksand eller Oskarsham, typ...

ivandrago:

Jag skojade såklart i mitt förra inlägg, men faktum är att det fick mig att tänka. Hur kommer det sig att spelare som Mario Kempe, Alexander Edler, Dmytro Timashov etc. aldrig fick chansen trots att de var hur dominanta som helst?

Det pratas alltid om "brister i defensiven", "dålig attityd" etc., men varför ger man inte dessa spelare chansen istället för att plocka upp någon grinder som troligtvis aldrig kommer bli en ordinarie SHL-spelare?

Visst är det ett problem att det inte finns någon röd tråden mellan A-laget och J20, men jag tycker ofta det känns som att MoDo använder juniorer för att "fylla luckor" och därför låter de spetsspelarna harva vidare i J20 tills de tröttnar och flyttar utomlands?

Nu är knappast MoDo den enda klubben som har problem med detta och ofta är det väl så pass enkelt att det tar några år för spelare som Klasen, Heed, Kempe etc. att bli tillräckligt mogna i sitt spel. Men nog är det knappast att Heed mognade just i Skellefteå?

J F K: 

Visst är det så. Titta bara på Hersley, Ryno, Alsenfelt och Rosén...  

Redigerad kommentar

Bad_Brett:
Fatta att det var lite skoj. Men samtidigt är det intressant och höra hur andra ser på spelare...

Jag tror att det finns ett visst antal platser till spelar på väg upp. Där har vi till viss del investerat ganska bra de 2-3 senaste säsongerna i Victor Olofsson, Possler, Carlson. Förhoppningsvis kan vi behålla dessa 3 i många säsonger.... Kanske kan Bengtsson lyfta.Djuse kan man kanske ställa till den skaran. Samtidigt så gör ju dessa att det blir en viss block mot ungdomsspelare nerifrån... Vi kan inte ställa 10-12 spelare i ålder 19-21 på banan det håller generellt sett inte.

Tror att samarbetet med Timrå kan vara ett sätt att han flera talanger i Pipen.

Edler blev väl till viss del "kvävd" av att man hade Viklund, Hedman, Wargh...

ivandrago:Ska bli intressant att se hur Grundström utvecklas i år, och hur stort förtroende han får.

ivandrago:

Poängen är att Edler var en mycket större talang än de andra (det såg man inte minst i draften), men var ändå den som aldrig fick chansen. Hade Edler gjort ett sämre jobb än säg, Bryan Muir?

Bad_Brett: Edler var till modos försvar oerhört outbildad. Det var mycket lättare att spela med de andra tre som hade hygglig aning om vart man skulle vara på banan. Är man ett topplag har man råd att kanske låta en för stunden mycket sämre spelare få istid, men i modos situation vore väl du en av de första att gnälla.
Edler var talangfull och hade storleken, men han har inte det taktiska och ingen riktigt hundra koll på kroppen då.

Sven Tuta:
Precis. Viktigt att han får rätt miljö också....

J F K:

MoDo hade ju den bästa truppen någonsin den säsongen. Har svårt att tänka mig bättre mentorer för en oslipad diamant. Och Viklund var ju även han en yr höna.

Har hört att Erik A ska vara klar stämmer det? Nån som vet

Ingen skada skedd enligt mig, på tok för ego och för mkt onödiga utvisningar.

ivandrago: Har ingen insider info men känns ju inte alltför långsökt. Stod väl i sportbladet också att vi och Leksand visat intresse. Helt OK värvning om det blir så.

Slipper ni oroa er något mer för Påhlsson lägger ner karriären.

Amitiel:

Föga förvånande. Han såg extremt omotiverad ut sista säsongen.

Amitiel:
Synd att det inte kom en 10-15p mer, från honom

ivandrago: Kul fråga! :) Har en tendens att drömma på alldeles för mycket när det gäller truppen men ska göra ett försök.

Skröder-O'Reilly-Butler
Olofsson-Niemi-Haataja
Possler-Pettersson-Kempe
Grundström-Häggström-Öberg
(Bengtsson)

Läser man EP-beskrivningen på O'Reilly och Butler i 1:a linen så tror jag att de skulle kunna passa rätt bra tillsammans. 2:a kedjan känns lite svagare på förhand, men hittar man en center som kan få lite kemi med Haataja så tror jag den kan bli rätt vass den med. 3:e kedjan har otrolig potential. Kempe skrev nyss på för LA men hoppas på en utlåning. 4:e linan får brunka, brunka och brunka lite till...

Sanguinetti-Welch
Ahnelöv-Djuse
Hedman-Torp
(Carlson)

Storlek och tvåvägs-kvaliteter är något jag tycker vi saknade förra säsongen. Där skulle definitivt 1:a backpar hjälpa till! Hoppas, hoppas och hoppas vi kan förlänga med våran kapten! Tror han och Djuse skulle kunna passa bra tillsammans. Torp och Hedman får mycket skit här (Med all rätt) men tror att de, med mindre istid och tydliga instruktioner skulle kunna göra nytta som "shut-down" försvarare.

Reideborn
Bjurö

Tror att målvaktsparet kommer funka bra och ser ingen anledning att ändra på nått där.

Sist men inte minst vill jag se Larry Huras som ny Headcoach. Han har ju lyckats nästan överallt där han har varit. Ser man på föreläsningen han gjorde så tycker jag att det är rätt tydligt att han vet vad han pratar om.

Ber om ursäkt för ett långt inlägg men jag tycker verkligen att det är roligt att spekulera i nyförvärv. Hoppas att fler vågar lägga ut deras förhoppningar på nästa års trupp! :)

Redigerad kommentar

Kempe, Påhlsson och Hari lämnar. 3 spelare lämnar på 2 dagar och inte ett enda nyförvärv. Vi får verkligen hoppas Svartvadet har några ess i rockärmen ☺.

Kråkan:
Vilka är
O Rielly
Butler
Sanguiennti

Bra annars tycker jag... Haataja o Pettersson verkar annars ha lite kemi.
Men intressant i övrigt

ivandrago: Vet inte vart länkarna tog vägen men här har du dom.

Cal O'Reilly - www.eliteprospects.com/player.php?player=11360
Bobby Butler - www.eliteprospects.com/player.php?player=33224
Mika Niemi - www.eliteprospects.com/player.php?player=12329
Bobby Sanguinetti - www.eliteprospects.com/player.php?player=11110

Okej. Jag såg bara premiären för Pettersson. Missade tyvärr resten pga jobb. Du kanske har sett honom mer? Isf klarar han av att vara andra center i ett lag vars stora svaghet har varit just centersidan de senaste åren? Man skulle isf kunna värva en center för 3:e med lite mer defensiv inriktning, tex Almtorp från linköping :)

Kråkan: Pettersson har absolut spelsinne (Det kanske bästa på en center sedan Susse i Modo) och han har hög arbetsmoral. Han jobbade exempelvis hem på ett helt annat sätt än Kempe och Nylander... Han har absolut potential som center, men behöver lite skolning i det defensiva. Duger han som andrecenter? Ingen aning, men jag ser gärna att han får chansen då hans svagheter känns möjliga att råda bot på genom hårdare träning och utbildning.

Smartin:Det är en liten del av förklaringen av det han sa om att det ska in 6-9 spelare till, vill jag minnas att han sa. I väntans tider som det heter.

Welch verkar gilla mangla Saik spelare 2+2+10 nu, och självklart vinkar domarna för fortsatt spel till Saik publiken börjar skrika då blåser dom direkt.

Kråkan:

Tror du inte Possler är en man för 2 kedjan nästa säsong, har stora förhoppningar på honom. Tycker han har ett bra skott, försöker driva mot mål och komma förbi även om han har halvchanser, bra puckkontroll. Hoppas han kan "synas" mer nästa säsong. Olofsson tycker jag kan stå på tillväxt via mkt spel i PP samt hoppa in i olika kedjor vid skador el behov annars lira i 4 som en av 4.... Hur tänker du Olofsson kontra Possler? 

Ludvig kan vi kan kanske också använda i 4 

Grundström tror jag kan klara en Roll i kedja 3.... 

Intressant att ingen länkat till intervjun med Byron Ritchie i dagens Allehanda. Inte mig emot om man värvar tillbaka honom.

Petey21: Det låter som DET VAR, alltså inget som kommer tillbaka, min tolkning. Jag önskar att jag har fel, vill verkligen att han kommer tillbaka.

Amitiel: Det ylas i Brunäsboken att Ahnelöv ska vara på G. Någon som vet eller hört om det

Sven Tuta: Jo, med en förlust på fem till sju miljoner låter det sannolikt att de värvar Ahnelöv. Kanske ska de sluta med sargreklam också för att finansiera det. Dags att sälja en till träningslokal till kommunen kanske?

Sven Tuta:
Rykte som starta på Flashback så svårt att säga, helt omöjligt är det väl aldrig.

Amitiel:

Nej inte omöjligt, men eftersom Ahnelöv själv sagt att han inte har någon brådska och vill avvakta tills efter landskamper och vm truppen är uttagen så tror jag inte han ritat på ett kontrakt nu.

Dock så vorde det konstigt ifall han inte fått förfrågan från typ samtliga SHL klubbar ifall han är intresserad av kontrakt.

Amitiel: Om, varför går man till Brunäs? Snacket har väl varit att stanna eller sticka utomlands. Har svårt att tänka mig att det handlar om pengar. Eller har kaffeskörden varit ovanligt bra denna säsong? Tycker att vi supporters ska fan imig ha en positiv nyhet nu. Vill vakna imorgon och läsa om Modos nye 1:a center

Sven Tuta:

Kan absolut inte fatta varför man går till Brynäs...

« · 1680706 · »