1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532520 inlägg · 4126 ämnen

Truppen 15/16

Sv: Truppen 15/16

Rytter:

Håller man sig inom regelverket som Leksand gjort är det inga problem däreot är det som Kommunen gjorde såklart fel men Leksand har fljt regelverket till punkt och prickar men nu var det inte det jag syftade på

mattias - 74:

Ok, men det har väl Växjö också gjort eller? 

I min värld är det Leksand gjort mycket vidrigare än det Växjö gör.

Varför fortsätta satsningen mot SHL istället för att begära sig i KK och dessutom fortsätta värva spelare och låta statliga lönegarantin täcka allt. Nej du ska nog inte kasta skit på andra klubbar under en lång tid framöver.

Rytter: 

Vad är det med dig? Hur om Leksand på tapeten? 

mattias - 74: Håller inte med, det är näst intill omöjligt att bara värva ihop ett lag och vinna guld bara för att man har gott om kapital. Man måste ha en grym scout, träna med hög kvalité genom hela säsongen, formtoppa till slutspel, få ihop hela gruppen, få gruppen att tro på coachen osv osv. Att gnälla över att Växjö är ett köpelag är respektlöst för det jobb som de gjort.

Givetvis så möts SAIK och Växjö i final med hjälp av deras kapital, men det är så mycket annat de gjort rätt som inte kan förklaras med enbart att de har gott om pengar. Vi hade också ett stort eget kapital efter guldet och hade vi gjort ett gott jobb hade vi inte varit ett bottenlag i 7 långa år.

mattias - 74:

Nej man kan man snacka om att Växjö inte förtjänar att vinna SM-guld för att dom inte fostrar egna spelare så är ju frågan ifall Leksand förtjänar att ens finnas kvar som klubb efter man låtit skattebetalarna stå för satsningen mot SHL.

Du tycker det är vidrigt att dom värvar spelare, jag tycker att det är vidrigare att handla över sina tillgångar och sedan låta svenska skattebetalare stå för kalaset.

Tycker du Leksand förtjänar respekt eller inte? Ska vi gnälla på Leksand på samma sätt som du gnäller på Växjö?

ULTIMAVICI: Vi trodde att vi hade mer pengar än vi hade när Källström och company räknade logepengar för tre år på ett år. Det gavs oss vattenskalle, onödigt mycket skatt och är en stor orsak till varför vi haft jobbigt ekonomiskt.

Rytter:

Du får gnälla hur mycket du vill, jag gillade inte det Leksands kommun gjorde, det lovar jag dig men du glömmer att alla klubbar är beroende av sina kommuner, SAIK har mest stöd i hela SHL av kommunen. Frölunda lånade 25 Mijoner men sedan var det locket på. I en liten ort som Övik och Leksand är så är hockeyn i princip allt och efter att jag sett reportaget om Leksands och deras " fiffel " så hävdar jag fortfarande att det är kommunen som folk skall kasta skit och gnälla på och inte klubben. Jag får skit här i Uppsala när jag berättar att jag håller på Leksand och nästan varje gång så verkar det som att vi fans är de som folk är arga på? Vad fan har vi gjort?, vad hade du tyckt om det varit MoDo? Antar att det är ok att kasta skit så länge det inte är ditt eget lag eller? Jag skämdes att se reportaget om Leksands IF och hur kommunen hjälpte dom. Men Återigen. Det är tydligen tillåtet och jag tycker som du att det är fel men vare sig du eller jag kan göra nånting åt det. 

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

mattias - 74:

Men du tycker alltså att det är värre att som Växjö värva spelare för att vinna SM-guld? Så illa så att det är vidrigt alltså och att dom inte förtjänar att vinna.

Rytter:

Många av spelarna saknar hjärta för klubben i Lakers. I SAIK är det ändå 10 egna produkter, det måste väl betyda nånting. 

Tycker du det ser ut som att dom spelar utan hjärta?

J F K: Rätt men ändå inte, pengarna bokfördes det år de inkom men borde periodiserats ur ett bokföringsperspektiv, dock var det likvida medel som stod till buds men borde givetvis som du säger ha ingått i budgeten över tre säsonger istället för en. Även om man räknar bort de pengarna så var vi i en god ekonomisk situation. Att vi gjorde ett stort misstag där som även strider mot god bokförings sed är givetvis oförsvarbart men det var mycket annat som också gjorts fel på resan efter guldet.

Rytter: Ja jag håller iallafall på modo i synnerhet och norrlandslagen i allmänhet :-)

jämtland:

Jag håller på modo och när dom inte spelare bryr jag mig egentligen inte. Men samtidigt vore det kul med Växjö som vinnare, är otroligt imponerade över hur dom fått ihop det och är äckligt konsekventa i det dom gör. Sedan är det alltid kul med underdogs som gör det bra.

Tycker det är oförskämt att säga att det är vidrigt och att dom inte förtjänar att vinna bara för att dom värvat riktigt bra. Tänk på att det är en klubb som endast har varit i SHL i fyra år och inte hunnit bygga upp något underifrån än.

Redigerad kommentar

Rytter: Själv tycker jag att man måste visa respekt för att förtjäna respekt. Det anser jag inte att varken Skellefteås ledare eller fans gjort.

J F K:

Nej det skriver jag också under på!

Rytter: Det vore väl fel att säga annat än att Växjö gjort det förbaskat bra. Imponerad av bägge lagen. Skellefteå för deras sätt att plocka fram nya unga spelare och växjö spelar oerhört disciplinerat och konsekvent.

jämtland:

Absolut, där för är det ett hån av en lyxfällan supporter att säga att det är vidrigt och att Växjö inte förtjänar guldet. 

Tänk vad mysigt om vi kunde ställa upp enligt följande. Två toppkedjor och två checking-lines med potential att skapa tryck.

Kabanov-Wolskii-Rakshani

Haataja-Ritchie-Porter

Possler-Pettersson-Olofsson

Nilsson-Häggström-Grundström

Welch-Cumiskey

Andersson-Djuse

Grundel-Torp

Hedman-Carlsson

Redigerad kommentar

Manny:
Inte dumt, dock tycker jag att 3e kedjan är lite för ensidigt sett till rutin, tyngd samt spelstil, kanskae kan Ritchie Petterson skifta plats. Har även för mig att Wolski är ytter.  

Manny: Vore grymt! hoppas verkligen på Wolski och Kabanov.

Men Wolksi är ej Center vad jag vet

Manny:

Fy fan vad det där laget skulle kosta. Men skulle vara intressant att se.

RagnarLodbrok: undrar varför Modo släppte Hari igentligen? Hari kan ju göra runt 40 poäng om han får chansen i andra kedjan eller första,21 poäng +1 är väl vad svarten förväntade sig,Det måste ju vara så att Modo tänker värva flera yttrar ganska bra sådana.

modomille: Jag tror inte det. Hari har väl lite tveksam attityd, är direkt dålig defensivt och behöver minst ett år i allsvenskan innan han tillför något till oss.
Han är för dålig för andrakedjan och för klen defensivt för att spela i tredje- eller fjärde.

modomille: Tycker Hari har spelsinne men faller bort i vissa matcher.Dessutom tycker jag han är långsam och väger lätt i närkämperna.. Tror Svarten vill bygga totalt nytt om inte ens Skröder får nytt kontrakt.. Spännande med silly hoppas på några fler starka rykten nu..

J F K: precis

J F K: Tror ändå han har skaffat sig en betydligt bättre attityd.
Men ja för klen och framförallt långsam just nu.
Men tror han kommer passa jättebra i Allsvenskan. Hoppas han får till det. :-)

Monno:

Han är ju ung fortfarande, så att gå till allsvenskan och få mer speltid och ansvar är nog inte alls fel för honom och hans utveckling. Presterar han där kommer han få chanser att återvända till SHL.

J F K & ULTIMAVICI:

Är detta med att "Källström och company" bokförde pengarna för logerna på ett år istället för tre år en vedertagen sanning, något som är allmänt känt som "folk" pratar om?

Det är åtminstone en nyhet för mig.

Annars brukar väl Källström nämnas som en av huvudpersonerna bakom att arenan överhuvudtaget blev av?

Det låter på er båda som att Källströms gloria hamnat på sniskan rätt rejält. Stämmer det? 

hellge: Jag vet inte om han egentligen är ansvarig då han var ordförande och inte ekonom. Jag tror mig vara säker på att ett stort misstag begicks, men inte vems/vilkas fel det var. Som ytterst ansvarig faller det i alla fall en del på honom...

Sedan behöver det givetvis inte betyda att han inte gjorde ett i övrigt bra jobb eller att han inte kan ha varit väldigt viktig för byggandet av arenan.

Personligen tålde jag aldrig karlen, men det är en helt annan sak.

mattias - 74:

Jag har skällt på honom hela säsongen. Visst har han spelsinne och hel del kvalite, men han är för vek för SHL. Jag tror inte han har det som krävs för att att bli en kompetent SHL-center.

Det är mycket möjligt att han kommer att leverera i allsvenskan där alla är lite sämre. Med rätt gubbar kan han bli en succe - fast inte i SHL 

J F K: 

Nog tror jag att Källström var tillräckligt kompetent. Vi tog trots allt guld under hans tid.

Jag tycker nog att det största problemet var att han satt på dubbla stolar, dels var han ordförande i Modo, dels VD för allehanda media. Därför blev han heller aldrig granskad.

Vilket medarbetarna på tidningen blev upprörda när det påpekades.

hellge:

Känns som det räcker med Moraspelare nu.

hellge: Låter bra, om uppgifterna i artikeln stämmer. Utlåning år 1.

Inte sett Karlkvist spela men känns ändå som en intressant värvning och väl värd att ge en chans. Han gjorde alltså inget poäng på sina första nio matcher i Mora och var utlånad till Hudiksvall någon match. Kom tillbaka och gjorde 24 poäng (15 mål) på 29 matcher. Bara han tränar stenhårt så verkar det vara en talangfull spelare.

mrpm: Solklart en chansning med längre sikte, men med tanke på hans avslutning i Mora i år och att han verkar att han verkar han en jävla törst efter poäng så kan det ju bli en hit. Om man ska dra någon slags hobbyanalys av årets sässe för honom så verkade det väl som att han inte riktigt var redo för steget efter sommaren, men jobbade sig ikapp. Kan ju vara bra att han får en säsong till på sig att ta nästa steg.

Mano: Ja, om han kom igång så pass mycket efter att ha kommit ikapp träningsmässigt kanske det finns ännu mer att plocka ut ur honom efter en bra försäsong och att kroppen vant sig ännu mer med den ökade träningsdosen. På sätt och vis betydligt mer potential än många spelare som kommer från riktigt hård och anpassad träning sedan många år.

J F K:

Undrar om inte fysiken kommer att var rätt lättfixad. Med den storleken kommer han inte at behöva bygga muskler för at klara sig i SHL. Bristerna i det fysiska låg förmodligen i kondition/syreupptagning/mjölksyratålighet. Betydligt lättare att fixa än att bygga upp muskelstyrka.

Känns som en riktig gubben i lådan, men jag tror att han kan ta en plats. Ger mig Tommy Petterson vibbar.

Tempo och spelförståelse är nog egentligen de stora frågetecknen.

Ogie Ogilthorpe: Han har tyngden, men är det explosiva muskler på precis rätt ställen eller är det kanske så att profilen på EP inte är uppdaterad och det rör sig om lite annat än muskler också?

Hur som helst så ser han spännande ut på papper, men har man aldrig sett honom spela blir det aldrig mer än spekulation... Jag hoppas att vi hittat en oslipad diamant.

bilden på EP antyder en del oönskad massa

ivandrago:

Just nu så ( observera just nu ) så ser truppen verkligen bedrövlig ut.

Jag vet att det kommer att presenteras mer spelare men några fler Moraspelare behöver vi inte.

Vi har en kärntrupp och den håller Allsvensk klass, det vill till att Gamle Svarten sitter på en hel hög med prestigeförvärv.

37   Adam Reideborn        
45 

Jonatan Bjurö

Målvaktssidan ser ok ut men inte lika bra som de senaste åren. 

22  Albin Carlson    
29 Dennis Persson    
38 Nichlas Torp    
41 Oscar Hedman    
57  Emil Djuse    

Just nu är backsidan sämst i SHL. Med Noah Welch och Erik Andersson blir den bättre men det räcker inte för att undvika den nedre halvan.

12 Victor Olofsson    
14 Emil Pettersson  
27 Peter Öberg    
31 Gustav Possler    
34 Christopher Bengtsson      
40 Ludvig Nilsson  
70  Radek Smolenak     
72 

Juha-Pekka Haataja

SHL`s  absolut sämsta forwardsuppsättning, måste in både en första och andralina. 

Sawchuk:

Ser ohyggligt tunt ut. Vet inte om jag pallar med ytterligare en säsong med ett så dåligt lag. Naturligtvis saknas det många spelare ännu och visst har det låtit på Svartvadet som att det finns mer pengar än ifjol.

Det är svårt att tyda Svartvadet. Ibland kan man tolka honom som att det finns mer pengar och att truppen kommer bli strkare än i fjol. Ibland misstänker jag att han pratar enbart för att hålla modet upp för oss supportrar och kanske sin egen karriär.

Han har onekligen mycket kvar att bevisa. 

Ogie Ogilthorpe: Nu behöver han ju antagligen inte ta en plats förän nästa år. Har höken rätt så kommer han ju bli utlånad till Allsvenskan i år.

hellge:Enligt Allehandas snack med DP så verkar han bli kvar, suck.

Fattas bara att Torp blir kvar oxå, ännu mera suck.

Hörde av en kompis med Facebook, att en person sett materialförvaltaren bära in hockeyutrustning till Janos Haris lägenhet, väskorna bar initialerna AH.

hanzon:
Vem kan det vara?

hanzon: Anton Hedman!

Nä han är ju redan klar som Luleå ja, som tur är.

Kul med rykten, men brukar inte väskorna ha nummer bara? Om det är Modos alltså?
Sen kan det ju vara nån junis/hockeygym lika gärna?

Spännande tider iaf, å Svarten ger inte nått han inte...

hanzon: Axel Holmström ;)

Djurgården måste ju ha klarat av årets värvning iaf i och med Thoresen. Ska bli kul att se. Synd i DIF bara. :P

hanzon:

Jag vet!

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=132

Med lite tur så kommer brorsan med också!

« · 1681935 · »