1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 531027 inlägg · 4122 ämnen

ZZZ-tråd

Sv: ZZZ-tråd
Albert Hall: "Jag är rätt övertygad om att TV-bolagen vet vad dom gör. Strikt kommersiellt alltså. De sänder de matcher där de drar in mest pengar."

Ja, mönstret är otvivelaktigt. Att Stockholmarnas oerhörda hockeyintresse blir aningen rubbat pga. det fantastiska utbud av andra roliga saker att göra i närområdet t.ex. - Det är ju förklaringen till att det går så få på matcherna, live, omedelbart och direkt.

Stockholmaren sitter liksom fast som åsnor mellan en massa hötappar helt i utan stånd att välja vilket de skall gå på. Att de väljer bort hockeyn är i alla fall statistiskt klarlagt.

Till en AIK:are behöver man t.ex. numera inte fundera på nya arenabyggen. Problematiken går snarare åt andra hållet. Kan det möjligen finnas en överbliven busshållsplatskur till övers som man kan bygga om til sina trognaste fans. Sedär. En perfekt liten arena anpassad till publiktrycket.

Hade AIK däremot varit ett ES-lag fortfarande, jo, då kommer argumentet ändå att vara Stockholmarens stora hockeyintresse, när det gäller antalet matcher som skall visas på tv.

"Strikt kommersiellt alltså. De sänder de matcher där de drar in mest pengar."

Stockholmaren sitter alltså hemma som en åsna och kan inte välja. Det enda han kan göra är att vänta på att matcherna sänds på tv. Då betalar han gladeligen och tv-bolagen tjänar storkovan.

Det här är kanske nästa stora folkomröstningsfråga i Stockholmsområdet. - Skall vi visa stockholmsrelaterad hockey på tv, när det innebär så stora ekonomiska förluster för övrig handel och vandel för näringsindkare i området?

Jag är absolut för ett NEJ! i den frågan.

På par. Trevlig kväll.

ZzzZZzzZ zzzzZZzZz

Trööööööööött.

Zz zzZ Zzz z zZZ zz
www.sportforum.se/sport/images/personer/frisco/28.gif

Bad_Brett:

Intressant formulerat, jag skriver under på det.

scim:

Ja, då resonerar du som jag. Människan som med krig och skövlingar av skogar fördärvar den här planeten skall få lida in i det sista, men de stackars sjuka djuren förtjänar en värdigare och smärtfriare död än så.

Stigsson: Karlstad är ingen storstad, Gävle är större och även Sundsvall (om man räknar Timrå som ett Sundsvallslag), åtminstone om man ser till hela kommunen.

Skulle man bedöma antalet matcher enbart utifrån kommunernas storlek (och om man räknar Timrå som ett Sundsvallslag) borde det här vara en "rättvisare" fördelning:

1. Djurgården
2. Frölunda
3. Malmö
4. Linköping
5. HV71
6. Timrå
7. Brynäs
8. Färjestad
9. Luleå
10. Skellefteå
11. MoDo
12. Mora

Räknar man ENBART kommunen, och alltså Timrå som just ett Timrålag blir resultatet istället följande:

1. Djurgården
2. Frölunda
3. Malmö
4. Linköping
5. HV71
6. Brynäs
7. Färjestad
8. Luleå
9. Skellefteå
10. MoDo
11. Mora
12. Timrå

I alla fulla fall så visar man inte "storstadslagen" mest, utan rankingen verkar hellre bestå i "de fyra stora" först, sedan Djurgården (trots att de floppat både spelmässigt och publikmässigt på senare år), osv. Klart är ju dock att Norrlandslagen inte får speciellt mycket utrymme i tv av någon anledning, undrar om det skulle ändra sig om vi leker med tanken att samtliga lag från Norrland toppar tabellen och de så kallade "storlagen" totalfloppar?

Lumber Jack:
" Visst, det är en jävla skillnad på tikar och människor."

AMEN!

scim: Visst, det är en jävla skillnad på tikar och människor.

Wayne Gresky:

Nä, jag gör skillnad på människor och djur.

Albert Hall: "Men varför ska TV-stålarna delas lika mellan lagen egentligen?"

För att det är alla lagen tillsammans som utgör produkten Elitserien och inte några enstaka lag.

Paddan: Kvalstreck? Dansa? Aha, du är en jävel på Limbo!

Du är inte kreativ nog. Du måste själv skapa dina lägen. Lossa bromsarna på nån lokal lärares cykel t ex. Se bara till att han inte ska korsa nån motorväg eller så. Räcker ju med en liten olycka, så pass att du får börja jobba lite.

Chief: Äh, mitt val av favvolag gjorde ju att jag i ungefär tio års tid blev väldigt bra på kvalstrecksdansande med mera.

Nepp, verkar som att mina tjänster som lärare inte är särskilt eftersökta för tillfället. 

Paddan: Att du inte vet mycket om hockeyspelande har jag redan förstått med tanke på ditt val av favvolag. ;)

Förresten, hört något från Lammhult ännu?

Chief: Fast de kanske hade som mål att bli sportkommentatorer, några sådana aspirationer har inte jag.

Paddan: Men det gör ju inte de andra kommentatorerna du talade om heller! ;)

Chief: Äh, jag förstår ju inte ens vad jag själv säger när jag försöker se ut som att jag faktiskt förstår vad det där hockeyspelandet går ut på.

Paddan: Då är det väl bara för dig att ställa upp då, så får du nåt att göra tills du hittar ett lärarjobb. Du kan säkert bli en pedagogisk kommentator.

Knas: Trist med hunden, hoppas den klarar sig länge än. Husdjur blir snabbt en familjemedlem. Har själv en katt som lever lite på lånad tid.

Paddan:

Jag har ingen aning om hur mycket det kostar att producera en PPV-sändning och hur mycket de drar in på en sådan. Fast kostnaderna med att göra TV har drastiskt sjunkit det senaste årtionden till följd av allt billigare teknik.

Men varför ska TV-stålarna delas lika mellan lagen egentligen? Varför ska LHF ha lika mycket stålar som frölunda som visas tre gånger så mycket?

Nej, fördela TV-pengarna efter hur populära lagen är.

Albert Hall: Fast de där Öppna Kanalen... förlåt... PPV-sändningarna måste väl vara billiga att producera med tanke på att de verkar anlita i princip vem som helst som kameraman och kommentator.

Paddan:

Jag är rätt övertygad om att TV-bolagen vet vad dom gör. Strikt kommersiellt alltså. De sänder de matcher där de drar in mest pengar.

Stigsson: Det intressanta vore att se om denna övervikt för storstadsregionerna baserats på faktiskt köpta matcher, eller om det handlar om en tro på störst marknadspotential för de lagen.

Paddan:

Vi har redan kollat det åt dig också.

1. FRÖLUNDA - 9 matcher
2. FÄRJESTAD - 8 matcher
3. LINKÖPING - 7 matcher
4. HV 71 - 6 matcher
4. DJURGÅRDEN - 6 matcher
6. MALMÖ - 5 matcher
7. MORA - 4 matcher
7. MODO - 4 matcher
7. BRYNÄS - 4 matcher
10. LULEÅ - 3 matcher
11. TIMRÅ - 2 matcher
11. SKELLEFTEÅ - 2 matcher

Som väntat med andra ord. Storstäderna visas mest och norrlandslagen minst. Allt är sig likt.

Stigsson: Tackar, tackar. Då är det dags att undersöka om man måste klaga för att de visar för mycket MoDo...

Paddan: Här är alla TV matcher de första 20 omgångarna inkl PPV.

Gusse: Är det där förresten alla matcher man kommer att sända från elitserien under den tidsperioden eller har man inte räknat med PPV-matcher?

Gusse: Ajdå, hemmapremiären i Swedbank Arena tv-sänds alltså. Låter ju inte lovande. Tro hur man ska försöka förklara bort att det bara kom femhundra personer på första matchen?

Canal + sänder i år åxå

Måndag 18/9 19.00: Skellefteå–Brynäs.
Torsdag 21/9 19.00: Modo–Linköping.
Torsdag 28/9 19.00: Frölunda–HV 71.
Torsdag 5/10 19.00: Malmö–Frölunda.
Torsdag 12/10 19.00: Linköping–Färjestad.
Torsdag 19/10 19.00: Timrå–Malmö.
Tisdag 24/10 19.00: Djurgården–Modo.
Torsdag 2/11 19.00: Luleå–Mora.

scim:

Jo, men det är ju ändå en annan sak när vovvar blir äldre än när de visar sig vara allvarligt sjuka redan under valpåldern. Det verkade iaf vara en ganska "mild" variant av Porta-cava-shunt, veterinären var inte ens säker på att Dima skulle få medicin utskriven. De värden som de i Övik sa var så himla höga bemötte den här veterinären med ett "Hon hade ju bara 73, det är inte så högt att jag direkt viker mig dubbel över det hela, de brukar ha över 100". Så vi får väl se hur länge vi kan ha henne kvar innan hon blir sämre.

scim: Är du för aktiv dödshjälp när det gäller människor också?

knaskamilla:

Tråkigt när husdjuren inte är friska. En veterinär konstaterade igår att familjens 11-åriga finnstövare har ett hjärtfel och att han nog inte kommer leva länge till. Han får hjärtmedicin just nu men det lutar åt avlivning. Sorgligt då han funnits under hela den senare hälften av mitt liv, men det är samtidigt fel att hålla djur som lider vid liv...

knaskamilla:
Det måste dock kännas skönt när Ni nu har fått redan på vad det var för fel på Dima.

Lite drygt två timmar sov jag natten till idag. Sen kanske 1-1½ i bilen. Nu är jag jättetrött.

Diagnos: Porta-cava-shunt.

Äh, det får bli en tidig kväll i kväll också. I morgon är det först jobb, sedan golf.

ZzzZZzz zzzzzZzz

Det är skönt att inte ha haft semester på över ett års tid! Men imorn så händer det! Nu blir det fan 2 dagars semester.

Sannes:

Tack! Ni kan väl hålla en tumme var för att vovven inte är allvarligt sjuk och för att vi har råd att göra alla tester som behövs göra för att fastställa diagnos... Nu åker vi.

Det är skönt att inte jobba och leva på föräldrarna. :>

Poffa: Det är rätt skönt att kunna ställa klockan på vad man vill, fast man tjänar ju inte så mycket då. En tur till Övik imorgon och lunch i Restaurang Victory känns som en lagom ansträngande uppgift.

Det är rätt skönt att börja 06.15 på morgonen. Man får sluta tidigt då.

Det är rätt skönt att börja 06.00 på morgonen. Man får mer gjort då än man får om man jobbar övertid på kvällen.

ZzzzZZzzzz zzzZZZzzzZ

knaskamilla:
Man får önska trevlig resa dårå!

Nä men...då så. Gonatt!

Frisco:

Nä, det mesta talar väl för att semestern blir tre veckor i augusti och en vecka i september. Resan till Australien är det som bestämmer detta.

Wayne Gresky: Dessutom suger ju vädret nu så det är lika gott att jobba.

Poffa: Sen semester nästa år?

Poffa: Så du har inte semester förrän i mitten av augusti nästa år?;-)

En dag klar. 364 kvar till nästa semester.

ZzzZzZzz ZzZzZzzz

Läggdags snart. Är det bombmåndag i morgon måntro?

westerlind:

haha faktikst ganska roligt =)

Frisco:

Nej då. Det jag ogillade förut var att jag skulle resa iväg första veckan efter semestern. Men så blir det inte nu. En mjukstart med andra ord. Då är det genast mycket roligare.

Westerlind:

Nu låter du bitter. Erkänn den sanna tron nu, istället för att sitta där och låtsas heja på Brynäs.

Poffa: Haha. Så lät det inte förut. Jag tror att du bara försöker övertyga dig själv om en sak som du inte tycker.

« · 738742 · »