1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 530933 inlägg · 4122 ämnen

ZZZ-tråd

Sv: ZZZ-tråd
Frisco:

Måttet på rinken förändrar ingenting, INGENTING! Det hela handlar om att det är hockey. Riktigt snabb, hård, härlig hockey. Dessutom spelas den av världens bästa spelare och flertalet av dem är från lilla Ö-vik. Wow!

Under den i helgen TV-sända Vancouvermatchen så talade kommentatorerna en längre stund om "Ogrnsgoldsvik". Tvillingarna och Näslund dominerade matchen och de var mäkta imponerade över hur dessa tre spelare kunde komma från samma lilla håla. Dessutom hade man ju i den där lilla hålan producerat ytterligare åtta spelare som regelbundet spelade i NHL. En av dem var för övrigt den bästa spelaren någonsin om kommentatorerna fick bestämma.Det handlade om en viss Forsberg i Denver, Colorado.

Ointressant? Up my ass!

Poffa: Apropå att kröka rygg så såg jag att Petter Rönnqvist byter klubb igen. Denna gång har han tänkt sig att äta mygg och öppna båsdörr i tyska andradivisionen.

Det börjar bli tröttsamt, men VAR ÄR MIKA?
Fram med kontraktsförslaget nu Hedin.
Den där lille ettrige backen vill i varje fall jag ha kvar i laget under nästa säsong.

Paddan:

Det borde passa Petter ungefär lika bra som det passar Socker-Conny. Petter var (och är säkert fortfarande) en riktig festprisse som definitivt inte spottade i glaset när det väl blev dags för lite alkoholhaltiga drycker.

Vad det gäller MIKA! är det dödstyst. Inte ens lite skvaller har man hört. Tyvärr är det väl så att MODO har så fina indikationer från NHL-spelare att de vill vänta med att signa MIKA! tills de vet vad som händer i NHL. Risken är väl att MIKA! har tröttnat innan dess och får ses som förlorad, tyvärr.

VI VILL HA MIKA KVAR!
VI VILL HA MIKA KVAR!
VI VILL HA MIKA KVAR!

Poffa: Men en sån typ av spelare som Mika har vi ju inte direkt i laget. Måste vara oerhört tröttande att möta honom under en match. En liten ettrig jävel som inte ger dig en lugn stund i anfallszon.
Nej, det torde väl bli hem till Finland igen för #44.

Sen kan jag inte hjälpa att tycka att det känns väldigt fantasilöst att ta tillbaka Kent Forsberg som tränare. Någon ny kraft utifrån hade känts mer spännande. Men det är väl som så: Vi vet vad vi har i Kent men inte vad vi får i xxxx.

Paddan: Testing,testing, is this for real? är Du 'ledig' nu igen? Påsklov elr långlov?Så lägligt att då SpS levde upp igen, om än tillfälligt.

Paddan:

Nä, Mika vill jag som sagt ha kvar, oavsett vad vi får från NHL, för ingen av de som eventuellt kan tänkas komma tillbaka till MODO är ens i närheten av den ettriga speltyp som Mika representerar.

Vad det gäller Kent så tror jag det är helt rätt. Han kan verkligen hantera de hemvändande proffsen på rätt sätt i och med att han har den respekten med sig. En tränare utifrån kan säkert få för sig att han måste betsla och stalla upp de hemvändande proffsen för att visa sin makt och då tror jag det är kört.

En sak är i alla fall tänligen säker. Om Kent blir ny tränare i MODO, då kommer världens bäste spelare att spela i MODO till hösten.

Poffa: Såna där namninsamlingar verkar ju vara populärt, i varje fall så verkar det ständigt vara aktuellt hos TIK. :)
Nej, men en sån spelartyp som Mika borde det alltid finnas plats för. Går ju inte att bara satsa på finlirare som vägrar att ge sig in i hetluften och som har problem att kunna använda kroppen på rätt sätt. Eller såna spelare som helt tappat allt vad fysiskt spel heter under förra säsongen.
Tycker dock att Mika vara ganska återhållsam med crosscheckingar i nacken nu denna säsong, eller så blundade jag för såna saker.

Äh för faaan Mika, kom hit, vi behöver dig. Det är bara Hedin & compani som inte riktigt insett det än.

Jamen, var det inte redan klart att Wilde skall spela i MoDo nästa säsong?

Paddan:

Mika var snällheten själv hela den här säsongen. Åtminstonde om man pratar om de riktigt fula sakerna. Pratar man om de småfula sakerna var han som vanligt. En jävla retsticka som kan få i princip vem som helst ur balans.

Wilde skulle bara få sitta på läktaren hela säsongen, eller vänta, det gör han väl redan?

Poffa: Hade nästan tänkt att jämföra Jämtin och Mika, men kom på att den jämförelsen skulle bara göra Mika orättvisa. En motståndare skall inte få kliva in i vår försvarszon hur enkelt som helst. De ska få veta att de lever och vem bättre då att skicka ut en liten ettrig hockeykrigare från Finland. Glömmer inte de matcher mot slutet av säsongen när Damgaard vek ner sig och man trodde att det var kört. Men där stod Mika ettrigare än vanligt och räddade situationen gång på gång.

Just nu hänger Wilde på en klädhängare strax bakom mig. Låter lite otäckt kanske, men så är det...

Paddan: Idag är det dock ingen som har tid med namninsamlingslistor hos lillebror. Åkte nämligen förbi ÖB i morse och en rödvit kö, modell längre, ringlade sig från entréporten. Vadan detta, tänkte jag, har han med mopedmustaschen kommit hem och sitter nu och signerar nudlar eller vad är det frågan om?

När jag så kommer hem slår jag upp lokalpressen och får där svaret på mina funderingar. De hade reastart på parkbänkar idag!!! Det finns ett logiskt svar till nästan varje frågan (dock inte frågor gällande en viss final 99, dagarna när Gud visade sig vara en sadist och upphävde såväl tyngdlag som logik).

Sign me up på en Mika lista om en sådan börjar florera i hockeyns huvudstad! Urkundsförfalskning kan det väl vara värt:-)

Poffa: Tyvärr ser jag det så att det finns för mycket osäkra besked kvar från NHL-spelarna, det tyder obeslutsamheten kring Mika på. Jag tippar attt Mika får nytt kontrakt. Ett osäkert besked brukar nästan utan undantag betyda ett år till i världens bästa och dyraste liga.

NuMo:

Osäkra besked från backarna möjligtvis. På forwardssidan och målvaktssidan är det ju dödstyst så där finns det säkert klara besked på många händer.

Jag är helt lugn inför nästa säsong. Det är nämligen den säsongen som MODO kommer vinan SM-guld.

Angående tränarfrågan....var det inte klart redan med en ny tränare ? Eller är det något jag har drömt bara ?

Poffa: Ja, så tolkar jag det också. Det är alltså Timander, Eriksson som velar igen. (OM de nu någonsin velat, det var troligen bara lösgrundade rykten.) Kaberle och Piérre är väl andra lösgrundade.

NuMo:

Pierre är väl i så fall tvingad till Finland, tror jag vi kom fram till. Ryktet om Kaberle har jag aldrig riktigt trott på, däremot så tror jag definitivt att Timander är på väg hem.

Eriksson har väl egentligen aldrig riktigt sagt att han vill tillbaka. Han vill ju tjäna så mycket pengar som möjligt under sin karriär. Det har han ju utttalat sig om.

Poffa: Förstår inte varför han måste till Finland. Överenskommelser går väl alltid att göra?

NuMo:

Jo, men blir inte MODO tvingade att lösa honom från Jokerit i så fall? Haakana var ju MODO:s spelare då han återvände från NHL och därmed så fanns väl bara möjligheterna att:

1. Han spelade för MODO
2. MODO fick bra betalt av en klubb som vill lösa honom.

Är det så, så är det ju tveksamt om MODO har råd att lösa honom från Jokerit.

Poffa: Det är trots allt en utopi att han skulle vilja avbryta NHL-äventyret efter bara ensäsong.

NuMo:

Visst kan man tycka det, men med tanke på att han just blivit pappa, att han bara får harva i AHL, att det finns en stor risk för lockout och att Toronto verkar satsa på föredettingar istället för de backar som de har i AHL kan ju få de flesta att tänka till.

Dessutom kan det ju vara så att han eller flickvännen, eller båda, vantrivs. Vad vet man?

Jag tror mer på att Pierre är väg hem än att Anders Eriksson är det.

Poffa: Sedan tror jag att Anders kommer att spela i Timrå när han kommer hem...

Swordster: Med tanke på de rykten man hört om Eriksson så är det väl mer en fråga om OM han kommer hem för spel i elitserien, snarare än en fråga om NÄR han kommer hem.

Poffa: Ja, inte mig emot. Tyvärr så har ju inte Hedinpojken blivit så rik än så man kan anta att han inte spelar gratis. Det skulle vara intressant att beta hemvändarnas och klubbens filosofi om hur deras anställning i klubben skall finansieras. Sponsorer är väl mer villig att sponsra ett framgångsrikt och profilrikt lag, men hur mycket mer? Lite orolig är jag över det här.

Poffa: Hmm, men om Jokerit får vår tillåtelse att skriva kontrakt med Mika och vi får tillbaka Hedin.
Nej, det går ju inte det heller...

Paddan:

Här skall du få ett bättre förslag, Vi behåller Mika, skickar Jansson till Jokerit och tar hem Hedin som byte rakt av.

Det är en deal som jag kan ställa mig bakom.

Poffa: Det är beviset. Jansson är värd mycket.

Poffa: Aha, en riktig Janssonsk frestelse alltså.

Men som sagt så lär ju Timander med 99% säkerhet vara på hemväg. Skulle ju ha gift sig efter grundseriens slut, men efter traden till Philadelphia sprack den planeringen.
Dessutom återstår det att se om Susse tänkt sig att återvända till NHL. Han skall ju gifta sig ute på Ulvön till sommaren, har jag för mig.

Kaberleryktet låter intressant, men det återstår att se hur pass trovärdigt det är. En spelare med den istid han har i varje match bör ju Atlanta försöka kontraktera så fort som möjligt. Dessutom var väl årets säsong hans poängmässigt bästa, om nu inte minnet sviker mig igen.

NuMo:

Nä, det är beviset på att Jansson är den sämsta backen i MODO:s trupp och därmed den man helst vill bli av med.

Poffa: Nej, det bevisar att du ogillar Jansson och att du säger summan han är värd. Jansson är inte sämst i truppen förrän han inte platsar och det har han alltid gjort.

NuMo:

Vem är i så fall sämst i truppen eftersom alla platsar i och med att de är med i truppen?

Poffa:

Jag tycker iaf att Snyggjanne är sämst. Enda anledningen till att han används på alla möjliga och omöjliga positioner i laget är att han är för dålig för att ta en ordinarie plats på en fast position. (Förlåt Knas...)

Så, nu var comebacken på SpS avklarad! Känns skönt. :)

Vallin: Intressant, så du menar att han inte ens kunde konkurrera med Vesa om platsen som båsöppnare och då fanns det inget annat val än att låta honom spela.
För filtnötarplatsen var ju redan upptagen av Milo och, när denne försvann, Almtorp.

På tal om Milo så förstår jag inte varför man inte provade att spela honom som forward. Tror inte han hade gjort bort sig på den positionen. En spelare med fint skott och god skridskoåkning borde premieras istället för att sättas längst ut på avbytarbänken. Som forward skulle han ju också slippa ifrån en hel del av de där trubblen han hade i egen zon med blindpass från backplats rakt i gapet på motståndarna. Knepigt, vissa spelare fick göra hur många blindpass och horribla misstag som helst matcherna igenom medan Milo hinner göra ett misstag och blev bänkad.

Iofs fick Milo inte särskilt mycket speltid efter klubbytet. Eftersom den schweiziska klubben hade för många utlänningar så drog Milo oftast nitlotten och fick nöta filt även där.

Paddan:

Precis så menar jag. Vadå "inte ens", förresten? Vesa är en grym duktig båsöppnare som man inte petar i första taget. Snyggjanne däremot har väl aldrig ens vikarierat på den positionen?

Poffa: De vi gör oss av med.

Paddan: Dra inte för höga växlar på Timander. Kan jag bara lova dig. Var heller inte så säker på att det är Modo han går till!

El Aka Ali: Tja, men det är väl fortfarande inte förbjudet att sitta och önska hem spelare, har jag för mig :)
Inga högre växlar kan väl egentligen dras före den 15 september vad gäller någon av NHL-spelarna, ja såvida inte de väljer att skriva kontrakt med någon elitserieklubb.

Jag är sällan säker på saker och ting, speciellt inte vad gäller den underbara värld som heter ishockey och MoDo i synnerhet. För det vet man ju att ingen vill ju egentligen spela i MoDo. De som hamnat här har blivit mer eller mindre tvångsanslutna till klubben.

Paddan: Vet faktiskt att han vid skillda tillfällen varit och tränat med ett annat ES-lag. Därav mina dubier. Vet också att han uppskattade träningarna. Men med detta inte sagt att han tveklöst väljer denna klubb. Tror att för närvarande finns inte det gemensamma intresset som krävs.

Paddan: Läste inte riktigt allt innan jag svarade, tyvärr.
Men vad jag förstår så vill väl åtminstone "Foppa" spela där. Kanske han kan dra med sig Tommy Salo också. Sedan har ju vad jag förstår Markus Näslund uttalat intresse av att spela med Modo.
Har ju tidigare haft undringar hur Modo agerar, speciellt inför den säsong som kommer. Men dyker såna storstjänor upp, kan det ju inte va några problem att få ihop slagkraftigt lag.

El Aka Ali: Det där andra ES-laget antar jag är TIK.
Trevligt för honom i sådana fall.
Sedan så beror det också på hur mycket Kent-Anders med Freddan klarar av att trolla med knäna. Detta alltså under förutsättning att det är den trojkan som kommer att leda MoDo under säsongen 2004-2005.
Än så länge så är jag positiv inför kommande säsong, men det brukar jag vara under de flesta silly season och det brukar heller inte slå fel det där med att ju närmare säsongsstarten kommer desto större brukar pessimismen vara för att kulminera ungefär i samband med första nedsläpp.

Paddan: Så länge inte styrelsen gått ut med någon form av bekräftelse så måste man som supporter leva ett ganska så nervigt liv intill den stund att det kommer på pränt.
Men vad lilla jag förstår så måste det finnas mycket substans i de rykten som florerar. Jag menar; man går inte ut och kortar truppen så radikalt, om man inte har rejält på fötterna.

El Aka Ali: Det är klart att man inte säger upp kontrakten med t.ex båda målvakterna utan att man har någon plan för hur dessa ska ersättas. Förstemålvakt blir ju, som alla redan vet, den där Zajkowski som spelade i PHC i vintras.

Det intressanta är hur man får det att fungera med ambitionen att sänka kostnader på alla områden när man samtidigt tydligen räknar med att slussa in en massa NHL-spelare i truppen.
Någon form av satsning där ett/flera företag går in och sponsrar en specifik spelare kanske.

Mycket spekulerande hinner det med säkerhet bli innan truppen är spikad. Fast spekulationerna torde heller inte sluta då utan de torde nog följa med oss hela säsongen, särskilt ifall vi skulle råka ut för någon form av missräkning.

Vallin:

Nu ska vi inte vara så'na! Eller, få se...du skrev inte att Snyggjanne inte var snygg? Nä, då så.

[bild]www.ornsat.com/kamilla/litensnygging.jpg[/bild]

knaskamilla:
Hur är det knas? Är du knäckt över att din hjälte är klar för MIF?

Portello: VA, har Snyggjanne brutit kontraktet med MoDo för att istället bada bubbelpool och röka cigarr med Percy?
Eller var det den där Naken-Peter du tänkte på...

Portello:

Nä, jag har haft lång tid på mig att smälta det...

[bild]www.ornsat.com/kamilla/peterhirsch.jpg[/bild]

knaskamilla:

Självklart skrev jag inte något nedsättande om Snyggjannes utseende! Det hörs väl på smeknamnet att han ser bra ut?

Iofs har jag en kompis som är stor som ett hus och han kallas "lillen"...

;)

ZZzzzZzZzZzzzz...

Vallin: Snyggjanne o Hirsch dömd till loosers när dom dyrkas av en fanatisk människa!

ps/Lyckades du inte flytta på Törne ;-)

Nä, men sova på er.

ZzZZZz Zz ZZzzzZz

65Selander:

Mmmhhh... Märkligt det där, att Knas dyrkar just de kassa spelarna, eller är det kanske så enkelt som att de är kassa just för att hon dyrkar dem? Vad är det för fel på Salle? Han är ju både snygg och bra?

Förresten, Knas, var snäll och börja inte dyrka Salle som Snyggjanne... ;)

Ps: Jo, efter mycket om och men så har jag övertalat, eller snarare tvingat, honom. Jag drar till Halmstad i höst för två terminers studier och under tiden ska han bo i min lya! Bra va? ;)

Vallin: Låter fint ang Törne!

Vad mig anbefaller så kan Knas få dyrka alla i MoDo ;-)

ps/se till och kom på Dundermarknaden bara!

Godnatt på er Fjällräven lovers!

« · 389687 · »