1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 542176 inlägg · 4144 ämnen

2936455 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Silly season
Modo4321: Nä, han gav det intrycket i första intervjun Jon gjorde med honom på youtube. Han har ju en bebis nu dessutom och bosatt sig där. Blir definitivt inte mer än 3 matcher.

Sv: Silly season
Lyssnade på dagens Nedsläpp Modo. Verkar inte som att Berg drömmer om att fortsätta i Modo efter denna vecka. Förståeligt då han är en Stockholmsgrabb och vill lira SHL!

Sv: Silly season
Gusse: Grus i maskineriet och en målvakt som inte håller måttet någonstans. Jag skulle inte vilja ha Delia som andremålvakt i Modo ens en gång. Alcén har misslyckats totalt och är kort på backar sedan start. Jag förstår att deras fans är vansinniga.

Sv: Östersunds IK - MoDo 2025-11-12
Smurfen: Tycker den mer visar den lättnad han känner, efter skada och en inte helt lyckad fjolårssäsong. Tycker den visar, att nu jävlar är jag på banan igen. kanske önsketänkande från min sida, men en Jeppe med lite flow är vad Vi behöver

Sv: Silly season
Robalob: Det finns just nu inga pengar att värva för, och ska det skjutas till pengar så är det för någon som MoDo verkligen behöver, och det är ju inte Södergran.
Du kanske är en av dom som tror att te.x NHL pengarna för Lukas och Milton går rakt in i A-lags kassan.
Vad jag förstår så kommer den större delen av dom 5,8 miljonerna att betalas ut näsa år och dom går inte rakt in till A-laget. Tidigare har dom sagt att NHL pengar går till juniorverksamheten.

Sv: Östersunds IK - MoDo 2025-11-12
Har nu sett Olofssons läckra mål ett par gånger , kan Olofssons målgest vara århundrades sämsta tro ?? 😂😂

Sv: Silly season
Är Brynäs mätta? Upp till SHL och sedan final. Känslan att Brynäs blev lite mätta efter två år med framgång.
Och viss överpresstation (stavning
(

Sv: Silly season
Robalob: Kan det stämma att Växjö har en målvakt som förlorade målvaktsmatchen mot sållet Lehtinen? Då är det verkligen illa!

Malmö vinner borta i Gävle och distanserar sig lite från botten. Tight där nere nu.

Sv: Silly season
Robalob: vem ska södergran skicka upp på läktaren tänkte du? Märklig kommentar.

Sv: Östersunds IK - MoDo 2025-11-12
SpecterV2: Vilket skitsnack haha
Hade Modo varit en bra klubb som spelat i SHL och faktiskt haft seriösa mål om att spela för Sm guldet så hade givetvis Aagaard spelat kvar i Modo.

Jag tror varenda normalt funtad yrkesmänniska väljer arbetsplats där man får arbeta på så hög nivå som möjligt och får så bra lön som möjligt.

Sen att han hyllar Saik i dagsläget ser jag endast som positivt, han spelar där och ska älska att spela där, allt annat vore bara märkligt.

För övrigt tror jag Aagaard kommer spela i Modo inom några år om vi går upp och kan röra oss ovanför bottenträsket

Sv: Östersunds IK - MoDo 2025-11-12
modomille: Haha, tänkte faktiskt ta Rolex-Mikkel som exempel, men orkade inte skriva ett längre inlägg. Så den satte du bra!

Sv: Silly season
Robalob: Bernhardt får gärna komma tillbaka, Södergran får de gärna behålla.

Sv: Östersunds IK - MoDo 2025-11-12
SpecterV2: Du och jag har genomskådat mytomanen Aagaard.

Sv: Silly season
Gavelo: Tycker att det börjar bli läge för hinken att rycka i både Bernhardt och Södergran!

Sv: Östersunds IK - MoDo 2025-11-12
Vargen:
Klart han kan, ingen lär bry sig.

Sv: Östersunds IK - MoDo 2025-11-12
SpecterV2: Det vet jag om. Grejen och min poäng är att han kan inte återvända nu när han säger det, och det vet Lucas också.

Sv: Östersunds IK - MoDo 2025-11-12
"xxx har Sveriges bästa fans" är den största klyschan som finns. Spelare säger alltid så om laget dom spelar i. Är bara hjärndöda fans som går på dessa fake-flörtar med fansen.

Sv: Östersunds IK - MoDo 2025-11-12
modomille: Inget utav det. Men MoDo sket i honom, plus att supportrarna hatar honom nu så uttalandet är inte orättvist på något sätt alls.

Sv: Östersunds IK - MoDo 2025-11-12
modomille: Det stämmer, dock är det inga stora skillnader så utan Sportlogic använder sig av fler parametrar vilket gör deras analyser mer heltäckande och lite djupare, men själva grunderna är ganska samma lika, men ja sportLogic används professionellt för den är komplett även vid scouting.

Sv: Östersunds IK - MoDo 2025-11-12
Vargen: Inte den smartaste killen de där. Eller så är han en brat som skiter fullständigt i MoDo, kan vara så med.

Sv: Östersunds IK - MoDo 2025-11-12
Castlemoor: Det är svårt för dom att försöka lira i offensiv zon med Bjersa. Det är inte som det var med EJK. Men det behöver inte vara fel att ha en så defensivt präglad kedja heller.

Sv: Östersunds IK - MoDo 2025-11-12
Willow: Point of no return när han säger att Brynäs har Sveriges bästa fans. Säger ganska mycket.

Sv: Östersunds IK - MoDo 2025-11-12
Sebbe funkar i boxplay där han gjort mål bland annat. Boxplayet har fungerat ganska bra ändå trots alla farhågor även om OP är väldigt naiv många gånger i egen zon och har svårt rensa t.ex. OP hade en ganska usel förra grundsäsongen men var en av få som lyfte sig i kvalspelet tycker jag mig minnas. Men ändå dessa två som spelat 4:e lina i SHL man tänkte väl ändå dom kunde lyfta sig och ta steg och ha ett större spel i HA men inte mycket av det hittills. Men det gäller för fler såsom Berglund, Måns, Rundblad.

Sv: Östersunds IK - MoDo 2025-11-12
Willow: Så Lucas produktion är alltså anledningen till att Brynäs går dåligt? Vad fan är det för logik? Det är bara ditt önsketänkande att han inte hade tagit plats ifjol eller i år om Brynäs ”inte haft skador”.
Tycker du att han var för dålig i det lilla han hann visa upp ifjol erkänner du också att det bara är poäng som räknas i din värld. För att spelet hanterade han lika bra då som han gör nu. Kronwall gjorde exakt samma anlys av hans spel som jag återkommande gjorde ifjol när jag argumenterade för att han skulle få spela; han spelar vuxet.
Sen är det ju trist att du hittar på ett påstående om att han gnällde sig bort istället för att kämpa för att stärka din egen tes. Tror inte du vet hur nära källa jag är här.
Fattar seriöst inte vad du hävdar att han skulle gjort för att framstå som att han ”kämpade” mer. Han var Östersunds bästa offensiva spelare, och det räckte inte för att ta plats, när vi hade True, Ranta och Benson som bokstavligen pissade på klubbmärket. Hur ska han styra över hur mycket speltid Karlin väljer att ge? Man utvecklas inte som junior med den lilla speltid han fick.

Sv: Östersunds IK - MoDo 2025-11-12
Gavelo: Vart får du expected goals against siffrorna ifrån? Hockeysiffror? För har för mig att hans siffror skiljer sig en del från sportlogic (som tränarna går efter). Sen är det väl naturligt att en defensiv kedja som får mer defensiva zon starter kommer ha högre xGA än en kedja som oftast startar i offensiv zon. Vet inte heller vad jag tycker om underlaget då det princip är den enda kedjan som har spelat ihop i alla matcher. Lite svårt att bedöma hur enskilda kedjor har spelat då vi som sagt har fått ändra en del. Sen håller jag med dig om att fjärdekedjan inte är klockren. Dom kan fastna i egen zon mycket på grund av att Sebbe eller OP står stilla och blir pucktittande, vilket du har varit inne på tidigare.

Sv: Östersunds IK - MoDo 2025-11-12
Vargen: Jo, det säger en hel del om varför Brynäs går så dåligt. I förra årets brynäs hade han inte tagit en plats.

Han var för dålig ifjol och istället för att kämpa då gnällde han sig bort.

Att han säger att laget har Sveriges bästa fans är som att en mot tycker att sitt barn är bäst. Är du så naiv att du inte fattar hur det där fungerar?

Och Hermansson är lagets sämsta forward defensivt. Sämre än Kelleher. Dock gillar jag honom som fan och han är en större talang än Gästrin, som ändå var den bästa vi fått fram på länge.

Sv: Östersunds IK - MoDo 2025-11-12
Bad_Brett: Appropå Bjerselius så har väl han mer eller mindre motsvarat förväntningarna. Han är en fjärdecenter i allsvenskan och då får man därefter. Han spelar helt okej försvarsspel i mittzon och är enligt mig hästlängder bättre än Ohlsson på att försvara med klubban.

Sv: Östersunds IK - MoDo 2025-11-12
Vargen:
Ja och även Swetlikoff

Sv: Östersunds IK - MoDo 2025-11-12
modomille: Ja, speciellt när man ser Gästrin, Falkenhäll och Hallin.

Sv: Östersunds IK - MoDo 2025-11-12
modomille: Yes , sämsta kedjan defensivt.
Högst Xga av kedjorna, alla 3 är Modos botten 3 av forwards i den totala statistiken och när man ser matcherna så får dom alltid långa anfall på sig.

Jag köper att dom fyller en roll och som du kanske vet efter att ha hängt på HS länge så vet du att jag alltid försvarat OP för jag gillar det han bidrar med till spelet liksom Olsson som har sina sidor, MEN jag tycker inte deras helhet som kedja är tillräckligt bra.

Personligen tror jag Modo är ett bättre lag, inte nödvändigtvis defensivt men helt klart offensivt med Mattson, Elton, Falken, dessutom andas det väl mer framtid i det 3 sistnämnda kan jag tycka.

Sv: Östersunds IK - MoDo 2025-11-12
Vargen: Lätt å säga sådana saker från läktaren.

Sv: Östersunds IK - MoDo 2025-11-12
Vargen: Så här snabbt så kommer jag bara på någon fjärdekedja som är bättre offensivt men nog inte en enda som är bättre på vad en traditionell fjärdekedja ska bidra med.

Sv: Östersunds IK - MoDo 2025-11-12
modomille: Det tråkiga är att varken OP eller Ohlsson ger sitt allt varje match som om de faktiskt andades MoDoiter

Sv: Östersunds IK - MoDo 2025-11-12
Gavelo: Klart sämsta kedjan defensivt? Njaa haha. Och nej på din fråga där. Det finns matcher och kommer matcher där fjärdekedjan kommer spela en viktig roll om det blir vinst eller inte. Framförallt i ett slutspel.

Sv: Östersunds IK - MoDo 2025-11-12
modomille: Nej, men det jag menar är ju att vi borde inte lika jämnbördiga med alla andra. Vi hade de facto denna fjärdekedja i SHL, vilket är ett bevis på att de är odödliga av någon anledning.

Sv: Östersunds IK - MoDo 2025-11-12
Vargen: Du verkar inte kunna peka ut lag som har en bättre fjärdekedja heller.

Sv: Östersunds IK - MoDo 2025-11-12
Willow: Håller med om att dom kan bättre men samtidigt så tycker jag inte att dom har varit så dåliga att det motiverar att man ska spela Mattsson över dom. I ett lag så behövs det en kedja som är konstant, som man vet vad man får av varje kväll och som kan sätta standarden och tycker väl att våran fjärdekedja är det närmaste man kommer det i en liga som HA.

Sv: Östersunds IK - MoDo 2025-11-12
hockey_21: Hur fan slarvade vi inte bort honom?

Sv: Östersunds IK - MoDo 2025-11-12
Vargen: Hur fan slarvade vi bort honom?

Sv: Östersunds IK - MoDo 2025-11-12
modomille: 4:e kedjan är völsigt uddlösa framåt och klart sämsta kedjan defensivt.
Absolut står Olsson och Op för mycket av det man gillar men särskilt bra hockeyspelare är ingen av dom.
Bjerza är precis den han ska vara men känns mest som en ganska onödig värvning i slutändan.

Något man kan fråga sig, blir Modo ett bättre lag om man byter 4e kedjan mot Falken Mattsson Hermansson tex?

Sv: Östersunds IK - MoDo 2025-11-12
Lucas nytt mål för Brynäs ikväll. Nu har han fått en egen ramsa, och säger i periodpaus att Brynäs har Sveriges bästa fans. En bortslarvad talang man minns som nu aldrig kommer tillbaka.

Sv: Östersunds IK - MoDo 2025-11-12
modomille: Grejen är att jag kan inte peka ut ett lag som har avsevärt sämre fjärdekedja än oss.

Sv: Östersunds IK - MoDo 2025-11-12
Vargen: Vilka fjärdekedjor är bättre? Sen håller jag inte med om att OP och Sebbe har noll spel i sig, men med Bjersa istället för en sådan som EJK så får kedjan en mycket mer defensiv prägel. Vilket inte är fel i ett sådant lag vi har nu.

Sv: Östersunds IK - MoDo 2025-11-12
Bad_Brett: Nej men tycker ändå han bidrar mest med speed och press. Vi borde dock aldrig gjort oss av med EJK, han hade vi haft användning av redan i SHL.

Sv: Östersunds IK - MoDo 2025-11-12
Willow: Har jag missat något? Var det inte sagt att alla 13 ska spela imorgon?

Karlin har väl inte behövt spräcka den linan ännu!? Det kommer troligen när Hermansson får chansen igen. Bra att han hjälper U20 att plocka poäng, vore förödande om vi inte håller oss kvar.

Självklart håller jag med om att 4:e kedjan inte ska ha en gräddfil utan de ska även kunna bänkas. Det viktiga då är att det kommer in spelare som passar in i deras uppgift som skiljer sig från 1-3.

Sv: Östersunds IK - MoDo 2025-11-12
modomille: Eh fast det där är samma illusion som Karlin har? OP utstrålar klubbhjärta genom sina ord, inte genom sitt spel. Han åker ofta skridskor for so long tills han glider sista biten. Kontrasten till Gästrin som bara åker, åker, åker och vinner varenda närkamp är brutal. Han spelar bara grisigt i de viktigaste matcherna dessutom. Och för den delen har han ju noll spel i sig. Samma med Ohlsson.

Sv: Östersunds IK - MoDo 2025-11-12
Vargen: Bjerselius är ingen AP direkt. Nu har vi tre brunkare utan smartness som av någon anledning är untouchable.

Sv: Östersunds IK - MoDo 2025-11-12
modomille: Samma situation i det att det finns heliga kor, men sedan håller jag med om att de kommer till jobbet varje kväll. Dock tycker jag alla tre i fjärdekedjan har betydligt mer att ge. Ohlsson och OP var nog bättre i SHL än de varit hittills i år.

Och jag tycker Mattsson varit bättre och är framförallt bättre defensivt.

Sv: Östersunds IK - MoDo 2025-11-12
Vargen: Du får gärna räkna upp dom lag som har en bättre fjärdekedja än oss. Det är inte många om något lag.

Sv: Östersunds IK - MoDo 2025-11-12
Bad_Brett: Det värsta är att vi troligtvis hade haft ett 20% bättre spelande lag med en bättre fjärdekedja. Denna fjärdekedja är ju typ Almtunamässig, och den hade vi även i SHL (!).

2936455 · »