Db_04: Hur har Kurvinen varit hos er? Nu saknade man en högerskytt och offensivt vapen, men fick kurvinen som förklaras som enkel och defensiv. Förstår inte del hela men han kanske har något i sig som kan bli bra med rätt omgivning.
Db_04: Jag tycker ofta det är tvärtom - spelare som sågas flitigt under säsongen, för att sedan plötsligt bli bäst i världen när de skriver på för en annan klubb. Man saknar inte kon förrän båset är tomt, eller hur man brukar säga.
Db_04: Nu är vi definitivt inte överens. Pitkämäki var långt ifrån sin fjolårsform. Övriga spelare vet inte jag om jag velat att någon överhuvud taget skulle lämna.
Jag tycker inte Lasse var sämre än Pitten när den sistnämnde hamnade i sin djupa formsvacka - tvärt om. Men tyvärr var ingen av dem tillräckligt vass för att hålla oss kvar i elitserien. Målvaktsspelet är ju ett av de områden där vi sviktade under säsongen.
Missförstå mig rätt - jag tycker MIK ska satsa på Lasse i år. Han har fått ett år till på sig att växa och hans elitserierutin (om än begränsad) är ett plus. Jag reagerade bara på jämförelsen med Läck, eftersom jag tycker att de två målvakterna var relativt jämnstarka förra säsongen - med ett litet plus för Lasse.
RQT: Jovisst... men "oerhört" mycket sämre? Jag tyckte Lasse gjorde helt OK från sig i elitserien, men inte att han var riktigt elitseriemässig ännu. Det känns som ett av ledningens misstag ifjol - att inte ha en riktigt bra backup när Pitten sviktade. Det jag sett av Läck, när Scottie Pippen visade sig inte hålla måttet, tycker jag också var OK - om än i en lägre serie. Jag skulle nog också hålla Lasse snäppet före. Men knappast säga att Läck är oerhört mycket sämre. Snarare målfoto.
insu: Jo, jag håller Lasse högre tack vare sina fina insatser i ES. Där har han visat att han håller. Varför skulle han då inte hålla i AS? Läck har gjort det bra även han, men i en serie lägre. Ingen som vet om han skulle fungera i ES. Varför skulle det då vara så fel att hålla Lasse högre än Läck?
PappaKeno: Det tycker jag också. Det jag ifrågasatte var inte Lasse, det var RQTs jämförelse med Läck och påståendet att han skulle vara så oerhört mycket sämre.
insu: Jag tycker det skulle vara värt att pröva iaf...visar det sig att det inte funkar får man väl ha lite pengar över för att värva en ny målvakt i nått fönster.
Jag tycker det skulle vara en bra satsning för framtiden att låta Lasse stå. För jag tror inte vi går upp nästa säsong utan har en bättre chans säsongen efter för det tar ett tag att spela ihop ett lag och jag tycker inte vi ska stressa och tänka vi måste gå upp den här säsongen och blåsa alla pengarna direkt.
RQT: "Långt högre"? Önsketänkande. Tror att de är ganska likvärdiga. Men i den åldern händer det mycket från år till år, så någon av dem kan mycket väl blomma ut nästa säsong. Eller stagnera.
PappaKeno: Vi kanske inte ska ha en förstamålvakt egentligen. Vi kan göra som vi gjorde med Petri Vehanen och Daniel Sperrle 05/06. De kan stå varannan match eller den som är bäst för tillfället får stå. Låter inte detta som ett bra förslag? Istället för att ha en utnämnd förstamålvakt?
Db_04: visade inte Lasse att han håller bra klass när han fick chansen i elitserien? och nu är det allsvenskan...man måste ju våga satsa också.
Och om Lasse inte får stå den här säsongen heller så kommer han försvinna till nått annat allsvenskt lag så har vi förlorat en målvakt som kan bli riktigt bra.
Knogen: Angående fullsatt har det väl också att göra med att ståplats på 1500 platser ingår ~1000 platser för bortastå och ~500 för hemmastå. I och med att det ser ut som det gör, så ska det ju till speciella tillfällen för att bortastå ska fyllas. Eller?
Det finns förstås en intressant paradox i detta, som visar hur det håller på att barka åt skogen.
Många – även utöver de berörda supportrarna – tycker att kvalen är intressantare än toppstriden. Och det är förstås rätt absurt eftersom alla siktar uppåt. Jag menar, om det fanns något slags logik borde självklart en SM-final vara det som intresserar mest – det är ju dit alla strävar. Men att se proppmätta spelare i klubbar för inbördes beundran göra upp om medaljerna blir allt ointressantare, så till den grad att inte ens kvällstidningarna riktigt orkar bry sig längre – även om de krampaktigt försöker uppmana något slags intresse.
Som grädde på moset har vi landslaget, där alla som inte lirar i fjärdekedjan i något av bottenlagen hunnit medverka någon gång under säsongen. Jag kommenterade häromdagen en landskamp, som jag trodde var ytterligare en match i fucking Karjala LG Baltic Cup Euro Hockeygames. Efteråt insåg jag att de flesta trodde jag var ironisk eftersom det visade sig vara VM. Det värsta är att jag inte var ironisk – jag hade ingen aning om att denna veckas landslagsturnering råkade vara världsmästerskapen.
Något är verkligen ruttet in the state of Denmark.
Jag vill att Ekholm ska spela hellre än Danielsson...låt Cedergren och Ekholm spela sen kan Amner vara 7 back. Så kan vi skicka iväg Danielsson anser jag.
Sen när det gäller unga forwards så ser jag gärna Daniel Viksten och Lucas Sandström i laget. Möjligtvis bror Sandström som reserv forward eller nå liknande. Men sen räcker det med junisar.
Steffe84: Vis av egen erfarenhet av att lyfta upp många juniorer (och yngre) i seniorspel samtidigt kan jag tala om för dig att det finns en break even-punkt, då den passeras blir det inte längre stadigt bättre utan mer liksom precis vadsomhelst. För många yngre spelare i ett seniorlag gör att lagets egna spel kan oscillera mellan superbra och superkasst.
Db_04: Nej men om man ser till poängen så har han ju gjort lika mycket som spelare som Lucas Sandström,Victor Amner och Johan Persson. Spelarna jag skrev om ovan är också dom som figurerat i powerplay formationen.
Steffe84: Jag hoppas Rasmus får chansen iaf. Har dock inte hört nånting om nå klubbyte. Men å andra sidan så är det ju ganska tyst om hela Mora just nu :)
Visst är det så. Det är lite grann som engelska ligan, där ett fåtal lag dominerar år från år. Intresset hålls ändå vid liv tack vare den stora omsättningen av lag och öppenheten i serieupplägget. Jag är rädd att hockeyn går en annan väg; Ökade klyftor mellan topp och botten i elitserien, samt större tröghet för ES-lagen att åka ur med hjälp av såväl ekonomiska styrmedel som idrottspolitiska åtgärder.
Personligen har jag under många år nu (långt innan Mora gick upp också) tyckt att toppstriden är fullständigt ointressant. Det är runt strecken det intressanta finns. Visserligen är kanske ishockeyn runt strecken inte fullt lika glamorös som där uppe i toppen, men där finns själ, där finns hjärta, där finns kampen och det känns faktiskt långt mycket mer genuint och närmare det som jag vill kalla idrottslig själ.
Att folk orkar bry sig i att LHC - med ännu en ihopköpt glamourtrupp, nästan helt utan förankring i den östgötska myllan - en torsdagskväll i januari spelar om tredjeplatsen i ES mot ett FBK, vars ego totalt plöjt söder allt vad ödmjukhet och vett heter, kan jag inte förstå. Ja, förutom de närmast sörjande då förstås.
Bukefalos:
Jag vet faktiskt inte om det är så etablissemanget vill ha det. De vill se om sitt eget hus och tänker kortsiktigt. Jag tror dock säkert att även de inser att det håller på att barka åt fanders och att svensk ishockey kan drabbas rätt hårt långsiktigt sett. Det är väl lite som miljöproblematiken. Alla oroas över det, men att göra uppoffringar i livsstilen för att dra sitt strå till stacken går ju bara inte.
PappaKeno: Nej kanske inte, men har Rasmus blivit erbjuden något kontrakt ? jag har hört att han och Lundin är på väg till en annan klubb i allsvenskan. Vet dock inte om detta är sant.