insu: Har full förståelse för er ståndpunkt i detta. Nu har jag min förkärlek för ett vackert ståtligt gäng (nåja) som lirar sina hemmamatcher på vardagar i grön mundering men vi gillade inte heller bevakningen av vårt favoritlag i vår lokalpress där hockeysektionen fick begränsade resurser. Vi fick helt enkelt göra slag i saken och starta eget så de törstande fansen hade någonstans att läsa om sitt favoritlag och så vidare.
Det har det nu.
Nu får vi dock givetvis fortfarande genomlida Mats Härd någon gång vartannat år med en hockeykrönika men det bjuder man på.
Tråkigt med dalarnas tidning där man bakar ihop så många olika orter i en gemensam nyhetsförmedling. Blir alltid någonting som blir lidande.
SIVASN: Hoppet lever i allra högsta grad!! Dock med vissa reservationer. Har inte skrivit på jättelänge. Har funderat desto mer. Första året var det Horcoff, Hossa m.m. som gjorde succé och höll oss kvar i ES. Andra året tokvärvades Lupaschuck, Kerman och, som riktiga frälsare visade det sig, Basse plus Stor-Eric. Chansningar som gick hem. Hyfsade spelare som lyfte sig rejält. Tredje året värvades en "blivande stjärna" som i stort sett slocknat enligt övriga "experter" nämligen P.Brendl. Han sköt oss till slutspel. I år har inget nyförvärv "räddat" oss. Vi ligger sist. Vad vill jag då säga med denna litania? Jo... Det är spektakulära chansvärvningar som gått hem och hållit oss kvar i ES, det är inte organisationen MIK som vuxit in i ES-kostymen. Nu står vi där i vår urvuxna allsvenska kostym och funderar varför vi ligger där vi ligger. Att spela i ES kostar. Ett stabilt ES-lag måste ha råd att värva några svindyra klasspelare. Har man inte det, eller snålar på dom pengarna, då har man inte råd eller ingen långsiktig vision att spela i högsta serien. Trots allt så kommer då jag att kämpa mot alla dj..lar som pissar på MIK. Skrattar bäst som skrattar sist!!
insu: så ärdet säkert,en blandning av besvikelse och en känsla av att man hela tiden blir (nu kommer ett svårt ord)nonchalerad (var det rätt stavat?) man vill så jävla gärna visa att MIK duger,men vi ska slåss mot FBK,DIF,AFTONBLADET,HV71,SSK.....ibland tycker jag att det vore bättre om vi åkte ur så det blev lugnt...
titran: Just i det här fallet tror jag du är hemmablind.
Konpceptept: Jo, varför bevakningen ser ut som den gör är lätt att begripa. Dalarnas Tidningar (FaluKuriren, Mora Tidning, Borlänge Tidning, Ludvika Tidning och Södra Dalarnes Tidning) har en gemensam sportredaktion. Den lokala prägeln blir allt mindre på bekostnad av det gemensamma materialet. Inom tidningarnas täckningsområde bor det 80 000 människor norr om Leksand och 200 000 människor söder om Leksand. De stora läsargrupperna finns i Falun och Borlänge, som av naturliga skäl (närheten) är starka Leksandsfästen. Sålunda finns det affärsmässiga skäl att prioritera bevakningen av Leksand, oavsett vilken division laget spelar i. Vi är dock några stycken som tycker det är tråkigt att de ekonomiska intressena får styra över de publicistiska, och som själva skulle ha svårt att se oss själva i spegeln på morgonen om vi satt i redaktionsledningen. Men ägarna skrattar säkert hela vägen till banken.
SIVASN: Undrar om det bara är vi som ser det här?det måste juh gå att mätas,Henk var sååå nöjd 05 eller 06,MIK hade mer press än det Danska handbollslaget,vilket gav Wibe en toppplacering i schneidergruppen,
insu:Jo nu vinner juh vi inte så ofta...men kolla på tv4 text nästa gång vi vinner,inte en rad,får vi stryk så står det,MODO krossade Mora...naturligtvis är jag hemmablind,men det är många gånger när jag letat efter ett reportage på nätet i både aftonslasket och sexpressen efter en elitserie omgång när MIK har vunnit och hittat 5reportage om lagen som segrat och så ett reportage om laget som förlorade,hmm just det laget förlorade mot MIK.
Knogen: Webbtvn var ett skämt om man nu ska se det som att man ska fördela bevakningen jämnt. Framförallt känns det anningen egendomligt att man inte rapporterar mer om Mora i lokalpressen framförallt som det finns en hel del att skriva om. Pressen i Sverige tycker allt som oftast om att fokusera mer på det negativa i sin bevakning än att lyfta fram det positiva.
Hur ofta har man inte sett en storseger för ett lag och man fokuserar på det dåliga i det andra laget än att belysa vad som gjorde att det bättre laget vann.
Jag förstår dock mer varför ni är irriterade på lokalpressen.
Jag har dock mina aningar om varför man fokuserar mer på Leksand än Mora. Och det stavas konsumption.
titran: Kan det verkligen stämma, att vi får större rubriker när vi förlorar än när vi vinner? I så fall ska vi vara tacksamma eftersom det i så fall måste vara en större nyhet ;-) Att solen gick upp i morse är ju inget att skriva om...
Knogen: Vi får större rubriker och fler spalter när vi förlorar än när vi vinner,det tycker jag är att jämnföra med doping,negativ ekonomisk doping,varför satsa pengar i ett lag som får negativ press?varför inte investera i ett skitlag som har 3 positiva artiklar varje vecka,ett lag som hur fan dåligt än motståndet är ändå hyllas i pressen,och då med bilder och positiva omdömen,och har då sponsorn tur så syns hans namn i samma bild,men i MIK´s fall så kommer sponsorn att förknippas med negativa saker....som i cupen 05 tror jag det var,när man kunde läsa i DT,Leksand föll mot Mora.
Håller helt med tidigare skribenter här nedan. Som jag själv skrev tidigare är kvällsblaskornas skriverier en spegling av vad som händer i klubben, även om det svider. Värre då med Dalarnas tidningar.
Tips om du vill bilda dig en uppfattning: Kolla in Dalarnas tidningars webb-tv och titta på utbudet! Efter våra svavelosande inlägg kanske de har skärpt till sig något, men när jag tittade senast var fördelningen ungefär 1 Morainslag på 18-20 LIF-inslag. Sedan kan man ju vidare roa sig med att kika på rubrikerna till nämnda tv-inslag ("Leksand krossade nn", "Leksand lekte med nn", "Leksands fantastiska lag vinner igen" os.v.).
Är det rimligt med den fördelnngen när Mora IK spelar i elitserien och Leksand i andradivisionen?
Dino: Gillar din blogg!!Men nu kan vi avfärda pratet om att vi inte ska kritisera spelare i gästboken,i måndags kunde vi läsa i gb att Djoos Per har fått sparken,torsdag så blir det offentligt,fredag kan vi läsa i MT att Boggen säjer"vi spelare visste ingenting"...alltså visste fansen det före spelarna...eller så hade läckan i styrelsen inte informerat djoosen innan han skvallrade vidare...men "skadade" Boggen visste iaf inget...den här gången heller.
insu: Jaså det är Mora Tidning och tillhörande lokalpress som är boven i dramat. Då förstår jag lite mer. Givetvis borde rimligtvis lokalpressen fortsätta bevaka Moras intresse och inte skifta över gentemot ett konkurrerande länslag. Egendomligt beteende måste jag säga i så fall.
Jag ska ta och läsa lite Mora tidning och bilda mig en uppfattning. Jag blev lite konfunderad just kanske beträffande dödsrunan som jag såg med Aftonbladet som "offer" som jag av en händelse såg i Brynäs gästbok av alla ställen.
Men å andra sidan brukar jag inte lägga allt för stor vikt vid populistiska skribenter som Nyström och Ros. Deras bloggar innehåller oftast inget matnyttigt. Vill jag läsa någon som tycker till får det bli Robert Pettersson och Henrik Leman - de enda två som jag tycker är värt namnet som opinionsbildare i hockey.
Fast i början blev jag förbannad som fasen på Nyström men lade ner det fort.
Konceptet: "kan någon konkretisera detta och förtydliga med exempel?" Du får allt göra dig besväret att göra din egen research.
Som jag skriver längre ner håller jag med dig till stor del - det är inte journalisterna som ligger sist i serien och har sparkat två tränare på en dryg månad. Det är liksom bara att finna sig. Dödsannonsen lämnar dock en bitter eftersmak med tanke på de dödsfall vi har haft inom klubben. I övrigt tror jag inte ett dugg på konspirationsteorierna, om man inte betraktar Tomas Ros som en enmanskonspiration (den konspirationsteorin köper jag däremot rätt upp och ner).
Det som många av oss här främst vänder oss emot är lokalpressens bevakning, som har tagit så absurda proportioner att till och med leksingar här inne har börjat reagera. Men du kanske prenumererar på Dalatidningarna?
Konceptet: Ta och skaffa en prenumeration på Mora Tidning, och gotta dig åt excesser över helsidor och uppslag om Leksands förträfflighet, medan Moras matcher blir mindre notiser - framför allt om man spelat bra och vunnit.
Där har du konspirationsteorins kärna. Krydda med Tomas Ros, så är anrättningen komplett.
Aftonbladets dödsruna är en lustifikation sedd som enskild händelse. Precis som Tomas Ros omröstning om 'vilket lag är bäst i Dalarna'. Eller samme skribents vetenskapliga undersökning om vilket lag ES-spelarna vill ha bort ur Elitserien. Eller samme skribents vetenskapliga undersökning om vilket lag ES-spelarna ha upp från allsvenskan.
Sammantaget smakar soppan dock annat än lustigt. Sammantaget smakar soppan som sålunda att någon enskild skribent för en egen kampanj av något slag. Kan bara inte sätta fingret på vad...
Dino: Snygg spark i arslet på Aftonbladet , kör ett tifo på den . Även jag som Leksing börjar bli trött på medias skriverier om Mora , aldrig skriver dom nått posetivt om laget .
Men dom värsta är väl ändå lokaltidningarna , en liten artikel om att Mora vunnit mot MoDo .
Dagen efter åker Leksand på stryk efter förängning i Oskarshamn , dubbeluppslag om att 1 viktig poäng till var bärgad och marschen mot Elitserien fortsätter
Stå på er Moringar och försök kasta tillbaka skit på dom som kastar på er .
PS . Gillar din blogg Dino , fast jag är Leksing .
mattias - 74: Ursäkta mig men måste ha missat detta enorma övertramp mot Mora. Vad har detta inträffat någonstans och kan någon konkretisera detta och förtydliga med exempel.
Är det så extremt mycket annorlunda än den bevakning vi i Frölunda fick genomlida i fjol när vi gick dåligt som tusan?
När ett lag är sämst i serien får man genomlida mycket. Det är bara att bita ihop. Dock när man läser inläggen lite överallt får man en känsla att uppfattningen är att det närmast är konspirationsteorier från rikspressen mot stackars lilla Mora.
annonsen i sig kan jag tycka är lite rolig, det hade jag även tyckt om det var Leksand som varit drabbade. dock verkar Ros inte ha nån moral i kroppen som sågar Mik gång efter gång, jag vet att jag borde vara nöjd med medias bild av mora men till och med jag har tröttnat på medias häxjakt på mora. Vore de inte bättre de la lite mer tid på att kasta skit på ett riktigt skitlag som t.ex FÄRJESTAD
insu: Ja nu har Aftonbladet överskridit gränsen när det gäller etik och moral.Vi blir än en gång påminda om den hemska händelsen som in-träffade i Mora ishall när en spelare fick halspulsådern avskuren och avled. När jag gick i skolan så fick man betyg i ämnet:gymnastik,lek och idrott.Nog har man väl gått för långt när man associerar händelser inom en idrottsförening med döden.Jag har lämnat in en anmälan om brott mot etik och moral till pressombudsmannen,det tycker jag fler skall göra.
Knogen: Ironi är alltid svårt, men man kan å andra sidan inte alltid anpassa sina kåserier efter minsta gemensamma nämnare. Det skulle bli så trist läsning då... Jag tycker nog att hockeysupportrar generellt är alldeles för överkänsliga - kåseriet i fråga tyckte jag var skitkul medan jag tycker att Ros gått över gränsen de senaste veckorna. Vi har väl alla olika gränser för vad vi tål. Viktigast är att så snart som möjligt övergå till fas fem :)