Mora IK

45275 inlägg · 1668 ämnen

Silly Season inför säsongen 2009/10

« · 1143709 Till forumet


Silly Season inför säsongen 2009/10
Nu är det dags för kontraktskrivningar inför nästa säsong. Almtuna ligger inte på latsidan och har värvat Olof Mårs från Troja. Det var ett riktigt bra kap, med 46 poäng under serien. Jag blev riktigt imponerad av Mårs när Troja spelade mot MIK. Grattis Almtuna.

Enligt Uppsala Nya Tidning är det fler spelare på gång. Sportchefen Martin Öhrstedt: "Vi har kontakter med spelare av hög klass". "Det är i första hand spetskompetens vi är ute efter". Succetränaren Jonas Rönnqvist tillägger "Jag vet att det finns ett visst intresse av att spela i Almtuna". Tydligen rider Almtuna på framgångsvågen och kan få in sponsorpengar. För någon dag sedan var det tal om pengaproblem.

När skall MIK börja agera?
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Hakan Olsen:

mycket bra fråga. men det finns inget bra svar i dagsläget, "framtiden" får utvisa när mik ska börja agera.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Barbapappa:

Mora har haft möte i dag eller igår. rykten gör sig gällande att Sirviö fått sparken. någon som vet nåt, om vad som sagts och ska hända???????????
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Barbapappa:

Återigen rykten. Det blir den gamla vanliga visan framöver tydligen. Något märkligt om de drar ut på beskedet via hemsidan om beslutet är taget.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Barbapappa: Det känns ju inte som lösningen är att sparka Sirviö enligt min mening. Jag vet att Arto tittar mycket på hur man kan utveckla ungdoms/Junior hockeyn i Mora IK och det ser jag som en mycket bra egenskap. Men som det varit nu så har han väl inte haft så mycket att säga till om. Kanske Sirviö skulle haft det övergripande ansvaret istället för JS, då tror jag att det skulle bli fart på Moras Hockey igen nu känns det som luften gått ur den.
Kommentera


Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
mattias - 74:
Hyfsat gammalt rykte, jag tycker nästan det är lite feltolkat av journalisterna också. Jag läste artikeln där Rhodin uttalat sig, och han lät mer sugen på Leksand. Sen är det väl för att Mora vill ha Greger och Rhodin vill spela med Greger som man lägger ihop det. Jag tackar inte nej. :)
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Mike Skinner:

Det vore super om bägge spelade i MIK. Märkligt att alla vill till det sjunkande skeppet Leksand.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Hakan Olsen:
Som det har varit nu den senaste säsongen har ju Leksand kunnat erbjuda andra löner i förhållande till divison än vad Mora kunnat, verkar det som. Får hoppas att så inte är fallet igen kommande säsong, eller att spelarna tänker efter en extra gång innan de skriver på för pengarna. Sportsliga framgångar verkar inte vara särskilt uppnåeligt där, och borde inte vara något de kan locka med kommande säsong.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Kempe sticker across the pond för att spela try-out! Ehm, hoppas det går dåligt, får man tycka så? Skämt åsido. Men skulle det misslyckas är han välkommen tillbaks.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Mike Skinner:
Nog kommer han tillbaka, rätt övertygad om det. Han behöver ett år till här för att "växa" till sig lite mera.
Kommentera


Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Slinger:
Det där behövs ordnas upp snarast tror jag. Målvaktssidan behöver vara solklar. Jag ser gärna att Lasse stannar och faktiskt blir förstekeeper, men om nu så inte är fallet så är det bättre ju snarare det blir löst. Hans förtroende för Mora IK lär väl bara bil sämre och sämre för var dag.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Mike Skinner: Jag förstår Lasse om han går till en annan klubb men tycker att det vore en stor miss av klubben att släppa honom då han är ett stort framtidshopp och en talang!
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Slinger:
Du har så rätt.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Slinger: Bara att önska lycka till ,Bra kille som tränar laget också (Bofors)
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
zeb:
En annan sak. I dagens Upsala Nya Tidning redovisades olika klubbars omsättning, elitserien och de som var i kvalserien samt Almtuna.

Modo och Brynäs 118-120 miljoner (övriga elitserielag 130-180 miljoner; FBK högst)

Leksand 90 miljoner (ungefär i samma nivå som SSK, Timrå, Luleå, Skelefteå, DIF och Rögle)

VIK 24 miljoner

AIK 20

Växjö 15

Almtuna 6

MIK ?
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Hakan Olsen: Omsättningen dom senaste säsongerna har varit enligt nedan. I år har det givetvis varit en sänkning i och med degraderingen men jag vet inte med hur mycket.

05/06 54 milj
06/07 68 milj
07/08 66 milj
08/09 ?
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
grizzlyrussia: Det finns redan en tråd för silly season. Vi håller oss till den.

Lasse Johansson har idag signat nytt kontrakt med MIK. Kontraktet sträcker sig till och med säsongen 10/11.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Stigsson: Roligt med lasse. Jag hade hört att han trots allt helst ville
vara kvar i mik.

En läktar ramsa som borde pensioneras är:- Andra sidan är ni klara
svar ja ja mensan fattas.....
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Stigsson:
Vi får hoppas att Lasse får chansen. Risken är att han kastar bort sin karriär inom hockey.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Hakan Olsen: Är du alltid så här negativ eller har du gått en kurs för att bli sån?
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Stigsson:

kanon att lasse har signat på 2 nya år.
nu ska han väll ändå kunna få förstaspaden tycker jag. annars är det skandal.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Stigsson:
Kan tänka mig in i hans situation. Han har varit andra målvakt ett tag och behöver stå för att utvecklas. Det tillhör en målvakts utbildning att stå i matcher.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Barbapappa:
Om han är vår bäste målvakt ska han givetvis stå.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Ola:
Givetvis är det så, rykten gör gällande att Daniel Hansen blir andre målis.
Jag gillar den här ungdomssatsningen som dom gör nu, och om det spetsas med 3-4 etablerade spelare så kan det bli riktigt bra.

Det ryktas även om Mikael Simons som sportchef. det är ett rykte som jag har avfärdat som högst osannolikt, men nu börjar det komma från flera håll. och det låter lite skrämmande tycker jag. Malte Steen ska ha sagt att det är så bland andra.
men detta får framtiden utvisa.

Förra säsongen blev jag väldigt anti mot lagledningen och lagbygget då MIK inte höll riktigt vad dom utlovade. i år har dom dock lovat en ungdomssatsning och jag hoppas dom håller det. men det ser lovande ut så här långt.

det nya plas is experimentet låter också intressant, det skulle ju göra att barn och ungdomar från bygden på sikt har större chans att få en plats i juniorlagen och sedan a-laget.

jag skulle inte bli förvånad om 75% av laget inom, 5 år bestod av egna produkter, om vi använder plast isen.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Barbapappa:

75% av A-laget....
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Barbapappa: Killarna på parkbänkarna? :-)
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Barbapappa:

Riktigt kul med Lasse, nu är det upp till honom själv att visa att klubben satsat rätt. Jag är övertygad om han kommer att ta chansen och visa vilken bra målis han är.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Tubest:

det tror jag också, nu är det bara att hoppas att klubben gör den ungdomssatsning som dom sa.
det låter riktigt spännande tycker jag.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Barbapappa:
Nog blir det spännande, ska bli intressant att se vad värvningsansvariga kan få ihop för lag.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Tubest: Som väntat får Daniel Hansen från J20 chansen som A-lags målvakt kommande säsong.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Stigsson:
Ser riktigt intressant ut, de två kommer att sporra varandra så ja tror detta blir jäkligt bra.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Tubest:
Även jag som brukar, enligt vissa, vara rätt negativ tycker det är bra att Lasse får vara första-målvakt. Det är viktigt att börja längst bak för att bygga ett lag. Men hur ser det ut på backsidan? Det är nästa steg som är mycket viktigt att få utrett. Sedan är det dags för forwardssidan att krydda på det vi förhoppningsvis har dvs. de unga hungriga och tangfulla spelarna. Men som sagt målvakt och försvar är det som skall vara ryggraden
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Stigsson:

tycker att det här är en mycket bra att satsa på egna målvakter.
nu hoppas jag att man plockar upp Johan Persson, jag tror att han med sin tyngd kan tillföra mycket i anfallet. (svår för motståndarna att flytta på framför mål).

sedan är det bara att hoppas på att Gregersson stannar 1 år till, och att han kan locka hit någon mer rutinerad herre som kan fostra våra unga spelare.

skulle inte vara helt fel med Fredrik Varg nu när han lämnar Modo.
där skulle Harald kunna vara tungan på vågen.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Hakan Olsen:
Hoppas att Greger stannar en säsong till och att han möjligen kan få med Rhodin om han inte är för dyr.
Ekholm, Amne´r och Eklund ser ja som givna i laget.......tycker att både Lilja och Adam måste upp nåt pinnhål till, lära sig att vårda pucken bättre och förbättra markeringsspelet.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Tubest:

quaitiska företaget Cavotec förtsätter sponsra ett år till.
välbehövliga slanter.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Barbapappa:

för en som inte känner till företaget så vill Mattias ha en liten lektion i ämnet.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
mattias - 74:

det är ett företag i quwait (osäker på stavningen), som har sponsrat mora i ett par år.
Om jag har förståt allt rätt så är det en sammarbetspartner med Wibe, och företagets VD kommer tydligen från mora.
vet inte hur mycket dom går in med, men misstänker att det mer handlar om att stötta klubben, mer än vad det handlar om att köpa reklam.

men det bör ändå vara ganska mycket eftersom reklamen sitter på tröjorna.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Barbapappa:
Kuwait. Svårare än så är det inte. :)
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Mike Skinner:

Tack;)
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Barbapappa:

Kuwait ? Satan i gatan då är det massa araber som slänger in oljemiljoner i Mora då, Ejendal får konkurrens :)
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
mattias - 74: Vi hade besök från företaget en gång för ett par år sedan har jag för mig. En hel rad med mörkhyade åskådare som inte verkade fatta mycket vad som hände på isen och dom såg ut att frysa rejält i isladan. ;-)
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Stigsson:

* asg *
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Ny information ang. kontraktsläget ute idag på morahockey.se. Lilja kvar till nästa säsong, även Jakobs där det tidigare varit skilda uppgifter.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Mike Skinner: Mikael Simons verkar ju också vara bland dom som har kontrakt inför nästa säsong om får tro den artikeln men enligt laguppställningen har han utgående kontrakt och han nämns inte bland dom som har förlängt nu. Då måste han ha förlängt redan tidigare men man har inte valt att gå ut med denna informationen.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Stigsson:
Ja, något lurt är det ju. Till exempel är ju Liljas förlängning uppe på eliteprospects nu, och han står med i truppen igen vilket han inte gjorde när nyheten publicerades på Moras hemsida. Men Simons är inte med. Kanske får avvakta lite med det, men jag hoppas man kan tro på det som publiceras på den officiella hemsidan. Simons orkar nog f.ö en säsong till, tyckte att han gjorde ett bra jobb förra säsongen!
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Lite kuriosa, Kalle Kerman lämnar Jokerit. 30 poäng gångna säsongen varav 12 mål.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Spelare som jag tycker ska bort:

Teemu Elomo
Ross Lupaschuck
Lucas sandström
Juha Alen
Adam Andersson
Mikael Simons (Fick tyvärr nytt kontrakt )
Marcus Eriksson (Fick tyvärr nytt kontrakt )
Martin Johansson
Stefan Mann
Colby Genoway
Juha Pitkämäki ( Har lämnat )

Spelare som jag tycker ska in:

Tomas Rhodin, Färjestad
Håkan Bogg , Timrå
Martin Jansson
Jonas Westerling , AIK
Två utländstka forwards ,målskyttar
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
morahockey:
"Två utländstka forwards ,målskyttar"

Varför det?
Om vi nu skulle råka finna två svenstka forwards ,målskyttar, skulle vi då banga dem?
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Metal Guru:

Zäta ??
Kommentera

« · 1143709