Mora IK

45275 inlägg · 1668 ämnen

Silly Season inför säsongen 2009/10

1176422 · » Till forumet



Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Hakan Olsen: Ja det lär väl bli svårt, Ialla fall för en av dom
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Stigsson:

Ser med spänning mot primären. Jag hoppas att grabbarna ger järnet i morgon och fortsätter med det på TV-primären mot Malmö på fredag. Det viktiga är att alla gör sitt allra bästa och inte har en avvaktande inställning och fegar ur. Framför allt är det viktigt att gamlingarna Bogg, Greger och Simons visar vägen. Greger vet vi redan alltid gör ett bra jobb, honom är jag inte orolig för att inte ha en hög nivå, men de två övriga bör tända till. Lycka till!
Kommentera


Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Enligt vissa uppgifter så ska djurgårdsbacken Alexander Deilert åter vara tillbaka i Mora.
Vi hade honom här på lån förra helgen då Ekholm var på landslagsuppdrag men åkte sedan tillbaka till Stockholm. Nu ska han enligt uppgift vara tillbaka för ett lite längre lån. Ska försöka få bekräftat under dagen om detta stämmer.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Hakan Olsen:

Det är en bra fråga! Tyvärr vet jag inte svaret på den. En gissning är att det skulle kunna vara så enkelt att han som kontraktslös förstaårssenior försökt sköta försäsongsträningen på egen hand och inte riktigt lyckats hålla en tillräckligt bra nivå på den. I så fall är det definitivt som du skriver - att med bra stöttning blir det bra! :)
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
LA Kings:

Varför är han dåligt tränad? Har han dålig karaktär eller är det någonting annat? Jag hoppas att han får en nytändning i MIK, han kanske behöver komma till en positiv klubb som stöttar honom.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
maztro: Ok! Tack för infon! :)
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
LA Kings: Despotovic har tränat med mora i 2 dar nu. Han e här för att spela till sig ett kontrakt och har en vecka på sig...
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Hakan Olsen:
Skulle säga att det är mycket troligt att han kommer att träna med MIK (om han inte redan börjat göra det). Enligt uppgift var han dåligt tränad och därför blev han inte kvar i Björklöven. Talang måste han dock ha och MIK kanske vågar vänta och se om han kommer igång?
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
LA Kings:

Vad är ryktet värt, 1-3?
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Det ryktas om att anfallaren Daniel Despotovic (fd SSK J20) (se länk) är på eller ska komma till MIK på tryout. Han är (eller har varit) på tryout i Björklöven men har inget kontrakt med dem ännu.

Han var stor poängkung i J20 förrförra säsongen med 59 poäng (10+49) men blev (mycket pga minimal istid) poänglös på 18 matcher i Elitserien förra säsongen. Fick sedan heller inget seniorkontrakt med SSK.

Kanske tyder detta på att Enmalm blir utan kontrakt? Eller? Vet någon annan mer?
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Var det inte augusti ut som Victor Enmalm hade på sig att spela till sig ett kontrakt (han är ju bara på "try-out")? Någon som vet något? Har han erbjudits ett "riktigt" kontrakt?
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Hakan Olsen: Fånigt och uttjatat till en viss del. Jag tycker nog att det är liiite skoj att det misslyckas gång på gång. Det finns ju klart träligare repriser att behöva titta på menar jag ;)
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Nalia:
Vi får hoppas att Rhodin går emot strömmen och försöker hjälpa MIK upp till högsta serien. Det där med Leksands misslyckanden och mediernas lidelse för laget samt spelares kall att bli den/de som hjälper till att föra upp laget till ES börjar bli ett fånigt och uttjatat tema.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Hakan Olsen: "Att bli någon slags Leksans-hjälte verkar hägra för vissa spelare"

Pja eftersom uppdraget tet sig i det närmaste omöjligt på senaste tiden, så kan jag faktiskt förstå om man törstar efter "äran" :P
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Hakan Olsen:
När det gäller Rhodin är det romours för Leksand & doubtful romours för MIK.

Nu gäller det att Luckner och Greger agerar och rycker till sig initiativet för att ändra detta till att det inte är några "doubtful romours" längre för MIK, utan ett kontrakt. Detta förutsätter att det finns någon slags finansiering. Men är det så att Leksand kan kasta in de antal kronor som behövs för att få Rhodin blir det svårt, dessutom verkar alla enlig media vilja spela i Leksand och ta "dem upp igen". Att bli någon slags Leksans-hjälte verkar hägra för vissa spelare.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
zeb:
Ja, vi behöver Rhodin.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Hakan Olsen: Ja han kommer mora ha mycket nytta av , killen kommer att bli bra,sen kunde man önska någon till
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Stigsson:
Han verkar var en frisk fläkt, rätt inställning och en talang. Bra
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Hakan Olsen: igår förvandlades Mikael Owillis try-out till ett tvåårskontrakt.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
maztro:
Är det någon som vet hur det går med insamlandet till Supporterliaren?
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
maztro:
Bra initiativ. En match är allt för lite, när alla topplag har 4-9 matcher.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Mailade s24 och frågade varför så få mora matcher:

Spelprogrammet är fortfarande preliminärt och det kan mycket väl tillkommafler Moramatcher. Håll utkik på hemsidan!
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
LA Kings:
Nu får det bli någon ordning, det är MIK som kommer att gälla framöver. Att Leksand skall vila på gamla lagrar fungerar inte längre. Det gäller att MIK rycker åt sig initiativet och får Rhodin in i sitt lag. Luckner och Greger nu hänger det på er!
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Rhodin är åter på tapeten. SSK, LIF eller MIK verkar vara frågan. Något spel i Skåre blir det knappast för honom.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Stigsson: Ok! Det är tufft motstånd så det ger bra träning inför säsongen! :)
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
LA Kings: Ny träningsmatch ska vara inbokad mot Salavat Yulaev den 6/9. Det är samma lag som vi mötte i Leksandscupen, denna gången kommer dom på besök i FM Mattsson arena.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Patrick Cedergren ryktas om att hamna i Borlänge.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
LA Kings: Jag tror att du resonerar helt korrekt. Det är nog det upplägget vi kommer få se under säsongen.
Jag förväntar mig inte så mycket mer under försäsongen vad det gäller nya killar.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Hakan Olsen:

Jag undrar om det verkligen blir några fler nya ansikten. Har en känsla av att både Owilli och Enmalm blir kvar och man sedan inleder med den trupp man nu har. Patrik Eklund kommer ju till framöver när han är skadefri och jag tror att Moraledningen har så bra kontakt med Rhodin att han skulle kunna tänkas dyka upp i MIK till vårsäsongen. Och så kan jag tänka mig att man resonerar lite som förra säsongen, att man gärna plockar in unga talanger som inte riktigt fått chansen i Elitserien på ungefär samma sätt som Mario Kempe och Martin Johansson dök upp förra säsongen.

Vad tror ni andra? Hur resonerar de som styr i MIK?
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Stigsson:

Det vore väl lämpligt att presentera nya spelare under övriga ärenden, när ändå folk är samlade?
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Hakan Olsen: På årsmötet brukar man välja styrelseledamöter. Det är väldigt sällan som spelare kommer in i truppen den vägen.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Stigsson:

Är det några rykten om ny spelare till årsmötet?
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Nu står även lite om Owilli i DT...
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Hakan Olsen: I måndags, ca 100 personer.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Hakan Olsen: Antar att det är Mikael Owilli (se länk för hans stats förra säsongen i Indiana Ice) vi pratar om? I så fall är det en stor spelare. Men, som sagt, ett ganska oprövat kort. Två fulla allsvenska säsonger med Hammarby (av statistiken att döma höll han ungefär samma nivå som övriga i ett svagt lag) och en säsong i USA:s högsta juniorliga (där han tillhörde en av lagets bättre backar) är svårt att dra några större slutsatser av. Att han är på try-out och inte fått ett A-lagskontrakt direkt låter med tanke på det rimligt.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Stigsson

Har MIK börjat isträningen? Hur många åskådare var där på premiären?
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Stigsson:

Kroppsligt stor spelare (om det är Owilli som tidigare spelat med Hammarby?) men han har inte mycket erfarenhet. Det skulle behövas ytteligare en erfaren och meriterad back.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
LA Kings: Vi har ju fått Owilli som tränar (try-out?) med laget just nu.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Hakan Olsen:
Verkar dröja med nya backar. Någon som vet om några juniorbackar tränar med A-laget? Eller kommer försäsongsmatcherna inledas på fem backar?
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
LA Kings:
Premiären börjar närma sig. Är det några nya backar på gång?
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Hakan Olsen: Håller med. Gillar när laget är klart tidigt och laget kan träna ihop sig! Och en bra start lönar sig alltid!

Almtuna imponerade mycket på mig förra säsongen då de kom långt med relativt tunt material. Med en bättre trupp blir de farliga. Verkar som toppen av serien blir ett getingbo!
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
LA Kings:

En intressant artikel i Upsala Nya tidning i dag (UNT.se) där sportchefen Öhrstedt intervjuvas.


"Almtuna kom sexa förra året och slog ut Mora i kvalet till kvalserien innan Växjö blev för svåra. Öhrstedt tycker att truppen ser bättre ut den här säsongen och målsättningen är att komma längre i år, vilket alltså innebär att ta sig till kvalserien.
- Jag tror att det kommer att bli en oerhört jämn serie i år. Det gäller att få en bra start och hänga med direkt, för får man några förluster i början så kan man lika väl bli indragen i bottenstriden, säger Öhrstedt och fortsätter:
- Leksand tror jag vinner serien i år igen, men bakom är det väldigt jämnt. Malmö är inte så bra längre även om de har en mycket högre budget än vad vi har. Det kommer bli en spännande säsong."

Öhrstedt nämnde även att det var viktigt att få ihop laget tidigt. Jag håller med att det är viktigt att hänga med från början och då ha ett komplett lag från start. Förhoppningvis dröjer inte MIK med backarna och att de får genomgå samma tuffa träning som övriga.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Hakan Olsen: Håller med! Har blivit lite mer aktivitet på MIKs sida i och med att man börjat med lite spelarpresentationer, men vad gäller J20-laget och vad som hänt kring det har det varit helt tyst. Lite synd!
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
LA Kings:
Jo, jag såg att något var på gång. Det vore bra om nyheter som har med juniorena att göra kan tas upp på MIKs hemsida. Vad händer med lagen? Det är vädligt dött på MIKs hemsida. Tänk om intresset för juniorerna kunde stimuleras och fler gick på matcherna. Jag tror för min del att juniorernas framgång och om tidningarna skriver mer om dessa ger junior-serierna uppsving.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
LA Kings: Lars Jinghage (från Leksands J20) är nu klar för MIK, men kontraktet är för J20 och inte A-laget. In inte alltför vågad gissning är att Jinghage mycket väl kan få en del istid även i A-laget ifall han skulle spela bra i J20.

Som jag skrev tidigare då ryktet om honom började gå: 25 poäng, 7+18, och +17 spelade han på 40 J20-matcher den gångna säsongen. 3+8=11p och +5 på 26 matcher i grundserien och 4+3=7p och +12 (+12 var bäst i laget) på 14 matcher i den något lättare fortsättningsserien.

Känns mycket positivt att MIK även stärker upp J20 då det verkar som att man gör en stor satsning på att försöka slussa in spelare därifrån in i A-laget!
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
MIK 7-1: Så sant som det var sagt! :)
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
LA Kings: Bättre ett bra lag, än bra spelare på papperet:)
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Hakan Olsen:

Håller med! Tror att sommarträning som ett lag gör att man sedan uppträder som ett lag även på isen! :)

Japp, är väldigt nyfiken på vad det kan bli för ny/nya backar. Håller med Lückner där, ser i första hand en svensk spelare. Tror nämligen att en sådan har lättare att på kort tid komma in i gänget (man behöver inte kommunicera på knackig engelska med en svensk spelare). Men som Lückner sa, spelaren måste ju tillföra något spelmässigt också!
Kommentera

1176422 · »