Legenden42: man får inte heller glömma att jacobs är högerskytt vilket innebär att mora får in en till rightare i truppen. och enligt mig är det bättre att mora tar upp jacobs istället för gudmundsson.
Stigsson: Det här skrev jag för några dagar sedan här i forumet angående Jacobs och Gudmundsson:
"Jag har ingen stenkoll på relationerna mellan spelarna och Mora IK.
Men Gudmundsson var ju en stortalang som ung och prenumenerade på plats i yngre pojklandslagen. Sedan stannade han av något och jag trodde han var körd när han kom till Halmstad och i princip inte fick något uträttat. Nu var Halmstad en otroligt stökig förening denna säsong, som bekant avslutades med en konkurs. När han sedan hamnade i Almtuna gjorde han de riktigt bra till en början, men avtog emot slutet, poängmässigt.
Jens Jacobs trodde jag var för liten för att spela seniorhockey på elitnivå, trots hans poängrekord i J20 genom tiderna, som dock slogs av Richard Gynge detta år. Han var dock oerhört produktiv på Jubilumscupen i höstas med tre mål på lika många matcher, trots begränsad istid.
Det är Jacobs jag skulle vilja se att Mora IK ger en chans i elitserien denna vinter, Gudmundsson får gärna spela ett år till, en hel säsong i SA i en riktig klubb, så får vi se vad han duger till på seniornivå."
Det var nån som klämde ur sig en intressant fråga tidigare. Hur har Jakobs skött sig i Almtuna? Hur ser möjligheterna ut att MIK fortsätter att ge honom chansen?
Tången: Håller med, jag vet att jag har nämt det förr men...
Jag har inte sett Sperrle göra en dålig match i vinter. Han har inte Vehanens topp, men inte hans botten heller. Mycket duktig med plocken, spel bakom mål och släpper lite returer. Han har nog potensial att bli riktigt bra. Enda problemet är hans storlek, den kompenserar han visserligen med snabbhet, men det har hänt lite för ofta att motsåndarna har flyttat på honom. Han har inte riktigt haft de bättre målvakternas tur, men det kanske kommer.
Hoppas Sperrle blir kvar i truppen till nästa säsong.
Anders40: Jag håller med dig! Visst borde Sperrle få vara kvar! Han är en mycket bra keeper som bara kommer utvecklas mer och mer. Sajna nu Jan Simons!
ja det kan jag delvis hålla med om. Hoppas också på att Sperrle blir kvar! Tycker att han är en riktig stor talang som borde värna om att få ha kvar.
Det enda jag tycker är lite konstigt är att efter att ha kollat i statistisken lite nu efter ditt inlägg så har han bara stått två matcher mot Borlänge varav en hemma i TIerp och en i borlänge. Så du kan endast sett han en match! Och det var vinst vid båda han stod och torsk i dom övriga.Det var också stort skottövertag för Borlänge båda matcherna och endast 4 mål bakåt!
Anders40: jag har sett Ernis ett par gånger i år när Borlänge mött Tierp och han har verkligen vart ojämn ena stunden rena väggen nästa stund släppte han riktigt billiga puckar.
Han behöver nog få ett år till i div 1 och få en hel del speltid.
Lasse har tydligen vart riktigt bra i J20 och eftersom han fortfarande är junior så är det väll bättre att satsa på han som 3e målis och behålla sperrle som 2a....sen få in en ny kille som 1a t.ex då Tuukka Rask.
Vehanen känns inte bättre än Sperrle och Sperrle är yngre så ja tycker man hellre ska behålla han
Ska man plocka upp någon junior målvakt så anser jag att det i första hand borde vara Marcus Ernlund som får chansen. Vad jag har hört så har han haft en säsong som inte blev så lyckad. Men jag såg han i j20 förra säsongen och jag har då inte sett en så bra målvakt i moras junior lag någon gång tidigare inte efter heller. Sen tycker jag att man endast ska plocka upp en junior om man kan hitta en riktigt bra förstemålvakt. Eller Tuukka Rask då kan väl vara ett undantag!=)
Nr19: Det gick väldigt bra för Höglund i Stavanger, som bekant, tror inte de blev missnöjda med det bytet.
Vehanen fick väll inte riktigt chansen under den första halvan av lockout-serien, eller? Men mot slutet spelade han mer och mer och tog tillbaka förstemålvakts- titeln, enlig mina källor. 93.43 på 17 matcher är inte fu skam.
Nr19: Najs länk! :) Kanske inte bara behöver vara önskedrömmar ändå. Tänk att få se en supertalang i Mora.
För övrigt kom jag på en till liten grej, vet ni om Mora är intresserade överhuvudtaget i Johan Ryno? Talangen från Oskarshamn är väl 86:a och MIKs Lasse Johansson är 87:a, det betyder att dessa två nog känner varandra ganska bra genom orienteringen, om jag inte helt missminner mig, dessutom hade ju Ryno uttalat sig om att det var inte alls mycket pengar han var ute efter, utan mycket istid.
MIK 7-1: visst vehanen var bra innan lockouten kom men under lockout säsongen satt han mest på bänken och han var faktiskt påväg till norska ligan när Simons ringde han.... (simons skickade Höglund som ersättning till Stavanger).
Då skulle då hellre ja se finlands störste målvaktstalang i målet i ställe för Petri.
zeb: Nästa år blir väldigt tufft för Mora med Malmö och skellefteå i ES,gäller att värvningarna blir bra riktigt bra någon ska bli 11-12 och spela kval också,Vi får väl se om MIK kan hänga med i penningkarusellen och få hit bra spelare.På sikt måste man göra något åt spelarlönerna måste nog bli som i NHL lönetak, annars försvinner alla småklubbar,det blir 4 stora kvar
Nr19: Oj, fick en lite vision: Säg att Elitserien 2010 har konkurerat ut NHL, alla spelare har som mål att spela i ES. Därmed har invandringen i Sverige ökat drastiskt, till 20 miljoner på bara 4 år. Elitseriearénorna tar mellan 15-25000 och det är fullsatt varje match. FMMA, som fortfarande är den minsta arénan har för kvällen en publiksiffra på 15662. I Morakassen står väldens främsta målvakt vid namn Tukka Rask, slutsignalen går och Mora IK lyfter SM-bucklan för första gången någonsin.
Nr19: Nu menade jag främst att det är önskedrömmar att få se en målvakt i Lundkvist-klass i mora på ett par år. Semin var ju trots allt bara 3 vinster bort denhär säsongen, så nära men ändå långt bort :)
MIK 7-1: Tänkte nästan det, bara det att det såg så utförligt ut i DD som om det varit en rättels. Alla andra sidor står de ju för 2 år. Lupaschuk och Smrek; någon hört nåt ?