Poffa: Håller med om Rossi & Co sladdande, men än värre var De Puniet och Barbera som gjorde samma på 250 (dock inte med rykande bakhjul).
Kul fakta om Catalunya som bla Cralle gav när han gästade på Warm-Up:en. Asfalten är så ojämn på vissa ställen så det känns som en insjö på en blåsig dag... En tittare ställde frågan hur "bra" hans R1 skulle klara sig emot MotoGP-hojarna. Fick snabbt svaret att han med stor trolighet skulle få stryk av de flesta 125-hojarna. :-)) Trots de grymma prestanda som MotoGP-hojarna har så skulle de i ett race på Catalunya mot en F1 bli varvade på varv 4.
Självklart var det det. Rossi visar att han är en mästare på att åka på sladd genom kurvorna. De underbara uppställ han har genom Repsol (kurva 4, en svepande 180graders höger) på Circuit de Catalunya gör att man får både ståpäls och ståfräs då man ser det.
Dessutom skall Marco Melandri ha stort beröm för sin fina tredjeplats. Övrigt att notera är att det för första gången på lääänge är tre stycken Yamaha bland de fyra första.
Mest negativa den här helgen är väl Bridgestones fiasko med däcken och att Loris Capirossi var helgens kraschkung. Tre cyklar gick åt och alla chanser till en bra plats i racet gick förlorat då han på första varvet körde rakt ut i gruset i ingången till Repsol.
Vinnare i 125cc blev Héctor Barberá och i 250cc Randy De Puniet.
Karin: Igår gav alla stallchefer enhälligt klartecken till det reviderade kvalformatet. De kom även överens om att förlänga 20 minuterspassen till 25 minuter och minska pausen mellan passen till 10 minuter, under inrådan från TV-bolagen som inte ville se en paus på långa 20 minuter. Nu återstår det bara för FIA att godkänna detta format på ett möte 30 juni, men det ses bara som en formalitet.
Även vi som valde att inte se slutet på skrällmatchen mellan Portugal och Grekland i fotbolls EM, utan prioriterade kvalificeringen till Kanadas GP istället, fick se några riktiga skrällar. De största skrällarna var självklart Ralf Schumachers pole position och Montoyas P4 efter en besvärlig fredag för BMW Williams med bromsproblem m. m. Jenson Button tog P2 efter ett bra varv och startar från första led för tredje gången den här säsongen. Tyvärr gick det inte lika bra för hans stallkamrat, Takuma Sato, som utförde en elegant 360 efter att han gått lite för häftigt över kerbsen i sista chikanen. Han lyckades dock ta sig i mål på en 17:e plats. De bägge Reanultförarna gjorde även de ett starkt kval, Trulli ett strå vassare än Alonso, P3 för italienaren och P5 för spanjoren (som kunde glädja sig åt att Spanien segrade i sin första EM-match ett tag senare). Micheal Schumacher och Rubens Barrichello stod för kvällens negativa (eller positiva, beroende på hur man ser det) skräll. Som väntat gick det lite knackigt för M.Schumacher i förkvalet p. g. a. han var först ut på banan. P8 blev det till sist vilket innebar att han var 11:e bil ut på Circuit Gilles Villeneuve i huvudkvalet (Bruni valde att inte genomföra sitt kval efter ett stop i förkvalet och Massa drabbades av en punktering på ett av bakhjulen på hans utvarv, så de räknar jag bort), vilket skulle straffa sig. M. Schumachers varv, som såg några små misstag, gav honom en slutlig 6:e plats med en tid som hans bror senare skulle straffa med över en sekund (EN SEKUND!). Rubens var inte mycket bättre och hamnade strax bakom sin stallkamrat på P7 efter att ha låst upp vänstra framhjulet i hårnålen. McLaren, med Kimi P8 och DC P9, gjorde en hyfsad insats och lyckades faktiskt genomföra alla träningar och kvalificeringar utan att något gick sönder, jaja, förutom botten på Kimis bil, men den kunde de laga rätt snabbt. Christian Klien tog en överraskande P10 och var över en halv sekund snabbare än Mark Webber i den andra Jaguaren, som genomförde ett förfärligt kval för ovanlighetens skull och slutade på en 14:e plats.
SMÅLAND: Ja men de siffrorna säger inte ett smack. Team Dalakraft (fd Gasarna) hade garanterat slagit Elitseriens sämsta lag. Ni borde ju slå hittentills obsegrade Västervik i nästa omg. om ni nu ska vara med i toppen.
Sorry tänkte inte på det :-( Jag visste ju redan det, det var bara Hamill´s otroligt dåliga stil som jag retade upp mig på. Att han sedan får fortsätta att köra é fan skandal. Det är aldrig snyggt när man sätter ut någon i planket, men bara för de kan man ju inte sopa på honom 3 smällar. 1000 kr i böter *WHOOOW*
Undrar om vi får se när Billy Hamill snetänder o ska lappa på Bjarne Pedersen? Snacka om att lägga energi på fel ställe :-( Matchen jo den var ojämn, men vi vann med 54-41 o jag har svårt att se hur Smederna ska kunna gå till semifinal.
Salle: Det har faktiskt pratats om regn till Kanadas GP, så om du vill se M. Schumacher dominera i sin Bridgestone-regnspec.skodda Ferrari är det bara att hålla tummarna för att meterologerna har rätt, men det har de ju sällan när det gäller flerdygnsprognoser.
Jag har dock stora förhoppningar för att nästa race ska bli en riktig höjdare. Räknar med att M.S får det svårt i kvalet, eftersom Circuit Gilles Villeneuve brukar vara sandig och svårkörd i början (han åker ut som förste man i förkvalet eftersom han vann Europas GP), och hamnar mellan Sato och Alonso i P4, sedan agerar Kraschkungen kamikazepilot och bredsidar tysken in i första bästa sandfålla, därefter är det en öppen historia. Rubens klarar inte av att köra ifrån de övriga, som hans stallkamrat skulle ha gjort ifall han inte satt och surade i sandlådan, eftersom Ferrari beordrat honom till en helknäpp strategi för att hålla koll på de övriga i fältet och inte kunna utmana M.Schumacher. Räknar även med att få se en hel del brytningar, utöver de vanliga två, då banan även är tuff mot bromsar och motorer. Noterbart är att inget stall, inte ens Minardi, har kört så få varv som McLaren i årets VM. Kul att de får toppa en tabell iaf.
Innan jag flyttade till Gävle så bodde jag i Eskilstuna. Då såg man samtliga hemma (jobbade för Smederna i några säsonger som referatskribent) och även de närliggande bortamatcherna. Det saknar man nu...älskar speedway...har hittills dock bara sett VMS-matchen "live". Eftersom jag för närvarande är arbetssökande ska jag nog se lite matcher under sommaren och slutspelet - förhoppningsvis med Smederna med... :-)
Salle: Omröstningen avslutas strax innan alla de röda lamporna släcks och starten går på Circuit Gilles Villeneuve, d. v. s. kl 18:30 söndagen den 13 juni. Såvida du inte menade EU-valet, men varför skulle du göra det i en F1-gb?
Japp, dags för Smederna att ta revansch! Brukar du också hålla resultaten hemliga fram till sändningen? Jag gjorde det inte senast, då gick det ju som det gick... :-)
Friidrott på TV4 Plus under tisdagskvällen därför är speedwayen framflyttad till 23.05. Men en sån match kan man nog vänta på:-)
--- TV4 Plus Tisdag 8 juni 23:05 Speedway: Elitserien Från Avesta där Masarna möter Smederna. Programledare Håkan Bergholtz. Kommentatorer Janne Blomqvist och Bo Arrhén. ---
Startordning enligt ställning på banan på fuktig bana och lätt lätt regn på vissa delar av banan men dom flesta verkade vara på torrdäck. Detta ledde till viss försiktighet de försat varven förutom från regnspecialisterna Abe på Yamaha, Bayliss och Xaus, båda Ducati, som vips var uppe i täten. När det sedan blir ett "torrt" spår så är de "ordinarie" där uppe i toppen dock.
Valentino avslutar mycket starkt, Sete säkrar lite fegt mästerskapspoäng och Biaggi kommer 3:a. Sedan följde Bayliss, Xaus och Barros. Alla 17 som "omstartade" kommer också i mål trots svåra förhållanden och förvånansvärt tät racing.
Noterat: Coolaste Tifot hitills var på "Ducatiklubbens" läktare som tog upp en hel sväng. Först var det helt rött och sen vände alla sina lappar och den nedre halvan bildade den italienska flaggan och den övre halvan formade DUCATI i vitt mot röd bakgrund... se länk för förra årets tifo.
MotoGP Här var det fartfyllt och dramatisk hela vägen från start till mål. Sete gör en dålig start från Pole och Capirossi blandar sig i tätstriden så ett tag är det 3*ITA i topp. Rossi, Biaggi & Capirossi. Dock faller Capirossi ner i fältet men ersätts av en annan gipskatt, Melandri. Då dyker en oväntad Japan, Tamada, upp och tar med imponerande körning ledningen. Dock bryter han senare med totalt däckshaveri. Det skedde även för övriga Bridgestoneförare. Robert bröt tidigt, Nakano voltar i 300km/t på rakan men är visst OK.
Snart så ser det dock ut som vanligt... Gibernau och Rossi byter platser i täten och Biaggi sladdar lite efter. Rossi gör här som Pedrosa i 250. Han har inte riktigt farten (men väldigt nära) som Hondorna på rakan men bromsar sig ikapp in i första böj och är lite snabbare i kurvpartierna. Dock blir allt abrupt avbrytet av regn med 6 varv kvar. Depåstopp, omstart och ett 6 varv "sprintrace" väntar...
250cc 1 Sebastian Porto (ARG) Aprilia Repsol - Aspar Team 40:32.672 2 Daniel Pedrosa (ESP) Telefonica Movistar Honda 40:38.819 3 Manuel Poggiali (SMR) MS Aprilia Racing 40:41.087 4 Randy De Puniet (FRA) LCR Aprilia 40:43.898 5 Alfonso Nieto (ESP) Aprilia Repsol - Aspar Team 40:44.548 6 Antonio Elias (ESP) Fortuna Honda 40:44.560 7 Roberto Rolfo (ITA) Fortuna Honda 40:57.070 8 Alex De Angelis (SMR) MS Aprilia Racing 41:00.222 9 Hiroshi Aoyama (JPN) Telefonica Movistar Honda 41:00.798 10 Anthony West (AUS) Aprilia Team Zoppini Abruzzo 41:10.697 11 Joan Olive (ESP) Aprilia Campetella Racing 41:10.879 12 Franco Battaini (ITA) Aprilia Campetella Racing 41:18.460 13 Sylvain Guintoli (FRA) Aprilia Campetella Racing 41:33.822 14 Hector Faubel (ESP) Aprilia Aspar Junior Team 41:39.559 15 Alex Debon (ESP) Troll Honda BQR 41:39.694
250cc Inte lika getingsvärmigt som 125 men fler omkörningar i 1:a kurvan på ett varv än på ett helt F1-lopp. Här gjorde Pedrosa på Hondan ett kanonlopp trots ett klart effektunderläge gentemot Apriliorna. Men det han tappade på rakan körde han "enkelt" ikapp i de kurviga partierna. Dock så krävde det mer gummi och han slog av mot slutet för att säkra 3:e plats bakom Porto & DePuniet som stormade vidare. Dock får DePuniet motorproblem i sista sväng och rullar långsamt in på en 4:e plats och gav Poggiali hans första podiumplats i år. Stiggy bara 19:e trots att 9 st bröt.
Då är helgens race över och det bjöds som vanligt på fin underhållning.
125cc Här var det slip-streaming, sena inbromsningar och 4-6 man i bredd efter långa rakan varv efter varv. Ungdomlig entusiasm sattes dock på plats av rutinerade Locatelli som jag tror grät en skvätt tillsammans med Teamchef Cechinello efter målgång.
1 Roberto Locatelli (ITA) LCR Aprilia 40:13.158 2 Casey Stoner (AUS) Red Bull KTM 40:13.310 3 Héctor Barberá (ESP) Aprilia Seedorf Racing 40:13.355 4 Andrea Dovizioso (ITA) Honda Team Scot 40:13.731 5 Mirko Giansanti (ITA) Aprilia Matteoni Racing 40:13.753 6 Pablo Nieto (ESP) Aprilia - Mxonda - Aspar Team 40:14.037 7 Steve Jenkner (GER) WWC 40:19.138 8 Mattia Pasini (ITA) LCR Aprilia 40:32.364 9 Gino Borsoi (ITA) Aprilia Racing World 40:41.814 10 Jorge Lorenzo (ESP) Derbi Racing Team 40:41.829 11 Simone Corsi (ITA) Honda Team Scot 40:41.875
forts... 250cc Här är topp 6 i 250. Inga överraskningar förutom att Rolfo bara är 8 på hemmabana... 1 Sebastian Porto (ARG) Repsol - Aspar Team 1:53.691 2 Daniel Pedrosa (ESP) Telefonica Movistar Honda 1:53.979 3 Randy De Puniet (FRA) LCR Aprilia 1:54.180 4 Antonio Elias (ESP) Fortuna Honda 1:54.535 5 Alex De Angelis (SMR) MS Aprilia Racing 1:54.643 6 Manuel Poggiali (SMR) MS Aprilia Racing 1:54.670
125cc I getingboet 125cc så kan man nästan inte ha några förväntade förare i lineup och detsamma gäller även i racet. Dock lite överraskande att Barbera och Mike Di Meglio (coolt namn FRANSOSEN har) inte var bättre än 7 resp 9... 1 Steve Jenkner (GER) WWC 1:58.575 2 Casey Stoner (AUS) Red Bull KTM 1:58.877 3 Mattia Pasini (ITA) LCR Aprilia 1:58.941 4 Andrea Dovizioso (ITA) Team Scot 1:58.964 5 Roberto Locatelli (ITA) LCR Aprilia 1:59.132 6 Mika Kallio (FIN) Red Bull KTM 1:59.200
Usch vad snart det är dags för GP igen. Jag kommer att vara skittrött men det får man tåla för att få se på fin (hockey &) raceunderhållning... Race startar 11.15 med 125.
MotoGP Det verkar som Sete fortsätter i fin stil med Pole igen. Sen är det kul att se "Little" Nicky Hayden i första led före fd stallkamraten Rossi på 3:e. Nicky´s nuvarande stallis, Barros, har 4:e med 2 italienare bredvid sig i Melandri och Biaggi som säkert inte är glad över att bara vara 3:e bäst av hemmafavoriterna.
självklart kommer dem tillbaka Smederna, men det tar inte bort Masarnas imponerande 12pinnars seger, iofs brukar Masarna vinna mot Smederna om jag inte misstar mig och tungan på vågen brukar Tony Richardsson vara.
precis som med all sport skall den helst upplevas live, att se Spruttway på tv är inte alls lika spännande (om man inte är spruttway fantast) som att se matchen på plats och ändå vara totalt oinsatt :)
Det är verkligen en sak som du/ni skulle åka o kolla på. Speciellt som jag såg på din pres. att du bor i Sala. Det är ju bara 3 mil till Brovallen o där får du se världens bästa speedway åkare + 2 andra toppåkare i GP + Sveriges mest lovande speedway förare. Har du kollat på GP speedwayn på tv o gillat det du såg, så måste du bara åka o kolla. Det är helt klart en upplevelse.
willysson: Ferrari har ju såpass bra bilar så dom kommer ju vara i topp ändå misstänker jag om dom bara finner nån som kan ratta den hyffsat. Bara att värva Montoya :)
det blev totalkross men enligt lokaltidningarna här i E-tuna så var det lite för stora siffror. Men 12p marginal borta mot en av guldaspiranterna det imponerar.
Igår krossade Masarna Smederna nere på Gröndal med 42-54. Tydligen några poäng för stort men ändå, 12 poäng nere i Eskilstuna fast att GP segraren Bjarne Pedersen var lika dålig som vanligt 3p på 4 heat är uruselt :-( Det känns som vi kanske har något stort på gång igen :-)
Kul fakta om Catalunya som bla Cralle gav när han gästade på Warm-Up:en.
Asfalten är så ojämn på vissa ställen så det känns som en insjö på en blåsig dag...
En tittare ställde frågan hur "bra" hans R1 skulle klara sig emot MotoGP-hojarna. Fick snabbt svaret att han med stor trolighet skulle få stryk av de flesta 125-hojarna. :-))
Trots de grymma prestanda som MotoGP-hojarna har så skulle de i ett race på Catalunya mot en F1 bli varvade på varv 4.