Är det någon som vet om, och hur, vi svenskar kan rösta fram spelarna till All Star matchen (se länktips)? Det verkar inte finnas något alternativ för internationella röstare denna gång, inte som jag har hittat åtminstone, måste tydligen fylla i "sweepstakes" och annat trams. Nån som har en aning om hur man gör?
Deas: jag hade inte med Foppa som alternativ.........om jag hade valt alternativ så hade det blevit nån helt annan jag tog de två alternativen från aftonbladet..........jag tycker inte ens att foppa är den bäste svensk genom tiderna
Näslund bara spottar fram nya poäng hela tiden och i nattens match mot Colorado i Denver gjorde han 2-1 målet i power-play och passade fram till de 2 sista målen......han är oerhört HET just nu....GO GO Näslund..
Brisebois: Nu får Montreal bästäma sig antingen får dom sänka Theodores lön eller låta Theodore stå. Om dom tänker låta honom stå om några matcher så är det lungt. men om det tar längre tid en så måste dom sänka lönen.
Sen att Aftonbladet och (säkert därför) även pat86 har Foppa som tredje kandidat är ganska roligt. Pat86 har tom. Foppa på en delad andraplats med Lemieux. Ännu roligare.
Jag såg ganska nyligen en topp 100 ranking som var gjord 98 eller nåt liknande. Då var Gretzky etta, Orr två och Lemieux trea tror jag. Där var Jagr 37a och om jag inte minns fel så var Foppa inte med.
En sak till. Att Lemieux inte kan tacklas är en myt. Han är stor som ett as och han har denna säsong satt "symboliska" bröstvärmare på både Jagr och Iginla.
Jag tror många svenskar dömer Lemieux efter OS för det är bara där de sett honom. Alla som följt han noga vet att Lemiux inte kunde åka skridskor ifjol, pga en skadad höft. Han borde inte spelat OS, det kunde förstört hans höft helt och också hans karriär. Han hade heller inte samma skott pga av skadan. Han sökte bara passningar hela tiden och det gick riktigt bra. På hans 24 matcher ifjol hade han 25 ass...
Kampen om titeln världens bästa genom tiderna har alltid stått mellan Gretzky och Lemieux.
Själv har jag Lemieux som nummer ett med tanke på skador, sjukdomar och framförallt med tanke på hur mycket bättre han har varit på den "nya" hockeyn jämfört med Gretzky.
Gretzky höll inte någon superklass under hans sista år och han slutade inte på topp.
Gretzky höll inte alls samma höga klass som 37åring som Lemieux gör nu.
Lemieux har högre poängsnitt trots att han spelat den största delen av sin karriär under 90-talet. Inte under det "glada 80-talet"
samjo: Visst,men det braor på vad man jämför...poäng/rekord kommer ingen kunna klå....och mario har kommit tebaks efter cansern...Varför inte jämföra han med Saku koivo?
Wayne Gretzky är utan tvekan den bäste hockeyspelaren genom tiderna. Hade Mario Lemieux varit skadefri och spelat lika många matcher så hade nog han varit den största.
Att Peter Forsberg ens finns med som ett alternativ i den omrötsningen är enbart löjligt och skrattretande. Han är inte ens i närhetens av någon av dessa två. Att fler svenskar tycker att Peter är större än Lemieux bekräftar bara mina tidigare funderingar kring svenskarnas överskattning av honom.
Man måset väll också tänka på att gretzky i stort sätt har alla rekord som går att slå och att han spelade 20 säsongen på topp i NHL .............han skulle självklart kunnat fortsatt och spela och producera poäng....men han ville sluta medans han fortfarande var på topp.............inegn glömmer den dagen gretzky klev av nhl isen förevigt...........
samjo: Vem som är störst är ju inte lika svårt att avgöra som vem som är bäst. Foppa har definitivt lättare i den kategorin i alla fall. Man funderar ju på var alla tuffingar som mosar andra lags bästa spelare är när det gäller Lemiux och på sin tid Gretzky. Men självklart, när det gäller att på enklaste sätt putta in pucken i mål så är nog Lemiuex bäst ändå. Och nog såg Gretzky banan som ingen annan. Skulle ändå vara kul att se dem lägga in en offensiv "foppatackling" någon gång och uträtta något efter det.
Pat86: Frågan är väl om man inte borde överväga att utnämna Lemieux som "den störste" ändå? Jag tycker det var "stort" av honom att lämna NHL ett par år pga att han inte tyckte att "fasthållningshockeyn" var lika rolig. Dessutom behövde han läka sin sargade kropp. Det var väl knappast någon som trodde att han skulle vara så här pass bra efter sin comeback? Han har ett helt sjukt bra poängsnitt i en liga som man under de senaste åren ska vara ruskigt bra för att ens snitta 1p/match.
Jag är ingen direkt fan av Lemiuex och har inte följt hans karriär sådär jättebra, men jag inser mer och mer hans storhet...
jag tycker att det är skrämmande att man på aftonbladet frågar vem som är det största hockey liraren genom tiderna.
Det är ju självklart att det är Wayne "The Great one" Greatzky. Ingen kommer någonsin att bli lika bra som han var......oj oj oj vilken lirarar han var. Visst Lemiux och Foppa(alternativen i omröstningen) är bra, men långt ifrån Gretzky.
16:19 NY Islanders Alexei Yashin Assists: Mark Parrish, Mattias Weinhandl
Ja det där säger väl allt. Kul att han fick spela och göra en poäng dessutom! Sen går ju inte medspelarna av för hackor heller, hoppas han spelade med dom näst intill hela matchen och att han får fortsätta så!
KentaK: "Börjat gå om Flyers" - Det var det roligaste jag hört på länge. Flyers har ligans mest kompletta lag (än så länge i alla fall). Varenda kedja kan göra mål. Penguins däremot...
Deas: Jag trodde helt klart att Gagne skulle göra en mycket fin säsong. Han brukar dock starta säsongerna med en skral poängskörd. Under Hitchcocks ledning har han nu fått ett mycket större defensivt ansvar än jag räknat med. Han går mot sin bästa NHL-säsong, om det också syns i poängskörden får vi se senare...
Det är ju tur att ni som håller på Penguins har Lemieux. Då har ni ju i alla fall någonting att glädja er åt... :-)
Deas: Så sant, men den här gången så har dock samtliga spelare åter ett engagemang och hjärta som varit Flyers adelsmärke tidigare. Hitchcock har verkligen fått ordning på laget. Primeau spelar som om han vore besatt. Recchi och LeClair lever igen. Williams och Gagne tar för sig mer och mer. Handzus är ligans bäste tredjecenter, osv...
Da Beezer: Philadelphia och Tampa Bay har 16 poäng och Minnesota har 18 poäng. Minnesota en match mer spelad dock. Men jag vet inte om jag skulle kalla Flyers bäst för det. De slaktar ju alltid det mesta i grundserien men hur brukar det gå i Stanley-Cup? ;)
Flyers kör över allt och alla just nu. I natt var det Brian boucher och Phoenix som fick se sig fullsätndigt överkörda efter 6-2. Noterbart är att Flyers bara hade gjort ett mål när halva matchen var spelad. Kim Johnsson var strålande med ett mål och två assist. Tyske OS-sensationen Dennis Seidenberg gjorde sitt första NHL-mål. Desjardins, Handzus, Recchi och Roenick med övriga mål för Flyers.
I tredje vill jag inte se han. Den kedjan har varit suverän. Och fyra fem minuter istid med Mcenna och co. i fjärdekedjan vore nog ingen höjdare. =) Det skulle vara andrakedjan isåfall, där han också spelade inatt med Hrdina och Daigle. Men som sagt, om en vecka spelar både Robitalle och Straka igen.
Då borde Pittsburgh bli ett ganska så mycket bättre lag.
Vujtek är skadad. Men jag tror/hoppas Beech tar hans plats permanent.
Men det spelar kanske ingen roll...då Robitaille och Straka kommer tillbaka går de direkt in i första och andrakedjan. Då är det bätte att Beech spelar i AHL än att han sitter i "the pressbox". Bättre att vujtek sitter där då. Så beech blir kanske nedskickad igen. Nu har jag sagt både och...bra, då har jag inte fel =)
Deas: Det ser riktigt stabilt ut!! Det defensiva spelet i 3:e var oerhört imponernade då Senators inte kom någonstans. Lemieux är GRYM!!!!!!! Kan inte låta bli att lyfta fram mina favoriter oxå, Kovalev och Hrdina!! Äntligen fick Beech chansen, skicka ner Vujtek till FL!!!
n0llan: Hallå!! Jag vet att Ducks har varit dåliga..... Men mitt åsyftande bygger inte bara på antalet mål och pass..... Utan på spelet oxå. Han HAR inte varit så bra de senaste säsongerna.
Deas: Lemieux har något extra, äntligen så får man snart se hans lag på canal+ . Tycker att det ha varit lite för mycket Washingtonmatcher Behållningen i natt var f.d. AIKmålvakten Tim Thomas som hjälpte Boston att vinna med 7-2. Vilka räddningar killen gjorde.
Salle gjorde några byten men inget som gav någon framgång (vad jag såg i allafall)
Inte nog med poängen. Inatt prisades Lemieux för sitt spel i PK då Ottawa hade 5vs3 i 1:15. Lemieux spelar ofta som enda forward då de spelar 3 mot 5. Jaja...nu har jag gottat mig nog denna morgon. =) Nu har jag en tenta att tänka på...