NHL

14105 inlägg · 804 ämnen

Matchtråd

« · 1038071 · » Till forumet


Sv: Matchtråd
JimmyH: Han har varit ett monster de senaste tre, fyra månaderna nu.

Crosby fick nyligen i en presskonferans kommentera hur flera börjat jämför Malkin med Forsberg och försökte så diplomatiskt som möjligt gentemot Forsberg förklara att Malkin också har ett jäkla skott.

Själv sållar jag mig till gruppen som ser likheter mellan Lemieux och Malkin. Det långa skäret som gör att det inte ser ut att gå lika snabbt som det verkligen gör, hans ännu lite lång-gängliga kropp, räckvidden, puck-kontrollen, osv.

Om bara Crosby och Hossa kan höjja sig ytterliggare en nivå. Visst är de bra, men de två ihop tillsammans med Dupuis som hårt arbetande komplement ska fan fungera ännu bättre. Iof hade de haft en jäkla massa poäng om Hossa satt lägen han normalt gör, men den slutspels-jinxen hoppas jag han dödade en gång för alla i match fem mot Rangers.


PS. Vill också nämna Jagr i slutspelen 98, 99 och 00 som exempel på offensiv överlägsenhet i slutspel. Han bar Pens då.

Just ja, föresten, en till rolig grej från igår. Eller inte rolig för mig men ni kanske tycker det. Jag hade pengar både på att Crosby skulle göra minst två poäng samt på resultatet 5-2. Kul då att Malone missar den tomma buren från någon meter utanför blå då Hossa och Crosby spelat fram honom...
Kommentera

Sv: Matchtråd
Deas: Evgeni Malkin var överlägsen ikväll.

Jag får gå tillbaka till några gamla Foppa-matcher på slutet av 90-talet för att hitta något liknande i Stanley Cup gällande offensiv överlägsenhet. Allt Malkin gjorde blev rätt. Han skapade ytor för sig själv som gjorde att han kan göra vad han vill med pucken. Otroligt att se.
Kommentera

Sv: Matchtråd
Vild förstaperiod. Det här blir roligt.

Min spelade 50lapp på att det blir över 5.5 mål ser ganska välinvesterad ut :)
Kommentera

Sv: Matchtråd
ralus: Slutresultat 4-1.

Mitt tips ser inte bra ut :)
Kommentera

Sv: Matchtråd
franzen målar igen, målet innebär 2-0 till wings
Kommentera

Sv: Matchtråd
Intressant intervju med Ovechkin.
Kommentera

Sv: Matchtråd
NuMo:

Så kan man ju också se det =)
Kommentera

Sv: Matchtråd
mattias - 74:

Då tippar jag: Detroit - Dallas 4 - 2 i matcher . Detroit är ju för bra

Pittsburgh - Philadelphia 4 - 2 Flyers tyngd kan bli avgörande.
Kommentera

Sv: Matchtråd
Deas:

Jag tippar Detroit - Dallas 4 - 2 i matcher . Detroit är för bra.

Pittsburgh - Philadelphia 3 - 4 Flyers tyngd kan bli avgörande.
Kommentera

Sv: Matchtråd
Nä vafan. Nu tippar jag västra konferansfinalen ändå.

4-2 till Dallas.

Detroit hade problem med Nashville. Mot Colorado blev det ingen match då de var extremt sargade av skador på fel spelare.

Dallas däremot har varit mycket starka mot tunga Anaheim och San José.
Kommentera

Sv: Matchtråd
Wayne Gresky: Väl talat.
Kommentera

Sv: Matchtråd
Deas: Jag ser rubrikerna i AB, jag läser aldrig några artiklar om NHL där. Vad är meningen med att läsa artiklar av lallare som vet mycket mindre om hockey än en själv?
Kommentera

Sv: Matchtråd
JimmyH: Jag angav inget tips rörande antal matcher eller slutsegrare som ja gjorde på den andra matchserien ;) Visst garderade jag lite men jag skulle inte komma efteråt och säga "vad var det jag sa" om Detroit vinner.

Sådant är jag ödmjuk på. Skulle aldrig göra det då jag varnade för Dallas i samma inlägg som jag lutade åt Detroitseger i. Precis som att jag inte kan säga något om Dallas nu går och vinner :)

Rörande Pens och Crosby håller jag med. Jag har saknat hans toppspeed och tror att skadan kan göra sig påmind (det tar visst lång tid innan en sprain är 100). Samtidigt blixtrar han till i vart tredje byte sådär och är då sig själv. Jag läste igår att han varit förkyld och det kanske förklarar saken. Mot Flyers brukar han ju dock trivas utmärkt, så jag hoppas på det.
Kommentera

Sv: Matchtråd
JimmyH: Jag håller med helt. Det om att fördomarna lever kvar är också pinsamt tydligt under Viasats VM-sändningar. De pratar bara gamla klyschor rörande landslag, utan att direkt verka följa NHL aktivt.

Appropå VM, kan inte hålla mig:

Kinch och Södergren tror fortfarande att det är Marian, och inte Marcel Hossa som spelar för Slovakien, och har varnat flera gånger för denna superstjärna. Det har gått fyra dagar av VM nu grabbar...

Kinch tyckte inte Kanada var nog raka i att ta avslut under deras första period mot Slovenien. De hade 19 skott på mål. Han tyckte också det var en dragning för mycket då situationens enda dragning resulterade i ett friläge. Detta följde han upp med att uttala några namn fel.
Kommentera

Sv: Matchtråd
Deas: "Tvingade någon mig att sätta pengar skulle det dock bli på Detroit ändå.

Vågar inte tippa den serien."

Det var precis det du gjorde. ;)

Jag tror Detroit vinner tack vare hemmafördel men det blir många matcher, förmodligen sju till och med. Dallas påminner lite om Anaheim´07 i sitt sätt att spela och det gick ju inte så bra för Detroit då. Det gäller att dem löser det.


Pittsburgh vinner på fem eller sex matcher. Men matcherna blir jämna. Crosby hamnar i storform och gör skillnaden.
Kommentera

Sv: Matchtråd
jonmannen: Jag tror Dallas kan skaka Detroit. Tvingade någon mig att sätta pengar skulle det dock bli på Detroit ändå.

Vågar inte tippa den serien.

Pens Flyers blir hett, jäkligt hett. Flyers tredjekedja producerar betydligt mer än Pittsburghs, men jag tror ändå att Pens spetskompetens, bättre målvakt och jämnare backbesättning avgör. Det sistnämnda låter kanske som en enögd åsikt men titta på backarnas istid i Flyers. De sliter hårt på sin 'topp fyra,' medan Pittsburgh har tre hyfsat jämna backpar.

4-2 till Pittsburgh.
Kommentera

Sv: Matchtråd
Hawerchuk:

Är jag den enda som tror att Flyers kan ställa till det för Penguins. 7 matcher i den här serien är ingen omöjlighet.
Kommentera

Sv: Matchtråd
Hawerchuk: Jag tycker inte att det finns något som är europeiskt och något som är nordamerikanskt i hockeyn just nu. Blandandet av spelstilar och tankesätt är det vi ser just nu tycker jag, en närmast fulländad ishockey. Både i NHL och till viss del i VM. Däremot så finns fördomarna kvar.

Det som dock stuckit ut i detta slutspel är farten, makalöst mycket med skott och chanser. Spelarna är dessutom så skickliga att det är många fler som kan göra underbara saker i full fart mot bästa motstånd numera också. Och det har även funnits fysiskt spel så det räcker och bli över. San José - Dallas var framförallt en sådan serie mer än någon annan.

Men det är ju vad jag anser.
Kommentera

Sv: Matchtråd
Poffa: Det om AB och att gilla svensklag var mer generellt menat. Jag nämner att jag tar för givet att de aktiva i det här forumet är medvetna om hur ABs rapporter från NHL ofta är blågula, vilket visar att den biten inte var riktad mot dig.

Angående domarinsatsen mellan Pittsburgh och Rangers tycker jag den är dålig åt båda hållen men håller med dig om att Pittsburgh var något förfördelade i match fem. Vidare i frågan nämner jag detaljer som stöder min åsikt och uttrycker också att det är lite intressant att Pittsburgh drabbats av fler utvisningar trots att de haft spelövertaget.

På det svarar du att du inte bryr dig i att kommentera mina exempel eller ge några egna som stöder ditt resonemang, utan upprepar helt enkelt att du tycker domarna hjälpte Pittsburgh under hela matchserien. Ok. Det blir ingen vidare intressant diskussion, men fair enough :)
Kommentera

Sv: Matchtråd
JimmyH: Absolut, nu är det bara att se fram mot en drömfinal mot Detroit. Fast Dallas-Detroit kan bli något utöver det vanliga också. Den serien ska följas med spänning
Kommentera

Sv: Matchtråd
JimmyH: Slutspelet i år har iallafall varit mer "europeiskt" än tidigare. Mindre fysiskt spel och mer öppet. Jag har fått den uppfattning att det är många på andra sidan som inte alls tycker det är speciellt bra (slutspels)hockey. Jag hade gärna sett något mellanting.
Kommentera

Sv: Matchtråd
Jag har sett tre av fem matcher i serien, men inte tycker jag det har varit så stor skillnad på domarbedömningen lagen emellan. Pens har ju kört fullt ös som oftast och då tycker jag det inte är så konstigt att Rangers med sin mer defensiva inriktning under matchserien fått fler utvisningar emot sig. Det har gått lite väl fort för deras stabbiga backar ibland. Visst har det varit lite väl petiga eller konstiga utvisningar åt båda håll, men som oftast så har klubban varit på ställen där den inte ska vara och då blåser ju domarna i pipan med de nya regeltolkningarna.
Kommentera

Sv: Matchtråd
Tänk hur mycket ni människor med kärlek kring ett lag i Örnsköldsvik kan lägga ner på att diskutera domare. Jisses. Njut av det underbara spelet istället!

Jag tycker att det här slutspelet är bland de bästa jag har sett hittills. Jag har då följt alla slutspel så gott det har gått att göra i Sverige sedan 1990 (Screen Sport).

Men grabbar, visst vann det bästa laget i serien Pens-Rangers? Oavsett vad man tycker om enskilda domslut.
Kommentera

Sv: Matchtråd
Deas: Vad AB skriver skiter jag fullkomligt i. Jag bildar mig min egen uppfattning av det jag sett och vill jag läsa mig till något så läser jag i alla fall inte AB utan beger mig med internets hjälp över Atlanten och läser media där borta.

Och nej, jag bryr mig inte om att kommentera de händelser du anger. Mest för att det förekommit liknande situationer åt andra hållet. Att påstå att Penguins rent generellt borde haft mer PP, bara för att de hade längre anfall anser jag också vara en sanning med STOR modifikation.

Jag nöjer mig med att konstatera från en väldigt opartisk synvinkel att Penguins, domarmässigt, haft en viss fördel sett över hela serien och att de i gårdagens match fick en betydande fördel.
Kommentera

Sv: Matchtråd
Poffa: Men du har inget svar på detaljerna jag nämner i mitt svar till Wayne Gresky, eller på de företeelser jag nämner där Rangersspelare kom undan med regelbrott (matchseriens kanske två fulaste tilltag, t,ex)? Samt att Rangers fick fler powerplay under matchserien trots att Pittsburgh hade de flesta och längsta anfallen (några hjärnsläpp undantaget så hittas de allra flesta utvisningar på försvarande lag, i egen eller neutral zon).

Jag tycker det är tydligt att det uppmärksammas mer då framförallt Crosby drar en utvisning, medan en liknande händelse åt andra hållet inte är värd något mediautrymme. Ofta i svensk media, där Lundqvists Rangers är populära (rent generellt vet vi alla hur blågula ABs NHL-rapporter är) och hypen kring Crosby och Pittsburgh ogillas. Titta t,ex på kommentarerna under Bjurmans blogg. Helt galet.

Och återigen vill jag inte verka för grinig på den här detaljen, men tycker ni verkligen jag är helt ute och cyklar? :)
Kommentera

Sv: Matchtråd
Wayne Gresky: Som det Avs-fan jag är så kan jag inte annat än hålla med dig. Penguins har haft en viss fördel.

Gällande gårdagens match tycker jag dock den var betydande för utgången.
Kommentera

Sv: Matchtråd
Wayne Gresky: Vilka matcher såg du?

Det finns många exempel på missade utvisningar på Rangersspelare och situationer vilka det helt felaktigt gnällts om från Rangershåll (jag har nämnt några av dem här).

Intressant är också att trots att Pittsburgh stod för de flesta och längsta anfallen så drog de på sig tre utvisningar fler än Rangers under matchserien.

Jag vill inte framstå som grinig i den här frågan, men ställer mig som sagt frågande till reaktionerna kring Pittsburgh och domslut.
Kommentera

Sv: Matchtråd
Deas: Som opartisk åskådare i matchserien så måste jag säga att Pittsburgh hade en klar domarfördel de matcher jag såg.

Den intressantaste situationen ur bedömningshänseende tyckte jag dock var den Montreal och Philadelphia och regeln huruvida det är tillåtet att styra pucken i mål med handen.
Kommentera

Sv: Matchtråd
Poffa: Läste nu att även om en spelare helt uppenbart slår upp en motståndares klubba så ansvarar den sistnämnde för den. Jag tycker det är lite konstigt, och är förvånad att man inte sett liknande situationer diskuterats tidigare.

Pittsburgh hade tur då, antingen med bedömningen eller att domarna helt enkelt inte såg det (tämligen grötig situation).

Som sagt tycker jag dock att serien i sin helhet dömdes lika dåligt åt båda hållen.
Kommentera

Sv: Matchtråd
Poffa: Knappast i situationer där enbart en annan spelares rörelse är vad som styr en killes klubba mot en motståndare. Om sanningen var i lag med ditt resonemang skulle spelare medvetet kunna putta/trycka/rikta motståndarklubbor mot lagkamraters huvuden för att dra utvisningar. Hur långsökt det än låter.

Om händelsen i fråga är jag osäker, vilket jag också sa. Jag vet inte om en Rangersspelares rörelse helt och hållet var vad som styrde Malones klubba mot Drurys ansikte, även om jag uppfattade det så vid första anblicken(hittar heller ingen video på det, någon som har?). Dock tror jag ändå inte Rangers 12%iga PP hade vänt matchen åt dem i det läget.

I övrigt håller jag med om att Pens inte kan klaga på domsluten igår.

I serien i stort har det varit lika dåligt åt båda hållen dock, och Pittsburgh har utan tvekan varit matchseriens bättre lag, så jag ställer mig frågande kring reaktionerna varje gång just Pittsburgh drar fördel av ett domslut.

Kan det vara Crosbyagget eller hypen kring laget rent generellt som gör dem impopulära? Antagligen är det väl bara att Rangers har väldigt många svenska fans iom. Lundqvist och att de är ett klassiskt lag, och de gör sig påminda på nätet och andra forum.

Rangers fick t,ex ett mål godkänt trots att det gjorde med hög klubba. Avery körde upp klubban i ansiktet på en liggande Crosby, och matchen efter slashade han den samme över handleden då de var utanför spelet utan att någon av incidenterna ledde till utvisning. I match två åkte Gill på en interference liknande den Straka fick i match ett, men det blev inget gnäll/ramaskri över den situationen, eftersom Rangers, till skillnad mot Pens vid Strakas (för övrigt solklara) interferece, inte gjorde mål under det numerära överläget.

Rangers hade sammanlagt 26 PPs under matchserien och Pens 23. Skillnade låg i hur dessa lagen förvaltades. Rangers målade på 12% av sina chanser i PP jämfört med Pens 22%.

Hade det inte varit för Lundqvist hade matchserien varit än mer ojämn.
Kommentera

Sv: Matchtråd
Deas: Oavsett om en annan spelare eller ej är på malones klubba så gäller reglen att man är ansvarig för sin egen klubba. Killarna på NASN ansåg att det var en solklar utvisning på 2+2 och spekulerade i att domaren varit skymd och inte sett händelsen.

Att Penguins hade domarna med sig i gårdagens match ser jag dock som helt solklart. Utvisningen på t ex Jagr i mittperioden är helt horribel. Hans klubba fastnar efter sargen då en Penguinsspelare tacklar klubban. När Jagr är på väg därifrån så låser Penguinsspelaren klubban mot sargen, vilket gör att han sedan faller, väldigt lätt dessutom, och domarna tar ut Jagr för hakning.

Sedan tycker jag det är tveksamt att låta spelet fortsätta i samband med att målet lossnar i Penguins zon, sekunder innan 2-0. Visst, enligt regelboken kan man låta spelet fortgå om målet bara är rubbat ur läge, men det anser jag inte att det är där, det står ju med ena stolpen ner mot kortsidan.
Kommentera

Sv: Matchtråd
87bth01: Det gör jag absolut inte heller. Flyers har grym bredd. Konstaterar bara att om Pens spelar som mot Rangers och skjuter omkring 40 skott per match så kommer de göra många mål.

Poffa: Malones klubba styrs upp mot Drurys ansikte via en Rangersspelare? Och genom denne spelares rörselse dessutom, inte Malones, vilket eliminerar regeln att man ansvarar för sin egna klubba? Det ska sägas att jag bara sett händelsen en gång efter matchen men var då överraskad över folks reaktioner.

Fulare, medvetna påhopp missades under match två och tre (Avery två ggr, bl,a). Generellt har många klagat på domarna i NHL hela säsongen. Personligen tycker jag det är bättre än i Elitserien men absolut inte så bra som vissa vill tro.
Kommentera

Sv: Matchtråd
Deas:

Biron har ju storspelat hela slutspelet och är väl en av de främst bidragande orsakerna till att Flyers är vidare till conference-final. Nog för att Penguins är favoriter men jag skulle inte ta ut något i förskott.
Kommentera

Sv: Matchtråd
Deas: Du glömde nämna att Penguins hade två domare med sig, också. Hur det inte kan bli 2+2 för hög klubba i mittenperioden är en gåta. Och det är också tragiskt att se hur domarna helt slutar att blåsa i tredje, för att sedan ta en 2+2 för hög klubba i slutet. Visst, det är en solklar 2+2, med det var många situationer som de släppte under tredje perioden.

Domarstandarden är normalt sett fantastisk i NHL, men precis som de sa på Hockeynight in Canada på NASN, den här matchen är ett stort steg bakåt för domarna.
Kommentera

Sv: Matchtråd
Turlig riktning på Rangersbackens spark vid förarbetet till det avgörande målet men ändock en välförtjänt seger för Pittsburgh. Rangers hade inte mycket alls innan de satte två av två skott och fick energi. Pens dominerade dessutom extraperioden.

Några tankar:

Äntligen Hossa. Han har varit riktigt bra hela slutspelet men är nu också den sniper man hoppades på. F*n vilken komplett spelare han är.

Crosby är nog inte helt 100 sett till maxhastighet (en ankle sprain tar uppåt ett halvår på sig att bli 100), men flera byten är han ändå den Crosby man vill se.

Malkin är enligt mig världens bäste forward de senaste månaderna. Övermod vid två tre situationer idag där han tappar pucken i sina försök på soloraider men han är i övrigt ett monster över hela banan.

Lundqvist är äckligt stabil. Hoppas, hoppas han kan "bryta ihop och komma igen" tillräckligt snabbt för att vara sugen på VM.

Spelar Pens såhär mot Flyers blir det mkt mål. Biron är inte Lundqvist.

Jagr säger att han vill spela fyra år till? Där ser man, haha. Roligt tycker jag.
Kommentera

Sv: Matchtråd
go rangers!
Kommentera

Sv: Matchtråd
När jag tänker efter var han nog ovanför förlängda.
Kommentera

Sv: Matchtråd
Poffa: Jag anade det men jag såg nyss Lunkan stoppa en puck i hörnan. Det kanske är undantag i pp.
Kommentera

Sv: Matchtråd
T T: Målvakten får inte röra pucken i de områden som är i hörnen. Ovanför förlängd mållinje och i den yta som är bakom målet får han dock röra den.
Kommentera

Sv: Matchtråd
T T: Den utgör en begränsning för den yta som målvakterna har på sig bakom målet för att kunna spela bort pucken.
Kommentera

Sv: Matchtråd
Vad tjänar "målgården" bakom målen för syfte?
Kommentera

Sv: Matchtråd
mattias - 74: Ja, givetvis är det så.

JimmyH: Franzén gjorde fler mål än Colorado. Haha. Tänk om han skulle ta 19 baljor? Ett rekord av Kurrri (då han spelade med Gretzky) utraderat av...Johan Franzén. Det vore något :)

Frella: För mig står det att man måste ha minst MP 11 för att det ska fungera. Problemet var att jag är hemma i byn hos föräldrarna och farsan har inte validerat/crackat sitt XP. Hittade dock en install med MP 11 som kringår 'genuine testet' så nu ser jag fram emot Pens match på Söndag.
Kommentera

Sv: Matchtråd
Deas: Jag blev tvungen att plocka hem Media Player 10 istället för att köra 11 för att det skulle fungera. Men borde väl finnas nån inställning även i 11 som gör att man kan se.
Kommentera

Sv: Matchtråd
Paddan: Jag hoppas inte att det där var Joe Sakics sista match.

På tal om rekord här så måste det i alla fall vara ett solklart rekord att 8 mål i en och samma match av ett och samma lag gjordes av spelare från ett och samma europeiskt land. Det kan aldrig ha hänt förr.

Dessutom så är Franzéns NHL-rekord ett rekord över en 4 matchers serie. Jari Kurri gjorde 12 mål på 6 matcher mot Chicago 1985.

Med 11 mål efter halva slutspelet så finns en chans att nå 19 mål, som ju är rekordet för antalet mål i ett helt slutspel. Men då måste ju Detroit spela final också.
Kommentera

Sv: Matchtråd
Paddan:

Vilka får Detroit möta nu i Semin ? Blir det segraren mellen Dallas / San Jose ?
Kommentera

Sv: Matchtråd
JimmyH: Fint klipp i Liles reduceringsmål till 8-2. Nu jäklar kommer Avs... 6 mål på tio minuter är ingen omöjlighet...
Kommentera

Sv: Matchtråd
Paddan: det var väl inte bara ett redwings rekord utan ett NHL-rekord?

Zäta och Franzen har varit helt fantastiska för övrigt, mycket fint jobb av datsyuk också, är väldigt skicklig på att trolla åt sig pucken från motståndare
Kommentera

Sv: Matchtråd
Paddan: Slå av? Det här är en ren njutning.

Alla mål som Zetterberg har varit inblandade i har varit helt magiska. Hans andra mål var helt sinnessjukt. Ett backhand-slagskott snurrandes med ryggen mot målet. Youtube nästa!

Ni som inte sett detta inatt måste leta upp en repris!
Kommentera

Sv: Matchtråd
Dream Team: Och med detta mål så slog han tydligen ett Red Wings rekord i Stanley Cup slutspelet, om jag förstod studiosnacket rätt. Nio mål i en och samma slutspelsserie (tidigare rekordet åtta innehades av Gordie Howe), och än återstår det ju en period av denna serie.
Kommentera

Sv: Matchtråd
Paddan: Utspelade var ordet. 7-1 efter andra. Det sista målet av Franzén.
Kommentera

« · 1038071 · »