1150x200-s5b1ZRNY.jpeg

Rögle BK

SHL · 27193 inlägg · 5186 ämnen

Äntligen lite spelare

Äntligen lite spelare
Nu äntligen börjar man se lite ljus i "trupp-tunneln". Fyra nyförvärv. Nu gäller det bara att knyta fast Månsa, Nordqvist, Arlbrandt, karmhag och givetvis Lindén...

Hoppfull inför säsongen 03/04

Come on Rögle

Sv: Äntligen lite spelare
fritte rbk: Jag blir inte riktigt klok på detta. I dagsläget när jag skriver detta har RBK 9st forwards, dvs, tre hela kedjor. Lägg sen till att vi har 4 st som ännu inte skrivit på....=13 st. Ska sen MW följa sin devis att släppa fram yngre spelare har vi ju herrar Hall, Bergström och Palm...nu är vi uppe i 17 st anfallare, verkar liiiite för många tycker jag. Med tanke på de tre sistnämnda, tycker jag en värvning som Marcus Forsberg är väldigt tveksam , jag hoppas ansvariga vet mer än jag, vilket dom givetvis gör... de tre övriga killarna blir nog helt OK. Lindén måste ju t ex vara en drömtorped för Waltin, kan tänka mig att han möjligvis ser halvbackar i Månsson och Pellejohan...nu är det bara att limma fast småpluttarna under varsin skivstång hela sommaren, annars kommer vi att blåsa bort i höst och vinterstrormarna, det kommer att bli högre klass på SHA/SA nästa säsong, med fler elittränare och hårdsatsande lag....vi börjar inte räkna ner riktigt än....men snart....*smile*

Persson Rena: Vem har sagt att RBK ska spela den överskattade s k "torpedhockeyn" bara för att MW har gått och blivit med tränarjobb i Ängelholm?

Ljunggren: Libro ( eller hur det nu stavas), sammanlänkar jag med torpedhockey åtminstonne.

fritte rbk: Själva ordet "libero" har för mig lika negativ klang som sporten jag förknippar det med; fotboll.
Har det verkligen uttalats att RBK ska spela "torpedhockey". Är spelarunderlaget rätt för det?

Ljunggren: Jag vet inte mer än att Waltin ska ha sagt att han gärna hade sett Karma och Eriksson som liberos.

Ska i ärlighetens namn säga att jag inte är speciellt påläst när det gäller "torpedhockey", det enda jag vill är att RBK ska spela rolig hockey och vinna....

fritte rbk: Följ länktipset för en bra artikel om torpedsystemet, dess för- och nackdelar!

Ljunggren: ...Och när ni är klara med den, fortsätt med nästa - som går in lite mer på djupet.

Blev precis påhoppad av en Brynäspolare om att Asplund ska ha skrivit på för Rögle..
Kan detta stämma ??

Svenne: Det kan kanske inte vara helt omöjligt. Är han bra? någon.

Ljunggren: Nu har jag verkligen satt mig in i "torped"-hockeyn och börjat förstå den. Då förstår man att vi har värvat rätt när det gäller skridskostyrkan iallfall. Men om man ser på nyförvärven så förstår jag inte riktigt hur man ska uppnå målet med hård forechecking?? Väger inte våra nya forwards lite för lätt för detta? Herman skulle kunna vara kung när det gäller forechecking, men han brister ju tyvärr i skridskoåkningen och vill därmed helst inte fastna för lång ner i anfallszon.
Om jag förstår systemet rätt så hade ju Thomas A varit den perfekte "torpeden" i detta system, en hyfsat snabb lirare som tcklar stenhårt samt alltid fullföljer sina tacklingar. Men folk säger ju att han inte ska vara kvar så det blir väl inget av det :(

Mygel: Det är lite dit jag vill komma; våra forwards/torpeder väger för lätt och är inte tillräckligt aggressiva. Hur stora problem skulle inte Stoffe få? Tittar man på säsongen som gått tappade man på tok för mycket puck i hörnorna med spelvändningar som följd. det skulle bli etter värre om man spelade "torpedhockey".

Jag förstår hur ni menar. Men Waltin kan systemet bäst av alla eftersom han "kom" på det.
När han då får välja ut vilka spelare/spelaretyper han vill ha så har han ännu större koll.

Junior: Du hyser starkt förtroende för Waltin :)

Men även du måste se att vårt lag kommer tappa ett antal kilon nästa år. Jag tror det är ett måste att vi fixar hit några tyngre spelare på de platser som e kvar. Jag hade ju inte tackat nej om Nordan o Lindén skrev på.

--- Brasklappvarning ---

Waltin i all ära, men det var väl en viss Lill-Kenta som låg bakom det kreativa spelet som resulterade i två SM-guld för DIF. Sen försvann han från DIF och framgångarna uteblev. Senast trollade han fram Timrå till ett av Sveriges bästa lag.

Tre Kronor har väl inte varit någon succé under torpedsystemet?

Typiska torpeder: Hannula och Tjärnkvist Jr.

Tvivlar på att Waltin kan få utlopp för sina torpedteorier med Rögle. Tror mer på att det blir någon form av kompromiss, vilket kanske inte är fel. Det viktiga är väl att han verkar ha en ledarstil som passar Rögle, samt att han förespråkar offensiv hockey.

Hofnar: Måste få tvivla lite här.. Det var väl under Hardys ledning Dif tog två SM-guld. Sen kom Lill-Kenta och framgångarna försvann ända tills han kom till Timrå och en klubb som accepterade honom plus att han inte behövda trampa i lika stora fotspår som efter Hardy.

Var det nödvändigt att nämna en Mif:are i samma mening som Tjärna Jr (som snart ser ut exakt som Håkan Hemlin) ? :-)

Hofnar: Håller helt och hållet med dig. Det som åär mest positivt med Waltin är att han direkt deklarerade att det kommer att bli en fartfylld offensiv både hemma och borta i sann Rögle-anda.
Om man ser till nyförvärven så förstår man ju att han har lyckats eftersom alla mer eller mindre beskrivs som raketer på isen. Men med förlusten av Mange så tappade vi en av de få tunga fysiska spelarna i laget och denna position måste ersättas. Likaså behöver vi fortfarande en tvåvägs spelare á la Nordan samt en slitvarg som spelare med hjärtat á la Lindén.

Mygel: Tror nog både Henrik Eriksson och Mattias Carlsson kan var bra slitvargar á la Lindén

Mygel: snacka går ju.
Ska RBK ha ngn chans att gå upp i eliten krävs nog allt gris-/ ryggsäcks-hockey!

Svenne:
Lill-Kenta var med, men visst var det Hardy som stod längst fram i båset och syntes mest i tv.
Det har ju inte gått så bra med det Hardy varit inblandad i sedan dess.

Jag tog ingen hänsyn till klubbtillhörighet när jag beskrev två torped-urtyper. Jag vet inte vad det skulle ha för relevans i detta fallet?

Klarthet i "problemet". Det var alltså Hardy och Waltin som var tränare.

Se länktips

« · 275916