Skellefteå AIK

SHL · 16006 inlägg · 301 ämnen
« · 1881315 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Daddeh:

min fråga till dig är, varför ska mexikanska dvärgfribrottare inte få jonglera med raggmunkar? Tänk om dvärgen gillar att göra just det! Håller inte med dig här att DP ska stänga av dvärgen :-)

DansbandsWolf: Mkt möjligt att man dömt annorlunda med filmen som underlag men det är ju egentligen ointressant i sakfrågan, då nämnden dömt på det underlag man haft tillgång till och inget annat. Dessutom går det heller inte (som det ser ut) att utifrån filmen se om mesta kraften tar i huvudet.
Tittar man på huvudets rörelse så är det inte en rörelse som uppstår om huvudet hade träffats först, filmen visar snarare att huvudet träffas antingen sekundärt eller som värst samtidigt som kroppen träffas.

Daddeh:

Att DN inte får tillgångs till ett korrekt beslutsunderlag är patetiskt. SHL borde släppa en kort video vid varje bedömning som motiverar straffen. Vidare borde straffen för filmningar förstärkas, det borde även bli utvisning för förstärkning.

Sen till något helt annat... tänk dig en kall vintermorgon, du är lite sen på jobbet. Plötsligt stoppas du av polisen, vevar ned rutan. Zappa står framför dig: du körde 76 på en 70-väg, fram med körkortet.

Daddeh: Visst är det mindblowing, fast det är en helt annan diskussion. Det här verkar vara ett ickeproblem i NHL. Där har man dels kameravinklar från alla håll, dels kunnig och kompetent personal som bedömer situationerna.

Utöver det har man domare som faktiskt dömer efter regelboken, och generellt, skulle jag vilja påstå, mycket mer respekt mellan spelarna.

Zappaholic: Det är samtidigt riktigt mindblowing att DN vet att det finns mer material att hämta vid tveksamma bevismaterial, så varför i helvetet skulle de inte få göra det? De har 24 timmar på sig så det är inte direkt att de behöver stressa fram något beslut. På 24 timmar kan jag leta upp en video på en mexikansk dvärgfribrottare som ståendes på en flodhäst jonglerar med raggmunkar.
Det är så otroligt mycket pajasvarning över hur SHL och deras nämnder fungerar och styrs så man blir helt paff. Om 10 år kommer SHL vara lika intressant som basketen om inte något ändras snart med Lärking, DN, urusla domare och alla växande filmningar.

DansbandsWolf: Nej och det är ju just det dom är bekymret. DN dömer efter sitt material. I det här fallet såg det ut som om de dömde fel.

Fast den bedömningen ska ju inte påverka Sondell straff, vilket en del experter i media skriker om.

Zappaholic: Här finns filmen tagen rakt uppifrån som visar att tacklingen på Emil tar direkt i huvudet och inte först i axeln.
(scrolla ner till Urkens inlägg 19,47)

Hade Lärking skickat med denna film hade Blomman inte spelat mer i åttondelen.

Daddeh: Behöver inte scrolla ner, jag fattade precis vad han menade men eftersom de beter sig som de gör härinne så ville jag peta i en semantisk felaktighet bara för att vara allmänt halvtråkig.

Såhär. Jag blir irriterad på experter som Wikegård och Sanny som jämför de här situationerna. DN kan inte ta hänsyn till olika situationer och jämföra dem. De har de kameravinklar de har och dömer utifrån dem. Sondell ska vara glad att han bara får tre matcher.

Vad gäller Blomman så är jag helt enig med DN om att det inte går att avgöra om tacklingen tar i huvudet först eller träffar axel och sen huvud. Då friar man vilket är helt rätt.

Kameravinkeln som visar träff direkt i huvudet har jag inte sett. Stämmer det har DN begått ett misstag och Blomman förtjänar en avstängning.

DN kan ju bara döma på de vinklar de har.

Jag vet ingenting om detta, men om blommans tackling i hög fart träffar direkt i huvudet så tycker jag Luleå agerar tveksamt som låter Larsson spela.

Sen det här med att vara förfördelade, ja det har vi också råkat ut för. Tänker bl a på den huvudtacklingen möt Frölunda i slutspelet förra året som ändade Bertilssons slutspel. Den gav inte ens en tvåa.

{7804}: Visst är det så och bara det att du håller med om det måste ju betyda att det är sant :)
DN skämmer ut hela ligan med dessa beslut. Det som gör mig extra irriterad är att det här är ingen bedömningsfråga som det kan vara vid t.ex. missad/tagen utvisning av domarna i ett kritiskt skede av en match. Jag har viss förståelse för att det kan vara svårt att ta ett beslut på en nanosekund, men här sitter det alltså en Lärking och eventuellt nån tomte till och vevar repris efter repris och drar slutsatsen att Blomqvist tackling är helt okay?! För mig är det en av de fulaste tacklingarna på hela säsongen.

Zappa: Skrolla ner en liten bit så ser du att Yoda, precis som i stort sett alla Luleåfans, tycker det är rätt att Sondell blir avstängd. Det jag och många andra är upprörda över är orättvisan och de annorlunda regelböckerna som tydligen gäller för Brynäs och Luleå. Av alla kommentarer jag läst från olika hockeyfans så tycker 99 procent av Sveriges hockeyfans att DN agerat fruktansvärt märkligt och felaktigt vid hanteringen av Blomqvist.

{7804}: Du menar nog att det är skandal att inte Blomqvist blir avstängd för nån skandal att Sondell blir avstängd är det ju inte. Den är solklar. Jag är förvånad att det bara blev tre matcher.

Daddeh:

Kan aldrig påstå att jag lider med Qatar, men det är en jävla skandal att Sondräll blir avstängd men inte Blomqvist. Totalt jävla värdelöst, man skäms att man följer en professionell sport där det är så dåliga bedömningar. På video! Givetvis är det amatörernas amatör Lärking som ligger bakom. Hur i helvetet kan de missa att tacklingen tar huvudet, från blindside? Hur i helvetet kan de missa att pucken är en halvmeter in i målet? De har en videospelare, hur jävla svårt ska det vara att spela in ett klipp, titta på det, och sen ta rätt beslut utifrån klippet? Alla andra kan se vad som hände, på TVn.

Tror att ni i Qatar kan använda er av detta som tändvätska, för det är helt värdelöst. Igen!

Tarasov: Vilket grovt förtal :)
Jag lovar att skriva något elakt när Skeås slutspel startat. Just nu är jag mest fokuserad på hur det går för Luleå och att vara irriterad på Lotterinämnden, så håller mig därför mest i Luleåboken.

Huge:

ok.

Tycker det ser ut som ni passerat kvartsfinal två gånger på 13 år? Gällde inte slutspelet de andra gångerna eller?
Uppladdat:

500x0-26av28png.png

{7804}: Jo, men ni är ju likförbannat det lag som har rekordet i nedvikningar när det verkligen gäller, hur du än försöker bortförklara detta faktum.

Får ge mig in i huvudtacklardebatten.

Tyvärr är det så att reglerna slutar gälla i slutspelet, man får göra som man vill utan konsekvenser. Självklart ska både Blomqvists och Sondrälls tacklingar emot huvudet leda till 5 min och automatisk avstängning. Bland annat hade Matt Andersson en liknande försöeelse för oss i år, varken värre eller mindre, och då blev han avstängd i 7 matcher tror jag det var? Så håller med Bulan Bob där, men vad ska DP göra nu? Stänga av Sondräll? Vi måste få bort tacklingar emot huvudet, även om de sker i slutspelet!

Däremot ser jag inget fel alls på Sylvegårds tackling på Pilut, utan lägger över en del av ansvaret på Pilut där. Vänder du upp med pucken och en spelare kommer mot dig måste du vara beredd på att skydda dig själv. Det är ingen ful eller våldsam tackling, men backen åker och beundrar sitt pass istället för att titta upp. Inget straff på den, även om det är tråkigt när en duktig spelare som Pilut blir skadad.

Ja i bakvattnet av Brynäs hemmafadäs i socialslutsepelet där de spelar som de brukar göra mot oss, så har juniorhockeyn glömts bort lite.

Ja i säongsavslutningen i J18 så mötte ju dynastiernas dynastiförneing förlorarnas förlorarlag Qatar på bortaplan. 0-5 blev det, jämnt?

stats.swehockey.se/Game/Events/385289

Sen igår var det förlorarnas förlorarförening Qatar J-20 hemma mot dynastiernas dynastiförening, i slutspelet. Ja ni kan ju gissa hur det gick!

Ja vi krossar Qatar på alla sätt som det går att krossa!

Sen en liten notis. Per Ledin har ju spelat matcher. Det blev visst nollor i alla kolumner, vem hade kunnat tro det? Ja då ska vi se...

21 matcher... noll mål... en ful turassist... 5 utvisningar varav en för filmning... -11 i plusminus. Finns nästan ingen hejd på hur värdelös gubben är. HEEEEEELT VÄRDELÖS!!!

Daddeh:
Dynamiken har helt gått förlorad sedan ni blivit respektfulla mot varann. Nästan så man tror att ni sitter och knäpper en bärs ihop, drar iväg nåt inlägg på HS osv.

Huge:

har inte stenkoll på Sandviken, men du har säker rätt?

Snacka om att ni vek ned er ifjol. Ni hade inget i finalen att göra, ni vek ned er å det grövsta. Tror aldrig jag sett någon vika ned sig på samma sätt? 100% vika ned sig. Sen vek ni ned er 26 gånger på 28 möten mot oss. Ni gick ned på alla fyra och böjde er fram, 26 gånger!!!

Daddeh: Lite roligt att höra yrandet om förlorarnas förlorare när SAIK är det lag som vikit ner sig flest gånger när det VERKLIGEN gäller, dvs i en ren final.
Den stämpeln måste ju svida, hur mkt dom än orerar om sina vinster och vinstsviter i serielunken...

Daddeh:

Skulle vara riktigt kul om ni fick möta mesta mästarna som är lite finare lite bättre än de andra. Deras forecheck mot ert sargutdunkarmedley.

I slutspelsammanhang är ni lite som den där skidåkarn från Togo. Många som hejar på er i spåren, missta bara inte att jag eller någon annan tycker ni är bra.

{7804}: Jadå kör på du, jag tycker bara fortfarande det känns som lite halvhjärtade förolämpningar. Nästan som att du smyghåller på Luleå :)

Fredagen blir spännande, hoppet finns så klart men tror det blir semester för oss. Jag vill hemskt gärna möta Djurgården i en kvartsfinal då det alltid brukar vara spännande och rena krig mellan oss med massvis av hatkänslor. Tror faktiskt att dessa två lag ogillar varandra mer än vad ditt och mitt lag gör.

{7603}:

"För övrigt har vi FÖRLUST, FÖRLUST, FÖRLUST, FÖRLUST, FÖRLUST, FÖRLUST, FÖRLUST, FÖRLUST, FÖRLUST, FÖRLUST, FÖRLUST, FÖRLUST, FÖRLUST, FÖRLUST, FÖRLUST, FÖRLUST, FÖRLUST, FÖRLUST."

Var det slutspelshistoriken under detta årtusende för förlorarnas förlorarlag där eller?

{7804}:
Jag tror så här helt ärligt, inget trolleri.
Qatar har ju oerhört många, nästan hela laget som kommer utifrån.
Inköpta från andra länder och söderifrån.
De här spelarna trivs mycket sällan i Luleå och Norrbotten och vill säsongen ska ta slut asap.
De få gånger de ändå gått ganska långt mest under Rönken alltså nyligt, har det handlat om bonusar.
Jag TROR miljardären började göra avtryck under 10-t och vissa årgångar då det verkar vara vits, finns en gnutta chans till framgång då har stora bonusar lockat laget till att maxa.
Säg 2011, 2013 då kämpade de som djur för pengarna, knappast klubbhjärta eller tanke på bygden.
Logiskt.

"Från och med är vi Luleå."

Näe ni är Qatar aka förlorarnas förlorarlag.

{7603}:

Sniff sniff, vad är det som luktar? Jo det är lukten av guld, det är vad jag har att säga. Det luktar guld! Vi känner igen lukten av guld i guldstaden, där bygdens lag heter dynastiernas dynastiförening, ett gyllene lag.

Zappaholic:
Du är också mental:)
Om du bortser från önsketänkande och famlande efter förklaringar så handlar för min del den här säsongen nerkokat om dubbelmötet mot Brynäs i höstas. länk

Torsdag Brynäs-Ske 2-8 och Melin får lämna.
Lördag Ske-Brynäs 1-2 och ni sätter andra målet 4mot 5.

Inte konstigt man börjar grubbla.

Det finns andra matcher där spelet varit lysande men även matcher då man undrar om de blev svettiga. Som de sista mot Luleå och KHK bl.a.

Jag är inte alls säker på hur det kommer se ut mot FBK men hoppas naturligtvis allt sitter. Under OS visade också laget upp ett spel som gav förhoppningar.

Alla utom Matt ser då ut vara tillbaka enligt rapporterna.

{7804}: Så är det onekligen.

Zappaholic:

Jag kan inte göra annat än att hålla med dig om dina tre analyspunkter nedan. Det märks att du har sett mycket hockey och att du har koll!

Daddeh: Jag vet inte om jag tycker att SAIK har varit tillräckligt bra i år för att deras fans ska göra sig stöddiga på andras bekostnad. Känns lite sisådär. Laget är ju bara en skugga av sitt fornstora jag, det förstår alla utom två mentala halvfabrikat härinne som alltid har tre ursäkter vid en förlust:

1. Domarna
2. SAiK tar inte i
3. SAIK är nedtränade.

Daddeh:

Du bad ju on lite tuffare verbala tag i slutspelet!Tjuvstartade lite nu i socialslutspelet, hoppas det är ok? :-)

Att retas med Brynäs känns lite fånigt med tanke på att vi lekt med dem i 26 av de senaste 28 mötena. Hade vi tagit i i alla matcher mot dem hade vi säkert haft hundra raka nu?

{7804}: Oj vad du och din kompis försöker provocera de senaste dagarna. Skriv lite elakt om Brynäs istället så får du nog önskat mothugg :)

Ja undrar om det blir att överklaga friandet av Blomqvist för hans lilla regelrätta knuff på den där inköpta veklingen?

Nu när Boden blev fimpade hörde jag att Petter Lasu Nilsson var aktuell som president för Bandidos Sverige. Kan det stämma?

Duncan:

:-)

Leve Brynäs, nu håller vi alla tummarna för ett rättfärdigt sweep i det sociala slutspelet för de som var lite för dålga för att vara med.

{7804}: Såg matchen å måste säga att Luleå fortsätter överraska positivt. Hade själv tippat 5-0 till Brynäs, men nu blev det bara en knapp vinst.

{7603}:

ja det är int ett dugg förvånande. Kom du ihåg vad jag sa: det blir 2-0 i matcher till Brynäs.

Qatar är helt enkelt för dåliga för att ta sig till slutspel. Socialt sett får de vara med nu, men alla vi som följer hockey vet att de är för dåliga att vara med på riktigt.

{7603}: "Varning för Lundeström och Olausson, SHLs värsta filmare anser jag."

Det är inte första april ännu... Ortio är utan tvekan SHL:s värsta filmare som slänger sig i varenda match jag sett på sistone. Han har utan tvekan tagit över Jimmie Jumps roll som SHL:s värsta filmare nu när det blivit för jobbigt för Jimmie Jumps knän att tvinga upp alla sina 183 kg från isen efter varenda närkamp.

{7804}:
Brynäs!!!!!
Rättvist!!!!

För att sammanfatta så tycker jag att Brynäs borde försöka koncentrera sig på sitt eget passningsspel, spela hockey som man kan. Om man vill besegra en gris så bör man inte hoppa in i svinstian och börja böka.

{7603}:

håller med om allt!

När det kommer till kvalité i passningsspel och kreativitet så är det klasskillnad mellan lagen. Brynäs akilleshäl är att laget spelar mjukt och har sådana djupa dalar då laget ej är SHL-mässigt.

Qatar jagar efter blindpucken och grisar och kämpar, men passningsspelet är ju så bedrövlig och skickligheten är så låg att man förundras över hur ett sådant lag kan gå till slutspel? Ett lag som lever på bjudningar, indianare, puck-out, 6 man på banan etc tillsammans med tursamma flipperspel.

Ifall Brynäs spottar upp sig och börjar lira hockey, börjar passa runt pucken och ta ny position som de brukar göra, samt undviker rena bjudningar, då kommer Brynäs att enkelt ta det i två raka. Det är mitt tips.

Zappaholic:
Å andra sidan...
Jag menar Bulan, Rautio, Mannberg och framförallt Granström.
Håller ändå mer på er för Luleå är mörkret.

Vore jag Sjödin skulle jag ge direktiv om att till varje pris, ständigt försöka få ner pucken djupt i Qatars zon.
De har ändå hyfsade forwards men deras backsida är sämst i SHL tycker jag.
Olausson ska få åka i tomrum tills karln är slut.
Varning för Lundeström och Olausson, SHLs värsta filmare anser jag.
Har ni vilja bör det gå vägen.

{7603}: Vi vinner inte mot någon just nu.

Zappaholic:
Hoppas ni vinner mot Luleå HF!
Så vi slipper Luleå HF!
Då blir alla glada!

{7804}: Förövrigt tycker jag inte det är något fel på bäst av tre.
Säsongen Skellefteå vann -78 avgjordes väl både semi och final i bäst av tre.

Jag minns när det infördes kvartsfinaler, då kändes det också lite ovant att lag 8 skulle få spela om guldet. Men tider ändras och inget guld oavsett årgång är värt mer eller mindre.

{7804}: Hur skulle de sex lagen i topp spela mot varann i ett slutspel då hade du tänkt dig?

{7804}: finns inget play-in nå mer, det är åttondelsspel i slutspelet, så nu har jag lärt dig nå nytt :-D

{7804}: Det står dig fritt såklart
Men nu har du fakta i frågan iallafall som du eftersökte tidigare
Ha en fin dag!

eltifoso:

för mig förblir det ett socialslutspel för förlorarna som var för dåliga för det riktiga slutspelet. Bäst av tre matcher.

{7804}: Du hade fel en gång. Du får trösta dig med att en sån kunskapsikon som du aldrig har fel annars.

{7804}: Ändrades för några år sedan , det heter inte play in längre, räknas in i slutspelet som åttondel.

Blev konstigt inte minst för statistikens skull tidigare. Målen i dåtidens playin räknades ej in som gjorda mål i slutspel

« · 1881315 · »