fan vad nervös jag är nu. Hoppas inte spelarna känner som mig för då blir det en storförlust, skulle inte klara av att hålla i klubban.
Näe det blir nog att inhandla en dunk rödtjut på vägen hem, kanske lite ostkrokar på det? Det är ju ändå påsk!
Nycklarna till segern tror jag är en mix av energi och tålamod. Har vi bra energi och bra skridskoåkning blir vi jobbiga att möta med tanke på hur snabba spelare vi har, bra forecheck, bra spelvändningar, bra backcheck, vi hamnar i många överlägen på isen när vi har en bra energinivå. Samtidigt hoppas jag vi spelar ett lika tålmodigt och bra försvbarsspel som tidigare där Färjestad behöver göra något extra för att göra mål, crosschecking i ansiktet, PP, skjut på benskyddet och in, domarn hittar på att pucken var över linjen och dylikt.
Den jag framför allt vill lyfta fram är Fredrik Lindgren som spelat ett otroligt stabilt försvarsspel, har helt klart tillhört de bästa i laget.
{7804}: Är det bara jag och Daddeh som visar er kärlek?!?! Nåja går ni till semi så skall bryta min självpåtagna bojkott mot semer och heja lite på er!
Jag tycket inte det känns professionellt. Det är godtyckligt och ändras från vecka till vecka, måste vara omöjligt för spelarna att veta vad som gäller. Han tycker det är glasklart. Vi har en annan kravbild, och du får en plausibel förklaring! ;-)
jag tycker inte det är professionellt, men accepterar att du tycker annorlunda. Har nog bara lite andra krav än dig vilket inte är så konstigt med tanke att vi tampas om medaljerna medan ni inte ens tar er vidare till allsvenskans fortsättningsserie.
{7804}: Verkar som att bisterfinnen redan gjort grovjobbet åt mig :) Det är trist utan SHL-hockey idag, så jag hejar på FBK så det blir en spännande sjunde avgörande match under påskhelgen :)
Vilket videomaterial kollar de på? Vad var motiveringen? Får lag välja eller inte välja att visa kontroversiella situationer på sin jumbotron? Hur stor vikt ska läggas vid det ursprungliga domslutet? Vilka regler gäller vid offside i målgården? Vad gäller vid goalie interference? Hur lång tillbaka i situationen kan de backa bandet?
Du måste ju bara erkänna att det är ett jäkla virrvarr där ingen har någon jävla aning vad som gäller. Det är helt godtyckligt med noll transparens. Du själv som är fäst vid reglerna har faktiskt ingen aning vilka regler som egentligen gäller! Det är ganska tydligt eftersom reglerna ändras från vecka till vecka, och en motivering för ett domslut gäller det motsatsen nästa vecka.
SITUATIONER SOM FÅR GRANSKAS 1 Puck över linjen 2 Flyttad målbur 3 Hög klubba 4 Spark 5 Pucken i mål med handen 6 Puck på domare in i mål 7 Puck över linjen i samband med period- eller matchslut 8 Spelare i målgården
Spelare i målgården är då ifall du är där före pucken, men reglerna där är även diffusa eftersom du får vara där om du inte "stör" målvakten vilket lägger till ett lager godtycklighet.
{7804}: Du får väl kontakta hockeyförbundet med alla dina frågor. Vi andra gläds åt saiks motgångar och bryr oss inte så mycket att ni känner er förfördelade för en gångs skull.
Jäklar vilken livlig diskussion det var här inne då :) Min åsikt om det bortdömda målet är att det nog hade godkänts om Jimmie Jump endast hade slagit på målvaktsklubban eller tryckt ut pucken med skridskon. Blev för mycket med två tvivelaktiga situationer på en och samma gång på en målvakt som var djupt inne i sitt eget målvaktsområdet. Jag tycker det var rätt att underkänna det pga både pååkning och slag på målvakten.
Ok. Så får domarna först döma mål och säga, pucken var ej blockerad, och sen ringa och sen ändra och säga: pucken var blockerad? Får du ringa för blockering? Inte enligt regelverket, fast det ändrades kanske inför match. Det ändras ju ändå från match till match, det kan omöjligen bara vara jag som insett det? Hur som helst var pucken fan inte blockerad.
Var god och kolla på repriserna. Tacklingen är INTE riktad mot huvudet. Är du blind? Men tycker som sagt det är berättigat med en avstängning för den, fast inte för huvudtackling. Blomqvist delar däremot ut en klockren huvudtackling, men blir frikänd för att DP fick fel klipp och ser inte att den tar inte i huvudet. Domarna släpper Jockes tackling under match för de anser att den inte är riktad emot huvudet, och efter match anser de att på repris att den inte är riktar mot huvudet. Vilka regler gäller egentligen? De ändras ju vecka från vecka. Jocke blir för övrigt friad av situationsrummet för att hans cross inte tar i ansiktet.
Ikväll får Pontus kliva av pga av en huvudtackling, rätt i ansiktet. I förra matchen får Wingerli en cross i ansiktet. Matchen innan får Alm en cross i ansiktet. Vilka regler gäller?
{7804}: Bad gäller Jimmy så är han ökänd för sina slowfoot fällningar. Har sett han göra dem 100ggr. Han har svart bälte på dem.. F.ö. är han en filmare av rang. I förra matchen filmade han till sig minst 1 utvisning genom att bara köra döende svanen med en back i ryggen. Gillar Jimmy i övrigt men dessa 2 saker tycker jag han är för bra för att hålla på med.
{7804}: Alltså det finns ingen tvekan om att Lindströms crosschecking tar i ansiktet på Steen. Alla såg det och det är bara att kolla på en repris. Avstängningen borde ha kommit redan där. Att sedan karln är så korkad att han tar en tackling från blindside efter är ju riktigt korkat. Det finns inget försvar till ngn av incidenterna.Båda är riktade mot huvudet. Spelar ju egentligen ingen roll vad andra spelare gjort innan. Regler är regler. Bara för att ngn anser att en tidigare incident inte blivit ordentligt bestraffad kan man ju inte strunta i de efterkommande. Det skapar ju bara fler huvudskador.
Det man stör sig så in i helvete på, det är att allting är helt random och helt godtyckligt.
Ingen vet reglerna. En kväll dömer de mål för x, nästa kväll eller byte dömer de bort för exakt samma grej. En kväll blir sett 0 minuter för y, nästa blir det 5 minuter. En vecka får man inget straff pga z, nästa vecka får man 5 matcher för exakt samma sak. Ibland blir det mål när pucken inte är inne, andra blir det inte mål när pucken är inne. Ibland behöver domarna komma och motivera sitt beslut, ibland behöver de inte göra det. Ibland får det ringas, men ibland får det inte ringas. Du får ett hårdare straff om du delar ut en sen tackling är när du helt utanför spelet mejar med någon. Det man inte fått upplevt ännu det är väl att de delar ut matcher istället för att he tidsbestämt straff, skulle inte förvåna mig ett dugg om det helt plötsligt blev så nästa gång vi får en avstängning.
Hockey är en sport med små marginaler, och därför behövs det 100% tydlighet och transparens i alla dessa direkt avgörande situationer.
Jag kan helt ärligt säga att jag tappar intresset när regelverket är så diffust och random, och när rapporteringen runt är så ensidig och partisk. Varannan match sitter alla lags supportrar och är förbannade på dessa frågor istället för att diskutera matchen och vilka som var bra. Trovärdigheten runt produkten SHL är inte jättehög. Nu menar jag inte att domarna ibland gör fel livebedömning utan det har jag respekt för.
Yoda, Blister. Positiva signaler kring Adam och Pontus. Tycker FBK inte övertygar heller.
Satt och funderade på enskild spelarkritik men det blev för mycket och för många. Men om jag ska välja ut någon som verkligen kan förvandlas och bli rekordsämst tror jag det får bli Pudas eller kanske Alm. Deras bottennivå är ju som de var drogade.
Nä nu har det klickat två gånger. I serien hade vi väl sällan eller aldrig några längre svackor eller toppar? Tycker det talar för en kanonmatch helst på torsdag redan.
Åker vi i ut kommer jag ha svårast smälta den tama inledningen och inställningen i match 4. Jag menar när de hänger på repen och AIK backar och låter de repa sig har då aldrig jag sett i boxning.
Får man ringa på att om pucken var blockerad eller inte? Kan du kolla upp det i regelboken är du snäll, din lilla bibel. Det var ingen signal och det dömdes först mål. Det var ingen spelare före pucken in i målgården. Var god och kolla upp!
Får man inte dra med sig målvaktspade och puck när pucken inte är blockerad menar du? Pucken ligger lös bredvid benskyddet, den är ej skyddad eller under kontroll.
Tycker du inte att Ryno är där och trycker med tvåhandsfattning på Ortios benskydd vid 2-1 då?
Men vi får aldrig höra domarens motivering. När domslutet går åt ett håll.
än igen en jämn match där det är en riktigt svag andraperiod som fäller oss. Inte orättvist att Färjestad vinner.
Domarna gör ändå en ok match och skyller inte på dem, visst är det vissa situationer man blir sur över men totalt sett är det en ok insats av dem.
Däremot skulle det vara intressant att höra domarna komma ned i studion och förklara varför de dömer bort vårt mål? Lite repriser som förklarar hur de resonerade där. Pucken var lös och det var ingen signal! Den var också lös när Ryno går in och hugger på Ortio innan Färjestad gör 2-1. Båda är solklara mål! På samma sätt det skulle vart intressant att höra hur de resonerade i förra bortamatchen när de dömer mål när det på reprisen ser ut som om pucken ligger på linjen.
Var det någon som såg att Petterström åker på en tackling rakt i ansiktet, axelkåpan rakt i ansiktet, i en uppåtriktad armrörelse där det först ser ut som det är armbågen men det är axelkåpan. I ansiktet, med hjärnskakning. Får man göra så?
Blister och Yoda. Av eller på. Efter halva första bytet såg man vi var av och då är AIK så dåliga Luleå leker med oss. Är det haveri eller något annat? Känns bra på ett sätt. Fortsätter vi så här förlorar vi naturligtvis resten och har inget i semi att göra. Bara hoppas vi är på en gång till.
Färjestad är klart bättre än oss i andraperioden och leder rättvist.
Visst får man hugga efter en puck som ligger lös bredvid benskyddet om det inte är blockerad? Jimmie går väl efter pucken där och det är ingen kontakt med målvakten, förutom klubban som är bredvid pucken. Det är då ingen signal från domarna.
Färjestad är på samma sätt och hugger efter pucken vid 1-1 och gräver där, men det tycker jag är helt rätt. Upp till backarna att försvara sin målvakt där fram tills signalen för blockering går.
Hade det vart någon annan än guld-Jimmie som vart där och grävt, då hade det vart mål. Hade det vart Jocke lIndström som delade ut huvudtacklingen på Petterström som kliver av med hjärnskakningen, då hade det blitt 5 matcher och 5 minuter.
{7804}: vi kommer nog att ha samtliga domslut mot oss resten av kvarten även om jag håller med Lindholm att det borde ha vart mål! Kanske blåögt men vafan ska det ringas så fort det är mål
{7804}: men vilken dålig period av oss, vi kan mycket bättre! Och målet vad ska man säga, var helt säker på att de skulle dömas bort.. tyvärr för vi behöver en reducering fort nu om man ska ha nån chans