Skellefteå AIK

SHL · 16006 inlägg · 301 ämnen
« · 1898786 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Tarasov: Men faaan, vad Sverige bränner chanser....hur många frilägen har missats? Nåväl, nu får vi hoppas att vi tar detta på straffar...vi bör väl ha bättre skyttar?

{7804}: Har inte sett till de två herrarna än så länge idag...men de får gärna för min del sätta avgörandet snart.

M.Lemiux:

det är 2 stycken MYCKET svaga ingripanden av Nilsson, som dock spelat upp sig efter tvåan. Han verkar ha slutat upp med att akta sig för pucken.

Vart är Adam Larsson? Sveriges klart bästa spelare i denna match, är du blind? Även Arvidsson är jävligt bra.

Vinner Sverige är det en seger för hockeyn, precis som det är när vi spöar Qatar när matchbilden ser likadan ut.

Tarasov: Mmm, Sverige måste börja göra mål på sina chanser...rolig utvisning på Josi iaf...han tog pucken innan han kom ut med skrillorna på isen efter första utvisningen :-)

M.Lemiux:
En 3-1 skötte han iaf bra, svår match för Nilsson. Instick här och där, mkt lir i deras zon.

{7804}: Kan hålla med att Schweiz 2-1 mål var billigt av Anders...Schweiz första var dock ett jävla turmål i en tilltrasslad situation framför vårt mål.
Men vart är Sveriges bästa forward och back då ;) ...inga mål än från dom

Tarasov:
Bisvärm eller ej, tkr det är en härlig match.

{7804}:
Puh skönt med Zibbes mål. Kört ett Norrlandsmål inför matchen 5 pannkakor med uppvispad grädde och hjortronsylt + starkt kaffe. Häng 3:an nu!!!!!

Schweiz påminner en hel del om Qatar. 5 man i bisvärm framför egen kasse, och så sargutdunkarmedley.

Anders Nilsson är på riktigt hockeyvärldens mest överskattade målvakt. Fy fan vad dålig.

{7804}:
Det där är en käpphäst för Bäckman. Är man det på pappret bättre laget så får man räkna med att man huvuddelen av matchen för spelet. Undvik onödiga risker så kommer det att lösa sig.

Tarasov:

Jag gillar honom. Men bra försvar och snabba kontringar, det låter som Schweiz melodi även om vi gjorde det framgångsrikt mot USA.

Jag säger ta tag i spelet, våga spela ut, lägg ned pucken djupt och krossa deras backar som är ganska små. Sikta in på Josi. Men inga bjudningar tack.

I en cupmatch kan allt hända, det är en match, kan avgöras på ett enda skott. I en serie av 7 tror jag inte alls på försvar och kontring. Där blir puck possession viktigare eftersom du tröttar ut motståndaren genom långa anfall, de får ingen energi till att kontra. Brukar bara slå ifrån sig och byta. Investera först, ta betalt sen, som Wallson klokt brukade säga.

{7804}:
Legenden Bäckman får tjäna som uppladdning inför finalen. Han är rätt rolig.

{7603}:

så jäkla överlägsna är vi inte.

Vi har en riktigt bra backsida, och några toppar på forwarden. Men Schweiz topp är lika bra som vår. Vi är inte överlägsna, men vi har en betydligt bättre bredd. Det är väl det som skiljer, inte att vi är helt överlägsna på papperet. Många av våra spelare som framställs som NHL-stjärnor när de har små roller i tredje/fjärde i sämre lag i NHL.

Det som framför allt talar för oss är det mentala tycker jag. Schweiz är i kanonslag och slog rättvist ut både finnarna och kanadickerna. Men genom historien lyckas vi alltid knäcka dem.

Här ett rykande färskt exempel när svt visar upp sina brister.
Jonas Andersson och Marie Lehman leker cmore och överdriver grovt anser jag.

ung. "spelare för spelare är Sverige överlägsna men det är laget som gör att Schweiz kommer upp i någon nivå"

{7943}:
Ivandrago drog igång mediakritik och ditt inlägg anknyter.
Du skrev helt riktigt att vår AIK-trio var uppskrivna men alla andra än media insåg ju det var överdrivet.
"OS-kedjan" skrevs det och pratades om bara för att trigga,sälja och sticka ut.
Egentligen borde de största förväntningarna legat på KHL-spelarna men nu slapp de nästan all kritik och som man befarade fick AIK-kedjan ta nästan all skit.

Tarasov:
Nyanserat är tabu för kommersiella media.
Cmore, AB, Expressen bl.a tävlar om att måla med bredaste penseln

En av många tokigheter med det är att plötsligt dyker det upp megatalanger som inte alls lever upp till mediabilden.

Jag menar Rasmus Dahlin och Elias Pettersson är helt klart talanger men som jag anser har stora brister fortfarande.
Vansinne med Dahlin i OS ( lät som utbränd efter säsongen ) men jag hävdar även Elias hade svårt räcka till i VM. Bra i PP men hans fysik behöver flera år.

Det som irriterar mest ändå är när public service ( svt,sr ) inte har ryggrad och integritet utan hakar på mediadrevet och låter nästan lika överdrivna i det mesta.

{7943}:
Ingen var bra i OS som jag minns det men det har varit väldigt populärt välja ut våra SHL-killar och älta och såga i evighet.

Det var många KHL-spelare med som rimligtvis borde ha synts till på isen i OS
Kronwall, Hersley, Everberg, Omark, Alexander Bergström och Lander bl.a.
Även Fasth var ganska bedrövlig tror jag.

Jag tvivlar vi kommer älta Anders Nilssons billiga här inne eller om det gick i Luleå-boken om 4 månader men helt rätt nu går vi för VM-guld istället!

ante08:
Annars är denna efter World Cup förlusten fin, vi är på väg ner i källarn. 5 turneringar senare så har källarn varit 3 finaler och minst ett guld. Nyqvist kom iaf denna gång:)

{7603}:
Nä, vissa jobbar också på helgerna..
Kritiken ska vara befogad och INTE på grund av var eller vart dom har spelat!
Med tanke på hur sjukt upphöjda den linan var innan OS och vad dom presterade så är kritiken befogad..
Nog om det, nu går vi för VM-guld istället.. :)

Zappaholic:

jag är nästan alltid nyanserad, förutom när dynastiernas spelar för då kan jag vid ett fåtal tillfällen bli lätt subjektiv ;-)

ante08:

jag tycker precis tvärtom som Wennerholm. Riktigt kul att Schweiz går till final. Kul att få möta någon annan än Kanada eller Ryssland i final. Det är bra för idrotten också att lag som Schweiz och Tyskland sticker upp.

I matchen så var Schweiz det klart bättre laget i två perioder och de radade upp heta målchanser. Det var först efter 3-1 som Kanada kom in i matchen, mycket beroende på att de backade hem för att försvara. En rättvis seger och otroligt uppoffrande och smart spel. Kudos till dem!

Schweiz har ett väldigt bra lagspel och de har flera snabba forwards. De är duktiga och välcoachade! Flera spelare som håller en väldigt hög klass och som skulle gå in på tre femmor i vårt lag, Josi, Fiala och Niedermeyer till exempel. Även keepern är duktig.

Taktiken i matchen borde vara att försöka gå in och styra spelet, vårda pucken, sätta press på dem i deras zon. Sjunker de ned i box gäller det att spela bak till backen och skjuta. Sen smälla på deras toppspelare vid varje tillfälle som ges, för de har inte samma bredd som de större nationerna. Samtidigt måste vi ha tålamod i spelet och inte chansa. Vi får absolut inte förivra oss eller tappa pucken i fel läge, för de skapade massor av sylvassa kontringar på Kanada. Mindre orolig för det sistnämnda för tycker vi har både bättre och rörligare backar än Kanada som hade problem i åkduellerna. Hoppas vi går in och tar tag i spelet och sätter tonen med fysiskt spel direkt pucken släpps, tror vi är starkare och tyngre än dem.

Alla är glada ikväll över en ny final..med stor chans för vinst i finalen..men bittergöken Mats Wennerholm på Aftonbladet hittar alltid något att klaga på. ” Rånad på guldfesten. ” Kan inte han inse att han borde snart gå i pension?

{7804}: Måste säga att jag gillar när du är nyanserad.

{7804}: Jajjamen! Luleå äger och leder utvecklingen på många fronter.
Bara för er att ta rygg så skall du se allt blir bra.

DansbandsWolf:

Japp, han känns egen! Och så basket också! Och damhockey! Och isprojektioner!

{7804}: Och har Luleås egna produkt superbacken Kukan i laget. Killen som vet och redan i VM gjort mål på Nilsson.
*ryser*

{7804}:
Kanske inte underskattar men känslan av att man ”ska slå” ett lag, kan bli förlamande. Vi har 3 bra kedjor om 5 riktigt starka backar, närapå världsklass på alla 5 så det borde ge utslag.

Tarasov:

går väl inte att underskatta ett lag som slagit ut Kanada och Finland på väg till VM-final?

Tarasov: Dom lirade ju ihop i rännstenens if

{7804}:
Stor fördel till Sverige men farligt om man underskattar motståndet.

{7804}: Luleå kommer i ala fall ha den bästa ice projection showen!

Tarasov: Stora jävla applåder för Schweiz. Kämpat många år. De lirade bort ett starkt Kanada och man kan bara buga. Vilken jävla bedrift! Grattis till finalen!

Tarasov:

nu ska vi vi inte tävla om vem som kan bygga den finaste klockan eller vem som gör den godaste chokladen. Näe vi ska tävla i ishockey, våran sport.

Schweiz är duktiga och har tagit stora kliv. Men vi är Sverige.

Costanza:
Härmed förvarnade inför imorgon. Tyskland i OS och Schweiz nu i VM, kul att den internationella hockeyn växt.

{7804}: Så de efterblivna gröngula idioterna sitter fortfarande och ljuger i mitt fikarum i Umeå. Då ber jag om ursäkt och hyllar istället Viktor Arvidsson och Adam Larsson. Stabila dynamiska lirare!

pjåtor:

En fantastisk insats av Nilsson i kassen! Ser inte alls lika osäker ut som mot Lettland. Imponerande!

bisterfinnen: Nilsson stängde ner USA fullständigt. Rena väggen i början när amerikanerna surrade som bålgetingar runt vårt mål. Going for gold! 🇸🇪

{7804}: Anders Nilson for presiden!

pjåtor: Fantastisk! En klar förstamålvakt! Världsklass!

{7804}: Nilsson var faktiskt riktigt bra idag måste man ju erkänna 👍

{7804}: Adam vem? 😂🙈

Två mål av Arvidsson. Adam Larsson är chef därbak.

{7804}:

Mot jänkarna då?

Tarasov:

Sverige ser lite tyngre ut faktiskt. Spelar smartare och med mer pondus. Även riktigt bra backchecking. Amerikanerna är duktiga individuellt men ser lite vilse ut på stor rink.

{7804}:
Tydligen har han o Filip spelar mkt ihop som ungdomar därav kemin

Tarasov:

Gör alltid nåt kreativt, syns att han spelat u dynastiernas.

Gillar också de la Soul. Visste inte att han var så bra

Tarasov:

Håller med!

3-0 är ett typiskt dynastimål :-)

{7804}:
tkr John Klingberg varit en gigant idag.

Tarasov:

På tok för passivt backspel, igen. Måste gå på hårdare på puckförare.

Nilsson spelar verkligen förtroendeingivande idag.

Nashvillefemman spelar verkligen bättre sen de la Soul gick in som center där, men kan också bero på att jetlaggen är borta.

« · 1898786 · »