Skellefteå AIK

SHL · 16006 inlägg · 301 ämnen
« · 232863 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Lottning i playoff
Icesoffi: Seger blev det ja, härligt!
Nä, det blev inte Bäckman. Hoppas på Hårde Hardy!

nek97raj: Ja de blev inte Bäckman va ju synd.
Men AIK ser iaf starka ut nu jag tror på en storseger ikväll!

Icesoffi: Precis!

nek97raj: Jo jag såg hockey kväll när han pratade om de. Om de går upp till elitserien lät de ju absolut inte som någon omöjlighet.
Det är bra för AIK kan behöva en bra tränare nu om kung Mikaelsson ska sluta.

Icesoffi: I hockeykväll i höstas lät Hardy rätt frestad då han tillfrågades om han ville träna AIK

nek97raj: Jaa de är en dröm å jag hoppas att den blir sann!

Icesoffi: Ja, Hårde Hardy i AIKs bås vore rena drömmen!

nek97raj: Ja Thuresson tackar man inte nej till vore inte helt fel att få honom i laget, Bäckman kanske inte har lyckats så bra med mif men varför inte, han kanske skulle lyckas med AIK fast om aik går upp vill man ju se att Hardy ställer upp för dem!

Icesoffi: jajamen, läget är ju bättre än förra året iaf, två hemmamatcher mot Löven.
Se länktips: Intressant läsning för AIK-fans!

nek97raj: Joo nu måste bara aik fortsätt att vinna!

Icesoffi: jajamen, Jackpot!

nek97raj: Jaa nu vet vi :-)

Icesoffi: om 3,5 timme vet vi hur det gick, men jag hoppas drömscenariot slår in!

Icesoffi: PlayOff två: Det blir tufft men jag ser framemot att Skellefteå AIK får möta Burkölen jag mena björklöven! Då får AIK piska röven!

nek97raj: Jaa AIK kommer att slå oskarshamn, å att Rögle piskar Röven de är bara en trevlig bonus!!!

Åkerman: Hoppas att AIK slår oskarshamn samtidigt som Rögle piskar Röven, förlåt, Löven!

Åkerman: Lycka till iaf, hellre SAIK än Löven (och Linköping) till eliten!

Dream Team: O, Ja. Den lottningen har nog alla observerat. Blir viktiga matcher imorgon om vem som ska få hemmaplan i 2 matcher i eventueltt PO2.
Skellefteå AIK-Löven brukar innebära sorti för de svartgula, men i år så är jag inte så uppgiven som jag varit tidigare år. Detta eftersom Skellefteå helt enkelt varit bättre än Löven i samtliga 4 matcher den här säsongen även om vi delat poängen totalt sett.
Hur som helst gäller det att ta sig dit också. Till exempel Huddinge är ett klassiskt spöklag och Skellefteå har haft en tendens tidigare år att åka ut mot otippade lag.
Hur som helst så går jag in till PO med ett visst hopp om bättring i år - igen.

Lottning i playoff
Vet ej om ni observerat lottningen i playoff. Enligt denna kommer lagen lottas enligt följande:

Playoff 1:
Mörrums GoIS IK - Skellefteå AIK/IF Björklöven
Sundsvall Hockey/Huddinge IK - Skellefteå AIK/IF Björklöven

Playoff 2:
Vinnarna i ovanstående matcher. Alltså möts SAIK och Löven om man går vidare från playoff 1...

TUFFT (!!) säger jag....

Nej
Nej nej nej varför kan ni inte få in pucken?

Sv: SAIK - Bofors IK
Pat86: Ja, då får jag kontratippa 4-1 till Skellefteå. Borde vara väldigt hungriga efter 2 verkligen försmädliga förluster på sistone. Dessutom har man ju lite historia på sin sida där matcher lagen emellan oftast slutar med hemmaseger.
Kommer det upp några BIKare? Var och såg Löven-BIK i början av serien och då hade ni då skickat upp en trupp med lite svag organisation men med en stor flagga.
Nån måste ju också svara på de obligatoriska buropen som er nr18 kommer att få. Eller hur?

Sv: SAIK-Rögle
westerlind: Missade programmet, men jag hörde om det. Det ska dessutom gå i repris till helgen så man får väl kolla på det då. Verkligen skönt sagt, får man väl säga...
Bra också med sinnesnärvaro nog att inte kalla laget för AIK som ju är brukligt i Skellefteå. Det hade nog (konstigt nog) missuppfattats ute i stugorna.

SAIK - Bofors IK
Det ser ut att bli en viktig match mellan SAIK och Bofors. BIK brukar ju ha väldigt svårt uppe i norrland och har på tre år i superallsvenskan och ett i kvalserien bara vunnit en match borta mot norrlag. Men jag tror att BIK kan få med sig en eller två pinnar hem till Karlskoga.

Jag tippar BIK seger med 4-3.

Åkerman:

Apropå namndiskussionen, såg ni Värsta språket igår? Fredrik Lindström stoppar en ung kille på en gata i norra Sverige och frågar: "Vilket är svenskans vackraste ord?".

Utan att tveka svarar han med ett drömmande leende: "Skellefte AIK".

Björklöven-SAIK
Det var verkligen synd att SAIK inte vann ikväll. Är det nått lag jag vill se i elitserien är det SAIK. Vad jag helst vill slippa i eliten är Sur-Löven. Hoppas nu bara att spelarna tar sig samman och vinner restan av matcherna... Ville bara säga det.

Åkerman: Jag vet, men jag tycker det är förjävligt iaf..

shorty: Nåja. Ingen idé att ta upp namndiskussionen.
Heller ingen idé att störa sig på det. Så länge man vet vilka som avses så finns det ingen anledning att bry sig. Det finns och kommer alltid att finnas lag som kallas och förkortas med samma bokstäver.
Bläddra ner några inlägg så får du en tidigare version av namndiskussionen som sammanfattar en del.

Nike89: jag är mycket medveten om det, men jag stör mig på det så in i h*lvete

Nike89: Fin sång (se länktips!)

shorty:om du inte visste det så brukar även Saik kallas för AIK.
Jag gissar på att det var så han menade.

ribba9: om du hoppas att aik går upp kan du väll skriva det i aiks gästbok istället för saiks

hoppas aik går till elitserien...

Zigge: Jag vill se RBK i ES , kanske tillsammans med SAIK.......

2 mycket bra lag med stor potential, trots senaste mötet i Skellefteå.

Dessutom är det 2 lag som drar mycket folk och det är ju alltid kul.

Zigge:
Å varför inte Rögle då? Kan det vara för att du kanske fortfarande har mardrömmar om när vi spöade er med 10-2 i Ängelholm 93? Foppa grinade som en liten unge, vill jag minnas ;-) Fast det var han ju då!

shorty: Jag ser helst MODO!!
Men knappast mot RBK, hellrs SAIK då.

Grattis, AIK, till segern mot RBK!

Zigge: Jag ser hellre Rögle och Bajen i Elitserien.

SAIK-Rögle
Härligt, HÅLL I nu SAIK!! Vem faan vill se Rögle i ES??
Hellre SAIK o Bajjen, Brynäs ner i ettan!

Sv: Härligt
Mycket starkt gjort att ligga i topp i SA. Hoppas ni klarar hela vägen. Det skulle göra min svåger glad.....=)
Jag hoppas att Skellefteå och Brynäs vinner en kvalserie....Och att LHC åker ur.....Skulle smaka fågel för en Södertälje SK supporter det...

Härligt
satt fint med segern mot "bajen", AIK!

Sv: Namn
Åkerman:
Jo, nu var ju detta inte en helt avgörande match, så Näsvall höll sig kanske lite i bakgrunden;-)
Men det blir kanske ett möte till i Ängelholm i år? Då får han gärna missa flighten eller nåt...hehe!

Jonas: Ja, ni fick era 2 poäng och det är väl bara att gratulera.
Näsvalls andra-assist på det kvitterande målet var väl en liten fortsättning på sagan om Näsvall och Ängelholm. Kanske ett lite mindre kapitel än förra gången...

Åkerman:
Du har helt rätt i ditt första antagande :-)
Men jag skulle inte lita på dig som experttippare. Det blir säkert jämnt och spännande som fan idag. Jag ska inte säga att jag skiter i hur det går, för det gör jag definitivt inte.
Men jag hoppas det blir en bra kamp, och som vanligt så blir det väl så att bästa laget vinner.
...bara inte Näsvall står för en avgörande insats till er fördel. Vet som sagt inte om jag skulle palla med det ;-)

Åkerman: 3 - 2 till oss (Rögle) idag.

Jonas: Ah. Börjar misstänka att du är en Röglesupporter...
Det målet 6min in i sudden i boxplay i avgörande match är ett underbart radiominne. Får hoppas att Näsvall har kvar Ängelholmsskärpan idag.
Jag förstår absolut problemet med AIK-debatten. Men det är svårt att ändra på begreppen bara för att Gnaget kommit till samma serie. Man ser ändå till de egna fansen och i Skellefteå är det så gott som "officiella" namnet på Skellefteå AIK "AIK".
Så är det bara. Jag kan dock ta hänsyn till övriga landet i ett så pass öppet forum och kalla laget för SAIK.
Jaha. får man höra ett matchtips angående dagens match?
Själv hoppas jag att SAIKarnas vrede över poängtapp mot Mora är större än Rögles vrede över Paulsson och slutsekunder. Jag hoppas också att "Stoffes" ersättare inte är helt varm i kläderna.
Så 2-3 med nr 24 som matchvinnare för 3:e gången på 4 år i Ängelholm. I år är det dock inte Näsvall utan David Lundqvist.

Åkerman:
Tack för klargörandet! Men nu är det inte bara Råttorna från Fjollträsk som blir förvirrade, utan även resten av Sverige.
Jag kan förstå om supportersiter och fans i allmänhet har sin uppfattning och skriver på sitt sätt. Men en officiell site (och en som i mångt och mycket är så proffsig som SAIK's) anser jag borde hålla sig till de "officiella" namnen på klubbarna.
AIK är AIK, hur mycket jag än ogillar det laget.
Skellefteå är Skellefteå, även om jag hade lust att strypa Näsvall för snart två år sedan ;-)

Jonas: Nej, det har nog ingenting med komplex att göra. Skellefteå AIK och AIK finns det nog inget samband mellan eller någon rivalitet heller för den delen.
Däremot har hockeylaget alltid förkortats AIK hos befolkningen häruppe, allt sedan starten 1943. Att Skellefteå fick efternamnet AIK beror väl på att ortens fotbollslag hette så från starten 1921.
Jag vet inte varför det förkortats AIK istället för SAIK men jag kan tänka mig att det från början inte spelades så många matcher mot andra AIK-lag och därför föll det sig rätt naturligt.
Angående webteamet så ser man till sina egna först. I Skellefteå har man alltid sagt AIK om Skellefteå AIK och det kommer man inte heller att sluta med. När sedan AIK från Stockholm stöts på så måste man ju kalla det laget för något annat för att undvika förväxling. Därför benämns stockholmslaget oftast för Solna AIK. Det har inget med komplex att göra, enligt mig. Det är bara för att slippa den totala förvirringen som skulle uppstå i exempel ett referat där man kallar båda för lagen AIK.
För att undvika denna förvirring kan man gå två vägar. Antingen benämna Skellefteå AIK för Skellefteå och AIK för AIK, vilket skulle vara enkelt för Stockholmsfansen. Alternativ 2 är att kalla Skellefteå AIK för AIK och AIK för Solna. Alternativ 1 underlättar för Gnagets fans och alternativ 2 underlättar för Skellefteås fans. Självklart väljer man då alternativ 2.
För min del så bryr jag mig inte så mycket om folkstormarna och diskussionerna hit och dit. Jag konstaterar bara att båda lagen kallas AIK och kommer alltid att göra så. Det viktiga för mig är att förstå vad som menas.

Jonas: ?

Namn
Det är beklämmande att Skellefteås officiella webteam inte har kännedom om vilket lag i Sverige som heter AIK och vilket som inte heter AIK.
Varifrån har detta komplex vuxit fram?

Sv: SAIK-supportrar i Hovet ikväll?
Åkerman: Hammarbys spel bygger väl på en solid defensiv om jag inte har fel. Man har en aning svårare att få utdelning framåt och min stora förhoppning är att Skellefteå kan vinna med 1-3 i nationalarenan (som för övrigt är landets sämsta skådeplats för ishockey).

« · 232863 · »