Skellefteå AIK

SHL · 16006 inlägg · 301 ämnen

Säsongen 16/17

Sv: Säsongen 16/17
Ja då har det hänt igen. Juniorsläckar-Hedman kommer in som tredjegubbe och delar ut en blindsidetackling rätt i skallen på en oförberedd motståndare.

Hur många sådana har han haft genom karriären? 100?

Hur länge ska detta få fortgå? Det rätta är såklart att bannlysa juniorsläckar-Hedman från att beträda en svensk hockeyrink, samt konfiskera alla hans pengar och dela ut dem till hans brottsoffer. Nu får han 3 matcher och böter på 17 000. Om jag hade han fått 30 år och böter på alla pengar som finns på bankkontot.

Tarasov: självklart får ju Örebro tryck med 6 mot 4. Offensivt så var AIK klart bättre men defensiven är ju inte bra. Jag tjatar om Marcus P, är ju inte ensam i kritiken, men Anaheim måste ju förneka att de draftad killen. Nåja, ska inte haka upp mig på honom då vi vinner, det var ju kul att se att de som ska göra mål gör det! Nu vill vi ha igång Calof oxå.

{7804}:
De fick väldigt bra betalt på sina anfall, som du säger en mkt underhållande match. Gillar de jag såg av Linus L, skall bli kul att följa honom.

Riktigt rolig match så här i Novembermörkret. Skönt med tre poäng men vi känns väldigt givmilda i baken, mumsbitsvarning. Isens klart bästa spelare: Pontus Petterström. Har vart riktigt bra hela säsongen men ikväll är han så jäääävulskt bra

{7827}:

En rolig match att titta på med flera fina mål. MP även inblandad i 3-3 med 18 sekunder kvar. Tycker han borde få smaka bänk, bidrar inte offensivt heller.

{7827}:
Vilken pärla!

{7827}: aj då. Kommer raset i andra perioden denna match?

{7804}: Håller med. Som många andra så skulle jag väldigt gärna höra vad våra tränare och Lindgren ser i MP? Håller knappt allsvensk klass. Men det såg hyfsat ut ändå spelmässigt. Viktigt att Möller gör mål, våra snipers måste ha bra självförtroende för att vi ska hamna någorlunda i serien.

14-5 i skott med 1-1 efter att Mackan Pettersson är så där bjussig som endast han kan vara. Det andra alternativet är att han är färgblind och inte kan skilja på våra svarta tröjor och deras vita. Suck!

Det positiva är väl att vi inte får gamnacke och ger upp matchen i sedvanlig ordning: näe nu gjorde de ett mål, lika bra och ge upp. Den här Ronny Depp inspirerade hockeytaktiken är inget jag tror på.

Bra period av oss spelmässigt

Noterar att Qatar köper in Engsund från indianerna från Göteborg. Vad ska man säga?

Engsund har ju visat sig vara en spritt språngande hjärndöd typ. Inte bara att han åker omkring och tacklar folk på knäna mest hela tiden, utan har verkar även trivas med att göra det och åker då omkring och flinar när motståndaren ligger och vrider sig i smärtor efter fulsmällarna. En begränsad spelare, men totalt sabla hjärndöd som sagt. Kan komma att passa in som handen i handsken i Qatar faktiskt, en typisk Lars Bergström värvning helt enkelt.

Nu senast var det Storm som fick sig en fulsmäll rätt över knäna.

Blister Brigade:
3p är alltid skönt, ibland kan det räcka för att ev knutar ska knytas upp.

{7827}: Skönt med en vinst! även om det är mot ett bottenlag!

SWEATT: klår vi det är jag nöjd

{7827}: Leksand hade 4000~ senast.

Oj vad jag vill vara mera positiv men törs int!

{7804}: Ikväll blir det vinst, tyvärr bara 2p. Vi vinner med 4-3.
Det är dan innan löning och med tanke på hur uselt de har spelat så blir det 3341 pers på läktarn. Hade det varit hemmamatch för Leksand så hade det varit nästan slutsålt.

{7603}:

Min profetia, har tittat djupt i kristallkulan, säger att vi slutar topp 4 och går till final. Dynastiernas dynastiförening.

Låt dem fundera!

Aktuella läget.
Egentligen är läget både prekärt tabellmässigt men även helt lugnt.
I efterhand kan man säga det skulle varit ett par namn till i truppen men enda "felet" är att klubben tydligt fullföljde sin mångåriga strategi.
Egna talanger,hård träning och offensivt spel är ju det man vill AIK ska våga köra.

Även tidigare år har många segrar varit knappa och i år tror jag man kanske än mer fokuserat på slutspel.
Man har nog inte tummat på träningen och med skadorna har vi inte haft poängmarginalerna med oss.

Än en gång.
Hellre ingen värvning alls än en tveksam som inte är klockren.

{7827}: Är inne på samma linje, Bert behövs nog mellan Öbba och Klockare även om den sistnämnda har tagit an tonen som en "Bert ligth" när Wallson for iväg..
Öbba har jag en stor respekt för under den tiden han spelade för oss även om han var lite av en bohem..
Finns nog en "viss" risk att det händer lite saker efter säsongen, men den som lever får se.. :)

{7943}: Tror inte nån tränare åker under pågående säsong om vi håller oss ovanför plats 13 o 14. men efter säsongen så kan det hända saker. jag gissar ändå att vi hamnar nånstans 7-10.

{7943}: Som jag ser det är det katastrof läge....
Klubben går först vi har inte råd att ha någon som är "större" än klubben för i så fall måste den personen bort, vårt lag håller inte och jag ser hellre att man försöker göra en injektions värvning även om det blir en bekostnad av nån junior men problemet är väl att det är svårt att hitta nån.
Vi har noll självförtroende just nu... och har vi inte material för det spelsystem vi vill spela så får man göra som lule och börja med ABCDEFGH... tills man hittar ett sätt att vinna matcher

{7827}:
Snacka om att Du ser klart synt på det, det som många sett sen Hardy lämnade!
OM det nu skulle bli tränarbyte??
Vad är chansen att det är Bert som ryker??
Vågar någon ta det beslutet??
Även om det är tre tränare så är uppfattningen den att det är just Robertsson som styr det hela!
Det kvittar att det är nu "SAIK" det hela handlar om sett ur mina ögon, var med och minns honom som spelare!

{7603}: Jag tror inte heller att tränarbyte är rätt nu. Det är inte där felet sitter. Som sagt, det är inte Öbergs "del" som brister mest, det är Berts.

Rytter:
Tycker ofta det ger en bra indikation, helt korrekt att det inte säger allt, ibland räknar man tveksamt, varifrån har såklart betydelse. Men generellt brukar de lag som skjutit mest ha spelat bäst, sen kan det vara annorlunda i enstaka matcher.

Tarasov:

Av dessa 37 skott var förmodligen 30 rätt ofarliga. Blev förvånad efter första perioden när SAIK hade vunnit skotten men FBK hade 3-0 och ett rejält spelövertag. Samma sak i andra, trots att SAIK var bättre än i första kändes det inte farligt och vet inte vart man hittade de 17 skotten.

Det var först i tredje man lyfta upp spelet och skapade längre anfall och tryck och fick till farliga lägen, och man lyckades då också göra 3 mål, om det var för att FBK gick ner sig eller SAIK växlade upp låter jag vara osagt, troligen en kombination.

Så antal skott säger inte allt och är inte mycket att gå efter. Detta var en match som FBK kontrollerade från början till slut och det kändes aldrig nära att SAIK skulle kunna orka ikapp.

{7603}:
Såg inte matchen men ni skicka iväg 37 skott vilket är rätt bra men kanske albiskott?

Spelmässigt måste vi ha nått botten nu.
Svårt tro vi kan bli sämre för nu är det t.o.m många som ramlar oattackerade.

Ingen kemi,glädje,ork eller vilja.
Egentligen behöver eländet inte kommenteras men om jag ska välja ut en detalj jag inte förstår är hur kedjorna satts ihop.
Två skadade centrar Axel och Pär. Då placeras Emil P och Hetta i samma lina???
Hetta ser ut som de får ut 50% av. Han vill jag se kämpa och slita tvåvägs och göra enorm nytta mellan Möller och Jocke.
Hur kan de tro Jimmie ska kunna göra ett sånt jobb?

Tycker det ser så illa ut som det brukar göra när lag vill ha bort en tränare men jag tror inte det är så nu.

Min tröst i mörkret är ändå det är helt uppenbart alla spelare och laget kan oerhört mycket bättre.
Tror också det kanske är något som kan ordnas ganska snabbt.

Typ att det nästa match ser helt annorlunda ut även om man i ärlighetens namn måste säga det ser ut som det är väldigt mycket som måste rättas till.

Marcus Pettersson. vår kille.

DansbandsWolf: Jag kan. Vi suger fett! Micke "vi är nöjda med laget" Lindgren tillsammans med Öberg måste nu ångra bittert de tog jobben. Antingen är de ju inkompetenta eller bakbundna. Norran skrev senast "det är inte kris".. Va fan krävs för att det ska kallas kris? 0-10 i varje match? Vi är på god väg. Jaja, det är dags att lida sig genom en säsong, det är väl så...

{7827}:

Ja det är faktiskt ovant att se SAIK så här. Slarvigt passningsspel, virrigt i försvarszon, inte snabba till pucken framåt är det mest soloräder och inte ordnade anfall.

Sedan är FBK ett bra lag. Tror dom kan bli farliga igen efter några tunga år. Deras backsida är ju rätt imponerande med bra offensiv samt defensiv tyngd. Känns som FBK har något spännande på gång och verkar vara ett välbyggt lag i år.

Tarasov:

Nu var det ju inte du utan Yoda och Barbro som lyfte fram Arvidsson före Forsberg. Råkade svara på fel inlägg.

Kan inte finnas en GM i NHL som skulle byta Forsberg mot Arvidsson.

Forsberg är etablerad på riktigt i NHL, Arvidsson vet man inte vart man har, rus i inledningen på säsongen eller har han tagit ett stort kliv framåt? Efter säsongen vet vi mer.

Påminner om när Melker hyllades till skyarna här inne efter sin inledning, men han mattades något enormt efter starten och har inte lyckats hitta tillbaka till den hysteriska formen igen.

Vem som helst kan ha en bra streak, men det gäller att prestera över tid för att vara en stjärna i NHL.

{7804}: 0-3 efter första perren och ojämna Ortio visar sin sämre sida och ytterligare en period utan mål. Kan du ge en förklaring till detta?

Ikväll slipper vi vänta till 3e på raset. Fy vilken virrspel. AIK är faktiskt sämst i ligan. Men vi har bättre värden än ifjol, eller hur herr Klockare? BS?

Rytter:
Nja båda är väl ändå inne på FF är bättre. Jag vågar däremot inte vara tvärsäker då jag inte sett Nashvilles matcher denna säsong.

Att hela laget var värdelöst under WC är en överdrift.

Tarasov:

Att det ens diskuteras vem som är bäst av Filip Forsberg och Viktor Arvidsson är ett skämt.

Vi pratar alltså om Forsberg som slog sig in i NHL ganska direkt och de senaste säsongerna gjort över 60p i NHL. Facit i J-VM och med Tre kronor under VM 14/15 visar på en spelare av hög internationell kvalitet. Och han ska absolut inte målas ut som syndabock för World Cup, hela jävla laget var ju värdelöst och han var absolut inte sämst.

Jämför detta med Arvidsson som har en riktig säsong i NHL och där maxat med 16p och de internationella meriterna är inte heller att skryta med.

Visst att Arvidsson har inlett bra, men han har en hel del att bevisa. Han måste prestera över en hel säsong och visa att han inte bara går på rus här i inledningen innan det ens är värt att jämföra Arvidsson och Forsberg

{7827}:

Visst är det lätt att skylla på Öbba. Hans ledarstil är lite laid back. Ingen som brusar upp, utan en rutinerad hockeyfilosof. Lite bohem över honom.

Visst har spelet hackat lite. Lite grus i det sovjetiska maskineriet. En del av detta kan vi såklart förklara på alla dessa jävla skador. Men inte allt. Vi kan bättre. Vi ska klaraav att släppa in ett baklängesmål utan att förvandlas till ett kollektiv av gamnackar.

Men det kunde vara värre, och det är lätt att glömma när det inte är lika bra som vi blitt bortskämda med.

Tänk om vi blev ett riktigt köpelag och mest körde sargutdunkarmedley.

{7603}:
Filip är rätt bra tycker jag, han starta dåligt förra säsongen men kom igång sedan. Verkar som Filip lirar andralina med Ribero och Smith, VA har lite bättre lekkamrater. När säsongen är färdig tror jag Filip kommer ha gjort en 50-60p

{7943}:

Det är turneringen i september som fastnat i minnet när det gäller Filip Forsberg, bland de bedrövligaste insatserna jag sett i Tre Kronor.
Ser han har 10 ggr högre lön än Arvidsson.
Viktor har också bra skott.
Ser Filip gjort 1 mål på 18 matcher i år! Viktor 6 mål. Hur ser det ut med speltid? PP?
Kan det vara så Filip är lättläst och alla vet han tar skott?
Järnkrok har också blygsam produktion ,1+3 och 3-4 gånger högre lön än Arvidsson.
Med risk för att hela Brynäsboken invaderar så måste jag säga jag aldrig förstått Järnkroks storhet heller.
Naturligtvis har jag sett Filip för få matcher men varje gång är det enda jag ser ett bra skott. Viktigt men det finns mer som händer på isen.

Rytter: Öberg får förmodligen oförtjänt dålig kritik, man letar fort en syndabock då det går dåligt. Problemet är att han ger ett lojt intryck samtidigt som det går kräftgång i spelet. Han står blickstilla i båset och ser trött ut. Inte trött på det dåliga spelet utan han ser ut att vilja sova. Wallsson var väl inte ett under av energi i båset heller men han gav ett helt annat intryck.
Anfallspelet har ju inte varit bra, men sett till hela säsongen hittills så är det ju försvaret (Berts ansvar) som har fallerat mest.

Hade det gått bra för laget så hade ingen brytt sig om Öbergs dåsiga intryck, men nu är det inte så. Det är många SKE-fans som ropar på Öbergs och M. Lindgrens avgång, men vi är inte där ännu. Jag tror nog Lindgren vill värva men dels så är det tunnt på marknaden och dels så håller PA Israelsson hårt i plånboken.

Burströms skada gjorde ju saken inte lättare, speciellt då backsidan är så tunn. Han är ju även 2a i interna poängligan. Vad det gäller backarna så kan jag inte för mitt liv förstå vad tränarna ser i Marcus Pettersson? Och hans vikt? Han har är 193 cm och väger 73 kilo. Har han binnikemask? Han ska ju väga minst 20 kg till.

Nja, ambitionen (min) i år är att gå till slutspel, förmodligen med hjälp av play-in eller vad det heter nuförtiden. Skulle laget göra det med fullt manskap, med max 1-2 pers på skadelistan så är det inte omöjligt att gå till en semi. Men då måste en hel del hända med spelet innan dess också.

Jag sa för länge sedan att denna tid skulle komma, det är bara lengräddade som tror att ett lag kan vara på topp år efter år. Det intressanta blir att se hur länge det håller i sig.

Noterar att Qatar lyckats producera en landslagsspelare. I Thailand.

Ja… sedan tidigare har de ju även Paul-Allan ”bam-bam” Bamberg i NCAA div 3.

Bara att gratulera.

Ja just ja! Självaste Lars ”Osten” Bergström var ju ledaren i storhockeynationen Österrike. De verkar ju ha en lite speciell smak när det kommer till ledarskap även i Österrike.

{7804}:
Adam L. skall bli riktigt spännande att se hur han utvecklas de närmsta åren

{7603}:
Går in med en fråga och med en viss risk för att Du ser den som provokativ men vad är viktigare än att göra mål och inneha ett gott skott, spela fram och göra en massa poäng för ett NHL som dom ser på spelare som enligt dem ska leverera dag efter dag, månad efter månad?
Ta tex. Detroit maffian där Jimmies stora förebild levererade på sitt "kontor" månad efter månad, talar om originalet Piteå Holmström givetvis, Timrå Henke, The Kronwall mfl. NYR´s Henke bara för att nämna några!!
Problemet är nog att dagens NHl spelare från vårt land oavsett var dom kommer ifrån "viker" ner sig om dom inte direkt blir bofasta i ett NHL lag, med få undantag som ert i denna boks stora hat objekt vakt Nilsson med en otroligt hög räddnings %

Måste passa på att gratulera till att ni lyckades knyta till er Ortio, min fråga är bara hur kan det komma sig att efter 22 startade matcher inte erbjöds något kontrakt av någon annan NHL klubb, för Du måste inse att ingen klubb utanför NHL kan matcha vare sig lön eller ev. utvecklingskurvor!

Varför jag säger det är INTE att just ifrågasätta just honom utan generellt, visst ska vi glädjas åt att en bra spelare kommer och spelar men kanske man ibland ska fråga sig varför gör spelaren ett ner byte stort sätt??
Detta gäller från alla ligor som stora stjärnor kommer ifrån eller är dessa bara uppskrivna av media??
Hoppas att Du ser att jag menar detta mer djupt än vilket lag han tillhör!!

Tarasov:
Riktigt roligt! Arvidsson är en av mina absoluta favoriter.

Jag tror det var Yoda som sa: Räkna aldrig bort våra killar i NHL!

Nu får folk tro man bara är ute för att provocera men faktiskt tycker jag Arvidsson är att föredra framför Filip Forsberg. Vet Forsberg har ett enormt skott och gjort många mål men i allt annat tycker jag Viktor överglänser Filip.

Nu senast i turneringen med Tre Kronor hade jag mycket hellre sett hackspetten från Kusmark än den ensträngade leksingen.

Lugnt än på värvningsfronten.
När man tänker efter så finns ett stort plus med skador och en som Burström nu. Går vi till slutspel vilket jag tror kommer vi ha ett lag med väldigt många fulladdade spelare. Vissa säsonger har ju t.ex Burström spelat enormt både i landslag och CHL.

Mycket tyder på AIK blir en mardröm möta i ett slutspel.

Tarasov:

Jag är inte förvånad. En riktig vinnare den där hackspetten från Kusmark. Jag skrev ju: det är för tidigt att räkna bort våra pojkar, de är unga och uinder utveckling. Arvidsson, Melker Karlsson, Adam Larsson... jag fick visst rätt där.

Rytter:

till viss del stämmer det du skriver. Tänker på Cumiskey och Alm. Lite chansningar där, men deras kapacitet kan inte ifrågasättas. Svårt att hämta sådana bra spelare till SHL.

Möller och Holmström är inte "värvade" utan båda dessa satt på kontrakt när säsongen drog igång, men visst hade både dessa skadeproblem.

Att sedan guld-Jimmie, Pär Lindholm, Henrik Hetta och Burström alla åker på långtidsskador är otur, och då har vi även haft massor av småskador och sjukdom.

Det stämmer inte riktigt att vi matchar spelare hårt. Mindre hårt än alla andra lag verkar det som enligt statistiken. Emil Djuse och Nisse Burström på plats 24 och 26, två stycken på topp 35 total när det kommer till istid. Bland forwards har vi en på topp 30, Jocke Lindström på plats nummer 4 med 18:47 i snitt.

{7603}:
Rakt på målmaskinen VA;) trevligt!

{7804}:

Alltid tråkigt när spelare skadar sig, men för SAIK är det inte bara otur i år. Man har satsat på spelare som har en viss skadehistorik med den risk det innebär. Det är ju inte så att alla spelare varit 100% friska och skadat sig under match, utan många har varit i tveksamt skick redan i starten.

Kyle har haft det tufft med endast ca 20 matcher förra året.
Alm har varit skadad en hel del sista 2 säsongerna.
Holmström skulle vara borta visste dom innan säsongen då han skadade sig i slutspelet.
Möller har haft skador och opererat sig och inte tränat ikapp riktigt senaste säsongerna. Missade ju uppbyggnadsträningen.

Detta gör ju att man sliter hårdare på andra spelare och då ökar risken för skador på dessa. En ond spiral helt enkelt.

Kanske skulle man avstått en av ovanstående, kanske skulle tackat nej till Kyle och värvat en mer defensiv back som varit med från start, samt tidigt haft en ersättare till Holmström på plats. Då hade man kanske slitit mindre på övriga spelare.

Men Burströms skada som exempel är ju svårt att skydda sig mot, det är helt och hållet otur.

En glädjande nyhet idag ändå: Adam P blev far igår och kan vara med mot Färjestad.

Mina åsikter kring laget är att Linus L borde bli 13e då.
Sedan förstår jag inte alls att Hetta gick ytter senast. Nu om någon gång är det väl som center han ska göra nytta.
Jag vill ha han som center mellan Möller och Jocke faktiskt. Ja i första eller andralinan .
Jimmie ska vara ytter.
Sedan förstår jag inte heller att man kör Ohlsson-Wingerli- Tim S i samma lina.

Det är en forward jag snöat in på.
Jag tycker det behövs fler hot där och AIK har tidigare år visat de gärna vill ha marginal.

{7603}:
Är själv ingen demontränare, ditt resonemang låter vettigt. Man skall inte röra om för mkt i onödan.

« · 1779725 · »