{7804}: Klart att de ska överklaga. Jag menar ALLA ser ju att det är en konspiration mot Luleå efter deras stora misstag att slå ut Djurgården i en kvartsfinal för över 5 år sedan. ;-)
I så fall känns risken större att Cam's omdöme har påverkats negativt efter upprepade hjärnskakningar ;-)
Cam sitter i referensgruppen. Som behandlar tacklingar emot huvudet.
När Joel tacklade Olausson såg regelverket annorlunda ut.
Just juniorsläckar-Hedman är den spelare i SHL som stått för överlägset flest skador genom åren - efter upprepade och vårdslösa smällar emot huvudet bland annat. Han borde stängas av permanent. Han kommer aldrig att sluta med sådant. Han verkar vara ond på riktigt. Måste någon avlida för att fanskapet ska plockas bort?
Daddeh: Kommer in som fjärdegubbe? Gustafsson håller sin position och fredar sin del av isen. Man kan ALDRIG bedöma en situation baserat på följden. I den situationen åker Cam och stirrar ner i isen och ÅKER i princip rakt in i Gustafsson.
Att den situationen gör att Cam skadas illa är otur och väldigt synd. Men var det just DEN hjärnskakningen som avslutade hans karriär eller var det någon av de fem han haft innan?
Daddeh: Men skillnaden är ju att Cam spelar i Luleå och Gustavsson i Frölunda. Luleåspelare får man huvudtackla och avsluta karriären på utan påföljd, det har DIFiplinnämnden bestämt bestämt sedan Luleå skickade ut ett på förhand guldtippat Djurgården ur slutspelet 2011. Men Luleåspelare får avstängningar för små knuffar som inte ens renderar i att utsatt spelare knappt reagerar. Joel Lundqvist har också dragit en klockren ful armbåge blindside i Olaussons skalle utan påföljd....men som sagt, det är skillnad på lag och lag. Hade det varit samma påföljd för varje spelare som gör sånt har skulle jag inte säga nått, men då vissa klarar sig med betydligt fulare saker börjar man fundera.
HitTheLights: I grund och botten så håller jag med dig men då måste de lära sig att vara konsekventa med avstängningarna, vilket vi alla vet att de inte klarar av. Exempelvis Joel Lundqvist, Djurgården och FBK blir ytterst sällan drabbade av såna här avstängningar utan där krävs det rena överfall med skador som följd.
2015 skedde denna tackling (se länk nedan) på Cam Abbott, som knäckte näsbenet på honom och dessutom renderade i en kraftig hjärnskakning som avslutade hans karriär. Abbott hade fullt upp att fokusera på puck och de två spelarna runt honom när tacklingen inträffar så Gustafsson kom tom in som fjärde gubbe med den tacklingen. Gustafsson fick matchstraff men friades helt från ytterligare avstängning. På vilket sätt är Hedmans tackling 3 matcher plus böter värre? Detta är endast cirka 1,5 år sedan så jag undanber mig Yodas grammofonskiva om "nya hårdare regler mot huvudtacklingar". www.youtube.com/watch?v=IDEHYb_28aY
Daddeh: Jag kan ärligt säga att jag har inga problem med avstängningar för tacklingar lite Hedmans. Tar den i huvudet = farligt spel och ca 3 matcher känns rimligt.
HitTheLights: Japp den tacklingen är onödigt hög och tar mot både kropp och i huvudet via Hedmans axelskydd. Jag har aldrig påstått annat och jag tycker 2 min eller 2+10 hade varit korrekt. Det jag stör mig på är att Yoda alltid ska ljuga. Han påstod det var blindside (det går fan inte att tackla någon mer rakt framifrån) och armbågstackling. Det är en klumpig tackling men den är inte speciellt hård, och vill vi ha en hockey där varenda gång en tackling tar delvis i huvudet så innebär det avstängning? Visst om det blir skada eller om det är våldsam satsning, men HV-spelaren rättade bara till hjälmen och fortsatte spela. 3 matcher är åt helvete för hårt straff för en felaktig tackling i halvfart. Jag har sett Luleåspelare ta emot minst 10 liknande tacklingar denna säsong, utan utvisning, åtgärd eller reprisvevande i Cmore.
Nu kan jag komma ihåg fel, men jag har för mig att jag läste om “regelförtydligande” angående att komma in som tredjegubbe. Det skulle likställas med att komma in som blindside eftersom motståndaren inte ges chans att försvara sig. Juniorsläckar-Hedman kommer in som tredjegubbe, och den tar rätt i skallen. Usch! Men inte oväntat att Qatar försvarar den, de kommer även att försvara Engsunds framtida knätacklingar eftersom de gillar sånt där uppe. Finns nog ingen annan anledning till att de köper in honom förutom att de lider av fobi av att ge egna spelare chansen förstås.
Väntar nu bara på att ett koppel ding-ding-världare ska slå till med: Wingerli är en fulare spelare än juniorsläckar-Hedman.
Daddeh: Men det är ju en huvudtackling eller hur? Hade det varit blindside eller armbåge hade han fått 5+ matchyers avstängning. Sen är ju frågan varför Hedman måste resa upp överkroppen när han tacklar Almqvist som väger typ 65 kg? Är han rädd att bli golvad av fysmonstret Almqvist eller är han sugen att "markera lite"? Satsar man på kroppen som han säger att han gör ska fan inte tyngdpunkten ligga där den ligger i tacklingen han utför, punkt!
var träffar tacklingen? Kommer han in som tredjegubbe?
Men i en ding ding värld får man göra sånt på en hockeyplan. I en ding-ding värld är juniorsläckar-Hedman en renhårig spelare. Hur många karriärer har han på sitt samvete? Hur många avstängningar för tackling emot huvudet har han?
Jag tycker att han borde stängas av på livstid, och att böterna borde vara alla blodspengar han tjänat på sin grova brottslighet.
{7804}: Men snälla människa...har du ens sett situationen eller bara förblindad av ditt hat som vanligt? Det är varken blindside eller armbågstackling. Varför kan du aldrig hålla dig till sanningen? Du har uppenbarligen inte sett situationen så länkar den nedan. Du påstår att HV-spelaren blir träffad från blindside och inte ser Hedman...lögn. Du påstår att armbågen är uppe...lögn.
3 matcher är alldeles för hårt straff för den där tacklingen som inte ens fäller omkull HV-spelaren. Håller med Arto att en tvåa hade kunnat vara på sin plats men knappast mer.
Inte Hedmans första karriär han släckt och jag är nästan säker det tyvärr inte är sista.
Brynäs Enterfeldt ser ut ha fått sin karriär kraftigt förkortad av Anton Hedman. se länk. Jag tror få klubbar vill ha Hedman gratis och ingen utom Qatar vill betala ca 150 tusen. Ibland sker det olyckor men jag anser Hedman spelar systematiskt farligt och att han inte förstår eller klarar av ett säkert spel. När det gäller Hedman anser jag det bara är en tidsfråga innan nästa skada.
Sam Marklund, det här kan bli hur bra som helst! Vill särskilt lyfta fram hans otroligt vackra efternamn och hans stamtavla. Spelar en hälften så bra som farsan sin så är succén given. Bara att fråga lövenhjonen vad de tycker om Lasse Marklund så börjar de darra och stamma. Kul med en till spelare från egna led, snart har vi nog 100% från den egna kommunen?
I första hand tror jag att föreningen tänker att de vill täcka upp för när våra stjärnjuniorer drar till JVM. Det lär väl blir en 3-4 stycken som vanligt. Med skadeproblematiken behöver vi lite bredd, och nu har vi en kille som brinner för klubbmärket. Ingen inköpt finne eller tjeckoslovak som är rädd för att få smuts under naglarna och det är såklart kul.
Nog får man lite fnitterattacker när man läser och synar Börjes senaste hatpredikan.
” Mycket sällan misslyckas han med att utdela en korrekt tackling och går över gränsen.”
Ja nästan aldrig? Har knappt hänt. Bara två avstängningar i år för övervåld mot huvudet. Samma mönster genom hela den onda karriären. Hundra matchstraff ungefär.
” Varför är då lärlingen och DN så beredda att döma Hedman, att de gör det även när han troligen inte alls gjort något fel, och dessutom så j-a klantigt att man motiverar beslutet men rena galenskaperna.
Varför?
Därför att det handlar om Viktor Hedman. “
Ja juniorsläckar-Hedman gör inget fel. Förutom att som tredjegubbe smälla en försvarslös kille rätt i skallen, med armbågen uppe. Obehagligt att se. För hundronde gången. Sen ska det skyllas på Viktor i Tampa Bay, helt oskyldig.
” Vi har alltså en hockeyjuridik som favoriserar vissa klubbar och som hänger vissa spelare, oberoende av vad som hänt, igen-kligen.”
Ja det verkar ha något emot juniorsläckar-Hedman. Han blir ofta avstängd när han mycket respektlöst smäller på folk i huvudet stup i kvarten, vissa blir invalider. Taskigt av hockeyjuridiken. Taskigt att ge skallkrossar-Foppa 4 matcher vid sidan av när han avslutar landslagsbacken Fernholms hockeykarriär och det hojtas ”låt han dö låt han dö” av Qatars klack. Taliban-Janne får 10 matcher när han försöker avskilja Bellemarklund huvud. Taskiga de är inom hockeyjuridien. Egentligen får man göra sånt! Näe nu blire å överklaga och anmäla! Varför tycker ingen om oss? hihihihi!
”Det kallar jag en rättsskandal.”
Ja vilken rättskandal alltså. Att han ska sticka fram huvudet rätt på juniorsläckar-Hedmans armbåge sådär, han måste ha haft ögon i nacken när juniorsläckar-Hedman kommer in som tredjegubbe? Allt är en komplott! Hihihihi!
Jösses vilket stolpskott Börje är. Eller stolpskott och stolpskott, en sargut är vad han är.
{7804}: Ursäkta men ser aningen bredare på det hela än vilket klubbmärke som sitter på tröjan, kan Du inte se det så be någon i din närhet förklara det för dig!! Det var situationen som sådan, inte att det var just Wingeli eller en SAIK spelare som nu gjorde det!
{7603}: Att diskutera Hedmans, Forsbergs eller Jimmies tacklingar och den sistnämndas klubbviftningar i magen kan vi och kommer vi att diskutera många år framöver tänker jag!! Har någon tänkt på att det som hände för ett tag sedan att ett mål dömdes bort för att spelaren stod i det blå området framför vakten och att regeln säger att "det räcker att vakten söker upp spelaren med tex. handske så ska målet dömas bort" Så säger regeln, hur konstigt den än låter!!
Hur kan det då komma sig att det blev så tyst om när Wingeli höll på att omedvetet dock trampa av Leksands vakten hälsenan?? Nu gjorde han inte det men vakten fick ändå en skärskada av Wingeli!! Vad hade han där inne att göra? Han har väl ansvar för vart han sätter sina skridskor! Likt en spelare har vart klubban är.. eller??
Sen att det var en SAIK spelare bryr jag mig inte om, men inte ett enda ljud hördes efter denna händelse annat än att vakten "trodde" att han skulle vara tillbaka inom några dagar!!
Man måste erkänna att Forsberg har framträtt och sagt sinn ånger över vad han gjorde mer än de flesta andra som gjort liknande "dumheter" gjort!! "Viss" spelare har utan att jag nämner något namn "gjort" sitt sätt att spela, agera med klubba och kropp till sitt "mantra" och när denna spelare inte spelar som han gör utan försöker spela ren ishockey så hamnar han på rygg och blir efter motståndaren!! Detta kan alla se som kan hockey och säger inte att just det är rätt eller fel, kan dock säga att denna spelare INTE spelar på detta utstuderande sätt internationellt, där aningen hårdare spel dock tillåts men även att ett slagsmål inte beivras på samma sätt som det gör här i Sverige!!
Hedman kan vara en aningen opolerad visst, men han spelar på xakt samma sätt nationellt som när han har spelat i landslaget!!
Foppa är som tex Wingeli och som alla vet och även de inbitna SAIK fansen ingen ful spelare, det måste man erkänna men alla kan vi göra våra misstag som "igelkotten sa när han satte på rotborsten".....
{7804}: Anton Hedman: "Jag försökte bara ta kroppen tycker jag." Han lär sig aldrig,han förstår inte.
Jag tycker armbågstacklingen är mycket ful och lömsk och är snarlik Johan Forsbergs. Böter 17000 innebär lön på 120-160k. Säg han har 150 och det är nog få klubbar som ser det värdet. Nja ingen klubb ser det värdet och Engsund undrar jag hur många ryckte i förutom Qatar. Skrämmande.
Positiva signaler kring Axel och Pär L. Innan jul säger Karin och det är 4 matcher nu innan uppehåll. När det börjar om 21 december är det nog tänkt med comeback.
Burström låter som mitten på januari och det är visst något med armen så han borde kunna köra på is ordentligt. Visst är det ett avbräck men undra om inte det blir väldigt bra han får ett uppehåll. Tidigare år har han ju matchats enormt och nu får han mental och fysisk vila som blir värdefullt i slutspel.
Sam Marklund tycker jag också låter bra. Inga stordåd att vänta kanske men just nu är han som klippt och skuren som bredd.
Ja serieförbrytarn juniorsläckar-Hedman delar ut en blindside rätt i skallen som trejdegubbe, armbågen högt uppe.
Men det var DIFiplinnämnden som vill ha sopan avstängd innan mötet med Djurgårn? Sen var det visst Joel som huvudtacklat någon random gnetfinne för 7 år sedan, innan reglerna runt huvudtackling infördes? Nämen juniorsläckarHedman är inte en buse, en renhårig spelare minsann!
Jaja... blire å överklaga måntro? hihihihihi! Jösses! Jag är då inte förvånad
Ja då har det hänt igen. Juniorsläckar-Hedman kommer in som tredjegubbe och delar ut en blindsidetackling rätt i skallen på en oförberedd motståndare.
Hur många sådana har han haft genom karriären? 100?
Hur länge ska detta få fortgå? Det rätta är såklart att bannlysa juniorsläckar-Hedman från att beträda en svensk hockeyrink, samt konfiskera alla hans pengar och dela ut dem till hans brottsoffer. Nu får han 3 matcher och böter på 17 000. Om jag hade han fått 30 år och böter på alla pengar som finns på bankkontot.
Tarasov: självklart får ju Örebro tryck med 6 mot 4. Offensivt så var AIK klart bättre men defensiven är ju inte bra. Jag tjatar om Marcus P, är ju inte ensam i kritiken, men Anaheim måste ju förneka att de draftad killen. Nåja, ska inte haka upp mig på honom då vi vinner, det var ju kul att se att de som ska göra mål gör det! Nu vill vi ha igång Calof oxå.
{7804}: De fick väldigt bra betalt på sina anfall, som du säger en mkt underhållande match. Gillar de jag såg av Linus L, skall bli kul att följa honom.
Riktigt rolig match så här i Novembermörkret. Skönt med tre poäng men vi känns väldigt givmilda i baken, mumsbitsvarning. Isens klart bästa spelare: Pontus Petterström. Har vart riktigt bra hela säsongen men ikväll är han så jäääävulskt bra
En rolig match att titta på med flera fina mål. MP även inblandad i 3-3 med 18 sekunder kvar. Tycker han borde få smaka bänk, bidrar inte offensivt heller.
{7804}: Håller med. Som många andra så skulle jag väldigt gärna höra vad våra tränare och Lindgren ser i MP? Håller knappt allsvensk klass. Men det såg hyfsat ut ändå spelmässigt. Viktigt att Möller gör mål, våra snipers måste ha bra självförtroende för att vi ska hamna någorlunda i serien.
14-5 i skott med 1-1 efter att Mackan Pettersson är så där bjussig som endast han kan vara. Det andra alternativet är att han är färgblind och inte kan skilja på våra svarta tröjor och deras vita. Suck!
Det positiva är väl att vi inte får gamnacke och ger upp matchen i sedvanlig ordning: näe nu gjorde de ett mål, lika bra och ge upp. Den här Ronny Depp inspirerade hockeytaktiken är inget jag tror på.
Noterar att Qatar köper in Engsund från indianerna från Göteborg. Vad ska man säga?
Engsund har ju visat sig vara en spritt språngande hjärndöd typ. Inte bara att han åker omkring och tacklar folk på knäna mest hela tiden, utan har verkar även trivas med att göra det och åker då omkring och flinar när motståndaren ligger och vrider sig i smärtor efter fulsmällarna. En begränsad spelare, men totalt sabla hjärndöd som sagt. Kan komma att passa in som handen i handsken i Qatar faktiskt, en typisk Lars Bergström värvning helt enkelt.
Nu senast var det Storm som fick sig en fulsmäll rätt över knäna.
{7804}: Ikväll blir det vinst, tyvärr bara 2p. Vi vinner med 4-3. Det är dan innan löning och med tanke på hur uselt de har spelat så blir det 3341 pers på läktarn. Hade det varit hemmamatch för Leksand så hade det varit nästan slutsålt.
Aktuella läget. Egentligen är läget både prekärt tabellmässigt men även helt lugnt. I efterhand kan man säga det skulle varit ett par namn till i truppen men enda "felet" är att klubben tydligt fullföljde sin mångåriga strategi. Egna talanger,hård träning och offensivt spel är ju det man vill AIK ska våga köra.
Även tidigare år har många segrar varit knappa och i år tror jag man kanske än mer fokuserat på slutspel. Man har nog inte tummat på träningen och med skadorna har vi inte haft poängmarginalerna med oss.
Än en gång. Hellre ingen värvning alls än en tveksam som inte är klockren.
{7827}: Är inne på samma linje, Bert behövs nog mellan Öbba och Klockare även om den sistnämnda har tagit an tonen som en "Bert ligth" när Wallson for iväg.. Öbba har jag en stor respekt för under den tiden han spelade för oss även om han var lite av en bohem.. Finns nog en "viss" risk att det händer lite saker efter säsongen, men den som lever får se.. :)
{7943}: Tror inte nån tränare åker under pågående säsong om vi håller oss ovanför plats 13 o 14. men efter säsongen så kan det hända saker. jag gissar ändå att vi hamnar nånstans 7-10.
{7943}: Som jag ser det är det katastrof läge.... Klubben går först vi har inte råd att ha någon som är "större" än klubben för i så fall måste den personen bort, vårt lag håller inte och jag ser hellre att man försöker göra en injektions värvning även om det blir en bekostnad av nån junior men problemet är väl att det är svårt att hitta nån. Vi har noll självförtroende just nu... och har vi inte material för det spelsystem vi vill spela så får man göra som lule och börja med ABCDEFGH... tills man hittar ett sätt att vinna matcher
{7827}: Snacka om att Du ser klart synt på det, det som många sett sen Hardy lämnade! OM det nu skulle bli tränarbyte?? Vad är chansen att det är Bert som ryker?? Vågar någon ta det beslutet?? Även om det är tre tränare så är uppfattningen den att det är just Robertsson som styr det hela! Det kvittar att det är nu "SAIK" det hela handlar om sett ur mina ögon, var med och minns honom som spelare!
{7603}: Jag tror inte heller att tränarbyte är rätt nu. Det är inte där felet sitter. Som sagt, det är inte Öbergs "del" som brister mest, det är Berts.
Rytter: Tycker ofta det ger en bra indikation, helt korrekt att det inte säger allt, ibland räknar man tveksamt, varifrån har såklart betydelse. Men generellt brukar de lag som skjutit mest ha spelat bäst, sen kan det vara annorlunda i enstaka matcher.
Av dessa 37 skott var förmodligen 30 rätt ofarliga. Blev förvånad efter första perioden när SAIK hade vunnit skotten men FBK hade 3-0 och ett rejält spelövertag. Samma sak i andra, trots att SAIK var bättre än i första kändes det inte farligt och vet inte vart man hittade de 17 skotten.
Det var först i tredje man lyfta upp spelet och skapade längre anfall och tryck och fick till farliga lägen, och man lyckades då också göra 3 mål, om det var för att FBK gick ner sig eller SAIK växlade upp låter jag vara osagt, troligen en kombination.
Så antal skott säger inte allt och är inte mycket att gå efter. Detta var en match som FBK kontrollerade från början till slut och det kändes aldrig nära att SAIK skulle kunna orka ikapp.
Spelmässigt måste vi ha nått botten nu. Svårt tro vi kan bli sämre för nu är det t.o.m många som ramlar oattackerade.
Ingen kemi,glädje,ork eller vilja. Egentligen behöver eländet inte kommenteras men om jag ska välja ut en detalj jag inte förstår är hur kedjorna satts ihop. Två skadade centrar Axel och Pär. Då placeras Emil P och Hetta i samma lina??? Hetta ser ut som de får ut 50% av. Han vill jag se kämpa och slita tvåvägs och göra enorm nytta mellan Möller och Jocke. Hur kan de tro Jimmie ska kunna göra ett sånt jobb?
Tycker det ser så illa ut som det brukar göra när lag vill ha bort en tränare men jag tror inte det är så nu.
Min tröst i mörkret är ändå det är helt uppenbart alla spelare och laget kan oerhört mycket bättre. Tror också det kanske är något som kan ordnas ganska snabbt.
Typ att det nästa match ser helt annorlunda ut även om man i ärlighetens namn måste säga det ser ut som det är väldigt mycket som måste rättas till.
DansbandsWolf: Jag kan. Vi suger fett! Micke "vi är nöjda med laget" Lindgren tillsammans med Öberg måste nu ångra bittert de tog jobben. Antingen är de ju inkompetenta eller bakbundna. Norran skrev senast "det är inte kris".. Va fan krävs för att det ska kallas kris? 0-10 i varje match? Vi är på god väg. Jaja, det är dags att lida sig genom en säsong, det är väl så...
I så fall känns risken större att Cam's omdöme har påverkats negativt efter upprepade hjärnskakningar ;-)