Skellefteå AIK

SHL · 16006 inlägg · 301 ämnen

Säsongen 16/17

Sv: Säsongen 16/17
Roligt vi höll bottenstriden levande iaf.
DIF vann och KHK förbättrade vi plusmålen för i kampen mot Qatar.

Det viktigaste är ändå vårt eget spel ser lite halvrisigt ut minst sagt.
Läser det ropas på än det ena än det andra men jag ser inte logiken.

Hela säsongen har det varit upp och ner så att tränartrion redan i september skulle ha skuld tror jag inte på.

Byta ut alla spelare utom Jocke L känns inte heller trovärdigt.
Vi har bra spelare inte är det där det sitter!
Och om några dagar är alla tillbaka.

Ska inte vara feg och gardera utan sätter mina pengar på att AIK nästa vecka börjar ta stora kliv och inom kort är det mesta elände glömt.
-Nästan som ett nytt lag! tror jag man får höra ganska snart.

Hackspetten från Kusmark dunkar in två nya mål, och går då upp på 47 poäng (23+24) med finfina +14. Oj oj oj som de säger i Jöttä-borrj!

Plats 45 i poängligan då, 5 poäng upp till plats 29 i poängligan. Vilken säsong av hackspetten!

{7804}:
Såg det var bara 6 svenskar framför och gör han inte väldigt många "egna" poäng också? Spelar han PP? Det är väl där vissa drar in massor med andraass bl.a.

Såg Brynäs också är indragna i streckstriden. Havererar de totalt kanske de är räddningsplankan.

Skulle sitta fint med vinst på tisdag och FBK förlust då är det klart och AIK kan förbereda sig och ta det lugnt mot DIF sista matchen.

Annars har jag grubblat en hel del på kedjorna. Som läktarcoach kan man ju inte hantverket men man inbillar sig.

Med Möller in så måste det ju göras om lite och det finns mer att ändra tycker jag.

En som Linus L har gjort det bra men han platsade inte i JVM och är bara 98a så hans tid kommer.
Jesper O är väl också en kille som bör spela högt upp men med Möller måste någon bli lidande.
Hetta känns otroligt underutnyttjad. Ganska lite speltid mest på kanten men jag tror han skulle må bra av betydligt större ansvar. Han var ändå kapten ifjol.

Jag vill se 4 hårt arbetande centrar som drar igång laget.Pär L, Adam P, Hetta och Pontus P.
Jimmie såg faktiskt alert ut senast och det bara måste finnas mer där annars är det ju konstigt.
Om man kör första oförändrad till att börja med:
1a Bud-Pär-Jocke
2a Möller-Adam -Jimmie
3e Calof-Hetta-Axel
4e Jesper O ( Olsson)- Pontus ( Wingerli,Linus L) Tim (Sam)

Om man lägger ner att 4e ska producera så vore det väl konstigt om det inte ska gå hitta några som är i toppform och med Pontus kämpar ner det mesta.

Räcker inte de tre topplinorna långt är det nåt fel.

{7603}:
Kollade några matcher, han "driver" inte kedjan men han och Ryan Johansen hitta varann bra. Spelade andra pp dessa matcher. Nu lirar han med Filip F och Ryan, då har jag bara sett två perioder där är han ett komplement till dessa två, alldeles oavsett så är en första i NHL inte så tokigt.

Tarasov:
ok bra du har koll. Jag kollar bara higlights och målen.
Nog verkar det som han rört sig upp i hierarkin och blir intressant se var det tar stopp eller om han går bra mer än en säsong.
Jag har otroligt höga tankar om Arvidsson och han är lite av en favorit.

{7603}:
Kan rekommendera en koll på Nashville, rätt kul lag att titta på, om du kommer åt viaplay kan man kolla i efterhand. Subban/Josi på backen:)

{7603}:

Ser inte alls dumt ut. Många som behöver vakna till liv nu. Calof ser piggare ut, men har en bit kvar till sin maxkapacitet. Olofsson oerhört formsvag, ser vilsen ut. Olsson, Wingerli, trampar vatten och väger lätt. Holmström ser ibland ut som han rökt en holk innan match, långsam och fredlig. Petterström sliter hemåt men är iskall framåt. Alm, vad har hänt med karln?

Däremot har Hetta, Berglund, förstafemman och Adam Pettersson spelat riktigt bra på slutet, mer kampvilja. Burtsröm har vart en injektion även om han åklte i slow motion sista matchen.

Juniorsläckarn Busen Hedman har gjort det igen. Han släckte en junior! Nu sitter säkert Qatars supportrar och Börje i synnerhet där och myser?

{7804}: Märker att du gör som du brukar efter era matcher: analyserar utan att ha sett dom.
Men det visste vi ju redan....

{7603}: Ursäkta att jag bryter mig in i ert forum men ???
Vem beslutade att ni skulle trada bort Emil P. Detta måste vara SHL-säsongens
största groda.
Emil har på bästa sätt gett svar på tal i Växjö.
Dessutom har Emil en yngre bror Elias som är ytterst talangfull. Jag tror dessutom
att bröderna vill spela tillsammans i SHL innan de försvinner till NHL.
Skellefteå ordnade verkligen en bra "dubbeldeal" till Växjö.
Hoppas att ni får fart på skutan när Möller återkommer. Höll tidigare på er men nu
är det fiftyfifty ni kontra Växjö.

charlie9:
Alla modoiter är välkomna där tror jag vår moderator Ivandrago instämmer till hundra.

Jag har inte den blekaste men man gjorde det ju av någon anledning.

Min personliga åsikt är att jag aldrig riktigt gick igång på Emil P.
Varken spelmässigt eller kroppspråk. Han var inte dålig men det var som han trodde han var bättre än vad han är.

Såg Elias i JVM och han klev då inte fram om man säger så och var om möjligt än rangligare och klenare byggd än Emil.
Får de ett par år till så kanske de bygger upp sig vem vet.
Emil sölade väldigt ofta med pucken när det hettade till.
När motståndarna var trötta eller tog det lite lugnt fick han utrymme.

Tror Växjö kommit lindrigt undan några matcher i serielunken och i den miljön har Emil kunnat ta för sig men i ett slutspel när det börjar blåsa är jag ganska säker han är lite att luta sig mot.
Har jag helt fel får du gärna återkomma och säga va var det jag sa.

{7603}: Hej. Håller med om att de är lite tunna men de är begåvade med
spelsinne, målsinne och skridskoskicklighet och detta räcker långt.

{7804}: Surt, särskilt med Tolle borta också. Men men vi får kämpa vidare med de vi har

charlie9:
Ja de är bra men Växjö är väl tyngre och AIK saknar några kilon så det påverkade kanske.
Kan ju ha skurit sig på nåt sätt också.

{7603}:

Såg du nya kedjorna?

Möller med Jocke och Lindholm.
Bud med guld-Jimmie och Adam.

Sen är även Katic tillbax!

Näe nu ska indijanerna från Jöttä-borrj få smisk, vi ska trycka ned dem i mockasinerna!

{7804}:
Jo jag såg det och blev glad. Jag var ganska nära med mitt förslag men Möller med Jocke är ju den beprövade framgångsrika.
Hittade inte något om 3e och 4e men där snurrades det runt kanske.
Vad tror du? nog skulle det kännas slöseri med Axel och Calof i 4e?
Pontus eller Hetta center i 3e är enda tänkbara.
Pontus brukar ju få ta ansvar med yngre i 4e. Hetta i 4e blir ju nästan ett hån med tanke på rollen han hade i Malmö.

Nu hoppas jag på 1. Möllereffekt.
2 .Effekt av nya "rätta" kedjor.
3 .Katiceffekt.
4. Thomsoneffekt dvs träningen släpps upp.
5. Hoppas även på det i år tagits lärdom av två missade guld och det mesta har fokuserats på slutspel och inte vinna serien med 20 poäng.

Synd om Börje som inte har spelare laborera och bygga lag med.
Är dom inte avstängda fejkar de skada eller alibispelar för att fruarna packat resväskorna.
Bröderna Emanuelsson valde fel klubb kan man lugnt säga, pengarna var bra ändå.

{7603}:

Samtidigt skulle Petterström och Hetta som yttrar i 4e vara en oerhört jobbig kedja att möta. Skulle kunna spelas mot motståndarens bästa kedja.

Calof och Holmström har haft fin kemi tidigare och jag tycker de passar bra ihop med speed å målskytte från Calof samt pass och sargbök samt kriga framför kasse från Homer. Passar bra in i en tredje dessa herrar.

I övrigt känns det ovisst. Nu har Tim Söderlund fått stå på sidan av pga någon konstig anledning, hoppas han kommer in i laget igen.

I övrigt känns det ganska ovisst hur forwards ska formeras och vilka som ska spela. Viktigt att fler än Jockes kedja bidrar framåt, utan resten blir det inget guld i år.

{7804}:
Nu blir det nästan som Snillen spekulerar här inne, på den nivån är det och det märks du har koll.
Tycker väldigt många faktorer pekar rätt nu och skulle det skita sig och bli playin är det inget att frukta utan kanske bara är positivt med fler matcher för att få maskineriet finstämt.
Möllers enorma hunger lovar gott och drar nog med sig alla.

{7603}: Hej igen. Nu skall jag komma med ett nytt påstående där jag tror att vi är på samma våglängd.
Skellefteå fann lyckan när ni lyckades värva Antos (Anders Söderberg) och Werner
(Magnus Wernblom) när ni ville upp i SHL.
Tror att Werner låg på poängsnitt 1.27 per match i de 2 allsvenska säsongerna och
att han dessutom var en "brunkebergspump" (gigantisk härförare) var nog er lycka när ni lyckades kliva upp.
Det finns inte så många med Werners egenskaper idag.
Självklart håller jag på er när ni kliver in i slutspelet.

charlie9:
Kan bara instämma och det vore på sin plats vi hjälpte er som ni hjälpte oss.
Vad ni än gör så ta inte i Qatar för då har ni bränt broarna till Skellefteå AIK och hamnar bara i trubbel.
Qatar och Björklöven är också allierade så norrut är det vi som borde kunna hjälpa mer.

{7603}:

kan inte annat än att hålla med. Efter allt MoDo hjälpt oss med genom åren så skulle vi kunna hjälpa tillbaka litegrann.

Vi har många duktiga hungriga spelare som ligger precis på gränsen till spel i SHL. Någon av dem skulle vi absolut kunna låna ut på säsongslångt lån nästa år, om vi nu inte åker på 15 skador likt i år.

Att låna från Qatar går såklart inte. Många som spelat där är ju djupt traumatiserade, de flesta går bakåt i utvecklingen. Inte så konstigt med tanke på ångesten de måste känna.

Daddeh har fel fel fel igen.
Stulit? säger allt om hur Qatars värvningar går till.

Hånat? Visst raljerades det här inne då det begav sig och Modo var i SHL men dels var kritiken befogad och dels var det ingen som ville det skulle sluta så illa de åkte ur.

Den extrema köphysterin Modo slog in på är en väg få egna supportrar uppskattade.
Tränarcirkusen var inte heller populär.

Men Qatarsupportrar som alltid levt i köpkultur såg naturligtvis inget konstigt eller illavarslande i detta!

Visst blev det infekterat Forsberg-Bert historien men den ser jag som väldigt isolerad.

Sanningen är att Björklöven och Qatar under sin korta historia ( Skellefteå AIK och Modo ser på den som vuxna ser på barn ) alltid legat sked och försökt knäcka oss.
Om Modo börjar ta kontakter med de här klubbarna förstår alla vilka signaler det skickar AIK.
Ja Björklöven är väl ingen risk de är ju konkurrenter.

Hanses var en bra början kanske man kan säga.
Precis som Yoda säger har vi knappt fått ihop ett eget lag i år.

Dessutom får jag för mig Modo haft fullt upp renovera i år och kanske gett signaler som -Vi håller på röja upp och återkommer när vi vet mer vad vi behöver och vilken riktning vi ska ta.

{7603}:

En kan ju tycka att det är lite smålustigt att sitta och bröla om ett knycktes och köptes när det egna laget ställer upp med EN !!! spelare från den egna kommunen och laget hjonen attackerar ställer upp med 12 st från den egna kommunen?

Snart rycker väl Simple Zappa ut till försvar… nämen en är mer än tolv om blah blah

{7804}:
Ja snart. Det är nog nästa fikapaus vilket sällan är mer än en timme bort :)

Qatar och värvningar.
Inte konstigt Daddeh anser en värvning är en stöld. se länk.

{7603}:

att inte göra rätt för sig tycks ligga i deras DNA, tillsammans med falskspel, fusk, anmäla och överklaga... och sist men inte minst: att förlora!

{7804}: Vad vill du att jag ska försvara?

Lite svårt att fatta vad du skriver...lite väl tidigt att hinka rödtjut och skriva osammanhängande kan jag tycka, men jag har å andra sidan jobb och familj att ta ansvar för, något du säkert saknar där du sitter i din lilla solkiga ungkarlslya någonstans i en grå förortsetta på västkusten...

Zappaholic:

Det gör inget att du har svårt att fatta. Bara att kämpa på! Lönen som parkeringsbotpolis täcker säkert underhållet och täcker hyran till kyffet du hyr. Nåra munkar slinker säkert ner också?

{7804}: Är du säker på att det finns parkeringsbotspoliser i Sverige eller tittar du på alldeles för många polisserier från USA? :-)

Zappaholic:

Jag är säker på att jag inte skulle vilja byta med dig

Nu står vi där skadade och bandagerade tränga mot väggen och en flock indijaner från Jöttä-borrj formerar sig. Finns bara ett val att göra, attack!

Här i Jöttä-borrj är det t om 3 centimeter av slask dagen till ära. Nu är det dags att visa vad laget går för och hur vi spelar hockey i norrland. Hockey är ju norrlands sport!

{7804}: Du skulle inte klara mina arbetsuppgifter för man måste vara nykter...

Zappaholic:

jag tror jag skulle ha större chans att klara mina än vad du skulle ha att klara mina om man säger så. Ha solbrillor, käka munkar och dela ut parkeringsböter är inte svårt, det är däremot mitt jobb...

Zappaholic:
På det temat kan jag bjuda på en anekdot!
En kollega till farsan fick det påpekat för sig att det inte var så passande att han kom onykter/påverkad till arbetet. Varpå han replikerade "men vafan spelar det för roll, jag är ju bättre på jobbet onykter än de flesta är nyktra"......

Tarasov:

näe nu blire å gå och inhandla en dunk rödtjut!

För trivseln här på hockeysnack och på jobbet imorn är det nog bäst att vi vinner.

Indijanerna från Jöttä-borrj... we're coming for YOU!

{7804}: Ligga på soffan och pilla luddet ur naveln med ena handen samtidigt som man skriver dynga här på HS med andra handen är inga arbetsuppgifter i mina ögon.

Zappaholic:

Jag tycker det låter svårt. Simultanpillra och sen skriva med en hand. Svårare än att skriva ut parkeringsböter i alla fall.

GE MIG ETT AAAA
IIII
KKK

AIK KLAPP KLAPP KLAPP

{7804}:
Vilka kanonlåtar du länkade till, minnen.

Riktigt underhållande din och Zappas debatt. En eloge till honom och full stöttning, de är vår räddning ibland.

Jo laget är klart och jag är klart hoppfull.
Jesper O petad och det är nog mycket dagsform bara som skiljer eller så är det det här med roller och längre upp är det fullt.

Jag vidhåller det inte är fullständig katastrof vid ev. playin så laget trimmas men naturligtvis bättre med slutspel.

Fasiken det känns som det är första matchen för säsongen. Rätt lag och bra lineup.

{7603}:

vi slipper Tömmernäs. Flyt! Han e fördjävla bra

Ruggigt bra period av oss. Ser tända ut, och vi maler ned indijanerna. Plockar fram vår Gatlin Gun och mejar ned dem med en tung press.

Vi har lite otur med skott i stolpen, och domare Sören blåser tyvärr av för tidigt för blockering just innan Axel har öppet mål. Men lite mer tur hade det stått 3-0 efter första i en mycket mycket bra period i ruggigt högt tempo. Fröl... förlåt, indijanerna från Jöttä-borrj är giftiga när de sticker upp.

{7804}:
Som ett nytt lag!

{7603}:

En jämnare andraperiod. Det som skiljer mot tidigare är att vi har ordinarie lag, INGA BJUDNINGAR och vi spelar med lite hetta (i dubbel bemärkelse). Indijanerna från Jöttä-borrj är duktiga men vi är bättre

{7804}:
Frölunda gör nog en toppmatch men jag tror det är vi som har mer att ta ut.
Jag menar gå från HA-nivå till max så sitter inte allt direkt.
Möller är ju lite rostig också men enormt bra ändå.

{7603}:

Jag ser Fröl... indijanerna från Jöttä-borrj som favoriter till guldet. De har vart klara för topp 4 sen länge och har vässat formen.

Bra match ikväll och INGA BJUDNINGAR!!!

Som väntat vinner vi ikväll. Åker till jobbet med halsduken på imorn, risk att det blir varmt då jag inte kommer att ta av mig den under hela dagen. Ser ni en jääävuslkt snygg kille imorn i Jöttä-Borrj med halsduken på, då är det jag.

Ingen bjudning ikväll! Ordinarie lag, första matchen! Kanske hänger det ihop!

Matchens spelare ikväll är Ortio som är lysande, samtliga backar spelar stabilt och speciellt Djuse. Framåt så är det så skönt att se Möller tillbaka, bäst tycker jag Hetta och Petterström är. Det som skiljer är att ingen faller ur ramen.

SKELLEFTEÅ AIK HALLELUJA!

{7804}:
Tror de fick betala en hel del på slutet för den furiösa inledningen.
Syns Frölunda spelat ihop sig en hel säsong och vi har premiärkänsla.
Tror Roger den ryggradslösa och gänget fick en hel del att tänka på ändå.

Axel började bra men mattades.
Möller finns mer. Jocke kanske inte riktigt toppmatch trots målet.
Resten genomgående överbetyg.

{7804}:
De kanske tror du håller på Häcken så du får inte vara blyg utan låt käften glappa och kör lite samma stil som här :)

{7603}: Hej. ni myser nu till vinsten o kollegans (=hatobjekt) dyngtorsk.

« · 1806795 · »