{7804}: Jag gissar Qatar gjort överlägset mest fulmål av alla lag sedan Rönken och framåt.
Magkänslan säger ca 5% av Qatars mål är riktiga fina anfallsmål och resten är studsar, returer ,lägga på mål,ta vara på misstag typ indianare och PP.
AIK gissar jag ligger högst av alla lag gällande ordentliga riktiga snygga av egen kraft gjorda mål.
Tycker faktiskt det börjar bli övertydligt hur Qatar förts fram som ett slaktoffer alla vill ha med och möta i ett slutspel.
Jag tror så här. Första delen av serien då alla kände på Qatar en eller två matcher torskade Qatar ideligen. Då insåg de andra lagen Qatar vill vi möta i ett slutspel. Dels för att de har det minst skickliga laget. Dels för att alla hatar Qatar och anser Qatar är parasiter.
Såg hur de till synes ointelligenta Qatarledarna skrattandes hånglade med varandra efter slutsignalen utan antydning till insikt. Insikt om att Qatar är SHLs Steven Bradbury.
{7804}: Och du tycker inte att Djurgårdens 1-0 var flipperspel och studs i mål?? Eller erat 2-1 mål som var en lobb puck som Haugen lyckades tappa in??
DansbandsWolf: haha du har verkligen stora problem. Precis som Qatar yesss 1-0 och totalt utspelade.
Vi förlorade mot ett hetare lag. Tycker inte alls alla kom upp som man vet dom kan. Kändes som vi rammade en mur eller port och började tveka isf att fortsätta. Det var lite oroande.
{7603}: Ha ha kom inte nu igen med vi gick inte för fullt snacket för visst gick ni för fullt men FBK ville mer och var bättre ikväll. Erkänn nu för en gång skull att ni förlorade mot ett bättre lag trots att ni gav allt som fanns för kvällen, det blir mera trovärdigt då. Försök vara ödmjuk för en gång skull, det vore klädsamt.
Håller med!! Även om jag tycker matchen var helt jämt och intensiv. Vi var klart bättre i 1a,FBK klart böttre i 2a och rätt jämt i 3e. I O T hade vi lnågot bättre lägen men FBK kändes lite hetare och är väl värda bonuspinnen. Riktigt kul att se Pesonen tillbaka, kommer bli magiskt då han redan idag hade en handfull kalaslägen:)
En hel del som var bra men några bitar vi behöver jobba på.
Inte helt orättvist för FBK krigade verkligen för poängen. Tänker att vore det slutspel skulle det bli tufft för motståndarna hålla stilen fler matcher. Såg ut som AIK börjar ha bra form,inte max än som tur är.
Största problemet i afton tycker jag är det känns inte som alla är närvarande riktigt.Ingen är dålig men hälften ser heta ut och andra hälften inte riktigt där.
Fick faktiskt lite dåliga vibbar från finalserien då det också kändes som alla inte var påslagna.
{7804}: Du har verkligen missat hela poängen med vad kommunal doping innebär.
Jag tolkar det du skriver som att du tycker det är ok skillnad att vara skyldig sin kommun 250 miljoner som man knappt behöver amortera,
Fått Globen??? Snälla Yoda, om du ska diskutera detta så gör det hederligt och ta reda på fakta.
Du kan få en konkret fråga: ta du reda på vad DIF får i kommunala bidrag till verksamheten? Jämför det sedan med de två lag som får mest: SAIK och Växjö. Pengar rakt in i elitverksamheten. Pengar att värva spelare för.
En bonusfråga: tycker du det är rätt att Växjö får knappt 20 milj/år av kommunen när de redan är skyldiga 250 miljoner?
ifall Växjö kommun eller stad bygger en arena för 25 miljoner kronor, då är det kommunal doping.
Ifall Stockholm bygger en arena för en miljard, då är det vad? Som det ska vara?
Du tycks inte inse att Djurgården har "fått" en arena som tar 16000 åskådare, medan Skellefteå och Växjö har arenor som tar 5600. Scandinavium tar väl 13000?
Att äga arenan har visat sig vara en dålig affär. Titta på MoDo. Skellefteå äger inte sin arena, utan hyr den. Att det är billigare att hyra Skellefteås arena än Scandinavium och Globen, ja det känns inte helt ologiskt faktiskt, eller vad tycker du? Nu är det inte så att vi hyr den gratis, men allt är betydligt billigare uppe i norr, fastigheter, hyror, mark. Det är inte direkt så att man kan köpa en villa för en miljon i Stockholm eller Göteborg, men det kan du göra i Skellefteå kommun.
Om jag bodde i Göteborg eller Stockholm, med miljonerna där, med arenorna där, med företagen där, jag skulle inte direkt vara avundsjuk på förutsättningarna som Skellefteå har att bedriva ett elitlag om jag säger så. Det är ohederligt och korkat att komma med: men de betalar billigare hyra, men de får 10 miljoner av ett kommunalt bolag per år. Det ÄR patetiskt.
{7804}: Hur tänker du nu? Jämför du Globen med arenor ute i landet som de flesta klubbar i SHL själva äger och driver antingen direkt eller genom fastighetsbolag eller arenabolag? I vissa fall äger kommunerna arenorna men klubbarna hyr ju dem för en årlig struntsumma och har full kontroll över all försäljning inne på arenorna.
De arenor som ägs av klubbarna själva har ju också konserter och andra events där det strömmar in pengar, antingen till huvudföreningen eller dotterbolag. Pengarna pumpas in i verksamheten.
Jämförelsen med Globen/Hovet haltar svårt...
Vad gäller personangrepp så kastar jag mer än gärna skit på dig när du pysslar med dina sedvanliga hån. Gör du det inte så håller inte jag på heller
visst är det så. Funderar att köpa en aktie i SSAB och sen åka dit och skrika: varför de ger pengar till ondingarna och inte till skolor, vård etc? Dessa köpepengar försvinner dessutom till utländska skatteparadis, det finns ju knappt en avlönad svensk spelare i laget?
Men det är ändå en så dålig investering att köpa aktier i SSAB att jag helst avstår, det går ju käpprätt och helvetet för dem. Kul för ledningen att det sammanstrålar med mammon även där.
Zappaholic:Det faktum att apAIK är landets mest kommundopade lag måste betraktas i ljuset av att apschtaaaan är ett kalhygge betr positiva inslag i övrigt. Apschtaaaaan är inte mer än några rondeller på E4:an och ingenting värt att stanna i om inte för att lätta på blåsan eller möjligen tömma bilen på skräp. Nej aplaget är det enda en Marklundare kan känna stolthet för och därför överöses med skattepengar även om så byaskolorna måste läggas ner och barnen blir utan julgranar på torgen. Pesonen kostar och får kosta även om centrumbron och målet med 80000 invånare får stryka på foten.
Djurgården är enda SHL lag i Stockholm - en stad med en miljon invånare, eller 2.5 miljoner i regionen. En av världens rikaste städer, och en enorm marknad för företagssponsring som inget annat lag kommer i närheten av, inte ens en tiondel av. Man har "fått" en arena som heter Globen och den tar visst 16 000 åskådare, men istället lirar man på Johanneshov.
Det är det som är problemet. Intresset för hockey är för litet i huvudstaden. Att hålla på och klaga på att andra lag får mer pengar vid ölförsäljning, eller att andra lag fick några miljoner i sponsring av ett kommunalt bolag, när man själv har ovan förutsättningar... det är faktiskt ytterst pinsamt. Som att New York Rangers eller LA Kings skulle skylla på Winnipegs eller Minnesotas sponsring.
Om man istället fokuserade på sin egen verksamhet och en promille fler ställde upp för sitt lag, så skulle såklart Djurgården sopa mattan med oss ekonomiskt. Vi skulle inte ha skuggan av en chans ekonomiskt. Att man inte inser detta och istället missundsamt skyller ifrån sig och rackar ner på några landsortslag med BETYDLIGT sämre förutsättningar, det säger mer om dem än om oss.
Gnället från dem i detta ämnesområde är såklart patetiskt. Som förening har jag dock mycket stor respekt för Djurgården, deras stolthet och deras traditioner. Inget jävla köpelag, man bidrar till svensk hockey, en helt otroligt tryck på hemmaplan när man tar i på läktarna, man har fostrat många profiler och legender genom åren. Sen ogillar Djurgårn de filmande mammondyrkarna i Qatar och avskyr deras gnethockey och ohederlighet, det ger också ett plus i kanten.
Nej, det är verkligen inte vid sidan av ämnet. Det är själva kärnan av problemet för lag som då exempelvis Djurgården. Det handlar ju inte om olika rika kommuner. Det handlar om hur stora kommunala bidrag kommunerna ger sina elitlag. Kommunal doping.
Vi behöver inte diskutera skiten, men villkoren blir grymt orättvisa när lag som Växjö är skyldig kommunen över 250 miljoner samt erhåller bidrag på knappt 20 millar/år.
Zappaholic: Du kanske är utbildad ekonom och har bättre koll men marknadskrafter och konkurrens som snedvrider är väl lite vid sidan av ämnet?
Visst det är orättvist att kommunerna är olika rika.
Som jag ser det är det hela mycket enkelt. Kommunen bestämmer vi själva över och någon extremt konstig fördelning av pengarna går inga medborgare med på i längden.
Staten som är hela Sverige är något helt annat. SSAB var väl statligt till-93 men kan tänka mig det tecknades mångårigt kontrakt på slutet. Visst får man förstå det finns någon paragraf att t.ex LKAB har rätt att stötta verksamhet och anställda med anknytning till orten och företaget.
Men mångmiljonbelopp till Qatar är fel tycker jag.
Kommer troligen inte skriva något mer i ämnet idag ivf för det är så ruskigt tråkigt.
{7603}: Verksamhet bekostad av kommunen är lika illa. Marknadskrafterna blir satta ur spel och bidragen snedvrider hela konkurrenssituationen. Lag som DIF får i princip ingenting medan lag som Växjö och SAIK ligger i SHL-topp vad gäller kommunala bidrag.
Snillen spekulerar på Qatars sida om vår rivalitet och historik mot löven. Hatmatcherna.
Måste vara svårt att greppa för en Qatarhybrid det här med rivalitet som byggs upp, anor, spelare med hjärta föreningen, duktiga killar från bygden som stannar år efter år och kämpar för klubbmärket.
Nämen vårat köpegäng köpte ju in mupp x och mupp y som gjorde dittan och dattan!
Fredrik Svensson, Hammarby, 3 säsonger, köptes från oss. Toporowski, Kanada, 1 säsong 30 matcher Bautin, Ryssland, 2 säsonger.
Klart de är stolta över sådana i Qatar!
Kör fortfarande med samma taktik. Man letar med ljus och lykta efter planetens mest talanglösa och hjärndöda, och sen slår man till med storbörsen när köpeläget dyker upp. Man ser till att man har royal straight flush i hjärndöda år efter år efter år... just nu har man juniorsläckar-Hedman, Gnomström, Eilert, jättebäbisen Sylvegård... det kryllar av inköpta skallkrossare med minimal talang.
Spela hockey eller ha egna spelare eller ha ett eget spel... det duger man däremot inte till som bekant.
Oj va skoj Pesonen verkar vara med imorrn. Normalt borde man inte ha så höga förhoppningar med tanke på ringrost men det låter på han själv han är i toppskick.
Tvivlar lite på även Jimmie spelar men det låter positivt i norran.
{7804}: Tackar. Det skadar inte ju tydligare det blir att Qatar ska bort. Qatar är skadligt. Qatar förstör.
Tänker på spelfilosofi och rötter angående Modo. Om de funderar ska det inte vara några problem för dom.
Det är bara de tittar bakåt så har dom ju en stolt tradition med en positiv klassisk offensiv skridskostark norrländsk hockey med egna produkter falla tillbaka på.
Qatar vad dom har att falla tillbaka på är väl mer en kriminell verksamhet och dödgrävarhockey bekostad av staten.
Kloka tankar. Hoppas MoDo hittar tillbaka till sina rötter, för norrlandshockeyns skull. Inte bra om alla norrlänningar förutom oss kör med köpmani och mammondyrkan
Tarasov: Kom på nästa år som jag skrev är det ju inte. Betydligt närmare bara några månader med en ny silly och nytt hopp och glömma en hemsk säsong kan man tänka. Jo jag har bara åskådarkunskaper men om jag ska komma med ett till "råd" förutom värva svenskare och säkrare. Tänkte på det Anders Forsberg sa hans position var så utsatt,det var han som skulle frälsa alla. Hela Modo verkar haft mycket syndabockstänk några år och kanske det varit för mycket solokörningar och inte bättre klickar eller smågrupper.
Om man ska jämföra Skellefteå AIK och Modo. Tänker på t.o.m individuella sporter som längdskidor och friidrott har läger och samlingar.
Jo Modo tror jag skulle må bra av mer kollektivt tänk.Dessutom helt gratis. Att dom sätter sig ner och formulerar och skriver in åt vilket håll alla ska dra och att alla sitter i samma båt och ska hjälpa varandra. Kanske lite mindre ära och berömmelse till enskilda men ett helt annat klimat och arbetsmiljö, trygghet och tydlighet.
{7603}: Kval mot Leksand el AIK är 50/50.... Enligt mig iaf. Absolut behövs det en riktningsförändring, kval är lite som rysk roulette till slut brinner kulan av...
Men vi har en 6-8 FW mellan 17-22 som fått speltid i år, kan vi stanna kvar och bygga vidare på det så finns iaf ett embryo till något gott, plus att AJ och FO är det bästa tränarna på många år
Tarasov: Jag kan mycket väl ha sett fel efter bara sett två matcher. Hoppas verkligen dom håller ihop som grupp.. Då ska det ordna sig. Inför nästa år måste det väl ändå bli en tydlig riktningsändring och hellre satsa på säkrare svenska kort när det gäller värvningar.
{7603}: harmoni har man nog jobbat på genom att ge kicken till Wilson och Lappy... Mike Helber hade ett intressant resonemang ang detta i cmores podcast nr 63.
Tycker det var en riktigt bra match igår. Hög kvalitet mot ett bra hemmalag. MoDo spelade riktigt bra och kommer de upp i samma nivå som igår så kommer de att leka sig kvar i kvalet, för de gör nog rätt i att ställa in sig mentalt på ett nervdallrande kvalspel.
Väldigt onödiga (och korrekta) utvisningar av MoDo igår. En bra match av domarna. Vårt PP är direkt dödligt för nuvarande, och det lär inte bli sämre när Pesonen och guld-Jimmie kliver in i laget. Mycket vackra hockeymål. Norman, Zackrisson och Ritola, vilken dödlig trio alltså!
Önskar MoDo lycka till resten av säsongen. Egentligen borde man retas litegrann över att vi nu har 9 raka segrar mot dem, men sparar det till nästa år då vi förhoppningsvis har tvåsiffrigt. Lite barmhärtighet får man nog visa. 10 raka segrar, då får man börja retas enligt Yoda Marklunds uppförandekod ;-)
Jag är nog lite mer pessimistisk gällande Modo. Visst tror jag det ordnar sig och dom har ett bra lag som stundtals blixtrar till.
Men i ett kval brukar det väl handla väldigt mycket om harmoni och hunger?
Modo upplever jag vara ett "dött" lag.
Sedan detta med bäst av 7 isf en serie vet jag inte heller om det automatiskt är en fördel. Tror faktiskt tvärtom att möter dom ett lag som har rätta inställningen kommer dom förmodligen lära sig en hel del och ju längre det lider äta sig ikapp.
Rutinen och skickligheten bör ändå räcka om Modo inte totalhavererar.
{7827}: Håller med dig. Är helt säker att dom grejar ett kval om dom bara är ödmjuka inför uppgiften. Som jag skrev igår syns det tydligt att många spelare har bra 'skills' Mkt nära att dom kontrade in 2-0 på oss vilket hade gett Modo mkt kraft och fått oss att känna 'FAN är det en sån kväll att vi ska ligga under med två mål trots att vi ägt dom första fem min' av matchen.
Istället får vi 1-1 på en utv där klubban fastnar mellan benen. Visst är den billig!! Men för det inte felaktig,den typ av utv känns alltid lika billig när den kommer.
Spelet 5-5 håller jag med om är rätt jämt. Men vi har lite mera kombinationer i uppspelet och även en kväll som denna där det slarvades rejält med första passet är vi bättre i uppspelsfasen. Vi byter även puck/positioner bra i anfallszonen får stundtals långa byten på Modo tack vare det,förstås inte vid lika många tillfällen som förra matchen men ändå hyfsat ofta.
Målvaktsmatchen var rätt jämn. Hanses kan bli en riktigt stabil första målvakt när han höjt sin lägsta en nivå. Han vinner i alla fall matcher och gjorde några extremt 'svettiga' räddningar . Men varvade tyvärr bra spel med riktigt dåligt.
Xtravaganskaja: Modo var ett annat lag ikväll, men även om spelet var ganska jämnt då ingen satt i utvbåset så är det klasskillnad på lagen. 62 poängs skillnad visar det. Men om Modo spelar som ikväll fixar dom kvalet och det tror jag att de gör.
Mkt!! Fel domslut som du säger men bara att gå vidare. Att bjuda oss på PP funkar bara inte för Modo.Welsh var riktigt dålig idag igen och tog även han en mkt dålig utv. Bra av Lundberg att visa Lundberg mentalitet och 'ta emot smällar' tills det gav utd.
Modo räcker helt enkelt inte till just nu,även om dom periodvis kommer upp bra. Trodde på en lite jämnare match.
Så oproffsigt av Torp att snacka till sig utvisning. Självklar feldömd offside men det där är hans fel att det blev 2-4. Frun är rosenrasande på Torpen.
Är det så att det låååååånga väntan för Pesonen(och oss fans) är över!?:)
Om så är fallet är det förstås riktigt kul och viktigt . Ett riktigt bra PP kommer ge oss ytterligare en dimension. Helt övertygad att vi kommer fortsätta satsa på 2st '1a PP' formationer . Formationer som kan starta lite olika beroende på form samt hur det sett ut i aktuell match.
Just i spelformen PP är väl inte osannolik att SuperJanne får mkt speltid i ikväll(om han nu kommer till spel)
Alla rapporter säger att han varit grym på träning. Själv sett två träningar sista veckorna och håller med. Pesonen är klass rakt igenom. Hans kroppsspråk är inte lika lojt ens på träning. Kanske ett tecken att han är riktigt sugen att spela hockey.
Vi vet sen tidigare att Janne vunnit väldigt mkt. Tillsammans med GuldJimmie blir sådana vinnare enligt mig en mkt viktig faktor i ett kommande slutspelet.
Förra säsongen hade vi ett mkt bra lag,detta lag är dock klasser bättre.
{7603}: Vore kul om Linus fick chansen igen imorgon. Men läser man mellan raderna så är känslan att tränarna kommer ta det lugnt med killen. Ganska smart tycker jag då vi kan förvänta oss en helt annan matchbild imorgon(mkt mer fysisk)
Om man för ovanlighetens skull ska våga titta lite i slutspels'spåkulan' så kan 1a platsen kanske visa sig bli guld värd. Växjö lär inte hinna jobba sig in top 6 utan lär få gå den långa vägen. Har dom väl där fått ordning på grejerna samt spelat in nyförvärven kan dom bli livsfarliga i en 'kvart' Mkt troligt att dom då matchar Frölunda riktigt ordentligt. Ett Frölunda som iåfs också kommer 'steppa' upp.
Sen hoppas/tror jag vi ställs mot HV eller Brynäs Två lag jag tror vi har en riktigt bra chans mot. Speciellt då dessa lag kommer ödsla mkt kraft inte bara i play in serien utan även i slutspurten. Dessutom har dessa lagen haft tufft med skador under hela säsongen och redan nu garanterat fått gå hårdare på sin trupp än vad vi gjort. Är förstås fullt medveten att även vi haft mkt spelare borta pga skador/landslag/avstängningar men anser ändå att vår bredd gjort att vi kunnat sprida ut speltiden och ge halvslitna spelare bra med tid att köra rehab mm.
Ser framemot slutspelet med tillförsikt och en stor portion glädje:)
Tror på en mkt jämn match imorgon. Tippar AIK vinst med 2-1.
Är mest nyfiken på hur det blir med Pesonen imorrn. JImmie kan få vila lite till ingen panik med honom,han vet vi var vi har. Hade även varit roligt se lite mer av Linus Lindström. För att vara debut såg det lovande ut. En sommar till kommer göra mycket både för han och Tim Söderlund. Båda väger lite lätt än men är ju klart intressanta.
{7827}: Håller med!! Modo kom upp bra periodvis i första perioden men sen var vi bättre. Siffrorna borde varit mindre efter första,samtidigt borde vi 'hängt' någon i andra perioden.
Mackan är två nollor ifrån Norrenas rekord på 9st nollor, blir förstås mkt tufft att greja men inte helt omöjligt(hoppas han får chansen på tors igen) Lite irriterande att han tappat två nollor under sista minuten denna säsongen(ena matchen desutom ordentligt avgjord)
På tal om milstolpar så är det 4e raka säsongen över 100p:) Dessutom vann DIF ikväll vilket för mig var hyfsat väntat och kan ha varit sista pusselbiten för en historisk 4e raka serieseger:) Tror som sagt sagt DIF kommer kliva in på en 4e plats när serien är 'spikad' Top 6 känns för mig helt klar nu(med några omkastningar förstås)
Frågan är om Malmö kan kliva förbi Örebro? Är ändå 18p kvar att spela om....hmm.
Nya tag på Tors:) Men varit mkt trevligt att vara AIK are idag. Mål av Arvidsson,ASS av Mekke och vinst ikväll med Linus 'kasse' som det berömda gräddet.....
Tror också Modo grejar ett ev kval. visst om det vore EN match men känner mig mkt tveksam att dom tappar en längre serie. Kan dom bara minimera misstagen så har dom rätt mkt ''skills' i sitt lag.
Haha Firma Olsson(97a)/Wingerli(97a)Lindström(98a) gör ett magiskt konstmål. Vad ska egentligen säga om våra juniorer?:)
Markus'0-an'Svennson plockar sin 7e nolla:)
7e alltså:)
Vi är helt klart nr större än Modo ikväll och får glädjas över så många roliga saker. Hoppas vi dyker upp rejält påkopplade på tors,för Modo kommer garanterat vilja ha revansch.
Det är vackert. Vi ställer upp med 5 juniorer utan Aho, 9 stycken från den egna kommunen, samt 13 st fostrade i det egna juniorlaget. Vi bjuder på ett tempostarkt vacker offensiv hockey. Vi blidkar hockeygudarna, som belönar oss med en utklassningsseger. Skellefteå AIK, halleluja!
Bra 2a period där vi försöker spela ett riktigt kreativt ,svårt och vågat passnings spel. Mkt diagonalpass som är nära att sitta på bladet och leda till mål.
Lite grymt för Modo även om vi skapar dom vassare lägerna. Modo hade ett långt lag första 10min och när dom tappade sin första 'jagande' gubbe högt vart det lätt för oss att komma in med mkt alt/fart i deras zon.
Mackan ser desutom mkt skärpt ut ikväll så blir förstås extremt tungt för Modo nu.
Bra fokus och vi passerar ännu en gång 100p 'vallen'
Jag gissar Qatar gjort överlägset mest fulmål av alla lag sedan Rönken och framåt.
Magkänslan säger ca 5% av Qatars mål är riktiga fina anfallsmål och resten är studsar, returer ,lägga på mål,ta vara på misstag typ indianare och PP.
AIK gissar jag ligger högst av alla lag gällande ordentliga riktiga snygga av egen kraft gjorda mål.
Tycker faktiskt det börjar bli övertydligt hur Qatar förts fram som ett slaktoffer alla vill ha med och möta i ett slutspel.
Jag tror så här.
Första delen av serien då alla kände på Qatar en eller två matcher torskade Qatar ideligen.
Då insåg de andra lagen Qatar vill vi möta i ett slutspel.
Dels för att de har det minst skickliga laget. Dels för att alla hatar Qatar och anser Qatar är parasiter.
Såg hur de till synes ointelligenta Qatarledarna skrattandes hånglade med varandra efter slutsignalen utan antydning till insikt.
Insikt om att Qatar är SHLs Steven Bradbury.