Skellefteå AIK

SHL · 16006 inlägg · 301 ämnen

SHL 2015/2016

Sv: SHL 2015/2016
Blister Brigade:

Qatar - Frölunda 50/50?!? Skämtar du med oss? Frölunda kommer att sopa banan med dem.

Tror även att vi knäpper Växjö relativt enkelt.

Då blir det drömfinal mellan SHLs i särklass två bästa lag. Då blir det en final mellan två stycken som försöker vinna genom att vara det bättre laget, och inte bara förstöra, vara hjärndöd och dunka sarg ut. Skellefteå och Frölunda är precis som du skriver de rättmätiga finallagen, och det är bara att hoppas att Sören Persson och Lärking nu inte bestämt sig för något annat.

{7827}:
J20 blir intressant imorgon och vinst vore en styrkedemonstration.

Läste de haft förkylningar och hoppas de är friska. Första perioden idag lät överlägsen men var det sviter och orken som tröt?

{7827}: Men växjö kan bli kul vi har en revansch att kräva där, luleå frölunda känns 50-50 kan nog sluta hur som helst där

{7804}:
Ja Rautio var skillnaden mellan lagen. Tänkte ett tag han hade 0 i räddningsprocent för första skottet vid sidan av magen gick in.

På ett sätt skönt slippa hockeymördarna Qatar för det är aldrig roligt handskas med skadedjur.
Samtidigt kände jag mer och mer jag ville avliva dom som J20 gjorde i år när de valde Qatar i första rundan. Alltid osäkert överlämna arbetet till lag som kan köpas? FBK. eller inte förstår vilken skada Qatar ställer till med.

Växjö som kanske är näst bästa laget blir bra få revansch mot.

J20 i final mot Djurgården också. Det blir tufft men grabbarna har en bra chans!
Jag tror ju att vi vinner mot Växjö peppar-peppar, och hur det än går i den andra semin så blir det då en kul finalserie. Som sagt, går vi till final så får vi antingen möta den andre rättmätige finalisten Frölunda där vi har en bra chans att vinna eller så får vi möta Luleå, som tror att deras "tyngd" ska räcka mot AIK. Frölunda skulle bli svåra, men Luleå? Nej, de blir lättare att möta.

Och där är det klart att vi får möta Växjö i semi. Visst hade det vart kul att få spöa det andra stora köpelaget, Qatar, men samtidigt har vi revansch att utkräva mot Växjö. Nu djävlar ska de få! Ett bra lag Växjö, värda hockeymässig respekt, men vi ska minsann visa att vi är bättre. Duktig tränare har de också.

Skillnaden mellan Linköping och Växjö var målvaktsspelet. Nilstorp storspelar, och David Råttio kastar i sedvanlig in ett par kassar i egen bur.

Vad var det jag sa! Räkna inte bort våra killar som är unga och under utveckling. Man fick visst rätt där också!

Snabbkollen på Qatars bidrag till hockeyn i nordamerika då. Qatarprodukterna då:

Anders "Sållet" Nilsson.

Ja, jag hade fel där får jag erkänna. Jag sa ju att den skotträdde målvakten skulle vara sämst i hela ligan, men han blev visst bara näst sämst i ligan enligt statistiken för målvakter med 20 matcher eller mer på plats nummer 73 i räddningsprocent. Fick kicken från talangfulla Edmonton efter omdömen som "lobotomerad, giant baby, useless", bortbytt och fast förankrad i AHL. Inte mycket att hänga i julgranen, men det ska bli kul att följa karriären i AHL här på hockeysnack.

Paul-Allan Bamberg

Något så ovanligt som en Qatarspelare med studieskulder, inte det första man tänker på med Qatar och hockey efter att man fått bekanta sig med spelare som Linus Osmart, Ped "döda fiskögon" Ledin, Gnomström, jättebäbisen Sylvegård och gänget. Collegeligan tänker ni, och det stämmer. Collegeligan NCAA division 3, Manhattanville College.

Spelare med Qatar anknytning:

Kristian Näkyvä

Har lyckats smälla in ett mål på 60 matcher i AHL, 10 poäng och -5. Har ju bara en säsong i Qatar, men det räcker som bevis för att visa ett en enda säsong i Qatar kan totalförstöra en hockeykarriär.

Dean Kukan

"Den egna produkten" från det naturliga upptagningsområdet.... Schweiz.... har faktiskt fått snöra på sig skrillorna i 29 matcher i AHL där han stått för 10 poäng och plus 1. Kan vara störd över att flensis är där och överklagar och anmäler och kräver att Schweizaren minsann ska åka och spela för Qatar eftersom han hade kontrakt där... fast det fanns visst några slags övergångsregler med SHL som alla andra klubbar finner sig i?

Jaja... man får tacka Qatar för deras bidrag.

Så var det med den saken.

Ja då var det dags för Nordamerikakollen. Hur har det gått för våra killar?

De egna produkterna:

NAMN LAG LIGA MATCHER POÄNG PLUSMINUS
Oscar Lindberg Rangers NHL 66 26 11
Adam Larsson Devils NHL 74 17 18
Melker Karlsson Sharks NHL 57 15 2
Victor Arvidsson Predators NHL 48 15 -4
Petter Granberg Predators NHL 19 2 4
Oskar Sundqvist Penguins NHL 12 1 -2
Tim Erixon Wilkes-Barre AHL 56 20 13
Johan Alm Milwakuee AHL 37 3 -3
Petter Emanuelsson San Jose AHL 52 20 13
David Rundblad Black Hawks NHL 9 2 -2

kommentar:

Lindberg inledde ruggigt bra, men tappade sedan formen litegrann. Ändå en klart godkänd första säsong i NHL, och har all verktyg för att utvecklas till en storspelare.

Melker lirar i förstafemma i Sharks, hans absoluta styrka är att han gör lagkamraterna bättre. Mycket omtyckt.

Adam Larsson har vart Devils bäste back och loggar mest istid i laget. Äntligen gör Adam skäl för sin draftposition. Utvecklar han offensiven och får bättre självförtroende där kan han bli en världsback, precis som vi visste.

Viktor Arvidsson, en personlig favorit, gör snygga mål och bjuder på bländande spel, man blir glad av att se grabben lira hockey. Behöver mer consistency, men kan bli en toppspelare i ligan.

Petter Granberg och Sunken kämpar för att etablera sig i sina lag och i ligan, defensivt skickliga.

Tim Erixon, Alm och Emanuelsson har kört fast litegrann, de två sistnämnda pga skador. Mitt tips är att vända hem och bygga upp självförtroendet, kapacitetn finns där, det vet vi.

Rundblad har inte presterat på sin nivå helt enkelt, men sitter på ett envägs med en miljon dollar i lön. Svårt läge för David, men man drömmer om ett återseende av magic nr 7.

Spelare med Skellefteå AIK anknytning:

NAMN LAG LIGA MATCHER POÄNG PLUSMINUS
Pi-Ed Bellemare Flyers NHL 65 12 -5
Bud Holloway St John AHL 63 57 -9
John Klingberg Dallas NHL 69 53 14

Pi-Ed tugar på i Philly, duktig defensiv spelare och kul att en sådan trevlig kille lyckas.

Bud har bjudit på det ena cikusnumret efter det andra i AHL, och har fått chansen i en enda match. Han kan ändå slå igenom känns det som.

Klingberg, herregud vilken säsong! Ligans stora överaskning! Helt otroligt jävla bra, kul att se! Skandal att han inte kommer med i world cup.

Zappaholic:

det stämmer absolut inte att jag sitter och skriver att alla andra är köpelag. Vissa av de andra lagen är köpelag, såsom Växjö och Qatar. Tycker inte du det själv? Det är föreningar som inte har någon hockeykultur i bygden och troligtvis inte ens skulle klara att kvalificera sig för allsvenskan om man tvingades att lira med egna spelare. Klart att de måste köpa ihop sina lag, för dessa två föreningar har ju jättemycket pengar. Förstår inte varför det skulle vara så svårt att förstå och erkänna detta? Det är ju sant!

Dessa två föreningar har ju inga anor heller.

{M.Lemmmiöx}:

Jag ska svara utförligt åt dig om "faktan" du presenterar.

Säsongen 2008/2009 var ett undantag från den köpmaniska mammondyrkan vi vant oss från Qatar detta årtusende. Men traditionen att ryka direkt i kvarten, den lyckades ni bibehålla.

Den unge talangfulle tränaren Roger Rönnberg ledde laget. Han ville satsa på fler egna spelare, utveckla de egna, bjuda publiken på ett eget spel och t om passningar ibland. Man köpte "bara" in 7 stycken utlänningar t ex.Publiken och fansen uppe i Qatar startade då ett uppror. Man ville inte ha några egna spelare eller eget spel, man ville bara ha inköpta som dunkade sarg ut som vanligt. Roger Rönnberg fick sedan gå, och han är av många den minst popläre tränaren någonsin uppe i Qatar, kanske är det hans ursprung som ligger honom i fatet.

Då tar vi och undersöker "faktan" från 2009 då.

Målvakter

Modig var ordinarie målis, och backuparna var också egna produkter. Det blir en spelare på isen då.

Backar

Robin Olsson är en egn produkt, Styrman räknar jag att vara ur egna led. Styrman spelade 25 matcher, lite mindre än hälften. Övriga 6 backar är inköpta. 1,5 spelare på isen då.

Forwards:

Anders Burström, Johan Harju, Linus Osmart, Robin Lindqvist, Emil Lundberg, Victor Lindgren, Mikael Lidhammar ur egna led. Inga direkta storspelare om man säger så.7 spelare. Sen har vi då reserverna Tornberg, Kim Karlsson, Jonas Berglund med ett fåtal matcher under säsong.

1+1.5+7 = 9.5 av 21 spelare som spelar match alltså. Alltså kan vi förkasta att Qatar minsann ställt upp med en majoritet egna spelare, precis som jag sa!

Sen var det då inga direkta storspelare som kvoterades in av Roger Rönnberg, det kan man då lugnt säga. Det blev visst allsvenskan, division ett och division två för dessa hybrider, för spela hockey var de då inte bra på där uppe i ingenmansland.

Ja nu blir det väl mörda, ge stryk, ge en smäll, döda... låt hand dö, låt han dö... från Börjes sida. Bara för att man gör en god gärning och presenterar sanningen.

Sven-Barbro sitter och snackar som vanligt....denna säsong hade Luleå 14 spelare ur egna led, varav tre st (Mattias Modig, Johan Harju och Linus Omark) verkligen bar upp laget....Modig höll 92,2% (ingen super stat, men helt ok), Harju 49 poäng och Omark 55 poäng....ni har inte tre st från egna led inte ens iår som bär laget på sina axlar och har nån av era egna klarat 55p resp 49p på en säsong?
Sluta gnälla och ljug en massa, faktan kommer alltid som ett slag i ansiktet på dig...eller ja, den enda som inte fattar det är du fastän du är slagen.

{7804}: Det är precis vad du hävdat, att ni inte är ett köpelag och alla andra är det. Sitt inte och ljug, det är inte klädsamt.

Faktum är att ni köpt ihop ert lag precis som alla andra. Det är väl bara några säsonger sen ni hade spelare från många olika nationaliteter, det var amerikaner, kanadensare, tjecker, fransmän. Nån ryss hade ni väl också.

Sen får du gärna korta ner svaren, det blir inte mer innehåll när du skriver fler ord och meningar...

Zappaholic:

okej, svarar till dig fast jag inte borde det.

Jag hävdar inte alls att i princip hela vårt lag är hemodlat. Det har jag aldrig gjort.

Däremot hävdar jag att vårt lag är mest hemodlat av samtliga lag i SHL, och att vi är minst köpelag. Capiche?

En del av vår förenings värdegrund är att majoriteten av våra spelare ska komma ur den egna juniorlaget, och det har vi lyckats med. Det är vi såklart jättestolta över. Där har vi lyckats bra, och det är en långsiktig satsning över 15 år som nu bär frukt, och det är jättejättekul att se för oss som följt laget över tid, vi som älskar hockey och föreningen.

Tittar vi på vår trupp så har vi alltså 10 st spelare som är födda i SKellefteå kommun, och vi har ytterliggare 5 st norrländska killar som fostrats i juniorlaget.

Vi ställer upp med 2 stycken utländska spelare, varav en är Calof som hämtades in från Collegeligan och enligt uppgift hade 15 000 i månaden under sin första säsong.

Våra killar har representerat vår förening överlägset flest antal matcher totalt av samtliga klubbar i SHL.

Tittar vi på invärvade spelare så är det endast Pesonen, Urbom, Zackrisson och Ritola som hämtats in när de kan anses vara etablerade spelare, resten är doldisar som vi själva utvecklat och förädlat.

Inget annat lag i SHL kommer i närheten av ovan presenterade FAKTA som du hänvisar till.

Hur man än räknar och dividerar så borde det faktiskt vara rätt så uppenbart att vi är minst köpelag av samtliga föreningar i SHL enligt ovan presenterade FAKTA, även om såklart inte varenda spelare som beträder isen kommer ur egna led.

Ovan fakta är inte samma sak som att ställa upp med en eller två spelare från den egna kommunen, samt en majoritet inköpta utländska legoknektar likt Qatar och Växjö gör. Det är ganska uppenbart! Eller det trodde man?

Djävulsdyrkaren Börje får frispel och drar igång med "mordhota, sönderslagen, stryk, idiot, käftsmäll" i sedvanlig ordning. Zappa måste nog skynda sig och heja på, för Qatar är ju inte alls något köpelag, inte heller Växjö, nej alla är lika mycket köpelag?!?

Djävulsdyrkaren Börje Gnestadius klubb skriver om stölder av unga pojkar, samtidigt som Qatar ALDRIG har haft många spelare från den egna kommunen eller vart i närheten av att ha lika många egna produkter som vi har nu. Aldrig någonsin, trots att hockeyn såg annorlunda ut förrut under Qatars glansdagar. Nej man har aldrig lyckats med det, för man har ingen hockeykultur i bygden helt enkel. Samma Börje som på fullaste allvar inte klarar av att inse att Skellefteå AIK faktiskt har en klubbhistorik och anor som Qatar inte kan mäta sig med. Nej Qatar är minsann mer anrika! hihihihi!

Jaja. Glömde bort att man får bete sig hur som helst när man supportar ett dåligt lag, hockeysnacks logik.

Nu kanske det snart blir läge att avlägga en lite NHL-rapport. Kolla upp lite hur det går för våra killar där på andra sidan av pölen. Vi har ju som bekant ett helt gäng där. Qatar har ju också några "stjärnor". Ska ta och kolla upp det och jämföra, får se om det blir ikväll eller senare i påsk. Tänkte ju att det har ju vart lite av Börjes favoritämne att posta om våra NHL-killar som kämpade i AHL. Har vart lite tyst om det på senare tid, men helt klart värt ett återbesök. Jag skrev ju tidigare: "jag skulle nog vänta med att skriva av våra pojkar då de är unga och under utveckling."

{7804}: Om du nu åsyftar mig så har jag aldrig påstått att det är svart eller vitt, utan grader i helvetet. Det betyder nyanser om du inte visste det.

Du målar ju upp ert lag som i princip hemodlat. Det är fel. Fakta visar det. Inte åsikter och tyckande. Utan fakta.

Hur vore det att ta till sig fakta ibland? Du spyr ju mest kritik...

Själv tycker jag att alla lag spelar fult eftersom inget lag inte har undvikit en utvisning!

Alla lag är osportsliga eftersom alla lag har protesterat mot ett domslut.

Alltså är alla lag sargutfrälsta köpelag som spelar fult och är osportsliga?

Eller inte! Det finns ett lag som heter Qatar som ovan passar on på, men inte fan passar det då in på oss.

Ja inget lag har 100% egenfostrade spelare och därför är alla köpelag?!?

Man baxnar.

Själv tycker jag att Karlskrona och MoDo har vart de två sämsta lagen, inget illa ment. Men det är klart, inget lag har vunnit alla matcher, vi har t ex 11 förluster, så slutsatsen är såklart att alla lag är sämst. Alla är dåliga, och alla är förlorare. Svart eller vitt!

Själv känner jag att vi är minst köpelag eftersom vi är det enda laget som ställt upp med en majoritet ur egna led i samtliga matcher, dessutom har våra killar representerat vår förening överlägset flest matcher trots att vi har en mycket ung trupp? Men tji fick jag! Hihihi

Jaja. Nästa punkt är väl då att vi också kör med sargutdunkarmedley eftersom vi ibland knallar pucken sarg ut i box play samt när vi bevakar en ledning sista minuterna! Japp! Man tar sig för pannan!

Zappaholic:
Förstår verkligheten blir bekvämare med bara ett epitet... jättetydligt...

DRock kanske står för Djävulsrock också,vet inte.

Zappaholic: Enig med dig, och roligt att få medhåll i denna fråga .😎

Inte många som var på min sida när man ensam försökte framföra den tesen när ropen skallade som mest att Färjestad bara var ett ihopköpt köpelag😀

Kul att fler kommit till insikt att samtliga elitlag köper spelare mer eller mindre

Glad påsk, gott med färjestadsgröna staropramen

{7603}: Allt jag vill ha sagt är att alla lag borde klassas som köpelag, då de facto är det. Sen finns det grader i helvetet, som sagt.

Du borde själv ta och sluta spela dum, du fattar nog.

Zappaholic:
Än en gång -sluta spela dum. Jag vill tro du har lite kapacitet över axlarna.

Ja ledare i Skellefteå AIK har också sagt de gärna ser några utifrån. Det kommer alltid dyka upp en Urbom ,Svensson eller Pesonen som influenser.

Tar några tydliga exempel.
När vi tappade första generationen med Rundblad Erixon och Larsson samma sommar växte Alm,Granberg,Rasmus Edström in.
Och när de drog växte Anton LIndholm och Arvid Lundberg in i kostymen.

Hade det handlat om Qatar hade dessa killar aldrig fått chansen.

Ja det finns ett skrivet dokument som säger minst hälften. Klubben håller naturligtvis inte på och babblar om köpelag i officiella sammanhang.

Brynäs strävar också och alla klubbar som gör det ska ha en eloge.

Men det finns tydliga rötägg i SHL.
Qatar är nog det tydligaste rötägget.

Qatar föraktar den egna regionen.
Qatar föraktar spelet.
Qatar föraktar fair play.
Qatar föraktar lagar och överenskommelser.
Qatar föraktar demokratin.

{7603}: DRock = Sven Savage, haha nä bättre kan du!
DRock var inget Luleåfan utan ett Skellefteåtroll exakt som du.
Mycket troligt att det var Fahlman himself som trollade runt och blev avstängd på livstid från en blogg med fungerande moderatorer till skillnad mot i denna bok.

{7603}: Vilken jävla gräns snackar du om??? Så om man köper in 49% av laget så klassas man inte enligt SAIK:s värdegrund som köpelag? Eller är det din och Yodas gräns vi pratar om här.

Det är lite som grader i helvetet. Visst, ett lag som har 80% köpta spelare är ett större köpelag än det med ca 50%, men det är fortfarande en stor del inköpta spelare i laget.

Det existerar inte ett enda lag i SHL utan inköpta stjärnor i laget. Alla lag är köpelag, oavsett hur många gånger du och Yoda försöker påstå något annat.

Fan, det blir Stefan och Krister-buskis varje gång man kikar in i det här forumet :-)

Glad Påsk.

Zappaholic:
Det är enkelt. Gå in på eliteprospects så ser du AIK klarar gränsen med minst 50% egna produkter.

{7603}: Hur många spelare i truppen har ni köpt? Är detta svårt att svara på tycker du?

Zappaholic:
Säg att du spelar dum för annars måste du vara väldigt lengräddad.

Angående ämnet är allt glasklart.
Skellefteå AIK har en värdegrund dvs ett skrivet dokument man ska hålla sig till som innebär gränser och en tydlig strävan.

Andra lag strävar också men jag vet inte om de har formulerat det tydligt.

Några nya som KHK och Växjö kan man ha överseende med.

Qatar sticker ut som etablerad klubb i en stark region man tycks ha stort förakt för,ömsesidigt dock.

Ser att Savage i luleåboken spelar lika dum som Zappa. Jo han är speciell Savage.

Allt tyder på han han var ökände DRock (Death Rock? DödsRock?) som härjade i kuriren i norr och även på norran.

Han fick anfall då också och kunde bombardera bloggarna med kommentarer. Typ 10 inlägg på tio minuter som bara gick tolka som psykiskt instabilitet.

Jo DRock aka Sven Savage blev ju även hatad av de egna för han mest bara provocerade. Missade många Qatarmatcher men visste ändå bäst.

Han saboterade bloggen i norr så det blev förhandsgranskning och den nästan dog ut på kommentarer.

Ett litet tankeexperiment för de mindre mentalt bemedlade typerna.

En klass med 14 elever skriver ett nationellt prov. Provet har 100 frågor.

Resultatet kommer och läraren delar ut de rättade proven och ställer sig längst fram i klassrummet.

"Resultatet var inte bra. Rikets snitt var 60 poäng, och klassen snitt var bara 39. Ni får alla underkänt i betyg då gränsen för godkänt är 40."

Roger som sitter längst bak räcker upp handen:

"Alltså, underkänt? Jag fick 92 rätta svar, medans Jussi och Matti här bredvid fick 7 respektive 8 poäng. Det känns inte rättvist."

Läraren:

"Ja men du hade ju 8 stycken fel svar, du får underkänt."

Är det en bra, smart och rättvis bedömning?

{7804}: Så ni är köpelag ni också, bara lite mindre?

Alltså, för att förtydliga för de med lite mindre fläsk uppe i palten än hos oss andra normala.

Tänk två hockeylag, alltså med en sådär 20 spelare på isen och kanske 25 "ordinarie" i truppen.

Det ena laget köper in 19 utländska legoknektar på ettårskontrakt, har en spelare ur egna led, samt ställer upp med 5 stycken reserver som man köpt från allsvenskan.

Det andra laget ställer upp med 12 stycken spelare ur egna led, och man köper in utländsk stjärna samt man värvar in en doldis från collegehockeyn. Sen plockar man in en 2-3 dyra svenska stjärnspelare, samt en 4-5 unga utvecklingsbara doldisar som man skriver långtidskontrakt med, resten fyller man på med egenfostrade juniorer.

Då tycker då jag:

Det första laget är mer köpelag än det andra!

Men klart man kan tycka olika. En del tycker att man ska gå full retard, andra som mig själv tycker inte att det är någon vidare idé.

{7804}: Hur många i dagens trupp har Lasse J köpt? Jag tycker det är jävligt konstigt att slå sig själv för bröstet och sitta och anklaga andra lag för att vara köpelag när ens eget lag består till hälften av köpta spelare...

{M.Lemmmiöx}:

Nu finns det ingen facit eller rakt svar vad ett köpelag är. Men oavsett hur man bedömer så skulle jag nog hävda att Skellefteå AIK är minst köpelag av samtliga lag i SHL.

Spelare ur egna led, spelare från kommunen, spelare fostrade i det egna juniorlaget?
Antal matcher i föreningen för hela spelartruppen?
Antalet utlänningar i laget?
Profilen på spelarna som hämtas in?
Rollerna och istiden på de egna spelarna (13:e forward med 2 minuter istid)?

Tar du den långa vägen till framgång och utvecklar pojkar från den egna orten till elitspelare? Värvar du in inte så namnkunniga spelare som sen stannar i föreningen och utvecklas över en längre tid?

Värvar du in 15 stycken utländska legoknektar som gör en eller två säsonger och sen drar vidare, och sen köper du in nytt år efter år efter år efter år. utan att ge någon ur egna led chansen, då är du ett riktigt jäkla köpelag enligt mig. Som Qatar, som Växjö.

Visst är det en utopi att ha samtliga spelare ur egna led, men det blir såklart svårt när man matar spelare till NHL på löpande band.

Men fortsätt ni med att köpa in våra rejects och tro att ni är bra på hockey och har hockeykultur i bygden! Det blir nog bra tillslut.

Zappaholic: Och det är dessa köpespelare som leder laget, inte de lokala förmågorna. Visst är det bra att SKAIK har många spelare ur egna junisled, men hur ledande är de för laget, egenkligen? Bara att ta en titt på vilka som gör mest poäng så behöver man inte säga mer.
Det där är väldigt upphypat av Sven-Barbro :)

{7804}: Ni har väl åtminstone 10-12 spelare som inte har fostrats eller har anknytning till SAIK. Var har ni fått dem ifrån? Har de ramlat ned från himlen i knäet på Lasse J eller har han köpt dem?

{M.Lemmmiöx}:

näe, du blandar ihop korten. Qatar är ett riktigt köpelag utan anor. Växjö är också ett riktigt köpelag utan anor. Skellefteå AIK är inte ett köpelag och vi har anor.

{7804}: Säger ju bara som det är...och ps, jag håller inte på SKAIK med tanke på ditt inlägg.

{M.Lemmmiöx}:

jag är inte förvånad att ni köpelag utan anor gaddar ihop er.

{7804}: Växjö vann finalen över er för att de var spelmässigt klart bättre...fulspelet stod ni för, det vackra Växjö...rättvis seger ;)

{7804}:
Möjligt att han skrev nytt för att få gå, enligt denna är han iaf bunden till 2019 minst

Qatar är där med sina flipperspel, snedträffar och gruffar in returer. Ändå starkt gjort att plocka ett desperat lag som Färjestad så enkelt, men rent bedrövligt spel av Färjestad enligt det lilla jag sett.

Samtidigt har Växjö växlat upp, och de leker med Linköping som nog måste vara tidernas förlorarlag efter Qatar? Viker ned sig totalt.

Lite synd att Linköping nu inte kan vinna mot Växjö eftersom det skulle betyda att vi fick möta Qatar och därmed mer eller mindre få direktplats till SM-finalen. Det innebär då att Frölunda är klara för SM-final, välförtjänt. Samtidigt får man då hoppas att Qatar i vanlig ordning skadar en 4-5 spelare i Frölunda.

Växjö är däremot en svår motståndare för oss. Deras spelidé är ju som bekant att lägga sig som en våt filt över motståndaren och förstöra alla försök till spel. Lite som en blodsugande bläckfisk. När de får fria tyglar av domarna att haka, hålla fast, interfeara, haka, hugga och slå, ja då är de ganska bra som vi såg i finalen ifjol.

{7804}: Ja, du får ju tro vad du vill...99,9% av alla andra, dvs de som inte har 6 fingrar på varje hand, vet om sanningen :) .....hihihihihi

{DansbandsHjon}:

det jag har läst och hört, är att Oscar Möller skrev på ett nytt fräscht 5-årskontrakt innan han lämnade oss för KHL. Vi hyrde ut honom i två år, och hans femårskontrakt rullades i två år.

Men jag kan ha fel. Det kanske "bara" är ett treårskontrakt.

Vi får se om det var ett 5-års, eller ett 3-års. Hursomhelst är jag då jäääääävligt glad att Möller kommer hem. En grym spelare, en artist, en målskytt, en glad och fin kille med ruggiga ledaregenskaper. Kul för oss, och kul för SHL.

Men ni kan ju köpa in några 107 kg finnar som slåss och spelar fult, så blir vi båda nöjda.

DansbandsWolf: Du får inte vara så hård mot Yoda. Han vet inte att 5-2=3.

:-)

Och Yoda, ser att du bubblat mig. Det är ingen idé. Något är fel med min inkorg så jag kan inte läsa alls vad du skriver...utgår från att det är samma inklistrade inlägg som vanligt ;-)

{M.Lemmmiöx}:

Joakim Lindström är född i Skellefteå och fostrad av Skellefteå AIK. Vi utvecklade honom till juniorlandslagsman, och i sin åldersklass ansågs han vara topp 3 av samtliga juniorer i landet. Då låg vi i allsvenskan, och MoDo som var ett SHL-lag knyckte honom. Vidare var Jockes farsa ledare för Skellefteå AIK när vi tog guld 1978. Mycket AIK-hjärta hos Jocke, och inget snack var han skulle lira när han återvände till Sverige efter sitt första NHL-äventyr.

Men klart att du inte förstår sådant som Qatarsupporter. Ni har ju faktiskt aldrig lyckats fostra en egen spelare som var bra.

Ni är faktiskt ett riktigt riktigt köpelag, nu som då. Ett av de värsta köpelagen som satt en skridsko på isen. Det kan ni ju vara stolta över, tillsammans med underhållningen ni bjuder på samt sportsligheten och hederligheten ni visar upp.

{7804}: Som vanligt skriver du lögnaktigt och förvränger sanningen för att uppnå dunkla syften. Oscar har 3 år kvar på kontraktet inte 5!

{7804}: Född i Schtaaan, men fostrad av MoDo är Jocke.....om t.ex Frölunda skulle slänga upp mer stålar än SKAIK så skulle han gå till Frölunda...köpespelare som han är.

{M.Lemmmiöx}:

Jocke Lindström är från Skellefteå. Guldpucken-Jocke! Frälsaren kommer hem, halleluja!

Oscar Möller är född någon annanstans, men misstänker att han har någon slags genetisk anknytning eftersom han är så bra på ishockey? Nu påbörjar han sitt femårskontrakt då.

Jag tror nog att dessa två herrar kommer att vara del i SHLs bästa kedja nästa år. Det är vad jag tror. Du får tro vad du vill. Vi får återkomma sen och se vem som hade rätt.

{7804}: Snart förbi? Ni ska ta tre sm-guld innan ni är förbi Färjestad. Du tänker att ni tar tre raka SM-guld och är förbi 2018?

Det håller jag för väldigt tveksamt.

{7804}: Och vad är Oscar Möller och Jocke Lindström då?? Jo, köpespelare....två st som går till den klubb som pyntar mest, Oscar Möller har dessutom ingen minsta anknytning till Skellefteå....men visst, frågar man dig så är han en "lokal" produkt. Möller kan nog förvisso leverera, men Jocke börjar kännes mer som en föredetting och hans KHL-säsong var ju inte imponerande...kan bli en ny Lehtonen.

{M.Lemmmiöx}:

själv ser jag bara ett lag som kan hota oss i år: Frölunda. Sade samma sak innan säsongen, under säsongen, och säger samma sak nu. Det blir oss i final, helt säker.

Nästa år så kommer vi att få ännu bättre lag än i år. Oscar Möller, Jocke Lindström och säkerligen några fler guldmakande hemvändare. Det ser väldigt väldigt bra ut för oss inom den närmsta tiden.

Men ni kan ju köpa in några fler gnuggare från Skåne, Kanada och Finland, Det blir nog bra :-)

{7804}: Tror inte ni kommer att klättra förbi Färjestad de närmaste åren...känns som att ni börjar få er nergång nu, men jag kan ha fel, det är bara en känsla. Om vi möts så får vi väl se hur det blir...är inte så kaxig som du iaf och tror på 4-0 i matcher, det tvivlar jag mkt skarpt på...men vi får se.

{M.Lemmmiöx}:

Självklart var Färjestads dynasti riktigt mäktig. Samma sak med Brynäs på 60-talet, en sådär 25 år innan ni i Qatar lyckades köpa ihop ett lag som gick upp i högsta serien för första gången. Säger inte emot dig.

Skillnaden är att vi är mitt inne i vår dynasti. Vi kommer snart att klättra förbi. Vi satte bland annat just rekord med antal seriesegrar. Det är ju inte direkt så att man darrar över tanken på att få möta ett väldigt mediokert köpelag som Qatar i semi. Ni känns inte ens som ett farthinder, utan mer som ett fjuttigt gupp som man enkelt kör över.

« · 1739027 · »