Växjö är det bättre laget i andra perioden och vi ska vara nöjda med oavgjort resultat. Vi sticker upp ibland och rör om i grytan genom vår individuella skicklighet, men i det stora hela känns det som Växjö har hand om taktpinnen. Framför allt har de fått ner vår fart genom mittzon, mycket beroende på att vårt passningsspel inte håller normal standard. Dels för att Växjö är duktiga på att förstöra våra uppspel, men också för att den rätta skärpan saknas litegrann. Som tur är är Svensson otroligt jävla bra som vanligt, dessutom är många försvarare riktigt bra: LINDGREN, Heed, Burström. Skulle nog påstå att Fredrik Lindgren är hela SHLs mest underskattade spelare.
A Lindholm spelar med huvudet under armen vid 1-0 och går bort sig totalt, inblandad i 2-2 då han oturligt styr in pucken i eget mål. Även Zackrisson har haft flera svaga ingripanden och verkar inte riktigt vara i synk?
Tror och hoppas att Växjö inte orkar spela med samma energi i deras väldigt kraftfulla kämpahockey. Sätter vi nästa puck så kommer de att måsta jaga och öppna upp sig ytterligare, mittzon i förstaperioden är ungefär lika stängd som en Stureplansklubb när Börje Gnestadius är ute i svängen.
En väldigt väldigt bra jävla hockeymatch. Växjös forecheck är fan helt ursinnig! Vi är på spelhumör och vi bjuder upp till dans! It takes two to tango!
Visst har vi missflyt med utvsningen på P Lindholm då det som ut som ett felskär på Växjöbacken. Samtidigt ramlar Pesonen väldigt lätt innan Tim "Boomstick" Heed knallar in den i krysset. 1-1 i tveksamma domslut, och båda gångerna blir det mål.
Däremot har de sjuk jävla röta vid 2-2. Salminen försöker passa på bortre stolpen och den tar på A Lindholms ben och in. Ett flipperspel, min sagt Qatarinspirerat. En inköpt finne i ett köpelag utan anor försöker sig på en manöver som misslyckas, och flipperspelet studsar tursamt in i mål.
Så 1-0 i tursamma flipperspel och 4-0 i skott i ramen. Vi har då inte direkt haft turen med oss hittills, fast spelmässigt känns vi lite vassare tycker jag.
Blister Brigade: Två bra lag. Syns tydligt att Växjös game-plan är att fullfölja hårt i varje närkamp. Det ska göra ont för SAIK. De vill säkert få spelare som Ritola, Calof, Zackrisson ur balans och få backarna att vrida och vända på huvudet för att se om Växjöspelare kommer i hög fart.
Växjö är skickliga tycker jag. Bättre än sin tabellplacering. Sen är ju ni skickliga också så klart!!!!
Ja då släpps snart pucken. Har en bra känsla i kroppen. Kanske är det för att just fick se alfahanen Guld-Jimmie sitta där och äga i omklädningsrummet? Guld-Jimmie klev ju av senast efter att ha skymt målvakten till matchvinnande 1-0. Kanske är det för att White Russian partiklarna sakteligen börjar sprida sig i blodomloppet? Hur so helst har jag en bra känsla i kroppen.
Tycker vi skapade oerhört många spelvändningar i förra matchen då Växjö gick på lite för hårt i forechecken vid flera tillfällen. Nu spelar de på hemmaplan och behöver bjuda till, och det kommer att skapa många lägen för Norman, Calof, Olsson, A Pettersson och resten av skridskofantomerna på vår forwardssida.
Tycker att vi ska spela precis som förra matchen i period 1 och 2. Spela i högt tempo, variera uppspelen, jaga livet ur dem, sprida istiden och nöta ned dem. I denna match har vi dessutom lite fart i benen vid nedsläpp och har inte vilat i drygt 2 veckor. Nu har den Sovjetiska traktorn fått upp farten! VARNING!
Läste i Qatarboken och Savage eller Gnestas potentiellt farligaste person för ett fullständigt korkat resonemang med noll trovärdighet.
Det enda logiska man kan komma fram till angående Sunken är att det måste skilja ljusår i status mellan Skellefteå AIK och Qatar.
När en f.d ordförande i Qatar och verksam på elitnivå i en annan sport iofs bedömer det vore bäst om pojken hans får komma till värsta konkurrenten då ringer varningsklockorna för de fåtaliga friska Qatarsupportrarna.
Men Savage eller unge herr Olofsson är så psykiskt sjuk han fantiserar om stöld och att barn lurats.
Om Savage har tillgång till vapen tror jag det bara är en tidsfråga innan vi får höra om massaker på något torg eller köpcentrum i Gnesta.
Jag tänkte snabbt förklara varför jag kallar Qatar för Qatar.
Qatar är ju en diktatur med en envåldshärskare längst upp. Qatar är rikt på olja. Qatar har några "sportintresserade" rika gubbar på toppen som köper föreningar hit och dit och snedställer konkurrensen mot mer anrika klassiska föreningar. Qatar har mycket pengar men inga anor. Qatar är där och köper in ungdomar från Afrika som sen får springa för Qatar i friidrotts-VM. I handbolls-VM köpte Qatar ihop hela laget förutom några få inkvoterade, ja de köpte t om en hejaklack. Qatar köpte sig en plats i fotbolls-VM genom pengar under bordet, den enda chansen för Qatar att få vara med i turneringen.
Jämför då med Qatar:
Qatar är en ond diktatur med envåldshärskaren flensis Bergström längst upp. Kiruna är rikt på stålmalm, som sen Qatar konfiskerar. Qatar har stockholmaren hamstern som pumpar in miljarder så att Qatar kan köpa hela lag (Munksund) och dyra köpespelare till a-laget, man snedställer konkurrensen mot mer anrika genuina lag eftersom man lirat i div 1 med egna spelare. Qatar har mycket pengar men inga anor. Qatar är där på barnhem i tjeckoslovakien och centraleuropa och kastar sedelbuntar på förståndarna, ofta åker de tillbaka med ett barn som sen tvingas slava för Qatar till de lyckas fly. I CHL delade Qatar ut pengar under bordet så att man fick sig en permanent plats i "Champions.... hihihihi", den enda chansen föreninen har att få vara med där. Qatar ställer upp med ett totalt inköpt gäng i a-laget, damlaget och J-20, förutom några få inkvoterade.
Likheterna mellan är Qatar och Qatar är slående, tycker ni inte det?
UEFA försöker ju stoppa Qatars framfart i de Europeiska ligorna genom financial fair play. Kanske SHL borde göra några liknande och helt enkelt degradera Qatar till div 1, eller förvisa dem till finska ligan?
Nu har även Skellefteåprodukten Oscar Sundqvist fått göra mål i NHL. Kul! Har goda möjligheter till att utvecklas till en ledande defensiv center. Kom till Skellefteå om du vill spela i NHL är mitt tips.
Carl Grundström skulle vara intressant för oss med hans riviga stil. Emil Pettersson är också duktig, skulle bli ännu bättre med lite sovjetisk fysträning. Jag har hört att Victor Olofsson är klart för Frölunda?
Tråkigt för norrlandshockeyn detta, men det är bara att ta nya tag. Såg föresten inte till Byron Ritchie, Bobby Butler och resten av kanadickerna igår. Helt osynliga, det är ungdomarna + Filpula som ledde laget.
{7804}: Tror jag kommer följa er och Dif nästa säsong.... Vi har tyvärr spelat rysk roulette i många år, nu brann kulan av. Nu gäller omvänt försöka hålla sig i toppen och kvala så ofta det och nån gång så går det... Hoppas ni kan plocka EP, CG, VO, och GP.... blev skoputs igårkväll (är bra att dessutom påminna sig om att hockey är en lek, en rolig sådan. Upp och ner hör till)
Som jag ser det har MoDo och Leksand just fått spela en SM-final. Otroligt spännande match, vilken anspänning. Det här är idrott och hockey, och de som pratar om att stänga SHL och lag ska köpa sin plats och ha sin arena hit och dit kan dra åt helvete.
Klart man tycker synd om MoDo. Det klart bättre laget under hela serien, men man spelar inte hockey med ett leende på läpparna. Det ser ansträngt ut. Såklart är spelarna skickligare, men jag hade det faktiskt lite på känn.
Men det är FAN HELT OMÖJLIGT att inte gilla Leksand med tanke på lagmoralen de visar upp ikväll och under slutet av säsongen. Jag vill ge Jonas Frögren och speciellt Perra Jonsson en stor jävla kram. Hoppas Leksand behåller många av dessa killar nu nästa säsong.
För MoDo är den här säsongen en läropenning. En anrik förening med traditioner att plocka fram egna talanger, och man bryter med sin egen kultur och sin identitet och sina egna traditioner. Svartvadet kommer såklart att bli uthängd nu, och tycker såklart synd om honom ikväll. Men jag är helt säker på att MoDo kommer att komma igen.
Vi ser lite rostiga ut första perioden. Hög anspänning, men även att vi vilat länge och vi brukar vara dåliga på att komma igång. Det tar minst 20 minuter för en Sovjetisk traktor att få all cylindrar att komma igång.
I andra och tredje är vi KLART det bättre laget. Växjö har en grej som de är jättebra på, att störa oss högt upp i banan. Igen. Det är lite deras grej. Men nu tycker jag de går bort sig vid ett flertal tillfällen, och om det inte vore för deras storspelande målram hade vi tagit detta med en 3-4 mål mer. När Calof, Norman etc vaknar till liv kommer Växjö att få det jobbigt.
Nu blir det att kika på MoDo-Leksand. Gillar Modo, men har fan en svaghet för Leksand. Vilken otrolig lagmoral de visar ikväll. Väldigt spännande match, hur det än går ikväll så blir jag glad, för denna match är typ 100 ggr mer spännande än vår match.
{7804}: Helt okey match från oss Honken vinnare i mål håller nollan, vi kommer bara att bli bättre och bättre. Om 45 minuter så har Osten sett klart våran match då han kör den i slowmotion för att komma ner i lule tempo ;-) -hur ska vi klara AIK om vi möter dom i final?
En bättre period av oss. Växjö har en bra forecheck, och nu när de ligger under måste de ligga på hårdare. När de går framåt och missar i forecheckingen så blir det fritt fram för våra snabbskrinnare, vilket är väldigt ovanligt för oss eftersom de andra lagen vanligtvis defflirar. Vi skapar många 3-2 och 2-1, och Forssell drar den i stolpen. Jag får det till den 5e ramträfen i slutspelet.
Näe, nu blir det att natta barnen och fylla på med en ny pint White Russian.
Växjö känns starkare efter en period. Några fina räddningar av Svensson ser till att det står 0-0.
Samtidigt så har vi haft en lång vila, och vet från erfarenhet att vi alltid har problem efter ett längre uppehåll. Vår die hard hockey i högt tempo kräver pigga ben, och nu när andra perioden drar igång hoppas jag att våra krigare har just det. Piggare ben. Sen såg det ut att vara lite hög anspänning hos några av våra spelare som väldigt osedvanligt dräller med pucken vid mottagningar.
där gick du över gränsen med ditt Aprilskämt Sofos! ;-)
Eller jag har en ännu värre: Lasse the Almighty J sportchef i Qatar, Wallson tränare i Qatar, flenses sportchef i Skellefteå och Rönken tränare! :-( HJÄÄÄÄLP! Kanske lite mer åt Halloween-hållet än ett Aprilskämt?
Värmningen enligt Norran: 1. Burström Heed – Ericsson, Forssell, Norman (Wingerli) 2. Aho, A Lindholm – Ritola, Holmström, Calof 3. Urbom, Lindgren – Pesonen, Zackrisson, M Lundberg 4. M Pettersson, A Lundberg – A Pettersson, Petterström, P Lindholm (Ohlsson)
4e kedjan är ju den som ska stänga ner Rosen-Gynge-Kiiskinen. Lyckas vi med det så vinner vi!
Jo men kvällen är ju räddad! Tur att vi har två 55"-skärmar så att jag och avkomman får se "min" match på den ena och frun får se MoDo-matchen på den andra. Det gäller ju mera för MoDo ikväll, men om nu Växjö skulle vinna borta mot AIK ikväll så får jag obehagliga minnen och då blir det genast en jäkla uppförsbacke... Få se om Växjö lyckas stressa fast oss på samma sätt i förra slutspelet. De kommer givetvis att pröva och lyckas delvis, men jag tror och hoppas att AIK kan spela smartare i år. Framåt så har vi ju även 4 kedjor som är bra, men Växjö har endast en (jätte)bra och resten inte så bra alls. Men nog har man fjärilar i magen alltid, både för AIK och MoDo ikväll.
Måste använda Yodas träffande namn på Linus Osmart som försvann ut ur Gagarin cup ikväll. Det verkar som han smög ut genom bakdörren, osynlig när det började hetta till och gälla något. Eller så satte dom helt enkelt bara en kille på Osmart som alltid försvinner med sitt stillastående juniorspel när någon bestämmer sig för att vara nära i markering.
1 ass på 20min/match x 5 är typiska stats för osynliga Osmart när motståndarna vill något.
I finalen blir det Metallurg mot CSKA där Simon Hjalmarsson spelar.
Simon var för härlig när han lyckades härda ut sitt kontrakt och kunde lämna Qatar. Väldigt uppriktig och ärlig när han sa han vantrivdes i staden Luleå (och med människorna måste man tolka det som)
Hur han trivdes i klubben tror jag vi alla förstår,inte alls.
Får börja med tacka för del 3 av faktaspäckade Dokument inifrån. Hoppas på fler delar och misstänker det finns obegränsat material.
Sigalet med familj är bara gratulera som sticker från Qatar så fort de åker ut. Väskorna står säker packade och man förstår familjens glädje och lyckorus. Snart är mardrömmen över. Man riktigt hör hur Sigalet redan börjat träna göteborgsdialekt och provat några ordvitsar i ren glädje.
Brynäs har börjat sillyn starkt och verkar behålla talangerna och stjärnorna. Bulan förstår man är ett riktigt dragplåster som gör sig bra i skyltfönstret. De flesta elitspelare vill säkert ha Bulan över sig dag ut och dag in.
Nu idag blev visst Rödins ersättare från Karlskoga klar. Torell tror jag han heter och ska vara bra på skridskorna men hittar konstigt nog inget om spelskicklighet.
Intressant med Asplöven ikväll och och en match till. Dom är klara för div1 och jag ser två scenarior.
Antingen blir det storstryk bägge matcherna för Fahlander (+ Hamstern?) har naturligtvis plockat borta pengapåsen med morötter.
Eller så ett ännu intressantare resultat att Asplöven tar två storvinster för spelarna tror jag ville fly den hemska tillvaron genom att åka ur via brutna kontrakt.
Inga pengar i världen kunde locka kvar spelarna. Nu när degraderingen är säkrad kan de visa upp rätta nivån och spela ut.
Ja snart drar det igång SM-semifinal. På andra sidan har vi då Växjö, som ställer upp med 2 spelare ur egna led samt 9 stycken utlänningar. Vi får representera Sverige i denna drabbning.
I den andra semin är det ju Frölunda som gör upp med hockeyvärldens sophög med royal straight flush i hjärndöda spelare: Qatar.
Jag tror som sagt att Skellefteå AIK och Frölunda går vidare. Varför?
I en strid mellan svärdet och skölden vinner svärdet 99 gånger av 100. Vi har hockeygudarna på vår sida. Den goda kraften brukar vinna i slutändan. Brott ska inte löna sig.
Varning: denna text innehåller så gravt osportsligt och råttigt uppträdande att åldersgränsen för att läsa vidare är 25+.
I del 1 och två blev ni upplysta om skallkrossar-Forsbergs, Qatarpublikens och juniorsläckar-Hedmans övergrepp (samt Börje Gnestadius hyllningar av dessa illgärningar) som får Saddam Hussein att framstå som en korgosse. Nu är det dags att bekanta sig med sprattelgubben Fabricius och hans "bravader".
Det är final i CHL. En turnering ingen bryr sig förutom uppe i Qatar. Qatar måste köpa sig en plats eftersom man är för dåliga att kvalificera sig på sportslig basis. Man råttar till sig en plats, och det finns ingen hejd på hur man råttar sig fram till finalen, men i finalen så tar råttigheten pris som det mest råttiga som troligtvis utspelat sig på en arena i mänsklighetens historia? Om man nu kan räkna Qatar dit?
Qatar är totalt utspelade. Det är pinsamt. Det är i det närmsta ett mirakel att Frölunda bara leder med 2-1 är det är 10 minuter kvar. Då stiger sprattelgubben Fabricius in i handlingen.
Fantenberg delar ut en lätt propp på sprattelgubben Fabricius som faller och råkar drämma sig själv i truten med klubbskaftet. Inte så farligt, inget blodvite i alla fall av den självförvållade skadan.
Sprattelgubben Fabricius ligger kvar. Domarna samlas i sarghörnet för att konferera. Var det utvisning? Men vad händer? Vad gör sprattelgubben? Jo han gör som så många gånger för: en liten darr byggs upp, sen blir det små benspasmer och slutligen ett riktigt okontrollerbart bensprattel som skulle göra läromästaren Per "döda fiskögon" Ledin avis. Det ser faktiskt ut som en fisk på torra land, av en fjöstackling och en dutt med den egna klubban mot läppen, utan blodvite. Som vi sett så många gånger förr av sprattelgubben.
Domarna blir bestörta, får man ett sådant fisksprattelanfall av att dra klubban i truten på sig själv, då måste det bli 5 minuter! Sprattelgubben leds av isen.
Sprattelgubben kommer såklart in på isen efter en minut och ställer upp på tek. "Whatever it takes" säger han till Olimb och flinar. Varför frågade du honom det, frågar journalisterna efter matchen? "Inte fan minns jag det" svarar sprattelgubben och näsan växer och blir jättejättelång på sprattelgubben.
Under dessa 5 minuter råttar köpelaget in två puckar, och som om det inte vore nog så råttar man in en i tom kasse av bara farten. Herregud! Om jag ska vara helt ärlig, så var det nog bland det råttigaste jag någonsin sett i hela mitt liv? HELVITTES SÅ RÅTTIGT!
Joel Lundqvist är såklart förgrymmad efter matchen: "Det är patetiskt!". Jag är benägen att hålla med Joel, som vet vad Qatar går för.
Uppe i Qatar så går denna megaråttiga aktion till historien, där är man såååå stolta. Banjo-Ola med sin anonyme förlorarkollega skriver en hyllningslåt med titeln: alla lag behöver en sprattelgubbe!
Ja där slutar del 2 i dokument inifrån. Otäckt för er läsare, javisst, men sanningen behöver komma fram och får inte glömmas bort. Tack för att ni tog er tid att läsa, som Sanny brukar skriva.
Ser att Börje Gnestadius försöker hänga med på humorsvängen inne på Qatars sida. Synd bara att den klipp och klistra-tekniken inte fungerar lika bra med grafik.
jag kör med de stora IKEA-glasen! Vill ogärna fylla på innan periodernas första powerbreak. :-)
Jag brukar röra om lite med pekfingret. Sugrör skulle jag aldrig använda, det hör till med lite mjölk i muschen tycker då jag. Mjölk är bara nyttigt, man blir stark av det.
{7804}: Mått och delar är alltså inte så viktigt utan man kan gå på känsla. Glas kanske funkar med ett rejält stort IKEA-glas så slipper man göra flera nya hela tiden? Röras om lite ska det väl och sugrör onödigt?
Låter mycket smarrigt och även tusen gånger mer gångbart hos det motsatta könet. Inte som Wilhelmssons favoritdrink Pajala Sunrise som han förmodligen tvingar i damerna under hot.
Jag kan säga dig att White Russian är ett gudomligt elexir som hjälper dig att få djupa insikter i spelet ishockey.
Lägg nåra isbitar i ett glad. Häll i riktigt med Kahlua, ännu mer rikligt med vodka. Toppa upp med standardmjölk, och vips så har du en ytterst smarrig dryck som skapar ett skönt välmående.
Två varningar: en bieffekt är att du kan börja skrika på TVn och på domarna i synnerhet. Ta ej med dig glaset ut ifall du ska på joggingrunda eftersom isbitarna lätt trillar ur då.
Hittade ett intressant inlägg om Asplöven. se länk.
Denne Mikael Fallander kan man fråga sig vad det är för typ. Verkar tillhöra samma nisch som Frukthamstern.
Min grundinställning är jag värnar om orter med hockeykultur.
Jag har aldrig gillat konstgjorda fiskdammar. Phoenix Coyotes,Tampa Bay Lightning,Florida Panthers eller Qatar och Asplöven om ni så vill.
Piteå och Kiruna är så mycket mer värda framgång än Asplöven.
Visst Skellefteå AIK är inte en förening som drivs enbart av ideella krafter men den extrema formen av kapital och summor som uppe i Asplöven men även Qatar misstänker jag,tycks pumpas in som bonus från match till match på dagskorta varsel gör mig illamående och är en annan planet.
Jag skulle inte bli förvånad om det för dessa svinrika herrar till stor del handlar om komplex,ego och personlig njutning när Asplöven och Qatar är på isen.
Undra om inte Hamstern var med och pyntade igår också och Ostens telefon gick nog varm. Troligt samtal. Osten: -Men för helvete Fallander nu är det kris. Du måste lätta på lädret och pumpa in morötter. Qatar är nästan beroende av Asplöven! Jag ska höra med Hamstern också.
Tänk vilken syn de har på ishockey. Syn på spelare och konkurrens. Syn på fair play.
Vad är det som är viktigt här i livet? Vad är äkta glädje?
Osten Fallander och Hamstern är då tre som inte verkar ha en susning
Dagens stora glädjeämne är ändå att Qatar och Ostens farmarlag Asplöven försvinner från HA.
Haparanda är det inget fel på tvärtom men de är väl egentligen inte första utmanare i Norrbotten till Qatar.
Osten har haft stor nytta av Asplöven när han lockat en viss kategori spelare. Nu försvinner en viktig pusselbit,bra.
Långsiktigt tror jag Asplöven gjorde ett stort misstag som hoppade i säng så ogenerat med Osten och Qatar.
Det bästa för Asplöven långsiktigt hade varit att hålla Osten på lämpligt avstånd och istället odlat kontakter med Skellefteå AIK. Då hade Asplöven fått bra rykte och blivit omtyckta av spelare åtminstone.
Till slut synades hela bygget som så få i Hockeysverige kunde känna sympati med.
Till slut blev Asplöven något alla ville ha bort och ingen ville vara kvar i.