Skellefteå AIK

SHL · 16006 inlägg · 301 ämnen

Skellefteå AIK

Sv: Skellefteå AIK
Sven Tuta: Stämmer nog bra, dom firar SM guldet.

Kanske det är törstiga H*rju och Gr*nström som sommartränar eller ett par Modofans som blev utburna mot löven i tisdags.

Får se hur det går ikväll mot Nitra. Det låter i norran som bl.a Broadhurst och Axel varit bra på träningarna. Skulle Axel ta ett lika stort kliv i år har vi det bra förspännt.

Tror CHLmatcherna när dom är innan säsongen har sin rätta plats och fyller en funktion,så för min del är det långt ifrån hela världen om vi inte går vidare. Lägger dom lagom med krut dvs inte allt så visst får dom gå vidare också.

Sven Tuta:Javisst är det Ulf-Ture i bakgrunden. Ansiktsmålad efter gratisbesöket på ispremiären men tyvärr han han inte fixa den gula färgen då tömma dunk var mera Uffes grej :)

Undrar om det inte är Gollum man ser i bakgrunden på filmen!

Vad tror ni?

Monno: Gollum "gruvtrollens gruvtroll" dubbar sina filmer själv,  och lägger in passande text. Det här en av filmer som han har dubbat. Ett reportage om gruvorna runt Skellleeeteeåå. Som ni vet så har dom en egen dialekt.

https://www.youtube.com/watch?v=wiC9v-R-QhM 

Sven Sewage: Säger verkligen Yoda "With great power comes great responsibility" i någon film?

Har du:

sprattelgubben Fabricius heter han ju!

Haha, älskar hockeytomtarna från norr när dom diskuterar och hånar Jimmy. När dom själva har Fabbe, alla i sverige minns CHL finalen utom de nollbottninska tomtarna. Tidernas skandal.

Ett passande ordspråk så här på upphällningen;

"Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket", Osten style!

En pressad Savage drar till och skjuter sin Bagdad Bob smörja från höften, som vanligt.

Däremot ansluter han till hatbrotsslingens andra favorittema, där han talar om "ondingar", "undermänniskor", "låtsassvenskar".

?

Låt mig förklara. Ondingar, Qatar är ju på riktigt ondingar. Man spelar fult, man lider av köpmani och mammondyrkan, man kör med sargutdunkarmedley, man fuskar och har sig och vägrar finna sig i regler, överenskommelser utan tummar på alla former av sportslighet, ärlighet, etik, moral... ondingar, känns det orättvist?

Undermänniskor... 

Låtsassvenskar... 

Jag skulle nog mer säga hybrider. Som jag skrev innan. Alltså, du tar den klenaste gruppen norrlänningar som är för veka och för dåliga på hockey för att få fortplanta sig med norrländska kvinnor. Sen tar du den finska motsvarigheten i nordvästra Finland. Och så låter du dem para sig i generationer, vips så får du hybrider från Qatar, en säregen och synnerligen vek art. Visst är de bra på många saker, såsom att prata (och tänka?) för låååångsaaaaamt, skandera "låt han dö, låt han dö" och mordhota folk kors och tvärs, men de är då fan inte bra på hockey. Det förklarar såklart varför de aldrig lyckats fostra en spelare genom alla tider, de få som var bra genom historien måste bara vara inflyttade? 

Nu var du elak, tänker nog en del. Men bakgrunden är att vi har en snubbe här på hockeysnack som inte har ett liv. Han har vigt sin meningslösa tillvaro på att skriva meningslösa hattexter där laget i mitt hjärta angrips på de mest hiskelliga sätt. Apa, inavlel, banjo, öknamn på mina hjältar i ledarstaben och i laget... hatet flödar som ni märkt, inklusive semestertider och nattetider du normalt funtade gör andra grejer än att skriva hatinlägg på en hockeysajt.

I min bok är det inte mer än rätt att betala tillbaka med samma mynt.

Jag tror inte att han är nazist eller så. Utan bara ett fullblodsmongo ända ut i fingerspetsarna. Det som gör det extra roligt är såklart att jag är Skellefteå AIK... HALLELUJA AMEN VILKET GÄNG... och han är... Qatar... hihihihi jösses vilka förlorare! Flänna på du, och skvallra, din skenheliga nolla!

Sen skulle nog Yoda flika in till Lasse the Almighty J:

With great power comes great responsibility

Känns tryggt med Lasse, att han inte bryter mot universums gudomliga hockeylagar, skrivna som oskrivna.

En onding däremot... då blir det , förrutom köpmani och mammondyrkan då, att fuska... överklaga... anmäla... ljuga... få argsina utbrott.

Farbror Barbro:

Ganska enkelt att svara på faktiskt Barbro. Det handlar om de goda mot de onda.

Yoda om Lasse J:

May the force be with you

Om flenis:

Powerful you have become, the dark side I sense  in you

Yoda Marklund känns faktiskt ganska klockrent

Sven Sewage:

tackar.

Jo jag läste också på Wikipedia det där om att Yoda tydligen ska prata lite omvänt med objekt först.

Måste börja kolla på några repriser dom kör ibland. De första tre filmerna var man ju och såg men det var väl 30 år sedan och de nya har jag inte hängt med i.

Om man som exempel skulle tänka ut troliga uttalanden om Lasse J resp. Osten Bergström, hur skulle det kunna låta,skulle Yoda då börja med namnen och vilka omdömen skulle han ha Sewage?

Lasse J är.....

Osten Bergström .....

M.Lemiux:

kanske Svenn-Bärbro Slobbodann kanske?

Pinsamt att du inte fattar att jag och Barbro är olika personer, även om det såklart är smickrande att bli förknippad med en sådan storhet som Barbro!

Jag tycker Sven-Barbro Slobodan blir bra, då är de flesta nick samlade iaf X-D

Gollum: "Vis som få", ha ha ska det vara du!!!!!!

Sven Sewage: psst, jag ska viska en hemlighet till dig:

Yoda finns inte på riktigt. Faktiskt.

Zappaholic:

nu har du passerat gränsen för vad som är acceptabelt och anständigt beteende. Du sitter alltså och gör dig lustig över Yoda?!?

Skenet bedrar kan jag då säga. Han är en mäktig krigare, och vis som få! Han tillhör inte den mörka sidan, han är inte till salu, han är inte mammondyrkare i alla fall. Även om han pratar lite konstigt... för den oinvigde, ska tilläggas.

Farbror Barbro: "Har läst in mig lite på Yoda nu och det blir klockrent."

Yoda? En kort liten fet snubbe med stora öron som pratar bakvänt och bor i en grotta?

Ja, kanske...

:-)

Sven Sewage: Förstår inte hur jag hamnade i ditt diffusa fokus här? Jag trodde det handlade om att du ville hitta ett nytt nick. Då tyckte jag att det kändes väldigt fel med det som plysch-Barbro tyckte var så passande, Yoda representerar väl den goda sidan? 

KulaShaker:

du skulle nog kunna vara Stormtrooper nummer 7 346 261. En tämligen grå anonym snubbe som går en dyster framtid till mötes... ej ihågkommen.

Farbror Barbro: Nja, Jar Jar Lundmark är nog bättre. 

Sven Sewage: Vad är det för fel på nicket du har? Tror ingen blandar ihop dig med Sven Savage.

Sven Sewage:

Har läst in mig lite på Yoda nu och det blir klockrent.

Sven Tuta:

Zzzzzz... jag bor då inte i ett fismoln och är en förlorare på alla plan.

J F K:

jag har hört att Anders Forsberg kan ha lite samarbetssvårigheter. Enligt Leif Boork, enligt vår klubbledning. Själv tycker jag han verkar riktigt trevlig och sympatisk. 

Bert är betydligt klumpigare och inte bra i media, och att han ryker ihop med motståndartränare på presskonferensen tycker då jag bara är kul och kryddar ligan. Dessutom har han haft rätt i sak vid båda tillfällena, även om han inte uttryckte sig någe vidare i Dö-vik.

Sven Sewage: Sedan undrar jag hur du kan säga att Bert är bättre på att samarbeta med folk än Foppa? Tror du Anders Forsberg har den åsikten? Roger Rönnberg verkade också anse att Berts "people skills" lämnar en hel del övrigt att önska.
Kan du förresten hitta någon som inte klarat av att samarbeta med foppa? Snarare tyder väl att han idag fick en doktorstitel på motsatsen.

Att Bert är en bättre hockeytränare stämmer jag självklart in på. I alla fall i dagsläget.

Redigerad kommentar

Gollum: Alla som är från Shtaaaan och heter Marlkund har tolv fingrar och tår. Passar nog bra in på dig.

Farbror Barbro:

namnet som jag tänker skulle kunna passa är... trumvirvel...

Yoda Marklund

Sven Sewage: Har du inte tillräckligt med "nick"?

Sven Sewage:

Du vet jag betraktar dina inlägg med största respekt och vördnad. Innerst inne tror jag alla andra gör det också.

Finns ju några andra med Skellefteåanknytning du utan problem skulle kunna hedra. Tänker på namn som P.O Enquist,Torgny Lindgren eller ett par Stig,Stig Larsson och Stieg Larsson. Varför inte Larsson den 3e? Larsson III

DansbandsWolf:

du kunde inte hålla dig trots det jag skrev? Jag är inte förvånad, för du är en idiot!

Sven Sewage:Basil Fawlty skulle passa din personlighet.... :) Nej skämt åsido, för oss är du och förblir Ulf-Ture!

Farbror Barbro:

jag funderar på att byta signatur Barbro, vad tror du om det?

Saken är den, att läsare kan blanda ihop mina smarta inlägg med hjonets meningslösa dravel.

Har du något förslag på namn? Jag har någon som jag tänkte på, du ska få känna på idéerna sen.

OBS! Detta inlägg är endast riktat till Barbro, inte intresserad av svar från Dö-vik, Jävle eller Qatar.

Sven Sewage:

Förstår det blev många namn när du började räkna upp alla fantastiska ledare men även människor.

Jag har ingen som helst anknytning till någon i klubben så därför tycker jag det känns fritt och bra när man kommenterar.

Jo ett namn som jag tycker du glömde som jag tror också betyder mycket är Jan Erixon. Får för mig han är oerhört bra ledare men verkar även vara en balanserad och trevlig person.

Redigerad kommentar

Farbror Barbro:

Heart of Hockey... på engelska för övrigt så att spelarna ska förstå klubbens motto... är det att köpa in ett halvt tjog kanadensiska hockeypensionärer?

Näe, skulle inte tro det.

Precis som Pelle Bäckman säger så har föreningen MoDo tappat sin identitet.

Inte konstigt att de är här och gnäller på vår brist på ödmjukhet och är allmänt avis på allt vilket då inkluderar ledarsidan.

J F K:

Bert pratar ju inte i egen person utan berömmer föreningen och ofta lyfter han fram han är så glad han fick börja i klubben,ska göra allt han kan så han får stanna osv.

Supportrar men även de inom klubben är nog stolta över de senaste åren och när journalister frågar så kan man väl inte börja förneka det som hänt?

Ni tog ju bara ett plötsligt guld -07 och det spelades in TV-dokumentär,skrevs böcker och spaltmeter och klubben själv odlade "Heart of Hockey" så inte var det extremt ödmjukt där uppe i övik som jag minns det.

J F K:

Jag provade ödmjukhet en gång, och jag var som väntat jävulskt bra på det också!

Skoja ba. Ödmjukhet är bra, men ärlighet och sanning är viktigare.

Tommy Sandlin var förstås en jätteduktig och framgångsrik tränare, dessutom verkade han vara en trevlig människa med fin värdegrund. Har mycket respekt för honom och det han åstadkom med Brynäs.

Men skulle inte bli ett dugg förvånad om supertrion Wallson/Robertsson/Klockare nu går och tar 8 guld, eller t om fler. Sen givetvis måste vi då även nämna Lasse the Almighty J som... Gud är väl kanske att ta i, men i alla fall är han en halvgud i mina ögon. Som Herkules, Jesus... typ. Och sen då Pea Israelsson, vilken ledare, vilka fina värderingar. Och då den gamle klubblegenden Lasse Marklund. Och Rolle Stoltz, Micke Engström, Mikaelsson, Öbba... alla dessa kloka hockeyälskare som  jag glömde nämna nu som även älskar Skellefteå AIK liksom mig själv. Alla dessa herrar har fötterna på jorden, och har vart med i vår ökenvandring. De respekterar hockeyn och förstår att den dagen vi slutar jobba så hårt som vi gör och tummar på grunderna, överger Den rätta Vägen (även kallat för Jedi) och sviker hockeygudarna, ja då kommer vi inte längre att tampas om guldet med en majoritet ur egna led.

Det är så fint att vi inte står och faller med en individ, utan att det även är en lagmaskin på ledarsidan. Det är så fint!

Nu blev detta en enda lång hyllningstext till min klubbs ledare, men det är så jag känner. Om Du JFK hade haft förmånen att ha ett sådant fantastiskt ledarteam i din förening, då hade du garanterat känt samma sak. Jag menar inte att låta dryg nu, utan det är bara frågan om en kärleksförklaring. Jag har lite mancrush på samtliga av våra ledare skulle jag kunna påstå. Funderar på att sätta upp foton på allihopa på min fondvägg i sovrummet?

Redigerad kommentar

Sven Sewage: Javisst. Bert och de andra trumfar lätt Tommy Sandlins sju guld. Ödmjukheten jag pratar om verkar även gälla fansen.

J F K:

Forsberg är betydligt duktigare i media och han är väldigt talför och säger "rätt" grejer.

Bert är en riktig ledargestalt och är bättre på att leda och träna ett hockeylag, och han är bättre på att samarbeta med folk.

Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att ni är avis på våra ledare. Troligtvis de bästa någonsin inom svensk hockey. Där har vi verkligen nånting speciellt.

Farbror Barbro: En sak som slår mig när man läser artiklar är.

Skulle Foppa skryta om hur dj**la bra och unik han var eller är det en gigantisk skillad i ödmjukhet och hybris mellan honom och Bert?

Amitiel:

Jo på papperet men nog tror jag ni kommer vara lite stolta att far är från övik. Det skulle då jag vara.

Farbror Barbro:
Spelar han/hon i junior åren för Djurgården så är han / hon självklart en Djurgården produkt och inte Modo produkt bara för att pappa är från Örnsköldsvik.

Sven Sewage

Bra artikel. Viktigt det lyfts fram Qatar och Dubai har en helt annan syn på sin verksamhet. 

Kanske lätt att säga nu men det känns då för min del som man kan ta lite sämre resultat,huvudsaken man fortsätter med konceptet. Hålla på och gå till final år efter år är ju något extra.

Tänkte på att Foppa numer bor i Stockholm. Skulle något barn till Foppa bli framgångsrik hockeyspelare är han/hon då för Amitiel en äkta 08 som saknar koppling till Ångermanland?

Farbror Barbro:

det ante mig! Men jag är inte förvånad. Bara att börja att forska i Foppa Forsbergs, Sedins, Näslunds och Hedmans släktträd då. Och varför inte Sundin och Lidström också? ;-)

Läste du föresten den här artikeln på AB. Man får nästan tårar i ögonen. Man blir så jävla glad att vara Skellefteå AIK. Det är så fint, så ädelt, så mäktigt!

Farbror Barbro: Med ditt sätt att resonera kan man lika gärna säga att de har sina rötter i Afrika, precis som alla andra :-)

Amitiel:

Långsökt och långsökt. Ville bara lyfta fram killarna har sina rötter i Västerbotten.

Sedan har vi väl alla olika syn på hur viktig ens släkt är. Jag själv har då mycket bra koll på var min far och farfar kommer från och är stolt över min hembygd.

Redigerad kommentar

Farbror Barbro:

Haha det var ju inte lite långsökt heller.

Ja Brynäs och Modos historia har väl du eller någon annan aldrig ifrågasatt.

Senaste årens tendens är dock oroväckande för Modo. Har i flera år trott de tydligt skulle slå in på AIKs väg,den rätta men det verkar ju bara bli värre nu med förbättrad ekonomi.

Dubai och Qatar är värst. Ibland känns det som man skulle göra nya serier ungefär som i motorsport där AIK snart är enda laget som platsar i "SHL".

Än en gång,värdegrunden vi har är både viktig och framgångsrecept. Varför har inte Qatar någon värdegrund? -skulle inte funka.

På tal om Brynäs brukar jag, lite långsökt ska erkännas,betrakta Nicklas Bäckström och Jacob Markström som genuina västerbottenspajkar.

Markström känner väl dom flesta till är son till Anders Markström, Sävar (även Aho). Framgångsrik målvaktsgigant i Flarken senare Hammarby(fotboll).

Nicklas Bäckström har ju sina rötter i Brände utanför Ånäset och Kålaboda. Nicklas far är ju känd hockeyspelare Anders Bäckström. Hans far hette tydligen Jonte Bäckström och var född och uppvuxen i Brände. Nicklas Bäckströms farfar var från Brände -stort!

När det gäller såna här släktskap är då jag inte  mer än människa och betraktar både Jacob Markström och Nicklas Bäckström som pajkar från Västerbotten och Skellefteå AIKs närområde.

Hoppas du känner igen byanamnen från mellanbygden och riktigt starka AIKnästen förutom Sävar då supportermässigt som man kan gissa är ordentligt gröngult om inte Ahos karriär omvänt många.

Redigerad kommentar

Farbror Barbro:

att det har gått en säkring hos Bagdad Bob, det kan väl inte ha ungått någon?

Men nu pratar han i nattmösan:

Nu förklarar idioten att "Pölsan har ordinarie 2-3 spelare ur egna led" medan "Apan har en majoritet spelare ur egna led".

Pölsan är altså Brynäs.

Såhär skrev jag:

Det är lika korkat som att påstå att vi köper lika många spelare som Dubai och Qatar. Det stämmer inte. Vi har en majoritet ordinarie spelare ur egna led, de har en ordinarie 2-3 spelare ur egna led.

Dubai och Qatar är ju Växjö och Luleå, två lag som ställer upp med en 2-3 spelare ur egna led. 

Oj vilken lättnad Urbom är klar,tycker senaste dygnen varit kusliga. Gillar inte tiden mellan norran förklarat: enligt säkra källor är han klar, tills det blir officiellt.

Tycker vi står oss bra nu för LJ hade väl aldrig tänkt vi skulle ha det stabbigaste försvaret. Anton Lindholm tar då ett skift och Linkan är ju ingen blyger heller. 

Sedan kan man väl variera så Arvid L, Andreas Söderberg och Marcus P ( vet han är ganska lätt men är ändå reslig) får större roller vissa matcher.

3 år var också oväntat positivt.

« · 1693358 · »