Farbror Barbro:
ah okej, duschade barnen i paus. Men ändå gamla grejer. De där grejorna vet ju alla om, tillsammans med att skrika "svinjävla REGEL" emot mörkhyade spelare.
På riktigt så är faktiskt Osten ensammen den största anledningen till att man inte är orolig att Qatar ska putta ner oss från tronen trots att de säkerligen har minst dubbelt så hög spelarbudget. Man borde faktiskt vara lite tacksam.
Ser intervjun med Peter Forsberg nu. För mig är det lite av en idol, för där har vi en spelare med både gudabenånad talang och med en djävulsk vinnarinstinkt. Det är svårt att inte älska den mannen. Hans Börje-attacker efter att köpelaget Malmö rånade den rättmätiga vinnaren MoDo på guldet... jag kände samma sak och kände ÄNTLIGEN finns det en hockeyspelare som uttrycker det jag känner. Foppa kommer för alltid att ha min respekt.
Farbror Barbro:
det skulle förresten vara kul att få en genomgång av Bagdad Bob angående våra spelare i NHL. Dessa försök till hån verkar ha dött av litegrann.
Jag har ju hela tiden sagt samma sak: våra killar är unga och under utveckling, ge dem lite tid så kommer deatt växa in i det. Det ser nog ut som att jag får rätt, igen. Precis som jag fått rätt fem år i rad att vi blir ett topplag.
Men nu ska jag skriva litegrann om Qatars bidrag till ishockeyn i nordamerika...
... ja nu ska jag skriva om Qatars bidrag till världens bäsgta liga
Eller.. feltänk där... inte bara världens bästa liga, utan alla ligor, AHL, EHCL... nu vet jag inga andra lingonligor på den kontinenten, kan du hjälpa Barbro?
Funderar nu...
Söker på internet...
... vilken storstjärna ska flens-Osten värva hem med hamsterns pengar?
Får nog sänka ambitionsnivån litegrann... här har vi honom.
Paul Allan Bamberg, ett riktigt ingenmanslandklingande namn faktiskt, speciellt om man uttalar Bamberg med mumintrollshatten på.
Kanske Paul-Allan blir diskvalificerad. Verkar vara en smart kille, som går på universitet. Svårt att se honom spela i samma lag som alla dessa totalt hjärndöda likt Ledin, Gnomström, Camilla & Christina Abbot mm
Farbror Barbro:
det måste vara en kombination? Det är då inte slumpen. Kanske känner flens-Osten sig manad att köpa in artfränder?
Serien är slut och man är glad till tårar! Fan va skönt man ska sova inatt 111 poäng =) och inga störe skador på några spelare, vem hade trott det när vi nästan tappat ett halvt lag innan säsongen startade?
Snacka om att Lasse med co visste vad dom gjorde samt med spiken i kistan värvningen av super-Janne. Det här slutspelet vi får i år kommer nog att bli det mest spännande på flera år!
Farbror Barbro:
men Géatan Royer då, kommer han också? Enligt det jag hört så är den killen rent utav en fantom på isen! :-)
Farbror Barbro:
Ni fick jag tag i den. Det blir ett klipp som går till mitt personliga flensostarkiv tillsammans med klippen: (a) den store hjälten Fahlman som står där rakryggad i TV-studion och Osten ser rädd och röd ut (b) Wernbloms flin (c) det våras för rymden
Sven Sewage:"(c) det våras för rymden"
ja det är även min absoluta höjdpunkt säsongen 2014-15 när Forsell skickade på en satelit och vi piskade ut er ur CHL och gick vidare mot Europatiteln.
För ditt eget välbefinnande är det nog bäst du håller tummar och tår för DIFseger i play in för annars kommer vi och släcker säsongen för ditt Saik. hihihihi.
DansbandsWolf:
det är väl klart att man håller tummarna för DIF, en anrik och klassisk förening med egna spelare.
Jag tycker att det är bra att du är optimist och på riktigt tror att ni skulle ha skuggan av en chans att hota mäktiga Skellefteå AIK på en bäst av 7. Det finns visst många Bagdad Bobs uppe i ingenmansland! Om ni hade hjärnan kopplad som alla andra normalt funtade människor och insåg faktum att ni är värdelösa och vi är bäst, så skulle det inte vara lika kul att spöa er varje gång.
Här får du ett klipp... när Osten får problem att andas!
Satt och slötittade på Karlskrona - Västerås, men det gick fan inte att slötitta - utan det blev att verkligen följa matchen. Skitkul hockey, med känslor, närkamper, vilja.
Det är alltså det här de onda hockeypamparna i SHL, med Loob och Osten i spetsen, vill förhindra. Att lag underifrån ska få kämpa för att gå upp. Jävligt tråkigt, för det är det här idrott hamnar om, matcher på liv och död, vinn eller försvinn. Mycket mycket roligare än omgång 40 i SHL i en helt betydelselös match.
Inte bara Västerås och Karlskrona ser bra ut, även Malmö, Löven och Rögle är svåra motståndare. Jag skulle fan vara livrädd ifall jag var MoDoit eller Lexing.
Farbror Barbro:
såg du förresten vem som var Karlskronas huvudtröjsponsor?
"Börjes logistik"
Så jävla coolt. Är det busschaffisen Börje Berntsson som bytt förening från Qatar? Det skulle iofs inte förvåna mig om Qatar sparkade sin egna busschaufför och köpte in en ny chaffis, från Finland eller Skåne kanske.
Kaiser: Nej inte samma sak, men det är en gråzon tycker jag. Inte så svart eller vitt. Dock ser man tydligt att de sportsliga och ekonomiska förutsättningarna skiljer sig åt markant.
Jag tycker att lönetak vore ett bra grepp att ta i hockeyn. Jag följer ju NFL sen många många år och har bra koll på hur det fungerar där. Det blir ibland ett väldigt pusslande med trupper och inte så sällan måste lag släppa en del av sina stjärnor för att kunna behålla andra. Då hjälper inga kommunala/statliga bidrag eller subventioner ett endaste smack.
hanzon:
jag tycker att det är skrattretande kritik från storstadslagen. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta? Det blir till att skratta, hihihihi!
Alltså, Skellefteå Kraft, som även sponsrar MoDo och SHL, är kommunalägt. Är inte det bättre? Är det bättre att det sitter en massa utländska aktieägare och blir rika på vår vattenkraft, våra skogar och våra mineraler och malm? Skövla gammelskogar och förgifta vattendrag, och sen flytta vinsten utomlands utan att vanligt folk får ett jota tillbaka. Så ser fan viss gruvdrift ut i detta land ut, och den förstör ursprungsbefolkningens betesmarker. Tragiskt. Men om då det hade vart ett roffarföretag från utlandet som köpt upp vår mark och våra älvar och ägde vattenkraften i kommunen, då hade det vart okej ifall de sponsrat Skellefteå AIK och gett arenan sitt namn? Ser inte logiken där riktigt.
Varför skulle inte Skellefteå Kraft få sponsra Skellefteå AIK?
I fallet med staliga bolag kan jag se att det är ett problem, då det är "alla" som äger bolaget. Men kommunal och privata bolag, och privatpersoner, måste väl för fan få göra vad man vill med sina pengar?
Alltså på riktigt jämföra de ekonomiska förutsättningarna elitföreningar från Stockholm, Göteborg och Malmö har jämfört med Skellefteå...
Skellefteå har en liten skruttig arena med kapacitet på 6001 åskådare. Centralorten har 33 000 invånare! Kommunen har 72 000! Medelåldern är betydligt högre än i storstäderna! Arbetslösheten är betydligt högre! Produktivitet, inkomst och BNP per capita är lägre! Företagssamheten är lägre och det finns mycket färre stor som små företag! Resorna är 80 mil till Stockholm, 110 till Göteborg och 140 mil till Malmö!
Det går fan inte att jämföra!
Skellefteå AIK ligger inte i toppen i de ekonomiska ligorna i SHL. Vi har inte mest pengar, högst omsättning, högst löner eller högst sponsring. Långt därifrån. Vi ligger i botten i omsättning.
Vi har hittat andra vägar att bli framgångsrika.
Det vi har är att vi har troligtvis flest rinkar i bygden av samtliga lag i SHL, och barn och ungdomar i regionen har fri tillgång till mest istid av alla spelare i landet. Fri obegränsad istid för alla som vill leka hockey. Vi har en ledning och organisation som älskar föreningen och besitter djupa kunskaper om spelet ishockey. Vi har en bygd som ställer upp och stöttar laget.
Om storstadslagen brydde sig en tiondel lika mycket om sina lag så skulle de förstås sopa mattan med oss rent ekonomiskt. Där har vi aldrig chansen att vara bäst.
Det rättvisa vore givetvis ifall lönetak infördes så att ett eller några lag inte kunde skena iväg och ha flerdubbelt dyrare trupper än mittenlagen.
Redigerad kommentar
Farbror Barbro:
Qatar lyckas nästan med uppdraget. Tyvärr gör de ett mål i första perioden, men förrutom denna plump var det en prickfri insats framåt och bakåt för deras skull enligt deras ondskefulla spelidé. Att du på en Fredagkväll klarar av att sitta och titta på skiten Barbro, mycket mentalt starkt gjort. Lite som att se IS terrorvideos, någon behöver göra det för att rapportera vidare.
Sen Brynäs tar Färjestad... en riktig skräll. Tungan på vågen blev såklart Mannberg.
Ser att Pär Nordlund nu svarat hjonen från storstadslagen. Med rätta så.
Jag tycker att de är mer kommunaldopade än oss.
Frölunda fick "låna" 20 miljoner kronor av kommunen, fast där råder det sekretess. Varför kan man undra?
Frölunda får spela i en arena som tar 12 000 åskådare. Det går spårvagn och buss ända fram till dörren. Allt detta har kommunen bjudit dem på, och det har säkerligen kostat miljarder.
Djurgården har två stora arenor att välja på. Globen tar nästan 14 000 åskådare. Hovet tar 8000. Det går tunnelbana och buss. Miljardinvesteringar av deras kommuner.
Skellefteå Kraft Arena tar endast 6000 åskådare, och det går ingen tunnelbana eller spårvagn eller buss - förrutom de hockeybussar som drivs av hockeyns regi. Dessutom har vi i Skellefteå AIK själva vart med och finansierat uttbyggnaden av vårt hockeytempel. Det känns inte rättvist.
Storstadslagen är ekonomiskt- och arenadopade.
Självklart skulle dessa föreningar tvingas spela inför max 6000 åskådare eftersom det inte är rättvist att deras kommunaldopade arenor är större. Dessutom bör alla tunnelbanor och spårvagnar stå stilla en timma innan hockeyn.
Sen för att göra det ännu mera rättvist så måste de ta flyget till varje bortamatch. Även om det bara är några mil. Japp, upp till Skellefteå i Västerbotten och sen vänd ner till bortamatchen.
Ifall de gör allt detta, inte släpper in mer än 6000 åskådare, stänger av tunnelbana/spårvagn och sen flyger upp till norrland först vid varenda bortamatch, ja då får vi nog ge tillbaka våra sponsorpengar till Skellefteå Kraft - efter att Frölunda ger tillbaka 20 miljonerkronors "lånet" till detta kommunala bolag som det har vart så mycket hysch-hysch runt.
Sven Sewage: Med ett snitt på 5000 pers så verkar ju SKE Kraft arena vara överdimensionerad..........till det facil priset av 350 miljoner kr, men då ingick ju en klättervägg................
Redigerad kommentar
Farbror Barbro:
kackerlackor eller råttor, de känns mest rättvisa epitet.
Ser att lövaren nils är här och skriver om ekonomisk doping. Björklöven... ekonomi... man skulle faktiskt tänka sig att en lövare kanske borde knipa igen när man för diskussioner inom detta ämnesområde med tanke på deras track record av ekonomiska fadäser, skandaler och katastrofer? Men nej, nils kanske har ett minne som en guldfisk? Det kan fan inte vara lätt att vara lövare.
såg att Sörensen blev friad efter sin off-ice knuff emot ansiktet på Harju. Liknande som den Ledin delade ut på Janne Pesonen när vi möttes nu senast.
Klart diciplinnämnden kunde ha tittat på den.
Det skulle ha vart kul att ha sett Rick Moranis ansiktsuttyck när han fick nyheterna förmedlade. Tror nog att flens-Osten själv anmäler den själv till diciplinnämnden och därmed bryter mot överenskomna regler, precis som Wikegård säger.
Sven Tuta:
tacka vet jag att sitta där på altan och andas in fjärtlukt kväll efter kväll, mmmm vad gott det luktar! Det och komma överlägset sist, det är helt klart höjdpunkter i tillvaron!
Sven Tuta:
näe. Det jag menar är ungefär som sist jag bilade upp till norrland med polare, och så skrek nån: "helvete, vem drog av den där äggfisen? Ner med rutan, NUUU". Och sen när rutan vevades ner blev det ännu värre. Det var när man passerade Ö-vik.
Kanske vänjer man sig vid fislukten, så att man inte går omkring och tänker på att det luktar fjärt hela tiden?
Men även om så är fallet... som bosatt där... när man har vart ute och rest och sen kommer tillbaka, mmmm vilken maffigt pruttmoln som hänger över samhället, äntligen hemma!
Stämmer det eller?
Zappaholic/Forsberg 1978:
jag förstår hur du menar där, det är inte mumsigt med skit i munnen, eller få något i munnen som har vart i skitan just innan
Redigerad kommentar
hjon:
ni är på vårt lags forum och hånar och skriver om gruvan, skit i munnen, och sen när man svarar med samma mynt då är det trolljägarna eller stalker som gäller?
Själv sitter jag och håller tummarna för Brynäs. Av själviska skäl förstås, en riktig önskemotståndare för oss. Brynäs är ju föreningen som uppfann och införde klappan i svensk hockey, det kan de vara riktigt stolt över.
För MoDos del känns klappan malplacerad, ser absolut ingen anledning till att de ska dela ut klappor till alla i publiken på hemmamatcherna i det stundande kvalet då föreningens existens mer eller mindre står på spel. Klänypor däremot...
Forsberg 1978:
är det så du tänker när du jobbar? Dina kunders organ är skit?
Farbror Barbro:
man får tacka för de uppmuntrande orden, samt den sedvanliga genomtänkta analysen.
Vem det nu blir, Brynäs, Djurgården eller Qatar, de kan inte vara så värst motiverade på kvartsfinal? Jag menar, hur stor chans tror de att de egentligen har? I en serie över 7? Visst kunde Tre Kronor ta Sovjet på 80-talet anförda av Larionov i någon enstaka match, absolut. Oftast mer beroende på tur än skicklighet, ska erkännas. Men bäst at 7? Typ 0.1%.
Qatar är en sämre motståndare för oss. Inte hockeymässigt förstås, utan pga att de har Royal Straight Flush i hjärndöda spelare som kommer att gå in för att skada och filma. Fyra raka segrar för oss kan ändå betyda 4-5 skador och 4-5 avstängningar emot avskummet.
Qatar är nästan lika hjärndöda som Löven.
Farbror Barbro:
jag missade det. Självklart vill man inte missa några avhyvlingar av den gamle flens-Osten. När, var, hur? Repris, var?