Svenska Hockeyligan

Nationellt · 7508 inlägg · 377 ämnen
« · 639329 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Målvakternas skydd blir mindre
lungan:
Har du ens sett några NHL matcher sen dom införde nolltoleransen ? dommarna där är oxå inkonsekventa och håller olika standarder där med , men inte så mycket som i ES men det långt från så bra dommare i NHL som alla vill få det till

Danne_l:

Jag ställde min motfråga till WarhawK: det kankse är han du ska rikta in dej på?

Det var han som drog upp nolltoleransen i NHL och att den har en bidragande effekt på att det blir fler mål i NHL.

Jag Tror personligen att dessa två inte har med saken att göra.

Är mer inne på ditt spår i sånt fall.

lungan:

Jo men håll isär begreppen. Bara för att vi har ojämna domare bör inte det anses vara grund för att minska skydden.

När det gäller det så tycker jag det är naivt att tro att det kommer bli mer mål och roligare hockey bara för att skydden är mindre. Målvakterna kommer snabbt anpassa sig, det är jag övertygad om. Dom är där för att stoppa pucken. Det skulle dom göra iklädda danstrikå om det krävdes...

WarhawK:

Har du iofs rätt i.Men hur ska vi då få denna nolltolerans att funka i Sverige då våra dommare är för ojämna?

Elitserielagen blir ju bara irriterade på dommarna att de inte kan hålla en jämn nivå. Ena matchen kan man spela som man alltid gjort, ena matchen åkerman ut för minsta lilla...

Antingen ska man ta för allt eller så ska man ha det som förut men man måste bestämma sig för vad man ska satsa på!

lungan:
Jag tror inte mindre skydden har så mycket göra i den högre målproduktionen , den absolut största orsaken är nolltolerans mot spelförstörande moment .. det gör att lirarna kan använda sin teknik till spela hockey inte försöka skaka av sig ryggsäckarna som klänger på dom

Även dom PP som uppstår av nolltoleransen är ju en faktor

Målvakternas skydd blir mindre
Ja vad säger man detta kan ju bli spännande kolla länken???

Mindre skydd ja många mål blir det, kolla bara på NHL...

Sv: Finska spelare
Ambroo: Absolut, jag är helt överrens med dig angående Laakkonen. Jag vet t.ex. att han gjorde 6 mål på 7 matcher efter att han återvände till Finland. Jag har tidigare skrivit att elitserieklubbarna borde ha mer tålamod med nyförvärven. Leska är ett annat exempel. Nu kanske det ligger annat bakom (familjen) men tänk om Ajax sparkat Zlatan efter 6 matcher.. Men det säger väl ändå det mesta om hur pressade vissa svenska sportchefer är...

Miettinen var väl ett dåligt exempel, tycker han borde fått fortsätta i Brynäs

Sv: Finska spelare
björne: Laakkonen och Miettinen kan väl ändå inte kallas för överskattade! Janne var nyligen finsklandslagsman, vilket säger det mesta om hans kvaliteter som hockeyspelare och Tommi har väl såvitt jag vet tillhört topp 3 i Brynäs det senaste säsongerna....

Finska spelare
Visst är finländska spelare överskattade bland dom svenska klubbarna nu för tiden? Kommer ihåg för 4-5 år sen att man drömde om en grym finländare som nyförvärv till sitt lag. Man ville ha en ny Helminen, Nurminen, Tuulola, Riihijärvi, Kallio till sitt lag... Nuförtiden hör man allt oftare om sparkade (brutna kontrakt) finländska spelare, Laakkonen, Miettinen, Virtanen, Mäkiaho osv...

Känslan man får är ju att finska spelare idag är sämre än dom som kom hit än för några år sen. Men utan att ha siffror på det så tror jag att dom säkert är 3 gånger så många som då i svenska elithockey. Dom finländska spelarna som kommer hit är ju oftare billigare att värva än svenska men det verkar som att det har blivit ett överflöd på dom.

Sv: Huliganerna från Mora
ja naturligtvis, Poffa:
vid fia-me-knuff-spelet.

Metal Guru:

Men på andra ställen gör ni det, eller? :-)

Metal Guru:

hehe nej kuttor. hrmm förlåt kullor är snälla :-)

Stigsson:
...och vi slår d e f e n i t i v t inte kullor på restaurang.

Stigsson:

du får ju säga till dina morapolare nu att inte misskäta sig när dom är i Linköping :)

mattias - 74: Vi slåss bara när annan makt tar över styret i Stockholm och vid andra likande tillfällen. Sist vi slogs så gjorde vi så att sånna som Triple H fortafarande idag kan kalla sig för svensk.

Triple H:

Varför skulle inte vi klara av att slåss? Är vi mentalt handikappade till ksillnad mot er brynäsare eller ?

Jag måste försvara moringarna också! Tror inte att det har med detta att göra.

Vi dalamasar slåss aldrig :P

Metal Guru:

Vi har fått bevis Metal Guru, Fotbollen förstör för hockeyn. Det var fotbollsnördar på väg hem från "royal league". Förbjud fotbollen istället för kampsporterna Farbror Bosse Ringmuskel så minskar våldet i samhället.

HeHe.

Metal Guru: Inte med barstolen eller glaset i alla fall, kanske med någon trevlig människa däremot... ;)

bobbe:
ja - jag gissar att den 52-åriga kvinnan inte hade 'stämt träff' i varje fall.

Metal Guru: Bara för att rätta, det var ingen som "gjorde upp". Det var ensidig misshandel.

Triple H:
och varför skulle några dalmasar vilja slåss..?

Triple H: Bättre fly än illa fäkta, eller nåt.

Metal Guru:

Det är väl tv 4 som var ute på tunn is inte jag. Jag skulle varit rejält förvånad om några dalmasar klarade av att slåss. Have a nice day

Danne_l: 
Ord från Morasupportern marc (från mik.se) som var på plats:

MIK-supportrar hade inget med bråket att göra. Det var LHC-DIF som gjorde upp efter en oförätt förra veckan. LHC-supportrar bjöd oss på öl efter matchen. Mycket trevligt bemötande.

Triple H:

Det är nog bäst du kollar upp fakta innan du börjar anklaga Mora-supporters för det som hände idag. Du är ute på aningen tunn is nu...

OK, Triple H:
Du verkar välunderrättad.
Låt mig få veta mer om Mora-huliganerna. Jag är idel öra...

Metal Guru:

Varför skulle Djurgårdarna åka till Linköping på en Mora-match. Är det inte bättre för dom att spara pengarna och gå på Djurgårdens hemmamatcher.

Eller har dom bildat en ny firma efter West Hams "intercity league". Kallad för X2000-league.

HeHe

Triple H:

Blanda inte in Mora när Djurgårdssupportrar läser fel på kartan, och åker till Linköping istället för Luleå.

Huliganerna från Mora
Det verkar som om Simons pojkar kan det här med Huliganism.

Två personer fördes till sjukhus sedan ett 30-tal personer på lördagen attackerat en pub i centrala Linköping. Enligt polisen trängde de sig in i puben och kastade glas och stolar mot besökarna.
- Gänget splittrades snabbt efter attacken, säger Bo Stegander, vakthavande befäl vid polisen i Östergötland, till TT.

Den attackerade puben är stamhak för supportrar till Linköping HC, som under eftermiddagen mötte Mora i ishockeyns elitserie.

Polisen misstänker att attacken kan ha med ishockeymatchen att göra.

Sv: Derby-grupperna
ståpäls:

Hannula är minst lika bra...

Metal Guru: Egentligen är det bara Andreas Karlsson...

ståpäls:
det är ju egentligen bara tre lag som är riktigt bra i årets ES, så varför inte göra ett R I K T I G T lyft för kvaliteten på svensk hockey, och göra en Elitserie med bara tre lag?

(...men egentligen så är det ju bara HV's tre första femmor som är riktigt bra just nu...)

ståpäls: Nä skulle jag inte alls vilja se, skulle innebära 6*9 möten 54 omg och 6 möten mot samma lag snacka om att det skulle kännas urvattnat i seriespelet.

Med tanke på den spelkvalitet som lag 7-12 en längre tid har visat upp känns en utökning till 14 lag som ett skämt just nu.

Då ser jag hellre en återgång till tio lag. Färre som ska dela på TV- och sponsorkakan och därmed kanske kan konkurrera med övriga Europa om toppspelarna.

Salcin: Får du svar så är det säkert något svävande eller undanflykter. Vi har ännu inte hunnit ta beslut i frågan. Näe det är Sv. Hockeyligan som slutgiltigt kommer med sitt besked kanske i maj månad?

Sv: Skrota nationalsången!
Albert Hall: Ryssarna har ju tyvärr återtagit sin höjdarlåt. Men det finns en fin sång ledig, DDR hade ju en av dom vackraste nationalsångerna...

El Aka Ali: Du har antagligen helt rätt i det, och är väl det jag själv tror kommer att ske.
Mest nyfiken på att se vad Töpel svarar ifall mitt mail tas upp imorgon, vilket ju inte på något sätt är säkert.

Salcin: Som vid alla sådana här val prioriteras alltid ekonomien. Så utgå från att det blir 55 matcher med 27 säkra hemmamatcher och en lottad borta eller hemmamatch. 44 matcher är för kort, både ur ekonomisk synvikel och i sättet att apa efter NHL. 14 lag i ES är nog inget gångbart alternativ. Vad jag förstått så anses inte de ev. 2 nya hålla den förväntade kvaliteten och man vill inte riskera att tappa "kvaliteten". Det är framförallt, vad jag förstått, enigheten i ES-klubbarna som styr just den här aktuella frågan. Med all säkerhet kommer det att bli så, men det kan ju komma ändringar i sista stund också. Men utgå från att ekonomien i ES-klubbarna är en absolut prioriterad angelägenhet.

Matchpuls ska diskutera ämnet svensk hockey imorgon så har mailat iväg
en fråga kring detta ämne som vi diskuterat här, återstår att se om det kommer att tas upp.

Hej Matchpuls,

För någon vecka sedan kom det ett antal förslag från hockeyligan
angående Elitseriens utforming till nästa säsong.

4 olika förslag ligger ute för ändring av seriesystemet.

Serien kvar som nuvarande

Enligt Töpel ska förslaget med att alla möter varandra 5 ggr vara hetast,
vilket skulle ge en ökning av antalet matcher till 55 omg.
Hur har man tänkt här?
Vem ska få den extra hemmamatchen, lottning val?
Delas intäkterna från den 5te matchen?
På hela taget känns detta förslag helt ogenomtänkt, blir inte ett dugg mer rättvist mot hur det ser ut nu.

Annat förslag är en Norsk variant som verkar lite väl tillkrånglad, att vid olika tillfällen bryts serien av och man möter det närmast underliggande laget i tabellen 1-2 3-4 osv.

Samt derbygruppsförslaget 2 grupper med 6 i varje.

Jag tycker att inget av förslagen känns bra, min fråga till Töpel är att vad hindrar från att ändra till det system som majoriteten av klubbarna, media samt fans vill ha, en rak serie utan derbygrupper sen om det är med 12 eller 14 lag spelar mindre roll.

44 omg borde gå att klara av särskilt med det nya TV-avtalet som ger lagen större budget, borde mer än väl täcka förlusten av 3 hemmamatcher.

Helst skulle jag se en utökning till 14 lag och 52 omg.

Vänliga hälsningar
Niclas Öhman

Sv: Domare till NHL...
LL: Nej jag hatar de utländska än mer, mestadels för att de verkligen kan hantera nolltolerans och tar ut därefter också. Jag vill inte ha 60 min PP/BP en hel match. Men utländska domare kan iaf vara konsekventa en hel match(framförallt de ryska), svenska domare pendlar i bedömningsnivå 37 ggr per match ungefär.

Frella: jag köper inte snacket om att vi har så dåliga domare. Jag har tidigare varit en domargnällare jag också, men jag har vaknat upp och insett att om man inte bara sitter och letar efter felen så upptäcker man också hur påfallande ofta domarna har helt rätt. Det blir ofta en oerhörd snedfokusering på ett enda misstag i en match oavsett om domaren har tagit 300 korrekta beslut under en match (nej, jag överdriver inte - en domare fattar hundratals beslut under en match). I de matcher jag har sett i vinter har domarna varit bra eller till och med mycket bra i de allra flesta. Ett tips kan faktiskt vara att se på matcher där ditt eget lag inte är inblandat så att man inte är känslomässigt färgad på samma sätt - det är framför allt så jag har insett att domarna är fan så mycket bättre än många verkar tycka.

Att du tycker att de utländska domarna är så mycket bättre beror, vågar jag mig helt fräckt på att gissa, på att du helt enkelt har bestämt dig innan matchen att domaren ska vara bättre än dina hatade svenska domare. Det blir en självuppfyllande profetia, helt enkelt.

Huge: Konstigt då att utländska domare kommer hit och plockar för allt som numer ska plockas, medan svenska domarna plockar när man känner för det. Vinnerborg är väl den enda hittills iår av Svenska domare av de jag sett som jag kan ge godkänt.

Frella: Där tycker jag du generaliserar och överdriver.
Den svenska domarkåren är över lag hygglig, för att inte säga bra, om man ser det i en internationell jämförelse.
Problemet är ju att regeltolkningarna ändras hela tiden och det blir varken hackat eller malet.
2-domarsystem och proffsdomare är melodin.
Och så avstängningar för filmningar, a la NHL.

Huge: Skulle inte sakna dessa sopor som åker omkring nu och gör sig själva till åtlöje kväll efter kväll. Visst vi skulle få ännu sämre domare, men det skulle ju bara göra det hela ännu festligare och visa hur patetiskt dålig domarkåren är.

Friman SR: Ja, nu börjar man få kalla fötter på förbundet.
Risken för domarflykt är ju faktiskt överhängande att alla domare som vi klagar på sticker och då står vi där med byxorna nere.
Man saknar inte kon förrän båset är tomt....

Frella: Hockeyligan agerar i frågan. Se länken....

Friman SR: Stor underhållning i ST som hade frågat bla Robert Lahti och Sören Persson om de kunde tänka sig döma NHL hockey. Båda var förstås positiva, men hade de haft ett uns av självkritik så skulle de nog svarat, "Näe det är jag för speldum för".

Friman SR:
Vi kan ju alltid be och få låna nån gammal pensinerad dommare i utbyte som inte dömt efter dom införde nolltoleransen , annars kommer det bli liv dom är för petiga ju

Personligen tycker jag dom gör rätt i NHL , är klubban horisontellt med isen på en spelare så är det utvisning , släpper du ena handen från klubban för att ta tag i en motståndare så är det utvisning .. dock ska det ju till lite omdöme oxå , dock är det enda problemet att nhl dommare lika inkonsekventa som våra svenska så

Domare till NHL...
Jag läste att eventuellt så ska domarna få chansen att döma NHL. Vilket torde innebära att de kommer att bli proffs...

Inte nog med att NHL snår våra bästa spelare för en billig peng, nu ska de även sno våra bästa domare. Ja, hehe, vissa kan man ju vilja bli av med men Vinnerborg lär väl aldrig bli proffs för det är han nog för sopig för...

Kontentan av detta måste bli att domarstandarden i Elitserien kommer att sjunka betydligt. Är vi betjänta av detta och ska vi låta de stackars domarna tjäna flis i NHL när vår egen hockey på hemmaplan kommer att bli lidande...?

Metal Guru: jaa, så kan vi göra - när ni andra möter typ VF och LHC i sex extra matcher så spelar vi mot Boden, Asplöven och Piteå! Framför allt matcherna mot Boden bör bli extra enkla om någon vecka då de troligen går i konkurs vilken dag som helst. 18 extrapoäng tackar man ju inte nej till!

« · 639329 · »