Svenska Hockeyligan

Nationellt · 7508 inlägg · 377 ämnen
« · 651117 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Elitserien
73Sjöbba: SSK har 8 utländska spelare.

73Sjöbba: Djurgården har 3 Finnar och 2 Norrmän.

SSk har 11 utländska spelare. Sedan om alla dom kan räknas vet jag inte. Dragan lär väl ha Svenskt medborgarskap t.ex

65selander: Förstod att det var nåt bagatellartat och irrelevant. :-)

Salle: Brynäs så klart men det sitter väl något filter :-)

73Sjöbba: + en Norrman

65selander: Kollade just upp Djurdårsen, dom har 3 st finnar

65selander: Jag skrev MoDo har 8st och du svarar "7st med Sulku som..."

Fattas nånting i det inlägget va?

65selander: Timrå har nio stycken som truppen ser ut i nuläget.

Vi måste absolut starta en namninsamling, mer importer i Elitserien!

Salle: 7st med Sulku som har varit skadad sedan förra säsongen.

LHC har 6st och endast finnar!

65selander: Jag kan ju fylla i MoDo med 8st.

73Sjöbba: Tänkte genast på Mora och dom har 10st, tror att LIF sitter på 10st också. Sedan så har jag inte orkat kollat något mera

Sitter och funderar på vilket lag som har flest utländska spelare. Kan själv kolla upp det, men jag ids inte gå in på alla lags hemsidor. Kanske det finns ett enklare sätt.
Kan någon som inte är lika lat som mig själv kolla upp det? (8^(/)

Sv: hockeyligan.se
Frisco: Haha ja nu såg jag det också. Total missade det förut

jonmannen: Jag hittade den efter ca 1,3 sekunder.

På förstasidan, en bit ner till höger.

Fragor & Svar
NHL-frågor besvaras

Den senaste frågan som inkommit till hockeyligan.se:s "Frågor & Svar" gäller antalet svenskar i NHL. Vet du hur många det är och vilka som spelar i NHL?
» Till Fragor & Svar

www.hockeyligan.se/fragorosvar.php?nid=7572

jonmannen: Jag har också letat. Fullständigt bortblåst är den :-)

hockeyligan.se
Jag hittar inte den där Frågor och svar avdelningen? Vart har dom gömt den?=

Sv: Förslag från FBK om lönetak i Elitserien, bra eller dåligt?
WarhawK: Självklart ska de vara samma lönetak för alla har aldrig påstått nått annat! Men jag tror på de ändå för de mindre klubbarnas överlevnad i ES så får nog stora lag med höga löner skära ner på sina löneutgifter, kanske ta andra spelare, summan av de tror jag blir en jämnare och mer rättvis serie då kan man inte längre bjuda över varandra hur länge som helst!

JD: Ett lönetak inkluderar med största sannolikhet pensionsfonder och dyl. En spelare har väl låt säga 100 k i månaden, sen väljer han väl själv hur stor del av de pengarna han vill avsätta i pensionsfonder/ta ut i lön...

Frella: Men påverkar ett lönetak avsättningar till t.ex pensionsfonder ?
En rik klubb har alltid råd att kompensera en spelare på ett eller annat sätt, så jag tror att ett lönetak bara blir en papperstiger. Skulle FBK få ett lägre tak än alla andra lovar jag att omvärdera frågan. =)

Taket ska ju vara lika för alla lagen annars är det ju lika illa som nu, att de med mest pengar får de bästa. Ett tak är en bra ide

El Aka Ali: Det är väl därför de lägger sitt eget lönetak på max 37 miljoner, medan smålag som Timrå, Mora mfl får ett maxtak på 28-30 miljoner. På så vis kan man alltid bjuda över de lagen, trots lönetak i stort sett.

Dream Team: Knepigt att just dom kommer med ett sådant förslag. Det är väl just dom som brukar gå in och bjuda över. Speciellt när det är en typ av spelare som synes passa i de flesta klubbar. Det finns ju hur många ex. som hellst där Färjestad gått in och bjudit över. Många gånger har man känslan att dom gör just detta bara för att visa. Det är vi som har kulorna.

Sinuhe:
Ja och varför inte göra som dom gjorde i NHL då istället för ge vissa klubbar friheter ta in dyrare spelare ???

hur tror du ottawa hade reagerat om deras ärkerival toronto fått ett lönetag på 5 miljoner högre bara för dom haft högre löner tidigare , eller islanders och devils sagt om rangers fått 8 miljoner högre lönetak ? detta är ett patetiskt förslag på lönetak

OM det ska vara ett lönetak så ska summan vara lika för alla

JD: Varför inte tt lönetak alla klubbar får samma möjligeter de små klubbarna borde ju sattsa på de för så kan inte de stora klubbarna ha för många högavlönade spelare vilket dom troligtvis är på grund av deras kapasitet, Jag tror inte att det var ett utspel från FBk för att stärka sig själv snarare säkra Elitserielagens ekonomi, så vi inte får detta tjafs mitt i sesånger om hur ekonomin ser ut för ett visst lag. Alla klubbar ska ha en ekonomi som klarar av lönetaken och vips så tror jag att det blir mycket lättare för alla

Dream Team: Räknas pensionsförsäkringar o dyl in i lönen ?

Om så inte är fallet kommer ju en ekonomiskt stark klubb ändå ha ett försprång gentemot småklubbarna. Så jag säger spontant nej till ett lönetak, då det i praktiken inte kommer att ha nån större betydelse.

WarhawK & Frella: Jo, det är nog så. Det var säkert därför som Hockeyligan röstade ned förslaget också. Eftersom det enligt FBK alltid skulle finnas en toppkvartett lönemässigt om fyra lag (HV, VF, FBK och LHC) så skulle väl heller aldrig de övriga lagen kunna utmana dessa på samma villkor inom överskådlig tid. Samma topplag skulle alltid kunna omsätta mycket mer pengar vad gäler spelare och därigenom också alltid ligga ett par steg före.

Var detta enbart ett försök från FBKs sida att stärka sina egna aktier gentemot andra lag som kanske vill komma lite närmare?

Frella:
Precis om taket skiljer sig sen hittar ett av botten lagen en Roman som villig pumpa in flera miljoner i deras lag och nää det får ni inte för ni ett bottenlag , skulle bli lite snopet då eller ?

WarhawK: Precis, det går ju inte ha ett lönetak som är olika för olika lag, då blir väl serien inte mycket jämnare för det...

Ska man införa lönetak ska det såklart vara samma för alla, ett lönetak kanske kan ligga på 30-32 miljoner nånstans, om det ska vara någon mening med taket.

Dream Team:
Ska det vara ett tak ska det vara lika för alla lag eller inget tak alls , hur tror du NHL hade reagerat om 3 lagen med högsta löner där skulle få ha mycket nögre lön än resten av lagen ?

Förslag från FBK om lönetak i Elitserien, bra eller dåligt?
Färjestad lade fram ett förslag om lönetak till hockeyligan häromdagen. Förlaget röstades ned, men det är ändå lite intressant hur man tänker sig fördela pengarna, eller snarare hur man vill fördela rättigheterna hos respektive klubb att spendera pengarna. Håkan Loob motiverar det hela med att vi genom att införa detta inom några år skulle få en jämnare elitserie eftersom topplagen inte kan köpa vilka spelare som helst. Är detta ett försök att få elitserien att närma sig NHL? Jag är väldigt osäker på hur systemet ser ut i NHL, men visst går det att finna likheter i avseendet vad gäller att jämna ut serien?

Lönekostnad 05/06, ökning kommande två år:

HV 7130-35 mkr2 mkr
Frölunda30-352
Färjestad30-352
Linköping30-352
Leksand28-303
MoDo26-284
Luleå23-265
Södertälje22-266
Brynäs22-266
Timrå20-227
Mora18-208 
Djurgården17-1910

Sv: Transferfönster Close within 7hrs.
Salcin:
Sak samma med Färjestadsgossarna. Tror två av dem hade noterats för var sin match, de övriga två ingen.
De är väl vad man skulle kunna säga det som syns av 'Färjestads juniorsatsning', även om de delvis är för åldriga för att kallas junisar.

Metal Guru:
J Johansson och E Lindberg har lånats ut växelvis hela säsongen till Almtuna och knappt fått spela en match i Luleå, så det känns ganska rätt att inte räkna det på varken + eller -.

Metal Guru:
Hittade med en gång en summering på Aftonbladet.

Brynäs:
+Brian Felsner, f, Port Huron Border Cats,
+Daniel Hermansson, f, Arboga.
-Mikael Wahlberg, slutar.

Färjestad:
-Martin Thelander, b, Bofors,
-Niclas Loob, f, Arboga,
-Per Åslund, f, Arboga,
-Marcus Weinstock, f, Arboga.

Södertälje:
+Mats Hallin, ny headcoach.

Timrå:
+Adam Svoboda, mv, Pardubice.
-Valeri Krykov, f, slutar.

AB missade mina Lulingar, som jag nappat på Eliteprospects.
Rätt eller fel - don't know.

Metal Guru:
summering av TFII:

Timrå:
+Adam Svoboda
- Valerij Krykov

Brynäs:
+Brian Felsner

Luleå:
+Erik Lindberg (återkallad)
-Jonas Johansson (utlånad)

Södertälje:
+Mats Hallin (coach - ska man väl inte räkna, men kommer kanske att ha en märbar 'impact' på SSK..?)

Övriga
+/- 0

missat nå't?

Stigsson:
Johan Berggren  lånas se'n omedelbart ut till Arboga...
För SSK's del blir den stora grejen under detta fönster att Hallin promenerar ned i båset.

Sv: Hockey-Huliganism.
vilken_lirare:
ööh, vad svarar du på nu..?

Sv: Hockey-Huliganism.
Metal Guru: haha, och vem skulle den bestå av då?

Stigsson: Vänta bara tills det är nån halvtimma kvar, då rycker FBK ett antal BIK spelare:-(

Metal Guru: Glöm inte att Södertälje har "plockat hem" Johan Berggren från Växjö också.

Metal Guru: Kan stämma jag inte sätt ngt mer i alla fall....

Transferfönster Close within 7hrs.
Aktuellt transferfönster stänger om sju timmar.
Tolv elitserielag har tillsammans signat Adam Svoboda (Timrå) och Brian Felsner (Brynäs). Har jag missat nån?

Rekorderlig skillnad gentemot förra årets inför-jul-transferfönster.

Sv: Målvakternas skydd blir mindre
WarhawK: Håller med till viss del. Båda åtgärderna har resulterat i att det blir fler mål och en för publiken roligare underhållning. Precis det som skulle åstadkommas.

El Aka Ali:
Visst hjälper det till med mer mål , men inte så mycket som trådskaparen vill få det till .. dagens målvakter är så bra att denna ändringen i NHL inte gjort nå vidare stor skillnad och det jag tog upp är att nolltoleransen är den STORA orsaken målskörden ökat för nu kan lirarna ägna sig åt spela utan behöva ha 3-4 spelare som klänger på han , gör dom det nu åker dom ju ut

WarhawK: Det där med att göra mv-skydden mindre är väl en sån där grej som kom fram i och med strejken i NHL. Ändamålet var väl att få publikvänligare ishockey. Vad jag vet så har väl målproduktionen minskat för varje år som skydden blivit större. Och det handlar till stor del om att få mycket mål. Det är ju vad folk vill se.
Trenden med mindre mål per match, och att skydden blivit större, har vi väl också sett här hemma.
Alternativet att göra större mål har väl också diskuterats fram och tillbaka. Ändamålet är att det behöver göras mer mål.
Om det skall ändras på något sätt så finner jag att alternativet med att minska målvakternas benskydd och handskar som det bästa. Alltså att ha kvar målets storlek.

lungan:

Håll er till ämnet? Det har varit svar på frågor, påståenden och antaganden baserat på dina inlägg. Ingenting som på något sätt är något fel. Det handlar om en förgrening på frågan om det kommer leda till fler mål.

Sedan skrev du att du inte trodde att dessa två har med saken att göra. Vilka två saker?

lungan: Lämnar bara en liten länk från slutet av oktober angående målvakterna och deras facit en bit in på säsongen.

Kolla på trådens namn nolltolleransen ska väll inte diskuteras här??

Klart den har bidragit till fler mål, men det jag ville diskutera var målvakterna skydd och inget mer.....

Jag lägger ner - håll er till ämnet!

lungan:

Skulle nolltoleransen inte vara en av orsakerna till att fler mål görs i NHL, menar du?

« · 651117 · »