Svenska Hockeyligan

Nationellt · 7508 inlägg · 377 ämnen
« · 422691 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Olycka rubriceringar.
Dragan 2k:
Varje gång det blivit slagsmål i sverige tycker jag det fisticuffs dom åker för iaf om dommarn ska ge dom 5 min , ni som tittat i reglerna efter konstiga utvisningar finns ens fighting med bland svenska reglerna för utvisning ?

Skönt med köpstopp
Vad skönt det ska bli när transferfönstret stänger så att man vet vilket lag alla har. Det har varit lite väl mycket nu under några veckor.

Metal Guru: Ooops, min automagiska felkorrigerare slog till... :)

"Unsportsmanlike appearance"?

bobbe:
Jag frågade om "Utvisning för osportsligt utseende", vilket är något helt annat.

bobbe:

Osportslig mot domaren, är det när man inte rakat sig på massor av dagar?

Metal Guru: "Abuse of official" kan det bli om du är osportslig mot domaren, men även "Misconduct" (gäller även mot andra spelare)

Dragan 2k:

Head butting? mmm Var det inte någon spelare som blev utvsiad för det redan så sent som förra säsongen, för det är vökl det samma som skallning, eller är det när man åker i 200 rakt in i magen på någon med huvudet före =)

Dragan 2k:
Vad heter den klassiska "Utvisning för osportsligt utseende" på utrikiska?

mike66: Vissa av dem är faktiskt riktigt kul. 2+10 för Prevention of infections by blood.

Refusing to start play är också kul. Nepp. Vi är obstinata och tänker inte spela. Så det så.

Dragan 2k: Jo man kan ju undra ibland var hockeyn är påväg? Hittade lite fler godbitar:

Butt-ending
Checking from behind
Clipping
Head-butting
Kicking
Checking to the head or neck area
Illegal or dangerous equipment
Handling the puck with hands by a player
Handling the puck with hands by a goalkeeper
Prevention of infections by blood
Infringement of change of players procedure
Goalkeeper beyond the centre red line

mike66: Några timmar minst. Tusan. Det finns hur många som helst olika regelöverträdelser man kan göra sig skyldig till:

Refusing to Start Play
Throwing a stick
Holding the mask
Falling on the puck
Excessive Rough Play

Dragan 2k: Hur många hours är den utvisningen på?

mike66: Annars gillar jag den för sällan utdömda utvisningen för interference by spectators.

Dragan 2k: Vad är det för en olycka du snackar om? Har Domi fistat Hatcher? En annan är ju int så haj på engelska då...!

Olycka rubriceringar.
Tittar till matchstatistiken mellan Djurgården och Färjestad. Ser att Vinnerborg dömt. Ser att det utdömts totalt 136 utvisningsminuter. Ser för övrigt att Ölvestad och Kåberg fått matchpenalty för bland annat: fisti. Fisti? Fisticuffs står det visst för.

Nu har man talat engelska flytande i 23 år. Det händer inte för många gånger att man hör det uttrycket. Nog borde man dessutom kunna komma på en bättre brottsrubricering än fisti.

Så här kan det kan låta från amerikanska kommentatorer då kanske i NHL:

"Oh no. Here we go again Bob".
"Yeah Bill. Could it be? no. I think it is. Yeah. Its confirmed. Fisticuffs between Domi and Hatcher."

Sv: HOCKEYnews
Portello:

jag var i kontakt med Olle Palmelind som står som ansvarig utgivare av tidningen i början av augusti här är hans svar:

Tack för Din förfrågan! Du har alldeles rätt i att informationen varit alldeles för dålig. Orsaken är att de gamla ägarna till tidningen gått i väggen, ekonomiskt och bokstavligt. Nya ägare är på väg in, men det går trögt. Förhoppningen är att komma ut till starten av elitserien, och då var fjortonde dag. Alla prenumeranter ska få meddelande om detta (och borde givetvis ha fått det redan). Tyvärr tog pengarna slut, dels på grund av en bojkott från vissa stora annonsörer som hotade med indragen sponsring om elitserieklubbarna var med och sålde tidiningen, del från majoriteten av ishockeyklubbarna själva - de tackade helt enkelt nej till att få pengar, obegripligt nog... Ytterligare några olyckliga omständigheter inverkade. Men idén är så bärkraftig och utsikterna så goda att vi tror på en fortsättning i höst.

Med vänlig hälsning

Olle Bolmelind
Ansvarig utgivare

Sv: Juniorer i ES
Gusten: Rossen är född 70, det stämmer. Skulle han göra comeback så får vi en veteran.

knaskamilla: Som jag skrev kl 11.27 i den här gästboken så gäller "Spelare som under kalenderåret då spelåret slutar uppnår angiven ålder tillhör respektive ålderkategori".

Stigsson:

Ska man inte vara född -69 för att vara 35? Eller, ah, det gäller över 2005 också?

Stigsson:
Ähh snart gör väl Rossen comeback, han är väl 34 va? ;)

Vi i Mora har dock 0. Vår äldste är Niko Mikkola som är född 74.

knaskamilla: Fel, #43 Lars Jansson är 70:a!

Tycker det är coolt att MODO och Mora har de yngsta trupperna, 25,3 år i snittålder. Ok, jag är en enögd jävel, men fan va MODO är bra :-)

Stigsson:

Jag har hjälpt dig och räknat ut hur många det är i MoDo. Summa: noll.

knaskamilla: Citat från hockeyförbundets tävlingsbestämmelser § 1.7 "Spelare som under kalenderåret då spelåret slutar uppnår angiven ålder tillhör respektive ålderkategori". Dvs född 85 eller senare gäller i år.

Kanske intressantare att räkna efter hur många veteraner som finns i respektive lag. Är man 35 räknas man som veteran, det skulle betyda att alla som är födda 70 och tidigare numera är veteraner.

Shit, nästa år är jag veteran.

Icing-Ove:

Shit. Enström har fyllt icke-junior, alltså?

Poffa: Samma sak gäller nog för flera lag att man har flera namn. Jag kikade bara på den officiella laguppställningen hos hockeyförbundet.

Stigsson:

www.modohockey.se/spelartruppen.cfm

Där finns de med.

Icing-Ove: Viklund och Hellström finns inte med i trupperna på swehockey.se

Stigsson:
Jag hittar 3st juniorer födda -86 i MODO, Viklund, Hellström, Hedman.

Juniorer i ES
En kontroll av antalet juniorer i årets elitserietrupper ger följande:
Det finns 23 st juniorer, varav 22 st är J20 spelare och endast en är J18 spelare (Nicklas Bergfors i SSK).

Flest juniorer i truppen har Frölunda 5st sen följer HV71 3, Luleå 3, Södertälje 3, Brynäs 2, Djurgården 2, Mora 2, Timrå 1, MODO 1, Malmö 1, Färjestad 0 och Linköping 0.

Hur mycket dessa kommar att få spela är en annan historia.
I premiären fick i alla fall 14 st lira (eller dom var i alla fall ombytta). Brynäs (Niklas Andersson, Mattias Karlsson), Djurgården (Robert Nilsson, Johannes Salomonsson), Frölunda (Loui Eriksson), HV71 (Ola Svenberg, David Fredriksson), Malmö (Carl Söderberg), Luleå (Johan Fransson, Johan Harju), MODO (Oscar Hedman), Mora (Jonathan Granström), Södertälje (Nicklas Bergfors) och Timrå (Johan Jonsson).

Sv: Slänga Handskarna!!
mattias - 74: tycker att vi ska göra som wikegård säger
skulle bli mycket mer fart då

HOCKEYnews
Någon som vet om tidningen kommer att börjas ge ut igen? Skulle vara väldigt trist om den slutade finnas.

Och hemsidan är ju inte iuppdaterad på evigheter. Står blandannat så här: Detta innebär att det dröjer ytterligare några veckor innan vi kommer ut med ett sommarnummer. Vi hoppas på överseende från Er läsare.
Allt som görs nu är för Ert och tidningens bästa.

Kom det öht ut något sommarnummer? Isåfall missade jag det.

robhed:
Jo det håller jag med om oxå att det borde upp till spelarna vad dom tycker om saken

WarhawK:

Auto-5:orna går nog enkelt att göra om.

Däremot så kommer de inte kunna börja tillåta fighter av moraliska/etiska (har ingen koll på vilket som är vilket) skäl eftersom det handlar om hockey och inte slagsmål. Däremot är det enklare om det alltid varit en del av sporten, då kan man hänvisa till traditioner. Har för mig det var när Daggen var domarbas som jag hade en epostdiskussion med honom och han tyckte oxå att det gott kunde vara 5 minuter för fighting utan matchstraff men just att det aldrig skulle kunna gå att införa. Nu är iofs media lite pådrivande i frågan så då kanske det skulle kunna funka. Bästa vore dock om de hörde med spelarna och vad de tycker i frågan.

Sv: Matcher på TV
65selander: Ja det är fan bedrövligt att de inte visar någon Elitseriematch¨via säsongskortet förän nästa Torsdag...Hoppas verkligen den där skitfotbollen snart är över...Vem är intresserad av Allsvenskan en liga rankad på sista plats i Europa typ *puke* Vill man se riktig fotboll ser man på Engelsk Italiensk Spansk eller nå annan ligafotboll

Gusten: Aha, spännande.. Tänkte mest på sparka spring, men tack ändå!

Ambroo: Dom möter Northampton borta i ligacupen, 0-0 efter 10 minuter

Gusten: Spelar Southampton ikväll?

Gusten: Iofs så gillar jag fotboll (MFF) men nu är det hockeyn man vill kunna följa också!

Så länge fotbollen sparkas runt i AS så får man förlita sig till "Hockey Live" om man inte kan se hockeyn på plats!

65selander:
Skönt att det där sparka och springet snart är slut så att man får valuta för säsongkortet.

Nästa match är nästa torsdag på TV MIF-MIK

Inte ens säsongskortet har en match fram till nästa torsdag. Bara fotboll för hela slanten

Danne_l: man tackar...

slashpuppie:

Gå in på länken och klicka dig fram.

Timråfan_skåne: Var har du sett det?

Matcher på TV
Vilka matcher är det som visas imorgon?

robhed:
Men då måste dom ju göra om reglerna eftersom nu är en 5a lika med matchstraff automatiskt ju , om dom nu inte gjort en ändring redan som jag missat då men inte hört nå om det iaf

5 minuter är ett lagom hårt straff för en fight mellan två spelare som båda är med på det hela. Kasta in en extra tvåa om det är så att den ena spelaren mer gärna ville fightas än den andre. Förutom att det är ett bra sätt för lagen att kunna försvara sig mot påhopp och liknande så sätter det även igång publiken. Jag tycker gott de kunde göra en undersökning bland hockeyspelarna i Sverige och bestämma utifrån dom svaren, det är trots allt dom som riskerar att få stryk.

mattias - 74: Usch. Meningslöst slagsmål. Är rätt nöjd att inte den företeelsen finns i Sverige. Men i framförallt USA är det bejublat där många går dit enbart för den sakens skull.

Hockey ska vara en kampsport, en sport med finesser och underbara kombinationer och mål. Vill jag se den typ av uppgörelser som finns i Nordamerika kan jag lika gärna traska ner till McDonald's, i Nordstan, Göteborg kl 03:00 lördagar och söndagar och titta på diverse uppgörelser.

mattias - 74: Tycker faktiskt att det är ett bra förslag, mera renhårigt iallafall. Vi kanske slipper fula påhopp på isen som är fega..

« · 422691 · »