Dragan 2k: Varje gång det blivit slagsmål i sverige tycker jag det fisticuffs dom åker för iaf om dommarn ska ge dom 5 min , ni som tittat i reglerna efter konstiga utvisningar finns ens fighting med bland svenska reglerna för utvisning ?
Head butting? mmm Var det inte någon spelare som blev utvsiad för det redan så sent som förra säsongen, för det är vökl det samma som skallning, eller är det när man åker i 200 rakt in i magen på någon med huvudet före =)
Dragan 2k: Jo man kan ju undra ibland var hockeyn är påväg? Hittade lite fler godbitar:
Butt-ending Checking from behind Clipping Head-butting Kicking Checking to the head or neck area Illegal or dangerous equipment Handling the puck with hands by a player Handling the puck with hands by a goalkeeper Prevention of infections by blood Infringement of change of players procedure Goalkeeper beyond the centre red line
Tittar till matchstatistiken mellan Djurgården och Färjestad. Ser att Vinnerborg dömt. Ser att det utdömts totalt 136 utvisningsminuter. Ser för övrigt att Ölvestad och Kåberg fått matchpenalty för bland annat: fisti. Fisti? Fisticuffs står det visst för.
Nu har man talat engelska flytande i 23 år. Det händer inte för många gånger att man hör det uttrycket. Nog borde man dessutom kunna komma på en bättre brottsrubricering än fisti.
Så här kan det kan låta från amerikanska kommentatorer då kanske i NHL:
"Oh no. Here we go again Bob". "Yeah Bill. Could it be? no. I think it is. Yeah. Its confirmed. Fisticuffs between Domi and Hatcher."
jag var i kontakt med Olle Palmelind som står som ansvarig utgivare av tidningen i början av augusti här är hans svar:
Tack för Din förfrågan! Du har alldeles rätt i att informationen varit alldeles för dålig. Orsaken är att de gamla ägarna till tidningen gått i väggen, ekonomiskt och bokstavligt. Nya ägare är på väg in, men det går trögt. Förhoppningen är att komma ut till starten av elitserien, och då var fjortonde dag. Alla prenumeranter ska få meddelande om detta (och borde givetvis ha fått det redan). Tyvärr tog pengarna slut, dels på grund av en bojkott från vissa stora annonsörer som hotade med indragen sponsring om elitserieklubbarna var med och sålde tidiningen, del från majoriteten av ishockeyklubbarna själva - de tackade helt enkelt nej till att få pengar, obegripligt nog... Ytterligare några olyckliga omständigheter inverkade. Men idén är så bärkraftig och utsikterna så goda att vi tror på en fortsättning i höst.
knaskamilla: Som jag skrev kl 11.27 i den här gästboken så gäller "Spelare som under kalenderåret då spelåret slutar uppnår angiven ålder tillhör respektive ålderkategori".
knaskamilla: Citat från hockeyförbundets tävlingsbestämmelser § 1.7 "Spelare som under kalenderåret då spelåret slutar uppnår angiven ålder tillhör respektive ålderkategori". Dvs född 85 eller senare gäller i år.
Kanske intressantare att räkna efter hur många veteraner som finns i respektive lag. Är man 35 räknas man som veteran, det skulle betyda att alla som är födda 70 och tidigare numera är veteraner.
En kontroll av antalet juniorer i årets elitserietrupper ger följande: Det finns 23 st juniorer, varav 22 st är J20 spelare och endast en är J18 spelare (Nicklas Bergfors i SSK).
Flest juniorer i truppen har Frölunda 5st sen följer HV71 3, Luleå 3, Södertälje 3, Brynäs 2, Djurgården 2, Mora 2, Timrå 1, MODO 1, Malmö 1, Färjestad 0 och Linköping 0.
Hur mycket dessa kommar att få spela är en annan historia. I premiären fick i alla fall 14 st lira (eller dom var i alla fall ombytta). Brynäs (Niklas Andersson, Mattias Karlsson), Djurgården (Robert Nilsson, Johannes Salomonsson), Frölunda (Loui Eriksson), HV71 (Ola Svenberg, David Fredriksson), Malmö (Carl Söderberg), Luleå (Johan Fransson, Johan Harju), MODO (Oscar Hedman), Mora (Jonathan Granström), Södertälje (Nicklas Bergfors) och Timrå (Johan Jonsson).
Någon som vet om tidningen kommer att börjas ge ut igen? Skulle vara väldigt trist om den slutade finnas.
Och hemsidan är ju inte iuppdaterad på evigheter. Står blandannat så här: Detta innebär att det dröjer ytterligare några veckor innan vi kommer ut med ett sommarnummer. Vi hoppas på överseende från Er läsare. Allt som görs nu är för Ert och tidningens bästa.
Kom det öht ut något sommarnummer? Isåfall missade jag det.
Däremot så kommer de inte kunna börja tillåta fighter av moraliska/etiska (har ingen koll på vilket som är vilket) skäl eftersom det handlar om hockey och inte slagsmål. Däremot är det enklare om det alltid varit en del av sporten, då kan man hänvisa till traditioner. Har för mig det var när Daggen var domarbas som jag hade en epostdiskussion med honom och han tyckte oxå att det gott kunde vara 5 minuter för fighting utan matchstraff men just att det aldrig skulle kunna gå att införa. Nu är iofs media lite pådrivande i frågan så då kanske det skulle kunna funka. Bästa vore dock om de hörde med spelarna och vad de tycker i frågan.
65selander: Ja det är fan bedrövligt att de inte visar någon Elitseriematch¨via säsongskortet förän nästa Torsdag...Hoppas verkligen den där skitfotbollen snart är över...Vem är intresserad av Allsvenskan en liga rankad på sista plats i Europa typ *puke* Vill man se riktig fotboll ser man på Engelsk Italiensk Spansk eller nå annan ligafotboll
robhed: Men då måste dom ju göra om reglerna eftersom nu är en 5a lika med matchstraff automatiskt ju , om dom nu inte gjort en ändring redan som jag missat då men inte hört nå om det iaf
5 minuter är ett lagom hårt straff för en fight mellan två spelare som båda är med på det hela. Kasta in en extra tvåa om det är så att den ena spelaren mer gärna ville fightas än den andre. Förutom att det är ett bra sätt för lagen att kunna försvara sig mot påhopp och liknande så sätter det även igång publiken. Jag tycker gott de kunde göra en undersökning bland hockeyspelarna i Sverige och bestämma utifrån dom svaren, det är trots allt dom som riskerar att få stryk.
mattias - 74: Usch. Meningslöst slagsmål. Är rätt nöjd att inte den företeelsen finns i Sverige. Men i framförallt USA är det bejublat där många går dit enbart för den sakens skull.
Hockey ska vara en kampsport, en sport med finesser och underbara kombinationer och mål. Vill jag se den typ av uppgörelser som finns i Nordamerika kan jag lika gärna traska ner till McDonald's, i Nordstan, Göteborg kl 03:00 lördagar och söndagar och titta på diverse uppgörelser.
Varje gång det blivit slagsmål i sverige tycker jag det fisticuffs dom åker för iaf om dommarn ska ge dom 5 min , ni som tittat i reglerna efter konstiga utvisningar finns ens fighting med bland svenska reglerna för utvisning ?