Svenska Hockeyligan

Nationellt · 7508 inlägg · 377 ämnen
« · 623919 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Vad betyder domarbeteckningen?
Metal Guru: ....och på lördag i J20 matchen mellan Linköping och HV71 så går Henrik Persson (ög) på linjen. (ög brukar stå för över gården).

Stigsson: från vilket vädersträck de kommer.....?

Stigsson: Politisk hemvist.....?

Vad betyder domarbeteckningen?
På stats.swehockey.se under "referee assignment" kan man ibland läsa (ö), (v), (s) eller (n) bakom domarnas namn. Är det någon som har en aning om vad dessa små beteckningar betyder?

Sv: Hjärnskakning - ishockeyns vardag
Petey21: Som jag skrev i 1:a inlägget så finns ju inget som kan skydda emot slag från annan spelare men enligt undersökningen som nämndes så var det ju våldet emot plexi och is som var den största orsaken till skadorna och där kan ju en bättre konstruerad hjälm göra nytta.

Petey21: Tveksamt om galler hade hjälpt. Det var ju fortfarnde en jävla smäll som orsakade det. Nä, det går inte att göra en hjlm idiotsäker, alltså säker mot idioter som han som attackerade Kenny, men annars håller jag med om ett mer komplett ansiktsskydd till hjälmen.

När Jonathan Hedström täckte en puck med överläppen i förra säsongen så fick han under en tid ha en hjälm med ett ganska väl tilltaget visir och ansiktsbåge. Det kanske inte är helt fel väg att gå?

Poffa: Det finns (eller rättare sagt fanns, då den inte tillverkas längre) faktiskt en hockeyhjälm som är en helkonstruktion, den heter Mission Carbster och är tillverkad i ett stycke av kompositmaterial (se länken). Men den slog aldrig igenom, de enda som använder dessa nu som jag är helt säker på är Kenny Jönsson och Anson Carter, finns möjligen någon till i NHL som använder dem.

www.sk8.co.nz/Mission-Carbster-Helmet-P4243C967.aspx?UserID=39565&SessionID=lJ13okHr4DLXaDx{VqEy

Hjälmen som Mario använde ett tag hette Nike Quest och den var en traditionell tvådelad hjälm, fast med bättre skyddsegenskaper än många andra modeller. Men den slog inte igenom heller, kanske för att den designmässigt mest liknar en cykelhjälm?

www.sk8.co.nz/Nike-Quest-Helmet---White-P2688C967.aspx?UserID=39565&SessionID=lJ13okHr4DLXaDx{VqEy

Men oavsett vilken hjälm man använder så hjälper de inte speciellt bra mot smällar mot ansiktet, som den som Kenny Jönsson råkade ut för nyligen. Kanske om alla spelare tvingades använda galler eller så?

Salle: Mycket av problemet tycker jag spelarna har att skylla sig själva för. Om hakremmen sitter löst så att hjälmen fladdrar, spänn det då. Jag tycker ingen verkar speciellt intresserad av att hjälmen gör det den borde. Hur många var/är inte motståndare till visiret t ex? De verkar ju inte vilja skydda sig.

Salle:

En hockeyhjälm är ju inte uppbyggd på samma sätt. MC-hjälmar och cykelhjälmar är ju en helkonstruktion, medans hockeyhjälmar är flera delar som är ihopskruvade. Något som gör att en smäll inte riskerar att skapa hållfasthetsproblem på samma sätt som uppstår med helkonstruktioner.

Var/Är det inte så att Super-Mario har en specialhjälm som anses som säkrare mot hjärnskakningar tack vare sin helgjutna skyddskudde inuti?

Petey21: Det verkar ju vara ett steg på rätt väg. Undra hur ofta hjälmarna bytts ut. Jag menar en cykelhjälm är gjord för att ta EN ordentlig smäll sen skall den kastas. Likadant är det med MC-hjälmar.

Salle: Ingen hjälm är 100-procentigt säker, men det finns numera en hjälm som tillverkarna hävdar är 40 procent säkrare än övriga hjälmar på marknaden, den heter Hefter men jag tror inte den finns i Sverige, inte än åtminstone.

www.hefterhelmets.com/

Sv: Skrota nationalsången!
Dysso: Ingen vet väl om van der Lubbe verkligen satte fyr självmant eller på order. Det finns en uppsjö av teorier om detta. Liksom att han skulle ha varit jude. Eller iaf av nazisterna "beskylld" för att vara detta.
Jag trodde faktiskt att han verkligen vann åtminstone ett val, men det var fel.
Min andemening var dock att han genom rävspel och andra tricks tog sig till makten. Vilket din artikel utförligt beskriver.
Och min ursprungliga andemening var ju att majoriteten av tyskarna ändå stöttade Hitler under kriget.
Intressant är det iaf, även om det som sagt hör hemma i ngn annan bok...... :-)

Huge:

Nu är det här väl helt fel forum att diskutera historia, men det där är fortfarande fel. Hitler vann aldrig något presidentval i Tyskland. That's it...

Däremot var hans parti sedemera störst (dock inte i majoritet). Förövrgt var snubben dom skyllde på inte jude utan kommunist, och han var faktiskt där och lekte med tändstickor, så det var inte en komplett lögn. Däremot fick han mer än lite assistans med att se till att det brann ordentligt...

Hittade en ypperlig länk inom ämnet, inkluderar i länktipset. Anser ämnet som stängt, iallafall i den här gästboken. :)

Hjärnskakning - ishockeyns vardag
SVT Sport tar upp hjärnskakningarna som ett problem för hockey. Jag är ingen medicinare men detta kan väl inte vara nåt nytt.
Men en undran jag har haft länge (sen Stevens klocka på jättebabyn Lindros för nåt år sen) angående detta är hockeyhjälmen. Jag inser att ingen (praktisk) hjälm kan skydda emot direkt våld emot huvudet som i tacklingen på Kenny Jönsson men kan inte tillverkarna Jofa mfl klara av att göra en hjälm som skyddar bättre emot stötar emot plexiglas och is.

Ett annat sätt att förhindra hjärnskakningar är väl att se till att hjälmen sitter fast bättre på huvudet och att hakbandet är spänt. Ofta ser man att hjälmen lättar från huvudet och då skyddar den inte speciellt bra.

Dysso: Ja, men sedan dog ju Hindenburg knall och fall, vilket gjorde att man måste rösta ytterligare en gång, om jag inte missminner mig.
Och då vann väl Hitler.
Kanske inte så mkt på ärlighet utan mer på rävspel och hatpropaganda:
Nassarna satte väl eld på Riksdagshuset i Berlin och skyllde på en holländsk jude.
Vips så slog man två flugor i en smäll: makten och ett fortsatt motiv till att förfölja judarna....

Huge:

Det är ju dock fel. Hitler hade aldrig någon majoritet i direktvalen. Första röstningsomgången:

Hindenburg 49.6 percent
Hitler 30.1 percent
Thaelmann 13.2 percent
Duesterberg 6.8 percent

Här var det dock ingen som fick majoritet, så dom fick göra en röstning till med topp tre, och då föll rösterna såhär:

Hindenburg 53.0 percent
Hitler 36.8 percent
Thaelmann 10.2 percent

Ska du straffsparka så är det bäst att du kollar att ingen stulit bollen. Typ.

Förövrigt har jag personligen inget emot nationalsången, även om jag nog nite gråter blod om dom slutar med den inför seriematcher heller. :)

Petey21: Om man inte tillhör gruppen "Counter Strike-spelande ungdomar" så slipper man alltså. Skönt, då kan jag fortsätta att tjurigt dra ner kepan och sitta ned.

Nationalsången ska spelas vid landskamper och andra lämpliga tillfällen. Annars spelas den sönder och folk tappar respekten för den.

Vad är det här för trams? Klart att nationalsången ska vara kvar. Är det för mycket begärt av dagens Counter Strike-spelande ungdomar att de står upp och tar av sig mössan i någon minut?

Temposänkande? Hockey är inte något arkadspel där man ska göra bort allt så fort som möjligt för att hinna först hem till vad det nu är folk har så bråttom till efter matcherna (innan matchen är slut i många fall).

Poffa: Touché och klockrent....

Huge:

Ja, jag förstår varför du flydde från Brynäs GB och hit.

Poffa: Ok, jag ger upp.
Mot dumheten kämpar gudarna (bl.a asaguden Huge) som bekant förgäves... ;-)

Huge:

Självklart. Och 100% av de som heter Poffa här inne vill ha kvar nationalsången, med andra ord så är majoriteten för nationalsången. Eller?

Poffa: Ja, men hur du än vrider på saken så finns det väl ändå bara en Huge.
Och en Poffa.... :-)

Huge:

Se, nu införde du parametern tyskar i det här och då blir det ju en helt annan sak. Det är ungefär som att säga att majoriteten av alla med namnet Huge här inne vill ha bort nationalsången från ES.

Vrider man på statistik kan man bevisa allt. Jag tycker att du just bevisade det.

Poffa: Du bäddar för en gammal klassisk straffspark som brukar dammas av lite då och då:

Majoriteten av tyskarna gillade Hitler... ;-))

Huge:

60% av de som röstat här inne är för den. Majortiten har talat och den talade bra, enligt mig.

ståpäls: Ja, du tog orden ur min mun. Väntade bara på att han skulle nämna nationalsången som de facto är den mest temposänkande grejen av allt. Och dessutom totalt malplacerad inför en ES-match.
Där vek den gode Wikegård ner sig, tyvärr....

Wikegård vill korta ner introt. Synd att han inte vågade nämna detta då.

Sv: Hockey-Huliganism.
Frisco:
Inga riktiga firmor, ser det ut som:

"Efter matchen ramlade anmälningar in om misshandel och skadegörelse."

Metal Guru:
Va? Gränbyparken?
Nej, jag sa Årstaparken!

Chief:
Visserligen inte Elitserien, men det var visst en uppgörelse fans emellan i Uppsala igår i Gränbyparken. Almtuna mötte tydligen Hammarby off the record.

Knylan: Jo, jag vet. Jag hade redan lämnat läktaren då men har fått det återberättat för mig av flera som såg det. Poängen var väl mest att det finns olika versioner av vad som hände. Eller rättare sagt, vad som borde ha hänt. Vi hade en rätt intressant diskussion om det, vi var väl inte riktigt ense kan man säga.

Chief: Jag kan redogöra för hela händelsen. Det var efter första kvartsfinalen på hemmaplan, Christian Söderström avgjorde på övertid. När inte laget tackade klacken efter matchen så började man köra lite ramsor och det vart även irriterat, främst eftersom det var LHCs första slutspel någonsin och man inte kände till att laget i regel inte tackar klacken förrens hela serien är avgjord.

Det som sen hände var att någon av oss drog iväg ett snabbt tillrop riktat mot dom, vad det var exakt minns jag inte. Då brann det för några av dem och åtminstone 4 stycken kom över räcket och kutade mot oss, sen så vart man stoppade av vakter.

Det är väl egentligen det enda som hände.

Chief: Förresten, han var både välkammad och trevlig, tills hockey kom på tal. Nu är jag ju lyckligtvis både stor, stark och tuff så han nöjde sig med att uttrycka verbalt missnöje med Timråsupportrar.

Knylan: DET kan jag tala om är inte den version LHCarna berättar. Tro mig, jag hade det tvivelaktiga nöjet att stöta ihop med en av dem som var med på en fest. Det som av vissa uppfattades som lite harmlöst käftande uppfattades av andra som en inbjudan till närkontakt. Jag anade en viss besvikelse hos honom att det inte blev nåt av det hela. Sen dess har jag blivit lite mer noggrann med vilka fester jag går på...

Salle: Det är väl inte riktigt hela sanningen heller, även om man i grunden bör ha ett intresse för att just slåss. Men visst finns det folk som bara dragits in i det för att få slåss, utan något som helst intresse för sporten. Men dom är få...

Det där tycker jag känns som samma fenomen som att många tror att personerna är lågutbildade idioter totalt befriade från omdöme. Nu kan man givetvis inte jämföra med främst den engelska kulturen, men i de grupperna finns det ju en hel drös högt uppsatta personer som åker runt och slåss.

Men givetvis, det är ju ett problem som växer inom hockey-Sverige. Och det kommer ju att bli större. Internet kan jag garantera är den största boven.

Poffa: Jag skulle tro att ett sånt ställningstagande bara skulle tas positivt av många av dem som håller på, det sporrar nog att känna sig hatad.

Det enda som skett mellan TIK och LHC var lite käftande efter en av kvartsfinalerna 2004, det på våran hemmaplan. Inget avancerat på något sätt.

Poffa:

Ja jävlar. Den där Timråminihuligangrejen hade jag lyckats förtränga.

Knylan: Nu har väl dessa slagmåls-celler inte så mycket att göra med klubbarnas klackar att göra. Det är väl som inom fotbollen ett gäng som vill slåss och har hittat sporten som "ursäkt" för att få göra det.

knaskamilla: Givetvis. Nu baserade jag allt på att Modos klack har en låg medelålder, utan att på något sätt kunna peka på några konkreta "hot".

Av det jag såg av Luleås klack i lördags så innehöll den en hel drös med killar mellan 16-25. Skulle således en situation uppstå där det är slagsmål i luften så skulle det nog smälla, nästan garanterat skulle jag vilja säga.

Knylan:

Jag ser inte risken med Luleås och MODO:s klackar. MODO har egentligen ingen klack att kalla namnet, och de som står där vet jag är av sådan art att de aldrig skulle hålla på med något så urbota dumt. Luleå tror jag heller inte på. Sedan Red Tags-tiden då det for omkring en del idioter under Luleås namn och gjorde städerna osäkra så har det mig veterligt inte ens varit antydningar till något sådant.

Däremot vet jag att Timrå hade en liten klick med folk som försökte sig på någon form av Klubben Casuals-wannabe när de var nere i Linköping. Så där är det i så fall risk, men inte ens där ser jag det som en speciellt stor risk.

Vad man ska göra frågar du? Det absolut första är att ALLA tar avstånd och inte säger det du nu säger, då får de nämligen det där lillfingret som ger dem chansen att ta hela handen. Istället ska man fördöma å det grövsta, förebygga genom att samarbeta med polis och förhindra genom att rapportera så fort man får reda på något. Ser man någon i den egna klacken som kastar flaskor mot isen, motståndarsupportrarna eller sina egna så ska man se till att de åker ut. Omedelbart!

Har man kommit så långt kan man sedan gemensamt hitta riktlinjer för hur man ska fortsätta. Här ska supporterklubbar, polis, klubbarna själva och andra berörda deltaga. Först då kommer man få bort sånt här drägg från gatorna och arenorna.

Knylan:

Det finns säkert någon fjortonåring i TIKs klack också. Lika stor sannolikhet att den personen skulle börja slåss i sådana fall. Du har nog inte sett mycket av MoDos klack... Lulingarna springer mest omkring nakna. Relativt ofarliga, med andra ord.

knaskamilla: Modos klack består till stor del av yngre folk, då kan det oftast sluta med att åtminstone någon för upp ögonen för slagsmål. Sen så kan det bli vadsomhelst.

Luleå är visserligen så pass avskärmat från resten av hockeysverige, men rent teoretiskt så skulle jag garanterat tro att något hade hänt om man geografiskt vore placerad närmre Stockholm. Typ som LHC och SSK då.

Knylan:

Har väldigt svårt att se att MoDo eller ens Lulio skulle drabbas av fenomenet hockeyhuliganer.

Det borde väl inte vara omöjligt att luska ut vilka som slåss? Sen är det väl bara att polisanmäla dem när de gör något. Och nästa gång. Och nästa gång. (Inte för att jag vet hur rättsväsendet fungerar, iofs. Polisen kanske inte har tid att ta hand om idioter som låtsas att de bryr sig om hockey men bara vill slåss.)

Knylan:
Du får inte glömma Brynäs enmansfirma i din riskbedömning.

Poffa: Sanningen är väl att det inte går att göra något åt det, vill dom fightas så låt dom fightas. Det är omöjligt att reglera om man väljer att som mellan HV71-LHC att mötas på stan. Vad ska man göra?

De enda klubbarna som jag ser skulle kunna omgärdas av såna här grupper i elitserien skulle väl kunna vara LHC, SSK, HV71, Luleå, Modo (inom några år iaf), och DIF då. Dessa har de yngsta klackarna. Ser ingen risk alls just nu i Timrå, eftersom vi har en väldigt hög medelålder.

bobbe:

Med den inställningen kommer vi få in våldet i arenorna också. Och då kommer det drabba oskyldiga. Och då är vi snart i upploppen vi sett i Sthlm där krogar slås sönder, där bilar och bussar demoleras, där oskyldiga råkar hamna i vägen och där klubbarna får ta smällen.

Det är misshandel, eller om man har otur, vållande till annans död eller dråp det handlar om. Det är inte tufft, manligt eller något som borde vara okej "så länge inga oskyldiga drabbas".

Knylan:
Knylan:
"Bara inte utomstående blir drabbade av slagsmålen så tycker jag inte det är något att direkt hetsa upp sig för"

Dom lär ju inte slåss med sig själva så utomstående lär ju drabbas varje gång så , men du menar så länge båda vill slåss så är det helt ok att slå ihjäl varandra då ?????

Poffa: Jag är väl trött och allmänt uppgiven just nu... och ber om ursäkt för det. Det kan vara någon form av motreaktion mot alla som skriker "gör något".

Gällande Knylans resonemang håller jag helt med. Det är ungefär som boxning, de får väl puckla på varandra så länge ingen utomstående drabbas. Jag skulle dock aldrig ge mig in i det.

« · 623919 · »