Salcin: Inte för att jag är för derbygrupper, men av de 4 förslagen så måste jag säga att förslaget om 2 derbygrupper med 6 i varje ändå tilltalar mig mest. Förlorare finns alltid i sånna sammanhang. Men vi skulle få till två hyffsat jämna grupper iaf. Även om den södra förmodligen innehåller bättre lag.
14 lag tror jag inte vi har bredd för, visst fler juniorer kanske får chansen. Men blir kvalitén av spelet lidande, vet jag vad jag väljer iaf. Är juniorer tillräckligt bra får de chansen ändå.
Salcin: Vem får hemmamatchen i det femte mötet? Detta känns bara som om man byter ut ett osportsligt system mot ett annat.
Men en tanke vore iofs kittlande om alla först möter alla 4 ggr. Sen återstår "extramatchen" mot alla motståndare och då får det lag som ligger sämst till i tabellen hemmamatch. Då skulle rent teoretiskt laget som ligger tolva efter omg. 44 få 11 raka hemmamatcher på slutet och topplaget 11 raka bortamatcher. ;-) Publikintäkterna från dessa "extramatcher" skulle givetvis delas lika mellan de inblandade lagen.
Äsch glöm det det var ju till och med ett så dåligt förslag så att inte ens hockeyförbundet/hockeyligan skulle kunna komma på det.
Ser ut som att vi kanske blir av med derby-grupperna till nästa säsong trots allt!
4 olika förslag ligger ute för ändring av seriesystemet. Enligt Töpel ska förslaget emd att alla möter varandra 5 ggr vara hetast, vilket skulle ge en ökning av antalet matcher till 55 omg.
Annat förslag är en Norsk variant som verkar lite väl tillkrånglad, att vid olika tillfällen bryts serien av och man möter det närmast underliggande laget i tabellen 1-2 3-4 osv.
Sen finns ett förslag för derbygruppsanhängarna också ( omd et nu finn sådana?) 2 grupper med 6 i varje.
Jag står dock fats vid att helst skulle vilja se en rak serie med 14 lag.
För giltigt beslut på bolagsstämma eller av styrelsen gäller reglerna i gällande svensk associationsrätt vilket innebär att beslut fattas med enkel majoritet.
Enighet vid vissa beslut
Det krävs emellertid enighet i följande situationer:
- betalningsinställelse - ansökan om konkurs eller frivillig likvidation av Bolaget i annat fall än då så ska ske enligt lag - ändring av aktiekapitalet - ändring av denna bolagsordning, aktieägaravtalet mellan Föreningarna och/eller upplåtelseavtalet mellan respektive Förening och Bolaget - ändring av principerna för resultatfördelning
Förekommer till behandling sådan fråga som kräver enighet och kan sådan ej uppnås ska frågan avföras från dagordningen. --------------------------------------------------------------------------------------
Det blir då alltså frågan om aktieägaravtalet som blir det kvistiga här.
Salcin: Jag håller med, men samtidigt håller man alltså på att arbeta bort vetorätten, vilket är ett moment 22 eftersom det räcker att någon inte vill det så blir den kvar. Eller så är det så att vetorätten är begränsad till vissa situationer.
NuMo: Top-of-the-foodchain syndrome, det lär vi nog aldrig komma ifrån - tyvärr. Egenintresset är största drivkraften, och där är alla ES-klubbar lika goda kålsupare.
Salcin: Ja, kanske det, men i praktiken tror jag inte vetorätten har någon betydelse om det skulle visa sig att övriga elitserielag (utom ett) skulle vilja ha sin åsikt fram. Däremot så drabbas ju övriga hockeysverige på alla nivåer av beslut som endast har några få elitserielags bästa för ögonen.
Salcin: Det där stämmer knappast. Vetorätten har inte med saken att göra. Jag tvivlar starkt på att inte klubbarna skulle kunna komma överens om frågan är så viktig. Däremot så ändrar man naturligtvis inte mitt i säsongen. Kommer det att bli en lösning som innebär fler lag i ES i samma andetag så blir det naturligt ytterliggare ett års väntan, för lagen som skall upp måste ju kvalificera sig en säsong också.
Dragan 2k: Jag tycker ju osso synd om vilket lag det än är som hamnar i gruppen... Nog ett missförstånd där.
Asso SSK spelar där enbart p.g.a att FBK är en större klubb o har mer att säga till om. FBK ville inte vara där o därför blev det SSK istället... Pinsamt men så ser det ut i ledningen.
Dragan 2k: Jag tycker trots allt klubbarna är de sista som skall gnälla, de har ju själva varit med och beslutat i frågan. Men för oss som gillar idrott och sport så blir det ju idiotiskt.
Nubben: Det är en hemskt sned belastning på det sportsliga planet gällande dessa derbygrupper. Det är bara att hålla med.
Sedan är det löjeväckande att säga "Skönt med derby mot Södertälje"
Tyckte synd om Malmö ifjol och Södertälje i år. Tungt är bara förnamnet. Sedan irriterar jag mig på att Färjestad inte spelar i vår grupp. Det hade varit sportsligt sett det mest rättvisa i dessa förhatliga derbygrupperna.
Jag kom att tänka på detta direkt när vi (Malmö) åkte ur ES... Ska bli "kul" o se det laget som får vår plats i sydgruppen. Hur kommer det gå för det laget? Nu har vi svaret. SSK är laget som får känna på hur vi har haft det i alla år...
Om det inte blir 14 lag och en rak serie där alla möter alla lika många gånger nästa säsong. Då kan de lika gärna lägga ner skiten asso. Så trött på det här...
14 lag tror jag inte vi har bredd för, visst fler juniorer kanske får chansen. Men blir kvalitén av spelet lidande, vet jag vad jag väljer iaf. Är juniorer tillräckligt bra får de chansen ändå.