Svenska Hockeyligan

Nationellt · 7508 inlägg · 377 ämnen
« · 388156 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Wikegård?
Arthur Dent: Ändå verkar ju Kenta ha lyckats bra med att skapa en sammanhållning i och kring laget i Timrå också.
Krävs det mer för att väcka känslor i Stockholm? Eller är det kanske så enkelt att det inte finns ett recept för att lyckas med ett lag, utan flera helt olika - precis som det finns olika spelsätt. Allt från Djurgårdens torpeder till MoDos "tjonga bort skiten", även kallad "piggsvinet". ;)

Ford Prefect: Kan bara stämma in i Fordens och Gones tänkande. Båda dessa tränare är bra på att skapa stämning tror jag, just vi och dom känslan är så oerhört viktig inom lagidrott och framförallt i tuffa stunder. Tror just den känslan kan stärkas av att spela bra i lägen där man har mycket skador (som Dif tex har haft i år).

Så Wikegård tar nog även det tillfället i akt och får dom spelare som spelar att ta fram det lilla extra.

Har full respekt för Wikegård, som engagerar både på och utanför planen. Lockar nog dit en del folk till Globen också, han jobbar trots allt för det saken också. Just dom här rubrikerna och känslan saknades ju helt under Kenta Johanssons ledning...

Gone: Exactemundo! Bäckman var en hetsporre, men jag tror inte han var fullt så vansinnig som han framstod. När han klev in på isen och bankade klubban i isen uppe i "slakthuset" i Ö-vik, så visste han nog vad han gjorde. T ex. När han bänkade Werner under brinnande slutspel så skapade han ett monster, och han var väl medveten om det.

Precis som Ford säger så är det klart att han är väl medveten om vad han säger och vad det har för effekt. Jag drar mig till minnes den gamle token Bäckman som jag avskydde under pågående slutspel när han stod och bankade med klubban i isen och betedde sig. När han intervjuades i något annat sammanhang ett par veckor senare framstod han som en helt normal, närapå sympatisk, herre med helt sund inställning till både sporten och sitt arbete.

DIForever: Och Wikegård säger inte heller allt han tycker eftersom det inte gynnar HANS syften. Precis som de andra. See my point?

Ford Prefect:

Ja, men de säger inte allt det de tycker, de vågar helt enkelt inte.

DIForever: Antagligen. Mycket av det "fjollorna" säger är antagligen också det de tycker på riktigt.

Ford Prefect:

Största delen av det han säger tror jag han tycker "på riktigt"...

DIForever: Jag skulle hålla med dig om det inte var för att resonemanget bygger på ett sakfel: Wikegård säger inte alls precis det han tycker och tänker. Hans uttalanden är lika genomtänkta som någon annans, om inte snäppet värre. Han VILL vara kontroversiell, han VILL att han och hans lag ska framstå som något alla andra kan hata. Han vill skapa en "vi mot de"-känsla. Och han är bra på det. Jag har full respekt för Wikegård för hans sätt att agera, för hans sätt att resonera och för hans sätt att skapa en sammanhållning i sitt lag, men jag köper inte att hans uttalanden skulle vara spontana och spegla precis vad han tycker och tänker. Jag tror att han är mycket väl medveten om vad han gör och hur det framstår.

DIForever:

Nu är man väl ingen fjolla för att man håller igen men jag tror Wikegård medvetet säger vissa saker för att fokus skall hamna på honom istället för laget. Kan vara ett smart drag i vissa lägen men denna gång kanske han borde hållt det för sig själv.

Jag är väldigt glad över Niklas Wikegård är tränare för Djurgårdens IF, jag vill mycket hellre en kontroversiell tränare som säger precis det han tycker och tänker än en fjolla som de flesta andra lags tränare är.

Magnus: Ja, jag håller med, Wikegård är en underbar profil.

Mattias - 74: Wikegård säger bara vad alla tänker... Skillnaden mellan Wikegård och de flesta andra är att han står för det han säger. Många tränare är allt för flata och säger bara det som låter fint i media samtidigt som de internt säger något helt annat och oftast inte lika fint...

Mattias - 74: Wikegård är en skön snubbe, sen får man väl tycka vad man vill om Oduyas hämndaktion. Tycker svensk hockey behöver tuffa till sig lite, sen om det där är rätt sak att tuffa till sig med tål väl att diskuteras...

Wikegård?
Kan inte låta bli att lägga mig i detta.

Han går verkligen över Lik med sina uttalanden......

Att han skulle vara ett dåligt föredöme för unga kan man kanske diskutera eftersom jag är övertygad om att det är spelare som skulle vilja ha honom i båset...

Han vill bara sätta sig i respekt inför Slutspelet och skrämmas..

Vad tror ni?

Får ledin skylla sig själv eller är det Wikegård som skall lära sig lite hyfs?

Sv: VILKA VINNER SM GULD?
difzi: Djurgården åker i kvarten.... Hv71 , VF och FBK gör upp om guldet

Andersson79: inte? *s* jo, då ;D
men vågar tippa ganska spikat att hv vinner serien å dif tar guldet i den 11april (den sista finalmatchen)

difzi: Jag tror också att det blir HV71 och Djurgården i final i år.

Andersson79: jo, kanske det, men bara för det så behöver inte dif losa emot de, vi vann över fbk när de va i form å inte vi, så de kanske blir FBk-DIf i final, men även om FBK kommer i form tror jag inte riktigt att de kommer till final,,de é inte deras år iår :P
HV-DIF i final, sen kan de där gå hur som helst.

Mackan_29: Nog för att Timrå är bra, men dom har nog inte det laget än för att vara med och slåss riktigt om SM-guld

difzi: Men jag tror nog att dom kommer tillbaka till sin form nu när dom är spel lediga i två veckor oah få träna ihop sig igen

Andersson79: om dif "tur" att vinna över fbk håller, så möter ja gärna de i final, men som du säger om inte fbk hitar sin form åker de ut kanske i kvarten, men tror mer i semi..

DIForever: Måste hålla med , Timrå kanske har en chans :D

Eltifoso: Men när väl motgångarna kommer för dessa stjärnor är de inte vana hur de ska hanskas med det, nu har det ju gått troll helt i FBK, men man verkar ha problem helt klart, sen om det är motivation eller vad det är vete fan. Men med det lag som FBK har så ska man ju gentligen gå igenom serien obesegrad...

Zcootah:

Lusth och Hasselblad är signerade som MIF spelare för säkerhetsskull men jag skulle inte bli förvånad om han står på isen när Sweden Hockeygames är över..

Stefan: Lusth ska väll inte spela igen ? :)

Stefan: Nja, tror inte riktigt att mif tar sm guld då?

Eltifoso: Jo, jag blir förvånad om dom inte kommer igen nu efter uppehållet och får tillbaka sin form som har haft. men kommer mitt lag Brynäs till slutspel och får möta fbk så hoppas jag inte att dom hitta formen igen

Andersson79:

ähhh guldet går till MIF om de mot all förmodan går till slutspel nu har vi ju storvärvat in Mats "Överstegrisen" Lusth och superstjärnan Peter Hasselblad och därmed fått elitseriens mest rutinerade försvar sett till åldern :p

kanske skall tilllägga att detta inlägg skall ses med en viss ironi :D

Andersson79:

Ja har fbk denna formen så åker de emot vilket lag som helst*asg* Det var inte ett så vågat påstående. Nu är ju frågan om de verkligen kan ha denna formsvacka som nu pågått från december ända till mars då kvarten startar?

Den som lever får se..

difzi: Det känns som att HV71 och djurgården kommer att slåss om gludet i år, FBK om inte dom hittar tillbaka till sin form så kan dom ligga risigt till och åka ur redan i kvarten.

Frella:

Att bedöma ett lag efter en match är aldrig att rekommendera, tro mig! Tror inte det finns något ESlag som är mer "lag" än något annat i serien, det som gör att resultaten skiljer från omg till omg är formkurvor. Eller menar du att FBK hade mer lagspelare i höstas då de vann sina matcher eller tror du inte att det kan ha att göra med att deras formkurva var uppåtgående då?

Frella: Innan denna kris har Färjestad, ofta med enkelhet, besegrat lagen i botten. Mot lagen i toppen har det däremot varit sämre utdelning. Så att FBK skulle ha problem mot bottenlag tror jag inte en sekund på.
Det här med antalet krigare i respektive lag är ju i allra högsta grad en personlig bedömning. En del tycker Frölunda har flest krigare, några tycker FBK medan några tycker MIF.

Sibbe: Tycker man har lite sådana tendenser i HV71 oxå, mot sämre lag som verkligen kämpar för varann för att slå "den stora jätten" så får lag som FBK och HV det svårt. Här tycker jag nog man borde lära av Frölunda, de har ett lite mer "anonymt" lag med betydligt fler krigare än FBK och HV. De är ett betydligt bättre lag oxå av det jag jag sett iår. Tror nog tabellen kommer visa detta oxå innan serien är färdigspelad.

Frella: Vi har gott om krigare. På senaste tiden har de dock inte visat sig från sin bästa sida. LAGET Färjestad spelade tillsammans grymt bra i höstas. Nu har det kommit av sig något och precis som du säger försöker spelarna lösa situationen själva. Något som naturligtvis inte funkar.

Sibbe: FBK saknar ett LAG, man har för många individualister, mot Timrå i torsdags så anföll man alltid ensam i stort sett, räcker inte. Man kämpar inte för varann. Tror inte man ska ha enbart stjärnor i ett lag som FBK, iaf några "lagom" spelare behövs nog samt krigare.

mangan: Inte om man åker ifrån dem, som vi gjorde i höstas. Vårt spel fungerar när alla vill och kan, samtidigt som spelarna offrar sig på plan. Detta är en stor anledning till dagens kris i FBK. Vårt fartfyllda spel fungerar inte eftersom spelarna inte kämpar och offrar sig.

Det blir Linköping-Frölunda i final,Linköping blir svenska mästare. Synd men sant,jag är Brynäsare men det blir nog svårt för oss i år .Det blir lagom med Guld nästa år stället!!!

Sibbe: Ni har ett jäkligt bra lag, inte tu tal om det. När allt funkar så är ni stekheta guldkandidater men målvaktsfrågan är som bekant viktig. En ojämn keeper kan ha en luckystreak-period och då blir det som för oss mot Modo 99. Har han det inte då är det förmodligen godnatt. Så små är marginalerna när det gäller. Min tes grundar sig också på att era backar under press ofta får det svårt. Är då övriga medspelare inte villiga att hjälpa till med vad som krävs, då blir det problem.
Motivationen tror jag inte det är ngt problem med, den kommer automatiskt för alla lag i ett slutspel.

Sibbe: Det där funkar ju om övriga kan hålla farten uppe. Mot de mindre spelande lagen faller ju de lilas spel som ett korthus.

Huge:

Wally må vara lite upp o ned. Men när han spelar som bäst är han bland de bästa i ES. Backbesättninge vi har är den bästa i ES enligt min mening. Tunga pjäser i form av Grönvall och Frögren räcker. Tunga spelare är oftast lite långsammare. Och då fart är vårt adelsmärke behövs inte mer än en handfull tunga pjäser i laget.

70 Rodrigues:

Jag tolkar det som ett: Mmmm:)

Danne_L: No shit :-))

Är det någon mer en jag som tyckte att Brynäs gjorde ett misstag när Bisset var tvungen att sluta??

Dessbättre så åker de lila ut i semin efter att ha slagit ut Luleå med minsta möjliga mariginal. Djurgården kör över värmlänningarna med 4-1 i matcher och får lite för lång vila innan finalerna mot Frölunda, som givit Brynäs och HV respass i kvart och semi. Detta leder till att Frölunda gäspar hem de två första matcherna. men sen blir det tuffare. Entre på isen för Fru Fingerborg och ridå ner för Göteborgarna som nu har både Wikegård och domaren emot sig. Hockeyförbundet reagerar inför match sex och byter ut clownen från cirkus Ljungby vilket medför att även Djurgårdarna nu börjar bli utvisade.
Wikegård blir rasande, petar alla backarna och drar själv på sig grillorna, en starkt kommande trend i hockeysverige just nu. Rundningsmärke för pigga Frölundaiter som vinner de två sista matcherna med 8-1 respektive 7-3 och behåller Le Mat ytterligare ett år. Ronnie Sundin blir poängkung i slutspelet med 12 mål och 9 ass.

Sibbe:

Jag menar alltid vad jag skriver, fast ibland avspeglar sig vad jag hoppas mycket i det jag skriver också:)

70 Rodrigues:

Brynäs mot Modo skulle onekligen vara något av en liten skrällfinal;)

Huge:

det har ju redan hänt!! 98/99

Danne_L:

Tyvärr där i början av inlägget tror jag inte du menade =)
SSK är joker nummer två, om de går vidare dvs. Dom enda som kan stoppa FBK är dom själva. Håller krisen i sig blir det tufft, helt klart. Sån tur är tror jag det löser sig.

70 Rodrigues: Skall vi tippa på att Molin kommer sopren från röda mot en tom Modokasse? ;-)

« · 388156 · »