SAIK kan gratuleras som sagt. Matuchkin har varit mycket bra för Timrå. Den stora frågan för oss är förståss om det väntar några nyheter i Timrås trupp..
En dag som denna så bara måste man skriva något. Jag hade nöjet att se Z live i lördags och det som imponerar på mig är att han är så oerhört komplett som spelare. Han är en passningsspelare av världsklass, en briljant tekniker. Han åker skridsko som en blixt. Han skjuter bra och han är en jävel på att forechecka. Dessutom har han modet att våga misslyckas . Att prova det svåra även fast det inte fungerar alla gånger. Jag hoppas nu bara att Peo tänker till på hur man bäst skall nyttja Z i TIK i fortsättningen. Jag menar att det är helt fel att ge Z alltför defensiva uppgifter. Att man dessutom låter honom spela som mot DIF i närmare 45 minuter kan omöjligen ge Z ork att göra det som han är allra bäst på. Nämligen att med sin snabbhet , teknik och passningsskicklighet skapa oreda i motståndarförsvaret som förutom egna mål också ger Robert Carlsson & co möjlighet att stänka in några puckar. Vi har en handfull defensiva kämpastarka forwards. Låt dem i första hand ta den arbetsbördan och släpp Z fri !!
Rodde: Jo tack nog njuter vi, och att han drar till NHL det vet vi sen ett år tillbaks det är bara att hoppas han återvänder när han lessnat på livet där borta.
Det är bara att gratulera Timrå att ni har Henrijk Zetterberg.Det tråkiga är ju att han kommer att dra till NHL nästa säsong, Våran egen S Liv är ju draftad av Detroit också så de åker väl över tillsammans misstänker jag. PS.. delar inte S Liv och H Zetterberg rum på landslagslägrena?I så fall stackars den städtanten som städar deras rum.Jag kan se framför mig hur det ser ut på deras rum.
Den enda drog- mig veterligen, som jag har tagit är en massa konserveringsmedel i form av saft....
Några andra droger känner jag inte till.
Jimmy: Blir man en stjärna likt Gretzky finns det många faktorer som spelar in. # För det första: Gretzky är allt inom kanadensisk och amerikansk idrott. Ben Johnsson är en fjant i sammanhanget. Ludmila och Ben är typiska exempel på detta.
# För det andra: Vad har vi att jämföra oss mot om vi talar hockey? Den som spelar i div 3 har ( i amerika) bättre betalt än den som är kung i ES. Det är så många andra faktorer som gör att man väljer NHL i Canada än ett "vanligt" liv i Sverige.
# Zäta blir en bonus för Detroit. Men har man pengar så har man..
# Vad händer med Tik nästa år?? En mkt intressant fråga som ingen har svar på. Om vi klarar oss, så lär man höja ribban två- tre steg. Men vilka eller vem fixar ett nytt ES- kontrakt?
# Jag är inte speciellt orolig för årets lag- däremot vad som händer när Zäta lämnar laget.
Och Jimmy: Jag går inte på droger, om inte saft med konserveringsmedel sållrar sig till den skalan.
Jimmy: Visste du att Robert Nilsson fått ett alldeles eget namn?? Jag upplevde det på plats mitt i Mora centrum härom dagen.... Verkar som att kompisarna spelar in...
Jag har också följt Gretzky, och har svårt att se vem som ens ska vara i närheten av denna kung, förutom Zäta.
Gone: Nu börjar man känna igen dig... samma ettrighet som förr om åren....
250 kg kärlek: Nån ny Gretzky har jag svårt att tro att det kommer så är det bara... han är outstanding... ska oxå sägas att han har varit min stora favorit sedan jag var 6 år gammal...
Hockeyn i NHL då var bara Gretzky... emellertid oxå Lemieux som enligt mig talangmässigt är bättre än Wayne... Men Wayne är en större kämpe, en mer proffesionell idrottsman o en LAGspelare i första hand...'
I dagens finns det betydligt fler stjärnor... namn som Lidström, Forsberg, Sundin, Jagr, Pronger, Blake, Sakic, Yzerman, Hasek, Kariya mfl... Men nån som kan dominera så stort som Wayne gjorde kommer nog aldrig fram igen...
Zäta är ngt utöver det vanliga o kan komma upp i samma klass som de spelare som är bäst i dagens NHL... Men det finns faktiskt en som jag tror kan bli ännu bättre än vad Zäta kan bli men det är annu för tidigt att säga... Han heter Robert Nilsson o är född 85 o lirar i Leksand... Andra intressanta namn är Ilya Kovalchuk o Jason Spezza, båda födda 83... det finns säkert fler jättetalanger runt om i världen....
Förklara mig? Vad var det du inte förstod? Och, eh, ja... det är nog avundsjuk jag är... Jag skulle också vilja ha EN bra lirare i mitt favoritlag... Speciellt en som med allra största säkerhet flyttar utomlands i början av mars, ungefär som de andra lagen börjar spela slutspelshockey.
dr-nix>>> Om man ska vänta på att se hur Otto beter sig i vm känns det som det blir lite sent att kasta in honom i os-truppen... os går i februari. Såg även att till och med Weinhandel blivit nämnd som os-kandidat här på sidan... intressant. Men ändå det dummaste jag har hört.
Jimmy: Jag är överrumplad. Ändå kan jag inte hålla med dig om Zäta och hans bravader. Gretzky var också ett barn i början, eller hur?
Att Gretzky är ett spelgeni av stora mått har jag också förstått. Han har gjort allt det där ingen mäktar med+ moms!
Men vi måste väl få se en ny Gretzky i dagens hockey? Alla andra sporter visar upp nya stjärnor. Man står inte och faller med 99:an...
Zäta har lirat SHG, med ett strålande facit. Varför då? Zäta är född med klubba och puck, precis som Gretzky.... Detroit ska vara tacksam att det finns små städer i sverige som skördar deras framgångar. Zäta är Detroits nästa idol som bärgar miljoner, nästan miljarder till ägaren. Heja Lindholm....
250 kg kärlek: Ojojoj... nu är du inne på ett territorium som jag känner starkt för...
Vi börjar med: Vem vågar tackla Gretzky? Gretzky fick enormt med stryk i unga år... Tänk dig att han bara var 14 år när han spelade i en A-juniorliga i Kanada... Han mötte 20 åriga motståndare... Han blev proffs i WHA som 17-åring, han vägde då 68kg... När han under sin första NHL-säsong blev utsedd till NHLs bästa spelare var han 19år o vägde 72kg... Han lärde sig spela mot spelare som ville ta bort honom... Men det blev till slut för tufft för honom o då gjorde man som TIK nu gjort med Ward o satte in Wayne med tuffingen Dave Semenko, senare blev Tikkanen, McSorley mfl...
Foppa är mer fysisk än Gretzky, Foppa ger mkt o får oxå mkt smällar... Du har lite rätt vad gäller detta med spelsinne... Zäta har ett lysande sådant, Foppa har oxå ett utöver det vanliga... MEN Wayne Gretzkys är i en helt annan division än någon annan nånsin...
Tänk dig att i Foppas bästa skadefria NHL-säsong gjorde han 116 poäng i... 85/86 gjorde Gretzky 99 poäng mer: 215!!! Det är en viss skillnad... Visst gjordes det mer mål på 80-talet MEN ÄNDÅ!!!
mike66: Lika självklart som Zäta ska spela OS lika klart är det att Salo ska stå i mål. Nästan lika klart att Liv ska stå i båset som andre målis. Sedan kommer De Roo, sen Kapanen, Myllys och sist men inte minst vår alldeles egna Freddan.
250kg kärlek: Du har helt rätt, men det finns ju bara 23 platser att kriga om inkl målvakterna.
Så det kommer att bli stenhårt om platserna för det kryllar ju av spelare som inte går av för hackor.
När man såg Robocops lag så förstår man att det blir jäkligt tufft för Z:a att slå sig in, men vi håller tummarna för själv så anser jag att om det är någon som ska med så är det Z:a av våra Svenska pojkar.
Konstigt att jag tycker så! är jag för Röd-Vit ögd eller? Nä tyckte väl att jag inte var det...
Jimmy: Jag ser inte så stora skillnader på Forsberg och Gretzky, mer än att 99:an är mer överskattad än ngn annan och bär huvudansvaret för att kalla sig stjärna. Han är/har alltid varit den spelare man aldrig rör. Det har han fått med ett genialiskt spelsinne bla. Är man likt Jordan upphöjt till skyarna får man mkt gratis. Vem vågar gå på Jordan?? Vem vågar tackla Gretzky?? (när han var aktiv?)
Att nå stjärnstatus innebär att man "kan" få mkt gratis. Inbilla inte mig att Gretzky är den han är om han inte haft spelare som är väldigt bra omkring sig. Det finns mkt likheter mellan 99 och Zäta. Tydligast är att Zäta inte är en målskytt (trots målfabrikationen i afton), däremot är han en gudabenådad passningsläggare, ngt som jag känner igen från Gretzkys tid.....
Sinne för spel uppvisar ingen i dagens ES förutom Zäta. Jag tror att Zäta blir en ny Gretzky- nu när Forsberg verkar vara ute ur bilden.
250 kg kärlek: Får du någe jobb gjort? Zäta gör 4 mål Finland: FANTASTISKT!!! Men jämför honom inte med #99... Svårt att se att det nånsin skulle komma fram nån som skulle kunna mäta sig med han o hans rekord... Men Foppa, Lidström o Sudden-klass kan han nog nå om några år...
Att Jörgen Jönsson är klar tycker jag är helt rätt... Han känns given... Ungefär av samma anledning som att jag vill se Lindholm i TIK... Jörgen är en ledargestalt o en bra defensiv center o dessutom en kylig straffläggare (mkt viktigt i ett OS)
Friskan: Stämmer. Man inser att de spelare som är född till spelgenier inte stoppas av ngt som kommer i deras väg. Weinhandl är lite glömd, men är en mkt duktig spelare- trots sitt handikapp. Okej Weinhandl kanske, men sedan är det väl slut på förslag?
Jörgen Jönsson är mer beroende av samma typ av spelare som han själv för att göra bra ifrån sig. När man möter hårt motstånd, dvs bland de bättre i respektive lands lag och inte åstadkommer mer, så kan man ju undra....
Så fort Zäta samlar sig till skalan " Sveriges bästa spelare" finns det ingen som ens är i närheten. Gretzkys alla rekord är i uppenbar fara.
Zäta kan ju inte ha försämrat sina chanser nu iaf... Liv borde ta 3:e keeper platsen... kan dock inte förstå de som vill ha Poppe... vi borde väl ha 8 backar som är bättre än han... Namn som Lidström, Kim Johnsson, Öhlund, Norström, K.Jönsson, Tjärnqvist, Ragnarsson o Olausson borde väl ligga bättre till...
Vilka ska spela i OS av de som spelar i ES?? Jag tycker att det bara finns två som platsar i dagsläget- Liv och Zäta. Finns det igentligen några andra?
Jimmy: Ja vi har väl visat var skåpet ska stå i den gemensamma GB:n ;) sitter och grämer mig att jag inte ladda in hela sjukpenningen på 2-11 på Sirius - Bajen.F-N.
Är säkert som du skriver och Z:a är därmed historisk, helt fenomenalt, jag har lite svårt att fatta..4 mål och mot Finnarna dessutom...Makalöst...
Hoppas nu bara att vi är lika bra på att tippa Timrå till Slutspel också, men hockeytippningen har gått lite trögt för mig iaf men det släppte ju rejält idag så FORZA TIMRÅ mot SLUTSPEL det bär;)
Jimmy: Satt just och tänkte i dom banorna och så här helt apropå så inte kan jag minnas att det är någon som gjort detta fantastiska som Z:a gjorde ikväll.
Du brukar ju ha koll på sånt, du kan väl kika över det men jag tror nog att Z:a skrev in sig i Historieböckerna ikväll.
Men du vet ju hur jag är jag brukar ju inte ha många rätt när det gäller sånt.;)
250kg kärlek: Lugn..Det är sånt här som kan få ett lag att inse situationen, lite insperation och lite mer avslappnat och inte så spänt för de andra killarna.
& 6 poäng vad är det? Fattar du vad jag menar...Killarna kommer att spela mer avslappnat nu efter det här och som sagt Ed kommer att bli guld värd.
Nu verkar det bli så att i dags läget så har vi detta lag och varför ens tvivla på dom?...
Vet att vi diskuterat en ny gammelfarfar i truppen och det skulle väl inte vara helt fel men som läget är nu så är det bara att ta nya tag och inse att vi inte är nått sämre hockeylag än vare sig Linköping,MIF eller nått annat gäng.
Tror att killarna i laget också vet om det här och det blir ett helt nytt lag som vi kommer att få beskåda även fast vi har kvar de gamla.
Spelare som ska vara med i OS: Målvakter: 1.Tommy Salo(Utan tvekan första målvakt) 2.Johan Hedberg(Fast det har gått dåligt i NHL för han är han såklart given tvåa)
3.Stefan Liv(Elitseriens bästa målvakt,Sveriges största talang,Given trea.Kommer nog spela mer Os.Kommer bli lärorikt för han) Backar:Niklas Lidström,Mattias Norström,Kim Jonsson.Det är dom backarna som jag kommit på än. Forward:Mats Sundin,Daniel Alfredsson,Mikael Renberg,Ulf Dahlen,Tomas Holmström.Det är dom jag kommit på än.
mike66: Tror nog det blir svårt.Vet inte om jag har möjlighet att se TIK några fler ggr denna säsong. Det var ju synd å skam att ni inte kunde dyka upp förra matchen då vi var på plats med portfölj å allt. Nåja kanske 12/1 är en möjlighet vi får väl se.
250 o dr-nix: visst spelade han i ett bättre lag nu men samtidgt mötte han tuffare motstånd oxå... Nån som vet när det var nån som gjorde 4 mål i en o samma landskamp senast?
250-> naturligtvis...tänkte skriva det också men jag glömde helt bort det ;) ....men jag hade det i tankarna .. med ett så bra lag så är det naturligt att zäta klarar sig bra :)
dr-nix med flera: Så länge som förhållandena inte ändras i Tik kommer inte Zäta bli samma Zäta som i SHG. Hur än det är finns det en viss klasskillnad på vilka han spelade med i SHG än de i Timrå.
Zäta i Timrå Ik ska man nog vara tacksam för. Med Zäta finns det hopp. Verkar dött på värvarfronten. Zäta får fortsätta jobba defensivt, om nu inte Ed Ward fixar det....
Instämmer i hyllningskören. Z var grym i kväll , det kändes som om det var han som slog finnarna . Nu vill vi bara se honom glänsa i Timrå igen . Jag hoppas att Z:s och PeO:s framgångar smittar av sig på resten av laget och att vi får se ett tight och taggat Timrå i fortsättningen.