Bobby Hahl: Om nån vill stötta 031 genom att köpa klibbor så kan man få dom levererade till årsmötet. Bara att hojta till. Under tiden försöker vi smida planer inför kommande säsong :)
Stridhsyxa: ” Senast han coachade i SHL var säsongen 2022–2023.
Då sparkades Tommy Samuelsson från jobbet som huvudtränare i HV71 av klubbstyrelsen och Kent ”Nubben” Norberg.
– Det var en kort tid ihop! Men båda var ganska tydliga. Både han och jag har varit med så länge i branschen så vi kan skilja på sak och person, det klarar vi, säger han.
Nu är de återförenade i Timrå.
– Ena veckan är man den bästa sportchefen som finns och den bästa coachen som finns. Nästa vecka kan man vara värdelös. Då är man typ den sämsta som är på den platsen. Ibland hamnar man i överlevnadssituationer men man lär sig ta sig igenom det. Som då.
Han menar själv att det är likadant för spelare och ledare, i den relationen, när en spelare lämnar en klubb.
– Jag har själv valt att inte behålla alla spelare på grund av vissa saker ibland, men det innebär inte att jag inte gillar någon som person. Det är samma nu.
Så, hur kommer det sig egentligen att de båda nu återförenas i Timrå efter att Samuelsson lämnat hockeyallsvenska Nybro?
– Jag visste att jag inte skulle vara kvar sedan innan säsongen. Det beslutet var redan taget. Så det handlade mer om vad jag skulle göra härnäst. Då har man det där i huvudet hela tiden, att ”ja men fan, jag älskar det här och har gjort det så pass länge”. Det är världen jag lever i och jag har svårt att släppa den. Jag brinner för den dagliga verksamheten. Om man sköter den tillräckligt bra vinner man hockeymatcher, säger han och fortsätter:
– Sedan vet jag ju att det är en speciell bransch, ena dagen är det eufori och nästa dag så är det nedstämdhet, man är arg och förbannad eller så är man glad. Men det är ju det som kittlar.
Hade du andra alternativ än Timrå?
– Jag fick några förfrågningar innan den säsongen tog slut, men då sköt jag på det. Jag sade att jag måste vara ärlig och få avsluta den säsongen för att se vad jag själv har för inspiration och motivation. Han hade själv ”fokus på att ta Nybro till slutspel” allra först.
– Då sköt jag allt annat framför mig. Men när säsongen tog slut så började telefonen ringa. Framför allt var det från utlandet det ringde. Där hade jag ett par alternativ.
Timrå kapade (?) affären
I slutändan var det något av en tillfällighet att Timrå vann dragkampen om Samuelssons signatur – i konkurrens med flera andra.
– Jag sade nej till något erbjudande direkt, men sedan satt jag egentligen på konkreta alternativ över ett veckoslut där. Klubbar som ville ha ett beslut innan helgens slut. Så jag bad om betänketid.
Då kom vändningen.
– Över den helgen ringde Timrå. Då var det väldigt lockande, så efter det första samtalet gick det fort. Det gick på tre eller fyra dagar och kändes bra från början.
Nu har han varit uppe och hälsat på sitt nya lag ett par gånger under försäsongens första del. Samuelsson har gjort sin ”research” och ”skannat av läget”, för att förbereda sig.
– Varenda organisation i dag har ju fystränare på plats som driver den verksamheten på ett så optimalt sätt som möjligt. Det kan vara skönt för spelarna att slippa ha headcochen över sig hela tiden. Trots att man inte är på plats så är det ju något samtal varje dag i stort sett som handlar om organisation, spelare och planering. Man är ju involverad, säger han.
Hur har snacket med spelarna varit?
– Jag har bland annat scannat av situationen med några av våra ledande spelare, hade lite middagar och så. Sedan blir det ganska intensivt veckan innan midsommar innan alla går på semester från gemensam träning hela juli i stort sett. Då jobbar vi med playbooken, träffar hela staben och går igenom allt.
Det är också ett par detaljer som sticker ut: truppbygget var klart i mitten på maj och innehåller bara svenska spelare.
– Vi har ju en enorm fördel att alla är på plats, givetvis, eftersom det är en svensk trupp. Det var ju absolut en av de triggerpunkterna när Kent ringde mig. Truppen var ju i stort sett klar, säger Samuelsson och fortsätter: – Jag har aldrig haft förmånen att ha ett helt svenskt lag heller, det kan jag säga. Att bara få prata svenska, det är första gången.
Vad betyder allt sådant?
– Jag tycker det är skönt, det måste jag säga. Nu har jag upplevt x antal år att man sitter och kollar videoklipp individuellt på spelare i alla dataprogrammen.. Det är ju en jättefördel för Timrå som organisation att man har så många kvar sedan förra året och att inte behöva rekrytera så många. Det är jätteinspirerande men också en lite konstig känsla.
Trodde du själv att du skulle coacha i SHL igen efter att ha tagit ett jobb i hockeyallsvenskan?
– Jag har varit lyckligt lottad som har fått erbjudanden. Sedan kanske det innebär också att man gör något som är hållbart över tid och kanske är ganska bra i alla fall.
Han fortsätter:
– Men jag funderade inte i de banorna då, utan jag har varit glad att jag haft erbjudanden och haft möjlighet att få jobba med det jag älskat mest av allt egentligen, förutom min familj. Som sagt: jag har aldrig egentligen funderat på det. Vad har familjen betytt för dig?
– Kollar du mitt cv de sista 10-12 åren så hade jag inte kunnat leva det här livet utan uppbackning från en familj och framför allt en fru som har stöttat mig som spelare, som ledare och människa. Jag skulle inte funka, vara en bra människa eller en bra coach om jag inte hade henne, familj, barnbarn och alla vid min sida.
Han drar en referens till stegen han var med och tog med Nybro i form av klubbens ”familjära känsla”.
Att det inte handlar om att göra saker själv utan tillsammans, att inte kunna utvecklas utan starka fundament, en gemensam satsning och utveckling,
En glädje över stödet och engagemanget som finns. Allt för att kunna fortsätta göra bra saker.
En stolthet som lyser igenom när han pratar om sin familj. Över gemenskapen och stödet. Att alltid ha frun Madelén, barnen Daniel och Emmelie, samt barnbarnen vid sin sida.
– Madelén och jag bestämde oss när jag skulle satsa för runt 25 år sedan att vi alltid skulle ha en bas på något ställe. För som du och jag pratat om kan det gå fort i den här branschen. Så Karlstad har varit vårt fundament. Våra barn och våra barnbarn lever här, vi har tre av våra föräldrar i livet här i närområdet...
Han tystnar en sekund och avslutar: - Det har ju varit min lycka att familjen alltid har ställt upp och ställer upp fortfarande.
Smörgåsen : Medlemmar, därför att medlemsdemokratin i hockeyn är historiskt svag. Fotbollen har alltid varit bättre på det där men det bör nog inte blandas ihop med supportrar eller intressenter. Glad midsommar vänner!
steveroper: nhl ska höja lönetaket med 29% inom kommande åren. Så värre kommer det bli. Alla som håller på med hockey kmr bli ännu större individualister. Oftast bara stabila familjer som kan haka på i satsningen också. Så varenda hockeyspelare kommer bestå av samma skrot och korn. Noll karaktär. Charmen är snart ett Minne blott.
LasseMaja: Helt galen fördelning! Pengar skulle självklart omfördelas till klubbarna på bekostnad av de individuella lönerna. Rimlig topplön för vilken idrottsman som helst vore 2 millar/år
LasseMaja: tja vad säger man. Att spelarna tjänar pengarna,medans klubbar som fostrar dem får småsmulor..eller såhär...att fostra NHL spelare och tro att man som klubb blir speciellt fet på det.är att leva i en fantasivärld .har man tur och om det nu går riktigt riktigt bra så utgör NHL exporter max 2-3 % av omsättningen. Det man tjänar är att man möjligen har chans att locka hem någon återvändare då och då. Glad midsommar! 🥳🥂🇸🇪
Glad midsommar! Såg SHL klubbarna tillsammans fick 34,3 milj i övergångar på spelare till NHL. Såg också att bara Fabian Zetterlund höjde sin årslön till ca 42milj/säsong i tre år.
Stridhsyxa: Hörde nyss att man till nästa säsong försökt styra matchschemat utefter Cirkus Scotts reseschema, runt Svea rike. Man skulle nämligen kunna lifta gratis i en av vagnarna. Här ska sparas pengar.
sargad: Önskar alla klyktattare en fin midsommar, hoppas ni hänger kvar så vi får våra fina derbyn 2026 igen. Till era moderatorer, inför Cluben-filter, för allas trevnad
Vad är det som händer? AP20 lämnar HåVe och Nubben återvänder? Gissar att det vill till att det går bra i Jping denna säsong för Sportchefsmyglaren. Hög svansföring och låter kvasten gå. AP20 har väl förvisso interna belackare i Jping men nån form av kulturbärare och kvalräddare måste han väl ändå ses som i HåVe? Och vem fan ska nu rädda upp oss när Nubben går samtidigt som Kimmo?
Saxat från Aftonbladet: "Nubben är inköpt och skärgårdssillen inlagd.
Mitt i midsommarförberedelserna får HV71:s supportrar dock tugga i sig en tung nyhet.
”Har haft dialog” André Petersson, klubbens stora stjärna de senaste säsongerna, lämnar. Kontraktet gick ut i våras och parterna har inte kunnat komma överens om en förlängning."
CLUBEN: ska vi leta lik i garderoben så finns det nog ingen förening som kan slå sig för bröstet och påstå att man inte har haft några idioter klubben. Sedan så kan jag hålla med om att den där Börje hyllningen kändes lite sådär!
CLUBEN: Menar du den på SHL nivå helt oprövade andra finnen ni värvat? Som spelade i finska andraligan innan han sprattlade till en säsong i Mora i HA? Lycka till!
Sen att håna spelare som dött i olyckor säger en hel del om dig och övriga ät ägg supportrar, snacka om vidrigt…
CLUBEN: Är du här inne och far med osanningar också?… Det är klart, håller man på ät ägg så har man väl inget bättre att göra. Finns ju inget hopp om att man någonsin ska vinna någonting. Äckliga supportrar som hånar Stefan Liv är förstås bättre?.. Nu har man värvat ännu fler egon, ska bli roligt att se hur gruppdynamiken kommer bli. Sen en oprövad HC på det…
Hur kan du inte ha något emot Brynäs? De slår ju kvinnor, super och knarkar. Men det ultimata lågvattenmärket var när de använde Börjes ALS-hyllning för att dra in pengar till föreningen. USCH!
Jugge: vi får se hur det går, jag har inget emot Brynäs utan det här är bara en ren killgissning från mig. Man vill ju komma tillbaka i april och säga, vad var det jag sa! 😆
Stridhsyxa: Kostar inte borden uppe på etaget det i Timrå? Nån som jobbade i Timrå IK sa det till mig när vi var där på öppet hus ifjol. 100 000 per bord, eller 25 000 per stol.
Tom Topp: Vi hade även väldigt lite skador under HA säsongen. Det har blivit en otrolig skillnad sedan nuvarande fystränare kom in.
Man kan ju aldrig skydda sig för oturliga skador som fotfraktur vid täckt skott exempelvis. Men förslitningsskadorna som kan komma vid tufft matchande går definitivt att förebygga.
Jag är dessutom inte ett dugg orolig för att Alcén inte ska hitta de sista pusselbitarna som ska in. Tror man internt har vetat ganska länge att Källgren behöver opereras.
Rip Kirby: nu var det inte specifikt deras andra år som nykomling jag tänkte på. Utan mest ett tufft spelschema med en del ledande spelare som börjar bli till åren. Dom var otroligt förskonade från skador förra säsongen!
Tom Topp: "ett jobbigt andra år för Gävleborna!"? Med sammanlagt 67 säsonger i vad namn beträffar landets olika högsta serier, skulle åtminstone inte jag tro att ett år i andraligan har utgjort nån större skada på Gävelaget.
Men man har allt en liten utmaning i att täcka upp på främst målvaktssidan där man var blnad de allra bästa i klassen förra säsongen!
Huring : jo.såg det där för någon dag sen. Trevligt med lite positivt till skillnad från alla domedagsprofeter.. jag är egentligen mindre orolig för det sportsliga än det ekonomiska.
Smörgåsen : Forsmark får gärna producera liknande. Sen tror jag fortsatt att Friej har lite offensiv i sig. Synd bara att han lär försvinna illa kvickt om han levererar redan denna säsong.
Annars vore det ju mysigt om de anser att han behöver 2 säsonger i SHL för att vara redo för NHL sen..
Villervalla: Min dröm är att SCA bestämmer sig för att riva deras bedrövligt fula kontorshus vid Selångersån, för att bygga nytt. Granntomten (vid bussbron) är idag en parkeringsyta. Sagt och gjort så uppför man en arena där som byggs ihop med SCAs nya kontor. För att inte tappa parkeringsplatserna så ersätter man dem med ett garage under arenan, och på tal om garage så skulle det då finnas 5st inom några hundra meter ifrån arenan. För att inte tala om närheten till busstationen.
SKRIDSKOSKENAN: drygt 700 i intäkter för restaurangen….arrenderas ju ut. Bolaget som driver deb omsätter 16m med vinst på 2m. Normalt sett är det ju en omsättningsbaserad hyra som då verkar vara 4-5% vilket är extremt lågt.
Under tiden försöker vi smida planer inför kommande säsong :)