Vettiga synpunkter. Klart att lagen måste spela om saken. I så fall tar ju de bästa SHL-platserna också.
Håller med om det vore synd om andraligan urvattnades. Den känns ju hur intressant som helst nu med Brynäs som grädden på moset. Kan knappt bärga mig inför höstens seriestart.
På samma sätt tycker jag faktiskt att Superettan är hetare än Allsvenskan. Inte bara för att Giffarna spelar i serien utan för att där finns så många klassiska lag. Allsvenskan består av alltför många bonnlag numera som knappast väcker några känslor.
sargad: Om serien utökas får ju de allsvenska lagen spela om det på isen. Precis som nu. Det går inte att välja vilka som ska upp.
Jag är tveksam till att utöka SHL, det skulle framförallt urvattna hockeyallsvenskan och den starka andraligan är en av svensk hockeys stora styrkor just nu.
{10299}: Om det utökas vill jag se BIF, DIF, SSK och eller AIK. BIF för att ni är ju ett klassiskt lag och 08-lagen för att man ska kunna gå på matcher live.
Norr: Brynäs, Mora, Leksand, Timrå, MoDo, Björklöven, SAIK, Luleå.
Söder: Oink, Växjö och alla andra rövgäng man inte känner något för
Om man måste ha 10 lag per halva får väl AIK/SSK och DIF räknas som "Norrland". Kan inte sätta FBK i Norrland pga deras enda riktiga "derbyrival" är Frölunda.
Rip Kirby: Ja, det lära bli en stängd liga framöver med 16-20 lag. Allt pekar mot det. Man kommer att sakna kvalen en del. Tror derbyn kan bli roliga även om de sker oftare. Jag tycker iaf att det är lika roligt att spöa Modo varje gång :)
Tom Topp: Vilka lag rör upp känslor för oss utöver Modo? Löven och Brynäs möjligtvis. Men att möta Luleå, Skellefteå väcker ju inga känslor alls. Att ständigt möta exempelvis modo hade tagit bort pulsen inför dom matcherna förr eller senare. Har hellre så som i fotbollen, en hemma, en borta. Då blir det en längtan och pulsen höjs.
{10015}: Hockeyettan? Hur tänkte du där? Det beror väl på vart gränsen mellan norr och söder går! Den måste ju variera beroende på vilka lag som spelar i högsta serien.
Tom Topp: Om vi vill urvattna derbyn kan vi göra så. Och sänka kvalitén på ligan, för då måste man ju ta upp hockeyettanlag för att få det att funka i Norrland.
Tom Topp: 16 lag vore idealiskt. De åtta bästa lagen till slutspel/kvartsfinaler. De åtta sämsta har helt enkelt spelat klart. Inget konstigt alls i NHL, det är bara här i Sverige som det klagas hejvilt från lag som helt enkelt inte är bra nog. Och sen har vi ju det här med garantin till upp- och nedflyttning. Här får väl de två sämst placerade lagen göra upp, precis som idag.
Rip Kirby: Återgå till två serier, norr och söder. Med slutspel och nedflyttningsserier från och med mars! Mera derbyn, roligare matcher och kortare resor!
Costanza: Har er sportchef uttryckt att han vill lösa fler kontrakt eller är det vad ni själva förväntar er? På förhand känns det väl inte så realistiskt iaf?
För att summera silly då så har vi värvat 3 etablerade: Harde, Heikkinen och Westfält, 2 breddare med potential: Levinsson och Lilja, och 4 talanger från lovande till stort löfte.