Olli Nomadinen : Jobbigt att behöva möta mina Alnö-släktingarnas favoritlag när det nu verkar gå bra för Medelpad. Samtidigt kan jag ta det 100 % om ni är bättre. Nya tag mot Skåne.
OlliJanne: Dags för Karlstadtöserna igen då! Vi vann senast i Karlstad. Kan vi göra det igen? Det blir inte lätt poäng är en bonus. Därför kan vi spela avslappnat och med lite flyt och bra målvaktsspel kan det gå vägen. Hoppas de inte tänker för mycket på derbyt på torsdag bara.
Lyytinen bör vara ca 4v från spel nu. Det närmar sig!
Skrällen - Timrå Efter Dahléns historiska fullträff mot Frölunda (6-2) har Timrå fått islossning och senaste gången “Ante” Karlssons” gäng besökte Karlstad blev det tre poäng. Ett mänskligt och överstreckat FBK ska fällas!
Jämför man det jag såg av MIF i arenan i lördags med det jag såg av OIK på TV lite senare får Malmö det svårt att hänga kvar ännu en säsong. Lågvattenmärket var när man bjöd på 0-3 direkt efter att ha kommit undan med ett tveksamt underkänt mål. Sedan bjöd man även på 0-4 i tom kasse och då lämnade jag min fantastiskt fina plats (starkt reducerat pris i och med Ishockeyns dag). MoDo kan antagligen känna sig rätt lugna vad gäller att undvika kval.
Costanza: jo men er räddning kan vara att minst 2 lag bakom er är ännu "sämre". Personligen har jag svårt att se hur MIF och OINK ska undvika kval. HV kan mkt väl köpa sig fria från kval. Som nykomling måste man tyvärr nöja sig med att hänga kvar. Och inte bara 1 säsong utan kanske rentav 2-3 säsonger innan man etablerat sig. När vi nyss hade ett gäng förluster så började ju kvalspöket skrämma skiten ur en direkt.
OlliJanne: TIK har gjort det jävligt bra. Lyytinen är självklart viktig. Tror ändå att ni tuggar er lätt till en bra plats i SHL och ett slutspel. Vi får det tuffare...
Costanza: på papper har vi helt klart ett top6 lag. Forwards sidan saknar en "gris" men i övrigt grymt meriterad och välbyggd. Målvakterna är starka men backsidan är tunn aningen felbyggd. Det största problemet har dock varit alla skador på backsidan som troligen gjort att vi inte fått allt kunnande på papper att avspelga sig på isen. Ante-gate kan ha bidragit men backskadorna är nog det största felet. Blir intressant att se de närmaste fem matcherna om vi har en uppåtgående trend eller om vi faller tillbaka i gamla synder. Att få tillbaka Lyytinen vore grymt skönt.
Costanza: svänger fort i hockey... förra måndagen satt man och räknade på vilket poängsnitt vi behövde för att slippa kvala och efter de senaste två matcherna räknar vi på hur vi ska ta top6 igen.
Rip Kirby: ja vi pratar trots allt om lagkaptenen från senaste OS. Borde fortfarande hålla hög SHL klass något år till. Har sett bra mycket bättre ut senaste 3-4 matcherna. Kan ju vara så att sådana här rutinerade rävar börjar varva upp ju närmare våren vi kommer.
"Under helgen kom Ilta-Sanomat med uppgifter om att Niku hade fått ett “mycket lukrativt” erbjudande från en klubb i Sverige men att backen ville stanna hemma i Finland för sin familjesituation.
Nu uppger YLE att en lösning äntligen har kommit för stjärnan. Han bryter sitt kontrakt med JYP och skriver i stället på för Ilves. Han går då från nästjumbon i Liiga till serieledaren då Ilves toppar tabellen två poäng före Rikard Grönborgs Tappara."
Rip Kirby: Visst har Anton steppat upp, fortsatt lite trög men det har väl alltid varit, fart och speed har väl aldrig varit hans signum, han har andra verktyg i verktygslådan. ST:s lustigkurrar pratar om grävlingar hit och dit, skillnaden mellan dessa grävlingar och Wedin och Hållander är att dom gör det dubbelt så bra och har ambitionen att göra det i varje byte och i match efter match. Inte vartannat byte eller bara ibland.
Tom Topp: Han är nästan lika bra. Mina krav kanske är högt ställda, men jag vill se Anton sådär stark och många gånger helt dominant i det fysiska spelet. Han får mer än gärna fortsätta hålla den här nivån, så trimmar vi det ännu lite mer till slutspelet 👍😉
Puckat: och det med en trupp vars budget inte är i närheten av majoriteten av lagen i ligan, som jag förstått det. Han gör det jävligt bra där borta får man säga. Många unga spelare som tagit stora kliv under säsongen.
Rip Kirby: Jag tycker nog att han har varit lika bra i dom två -tre senaste matcherna som han var ifjol. Men det återstår väl att se om han orkar hålla det över tid!
Andersson: Kan hålla med om att vi nu på slutet fått glimtar av den gamle Anton Lander. Men kraven ska kunna ställas högt på honom. Men om vi säger såhär då. Om den #51 Lander vi sett mer och mer av kan växla upp och nå så nära sin 100%-nivå som han kan, då är jag trygg i att ha vår förstecenter som ledande spelare igen.
Rip Kirby: Vi har inte förlorat en match sen Madsen steg in i båset och vi sedan vi sammanförde Hållander Lander och Wedin. Hoppas den trenden håller i sig.
Zäta75: Men i den bedömningen behöver du väga in att #51 Lander kanske inte har sin bästa säsong. Åtminstone inte såhär långt. Man ser tydligt att Anton har en bra bit kvar upp till samma nivå han nådde under den förra säsongen.
Tom Topp: Nu ni e Lilla farbrorn på plats o ska se nåra matcher i chokladlandet! Ni får kika efter nån galning i Timråtröja!! Lite påverkad av öl e man redan!!🤣🇱🇸😎