Bragd-Birger: håller med om det. därför hänvisar jag till den här objektiva o vetenskapligt förankrade listan jag skrev ihop några inlägg ner :-)
” 1. lagets säsong prestationsmässigt. -ligger man i botten eller toppen? 2. veckodag/tid på året -lördagar drar alltid mer folk. januari är en sämre månad. t ex 3. individer/event -har det egna laget någon spelare som är hypad? har motståndarna det? har man annonserat nån autografskrivning? tror t ex dahlen är en sån som kan locka nån mariginalare snarare än sampo ranta 4. hemmalagets spelsätt. -spelar man roligt/fartfyllt, eller tråkigt o defensivt? 5. motstånd på isen -såklart att derby/rivalmöten trycker på extra. men det är ju bara så många matcher per år. är det sen sån skillnad från lag till lag? gör hv/rögle/malmö/brynäs/färjestad sån otrolig skillnad i t ex luleå/skellefteå kontra om timrå/växjö/örebro står där? förutsatt att det är samma veckodag osv.”
hur laget spelar trumfar vilket klubbmärke det är. timrå hade en riktigt riktigt grå säsong. men det är ju som sagt tränar/säsongs-betonat. att som wennerholm tro att all publik kommer flockas för att aik eller lövens tröjor står som motstånd tror jag inte ett skit på. ligger aik sist o spelar defensiv dumpa/jaga kommer de ha strax över 4000 själva på hovet.
Bragd-Birger: Att Timrå blivit "gnettråkiga" tror jag beror mest på Samuelssons uppfattning om hur hockey ska spelas, dvs. gör minst misstag och öka chansen att plocka poäng. Det gör ju också att det blir en himla tråkig hockey att titta på.
Gath spelidé tror jag kommer göra Timrå mer attraktiva att titta på då han tror stenhårt på hög fart och en jädra kampvilja hos varje spelare. Jag hör också på Nubben i podden att de kommer ordna laget utefter detta också. Jag tror också på det Nubben pratar om när det kommer till att få fler producerande kedjor istället för att satsa allt på första kedjan eller första PP-kedjan. Detta gör att speltiden fördelas på flera spelare och fler får möjlighet och förtroende att producera.
Jag är helt säker på att en klubb i SHL kan placera sig på en topp 6-plats utan en mängd "stjärnor" om de har fått ihop ett lag som jobbar hårt varje match och har fart under skridskorna, dvs. ett mycket jobbigt lag att möta. Work ethics beats talents every time. Its only when talented people also put in work ethics that they beat others.
Joslan00: Problemet är att det inte är i början av 2000-talet längre. Alla klubbar jobbar redan stenhårt i varje match i SHL. Längesedan serien var en transportsträcka. Det räcker inte med brunkare bara, man måste även ha spets.
DIFFEN: Ja folk som inte kan så mkt som hockey brukar välja att hålla på Leksand. Ungefär som att folk som inte fattar nåt om fotboll oftast brukar välja att hålla på Hammarby, bara för att vara lite skön.
Nej seriöst så bor det ju mkt hockeyintresserade masar i Stockholm. Skulle inte förvåna om Leksand har mer fans i Stockholm än i Dalarna... men nu kill-gissar jag deluxe känner jag.
Är det något mer lag än Leksand ni väljer att möta i Globen? Frölunda va?
The great one: exakt så. Det räcker med att kolla på slutspelet och se hur lagen jobbar. Tar man succélagen - så här långt - Skellet och Rögle har jag svårt att se hur Timrå skulle kunna bli ett hårdare jobbande lag. Helvete, så dom trampar och stångas i varje situation. Detta med betydligt spetsigare spelare än den jämngrå massa Timrå tyvärr består av.
Så: Timrå har två steg att klara av om vi ska vara en SHL-förening om två säsonger. 1) få in mer offensivt skickliga spelare, och 2) utveckla spelsystemet och öka kravställan.
Steg 2 kan (och ska) givetvis göras oavsett uppfyllande av steg 1, men det blir jävligt svårt att göra något radikalt om man har så begränsad offensivt material. Risken är uppenbar att man "inte tar betalt", blir sårbara bakåt och därför tvingas spela en mer defensiv gnethockey i syfte att reducera antalet offensivt farliga situationer (lex TS).
Det positiva är att vi har haft två diametralt skilda skolor de två senaste säsongerna. Ollonets naiva in-your-face kontra TS hängslen/livrem-sök-visum-om-du-ska-befinna-dig-ovanför-röda-när-motståndarna-har-pucken. En offensiv hockey utan naivitet bör således vara riktlinjen.
Bragd-Birger: ja och om man vill spela en defensiv spelidé så får man nog se till att ha snabba kontringar och ett vasst PP att förlita sig på. Oavsett om det är offensivt eller defensivt som gäller så måste man "ta betalt"... å hela den biten
Bragd-Birger: Ska bli spännande att se om vi löser den här biten med skotteffektiviteten. Sist i serien var vi denna säsong, och har legat i botten även med Hållander, Kapanen i laget. En rätt viktig del att bli bättre på.
Karlsson74: Jo men Linköping och Örebro kan man ju hata litegrann! I Växjö vet jag knappt namnet på några spelare. Jo jag såg faktiskt att Erik Andersson spelar där, och så han Elvenes. Men han har väl snart spelat i alla klubbar.
Smörgåsen : ja det var väl det jag försökte säga, dvs har du sämst skotteffektivitet i hela ligan så spelar det nog mindre roll vilket spelsystem du anammar
JanneH: Det är nog ganska många som kombinerar Leksand i hockey och Hammarby i fotboll.
Följande lag mötte vi i Globen i år. 2 x Leksand Frölunda Luleå Brynäs
Matchen mot Luleå var en mellandagsmatch (och en av Leksandsmatcherna). Jag tror som sagt inte att det är en slump att man lagt båda hemmamatcherna mot Leksand på Globen. Vi är för övrigt nästan alltid det förlorande laget när vi spelar i Globen, av de ovanstående matcherna var det bara den mot Brynäs som vi vann.
” 1. lagets säsong prestationsmässigt.
-ligger man i botten eller toppen?
2. veckodag/tid på året
-lördagar drar alltid mer folk. januari är en sämre månad. t ex
3. individer/event
-har det egna laget någon spelare som är hypad? har motståndarna det? har man annonserat nån autografskrivning? tror t ex dahlen är en sån som kan locka nån mariginalare snarare än sampo ranta
4. hemmalagets spelsätt.
-spelar man roligt/fartfyllt, eller tråkigt o defensivt?
5. motstånd på isen
-såklart att derby/rivalmöten trycker på extra. men det är ju bara så många matcher per år.
är det sen sån skillnad från lag till lag? gör hv/rögle/malmö/brynäs/färjestad sån otrolig skillnad i t ex luleå/skellefteå kontra om timrå/växjö/örebro står där? förutsatt att det är samma veckodag osv.”
hur laget spelar trumfar vilket klubbmärke det är.
timrå hade en riktigt riktigt grå säsong.
men det är ju som sagt tränar/säsongs-betonat. att som wennerholm tro att all publik kommer flockas för att aik eller lövens tröjor står som motstånd tror jag inte ett skit på. ligger aik sist o spelar defensiv dumpa/jaga kommer de ha strax över 4000 själva på hovet.