1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

582163 inlägg · 6215 ämnen

Building the perfect beast

« · 609138 Till forumet


Building the perfect beast
Årets lag har slagsida. Tveklöst. Spelsinne och målskytte får stå tillbaka för arbete och offervilja. Positivt: jag föredrar faktiskt det framför det motsatta. Det är klyschigt som fan, men inte midre sant för det: så länge man jobbar så som man gjorde i går finns det hopp.

Somliga känner behov av att klanka på Nubben. Fair enough, antar jag. I mina ögon är han dock immun. Årets silly-season var den sjukaste någonsin. NHL svajade - av eller på? Sportcheferna svettades: fylla upp efter våra 5-6 lock-outlirare eller lita på att det blir en NHL-fri morgondag?

Resultatet vet vi. Det blev kaos. Naturligtvis, eftersom två mer eller mindre inställda värvningssäsonger as we know them skulle avklaras inom loppet av ett par månader. Krydda: extra förmånliga NHL-regler som tillät russinplockande ur elitseriekakan ända tills slutet av augusti. Kul för NHL, jävligt mycket mindre roligt för elitserien. Och fucking far from skrattfest för Timrå.

Nordgrens flytt gick knappast att förutse. Det var riktigt, riktigt tungt. En närmast oersättlig typ - och definitivt ovärvningsbar för en klubb av Timrås kaliber. Kom ihåg, I klentrogne som klankar på Nubben: Nordgrens värvar man inte om dagen. Det är nattliga, försåtliga värvningar vars fulla genialitet visar sig långt efter att gärningen begåtts. I just Gunnos fall närmare bestämt en säsong. Minns att han signades som sista forward ur 01/02 - truppen, och minns att många tyckte att krutet borde läggas på någon annan.
Ögna igenom samtliga forwardstransfers som skett inför denna säsong och visa mig en Gunno. Hannula? Horava? Möjligen - men finns det någon som tror att dessa var värvningsbara för Timrå?

Hedströms flytt var möjligen mer väntad, men likväl: med en muntlig överensskommelse där de ekonomiska villkoren var de högsta i klubbens histora, samt ett nyskrivet avtal modell näst-fetast för Gunno - hur skulle man agera? Värva ytterligare en storfräsare på en marknad så överhettad att bostadsditon i Stockholms innerstad ter sig som sansad i jämförelse?
Och utan facit i hand - vem skulla man ha jagat? Checkrejsat Södertälje i jakten på elitseriens-bästa-värvning-de-senaste-10-åren-Leska? Tampats med Modo om Pavlikovski/Pardavy?

Face it. Årets värvningskarusell är parodisk. NK börjar julskylta, men ännu gapar trupperna ihåligt. Åtminstone 10 av lagen letar förstärkningar. Dyker en spelare upp på marknaden dreglar samtliga i hockeysverige som pavlovska hundar. Kommer ni ihåg Martin Samuelsson, superliraren som fick varenda sportchef att gå upp i brygga? Grattis LHC.

Man kan skylla på mycket, men Nubben kritiserar jag inte. Herregud. Han var ju hetare på värvningsmarknaden än de flesta spelarna. Jag ser det snarare som att 'lyckas inte ens han är det fanimej hopplöst'. Dessutom har han haft otur. Nielsen och Laakkonen borde ha varit offensiva diamanter. Nordgren skulle ha stannat. Nilsson borde ha börjat leverera.

Långt inlägg, låt mig avrunda. Jag tycker att det är jobbigt att se det här laget. Jag är rörd till tårar över kämpatakterna och offerviljan, men impotensen är frustrerande. Likväl kan jag inte hänga någon för det, annat än lagen om alltings jävlighet. Låt oss köra på så långt det räcker. Ingenting är förgäves. Det finns investeringar som kan betala sig mångdubbelt redan nästa säsong.
Kent-Nubben tog oss från botten till toppen. Det borde ha varit omöjligt, men det gick. Små investeringar med maximal avkastning. Det gjorde oss till ett topplag, men det gjorde oss inte på något sätt jämställda med VF/FBK/HV/LHC. Sportsligt ja, ekonomiskt nope.

Därför är det rent idiotiskt att vända Kent-Nubbens framgångar till resonemang av typen 'har ni trollat oss till toppen får ni faan köpa spelare så att vi stannar där också!'.
Kommentera

« · 609138