"Timrå andas hockey" skrev någon nyligen i en tidning om jag minns rätt. Det kan inte vara mer rätt än så. Själen, myterna, snacket, förväntningarna, talangerna, gubbarna, ungarna, idealismen. Tradition med stort T. Det där kittet som gör suget kring klubben stort. Men hur höja detta utöver kortvågsradiofrekvens? Det kan nå ännu högre höjder.. Utan att för den skull tappa konceptet. Svår balansgång onekligen... Snille, smak, robust och handfast kunnande i en och samma organisation. Ska vi förbli en underground företeelse med ambulerande hemsidor. Ena dagen finns den officiella och inte supportersidan nästa dag tvärtom. Jag påstår att det är undergroundverksamhet just nu. Sida vid sida skall de stå hemsidorna i fullt dagsljus. Förra årets djärvhet och anarkistiska respektlöshet har bytts mot en mer etablerad polityr. Kommer ni ihåg att Fagerlund hotade med sanktioner om Timrå satte planerna i verket att sända från bortamatcherna. ISPR och allt vad de heter kom med flaxande avtal och rättigheter, allt reddes ut och blev Den Nya Hockeysiten genom Telia också -alla kan ta del av den. Vilket är bra. Timrå har redan offensiven och föregångar stilen på många områden som det visat sig genom historien men man måste lära sig förvalta det bättre och se värdet av det lilla och det stora samtidigt.
När det ryktades om Halmstadshammers målvakten Martin Holst till Timrå så slog det mig att det var länge sedan man hörde något från Halmstad och covergitarrernas förlovade land...
Tydligen så går det inte lika bra längre... Publiken sviker.
"Styrspel är lixom inte deras pryl" sade en fd. Hammersspelare som jag ringde och frågade om läget.
"Halmstadspubliken gillade mer eldsprutande gitarrer och långa slagskott som slog i plexit" Den fd Hammersspelaren suckade.
Tydligen så har hela Hammers marknadsavdelning dragit till Uppsala och div 2. Där har man tydligen gått från 612 betalande till 2000 per match. Givetvis med dånande gitarrer och fräsande långskott.
Slutsats I.
Stor och långvarig hockeypublik bygger på kunnande och traditioner.
Man kan alltså köpa till tillfällig publik med en massa effektsökeri och omkringtjafs. Men stommen tar det generationer att forma.
Timrå IK har en sådan stomme.
I företagsekonomiska termer skulle man kunna tala om varumärkesvärdering.
Den som säljer Timrå IK:s har alltså ett väldigt starkt varumärke i sin korg. Helt klart i nivå med AIK och Djurgården. Kom inte och snacka om att det är så stor konkurens i Stockholm... Det finns även möjligheter. Möjligheter som skulle få en MedelpadsTIKnasare att slå frivolter av lycka.
Slutsats II
Se möjligheterna. Fatta värdet. Var rädd om hockeykunnandet och dom trogna kunderna. Krydda gärna med lokala förmågor.
Den låga spelskicklighetsnivån bland backarna är ett minst lika stort problem i defensiv zon. Att vi haft så svårt att snabbt spela oss ur, bli fastcheckade, tappa puckar osv beror ju i hög grad på att man saknar förmåga att skapa tid ... | Läs mer
Det där kittet som gör suget kring klubben stort. Men hur höja detta utöver kortvågsradiofrekvens? Det kan nå ännu högre höjder.. Utan att för den skull tappa konceptet.
Svår balansgång onekligen...
Snille, smak, robust och handfast kunnande i en och samma organisation. Ska vi förbli en underground företeelse med ambulerande hemsidor. Ena dagen finns den officiella och inte supportersidan nästa dag tvärtom. Jag påstår att det är undergroundverksamhet just nu.
Sida vid sida skall de stå hemsidorna i fullt dagsljus. Förra årets djärvhet och anarkistiska respektlöshet har bytts mot en mer etablerad polityr.
Kommer ni ihåg att Fagerlund hotade med sanktioner om Timrå satte planerna i verket att sända från bortamatcherna. ISPR och allt vad de heter kom med flaxande avtal och rättigheter, allt reddes ut och blev Den Nya Hockeysiten genom Telia också -alla kan ta del av den. Vilket är bra.
Timrå har redan offensiven och föregångar stilen på många områden som det visat sig genom historien men man måste lära sig förvalta det bättre och se värdet av det lilla och det stora samtidigt.