Som jag ser det är det backspelets enorma förändring jämfört med tidigare år som är den största enskilda faktorn bakom TIK:s succé hittills. Jag tror att det är Eldebrink som tack vare sin bakgrund, som förste TIK-tränare på mången god dag, kunnat ge backarna begripliga förklaringar - dels hur man deltar i det offensiva spelet men framförallt hur man bedriver effektiv offensiv checking.
Den gör att motståndarna ofta tvingas ta skotten långt ut, något som gynnar Timrå eftersom Kapanens verkliga styrka just ligger i att ta distansskotten, i spelet nära mål känns det som att han inte är lika säker.
Kul är det hur som helst så länge det varar. Knäpp händerna och be för att laget klarar sig utan skador så kan det räcka riktigt långt den här säsongen.
Vi har ju redan haft en del skador, t ex Jindrich har väl inte gjort någon match ännu. Även Sjögren har ju varit skadad och är på väg tillbaka och blir säkert bara bättre och bättre ju längre serien lider.
Tror själv att vi har en så bred och jämn trupp så att ett par skador hit eller dit inte har någon betydelse i detta Timrålag. Alla lag åker på en del skador men visst måste man ha lite tur också med skadorna.Hmm hur man nu ska kunna ha tur med skador?! Vi får hoppas på att det finns fler stålmän än Kryckan i laget.
Precis. Turen ligger väl isåfall i att slippa nyckelspelare på skadelistan - säg att Kapanen skulle bli borta ett tag - då får laget problem eftersom den gode Freddan inte alls har samma kapacitet som när han var nära att bärga MoDo-guld #2 -94.
Säg att Koskinen eller Rajamäki skulle försvinna - vips ser det genast jobbigare ut på backsidan.
Finnarna tar ett enormt ansvar. Vår sak är Finlands helt uppenbart. Man får väl sprätta ett par Lapin i helgen och skänka en tanke till Åskguden...
Nja, vet inte om jag håller med dig där angående Freddan. Tror nog att med det försvarsspel vi nu visar upp så kan nog Freddan kliva in och dominera några matcher utan att det skulle märkas alltför mycket.
Tycker också att kollektivet Timrå inte har så många nyckelspelare att prata om utan att det är förtillfället som sagt hela kollektivet som bidrar till dessa framgångar på rinken.
Nypan: Love you ! Äntligen lite intressantare trådar och inte bara lall. Kan inte ge mig in i diskussionen då jag inte sett någon match i år förutom dif matchen på tv. Men alla ni andra.. keep working on this thread !
Timrå är ett starkt kollektiv, inget snack om saken. Men det vore bara dumt att säga att Timrå inte har några nyckelspelare eftersom ett kollektiv inte skapas av enbart breddlirare - inte heller av en starkt lysande stjärna vilket var fallet ifjol.
Kollektivet hålls, som jag ser det, upp av en serie finska kvalitets-K:n:
* Kapanen är en solklar nyckelspelare - håll med mig om det i alla fall. Som han motat puckar hittills den här säsongen får man nog gå tillbaka till Pekkas glansdagar innan man hittar maken.
* Koivunen tillför en splitvision och en rörlighet i anfallsspelet som jag tror det skulle vara svårt att klara sig utan.
* Krykov tillför erfarenhet, tyngd och själ enbart med sin Iron Man-image. Tycker att han trots sina poäng inte imponerat överdrivet mycket rent spelmässigt hittills, men att en gammal man som han håller för tempot och trots allt gör en och annan poäng tror jag sparkar de övriga i rumpan ganska rejält.
* Åsså Koskinen och RajamäKi förstås - två backar med blicken riktad högre upp i banan än egen blå.
Att TIK:en lyckats med nyförvärven står fullständigt klart. Och skador på några av dom skulle göra att situationen blev betydligt jobbigare tror jag.
Men låt oss som sagt hoppas att vi slipper det scenariot.
Nypan: Glöm inte att vi har Mats Hansson å Erik Tägström utlånad till Sundsvall. Hansson gick juh in å spelade mkt bra under fjolåret då han fick chansen. Så några skador klarar vi, men självklart får de inte bli för många....men det e klart att vi inte kommer råka ut för skador, för iår är vi VÄLTRÄNADE ;)
Visst kan jag hålla med dig i mångt och mycket, och att säga något annat än om Kapanen visar upp detta målvakspel i fortsättningen så är han helt klart landslagsaktuell för Suomipojkan, utan tvekan.
Men du glömmer också bort en del små blommor som nu på allvar börjar att blomma ut, och då tänker jag närmast på Gunno. Roligt om han kunde få sitt definitiva genombrott denna säsong. Han har sett ruskigt stark ut så här i inledningen av serien.
En annan sak som talar för att dessa nyförvärv är hellyckade är ju att dom gått rätt in i laget och petat spelare som nästan var given under förra säsongen. Detta tycker jag tyder på att Timrå IK har lyckats till 110% i sina värvningar i år.
Om vi nu skulle åka på en del skador så har vi ju killar som Halvardsson och Hansson på backsidan och det bör nog räcka en stund iaf. Själv så känner jag mig inte speciellt orolig ännu iaf. Nu väntar man bara på att få se herr Jindrich in action igen.
Godnatt och somna gott med ett fånigt leende på edra läppar.
Den gör att motståndarna ofta tvingas ta skotten långt ut, något som gynnar Timrå eftersom Kapanens verkliga styrka just ligger i att ta distansskotten, i spelet nära mål känns det som att han inte är lika säker.
Kul är det hur som helst så länge det varar. Knäpp händerna och be för att laget klarar sig utan skador så kan det räcka riktigt långt den här säsongen.